boritonak_3

Fiatal kutatók országos roadshow-n népszerűsítik középiskolásoknak a természettudományt

A pályaválasztás előtt álló középiskolás korosztálynak szeretné élményalapú, alkotóműhely keretében bemutatni a természettudományos pálya színes világát és lehetőségeit a Sc’Up, a Richter Anna Díj pedagógiai kategóriájának győztes csapata - árulta el a tudománynépszerűsítő programmal ősszel országos turnéra induló négyfős csapat egyik tagja dr. Papp Benjamin, az SZTE ÁOK Bőrgyógyászati és Allergológiai Klinika, klinikai doktori iskolájának PhD-hallgatója.

Az utóbbi tíz évben majdnem a felére csökkent a természettudományi szakokra jelentkezők száma. Ebben többek között a téves, sztereotip gondolkodás éppúgy szerepet játszhat, mint a kutatói életpályával szembeni értetlenség és ellenérzés. Sok középiskolás szerint nem éri meg a befektetett energiát a sok tanulás, mert nem kifizetődő fizikai, biológiai, kémiai, orvostudományi vagy akár biomérnöki szakra menni. Ezt az elképzelést szeretné innovatív ötletekkel és hiteles információkkal cáfolni az idei Richter Anna Díj pedagógus kategóriájának győztes csapata.


A Sc’Up, akiknek nevét a „science” és a „startup” szavak összefonódása adja, a pályaválasztás előtt álló középiskolás korosztálynak játékos és gyakorlatias, interaktív workshop formában fogja élményszerűen bemutatni, hogy a természettudományos pálya mennyire izgalmas és kihívásokkal teli. A tudomány világa sokkal több és színesebb lehetőségeket kínál, mint azt sokan feltételezik. Mindezt a fiatal kutatókból és mérnökökből álló, 4 fős csapat egyik tagjától, a tavalyi ’Év SCIndikátora’ tudománykommunikációs verseny győzteseként megismert dr. Papp Benjamintól hallottuk, aki a Szegedi Tudományegyetem ÁOK Bőrgyógyászati és Allergológiai Klinika, klinikai doktori iskolájának PhD-hallgatója. Mint mondta, csapatuk története egyik versenytől a másikig vezetett.


- A ’Év SCIndikátora’ verseny 12 döntőse közül mi négyen voltunk azok, akik szorosabban összebarátkoztunk, és már ott kiderült, hogy sok szempontból azonosak a terveink is. Mindannyian egy alulról szerveződő, saját ötletből táplálkozó, országos tudománykommunikációs programot szerettünk volna indítani, ami a fiatalabb generáció számára szerethetőbbé teheti a természettudományt és a kutatómunkát. Szívügyünk a felvételi előtt álló középiskolások mentorálása. A Richter Anna Díj pedagógus kategóriáját mintha nekünk írták volna ki, ezért örömmel pályáztunk a megmérettetésre – avatott be a részletekbe dr. Papp Benjamin.


A Sc’Up csapat tagjai – mint ahogy a nevük is utal rá – a tudomány és a vállalkozásindítás hatékony módszereinek világát képviselik. A gyakorlatban szeretnék megmutatni, hogy pontosan mivel foglalkoznak, és, hogy ennek a kettőnek az ötvözete milyen különleges tudományos és karrierépítési lehetőségeket rejt magában. A csapatvezető Csorba Zsóka, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vegyész és Biomérnöki Kar hallgatója, a csapattagok dr. Papp Benjamin mellett Bereczki Anna, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vegyész és Biomérnöki Kar hallgatója, és a SMAPPLAB agrár startup társalapítója, valamint Bajcsi Áron, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Hevesy György Kémiai Doktori Iskola hallgatója és Természettudományi Kutatóközpont dolgozója.


cikkbe_1


A csapat már javában dolgozik az ötlet módszertanának és részleteinek kidolgozásán. A személyes találkozásokat előtérbe helyezve – bízva a járványhelyzet jelentős javulásában - tudományos tematikájú nyári táborok diákjai körében szeretné azt tesztelni és fejleszteni. A tudománynépszerűsítő roadshow ősszel indul útjára, melynek keretében az ország, és a határon túli magyar nyelvű középiskolák diákjait vonnák be a gyakorlatias, interaktív műhelymunkába.


- A workshop első felében elmondjuk, hogy pontosan mi mivel foglalkozunk. Majd kiemeljük, hogy fiatal korunk ellenére milyen sikereket értünk már el, a középiskolások számára ugyanis ez is motiváló és inspiráló erővel hathat – fogalmazott dr. Papp Benjamin.


A műhelymunka során a diákok nagyjából 20 fős csoportokba rendeződve, játékos, életszerű szituációkban tapasztalhatják meg, hogyan kell például egy tudományos problémát részeire bontva elemezni, és milyen módszerekkel lehet azokat megoldani. Így közben azt is megtanulják, milyen csapatban dolgozni, hogyan kell egymás között elosztani a feladatokat, hogy mindenki a legjobb tudása és képessége szerint tudjon az adott probléma megoldásához hozzájárulni.


cikkbe_2


– A diákokat tájékoztatjuk a különböző mentorprogramokról és különféle külföldi ösztöndíjakról. A kutatói startup világáról nem sokat tudnak, ezért egy sikeres természettudományos alapú vállalkozás elindításának módszertanát is megmutatjuk nekik – árulta el az SZTE hallgatója.


A Sc’Up csapat tagjai saját kutatói és mérnöki tapasztalataikat felhasználva szeretnék életszerű tudományos példák vizsgálatával a diákokat bevezetni a természettudományos kutatás érdekes, és sok lehetőséget rejtő világába. A csapatot programjuk kidolgozásában és megvalósításában a Richter Anna díjjal járó 4 millió forintos támogatás segíti.


SZTEinfo - Lévay Gizella

Fotók: Sc’Up csapat


esza_felso

Számold ki a pontjaid!



Pontkalkulator_grafika

Nyiss a Jövőd Felé!







Hallgatóink mondták


Aryan_MardanpourAryan Mardanpour - ÁOK, orvos

A nevem Aryan Mardanpour és Perzsiából jöttem. Másodéves hallgató vagyok a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán. Már közel három éve Magyarországon élek, 8 hónapot Budapesten töltöttem.

Gyerekként a Nagybátyám karrierje inspirált arra, hogy orvosnak tanuljak, Ő egy nagyon sikeres ortopéd sebész az országomban. Miután felvettek a Szegedi Tudományegyetemre, komolyabban kezdtem venni a tanulást, mert Szegeden kimondottan kemény az orvosi kar. Szeretek segíteni az embereknek. Miután befejeztem a tanulmányaimat Szegeden, terveim szerint egy időre szeretnék önkéntes munkát végezni az „Orvosok határok Nélkül” segélyszervezetnél. Szegedre pedig mindig második otthonomként gondolok.



Hegedus_AgnesHegedűs Ági - BTK, anglisztika

Azért választottam Szegedet, mert nagyon szeretem ezt a várost, jó érzés itt leni. A BTK-t azért ajánlom másoknak, mert nagyon rendesek és segítőkészek a tanárok, jó velük megismerkedni, s itt van mellette a gyönyörű TIK, ahol nyugodtan lehet tanulni. Sokat kell ugyan tanulni, főleg egy gimnázium után, de szívesen ajánlom a kart mindenkinek.


További hallgatói vélemények >>>