Bezár

Hírarchívum

Szte_Rovatfejek_vakacio

Egy különös iskolai tanév után is az a vakációs üzenet: "...Maradjatok gyerekek!"

Egy különös iskolai tanév után is az a vakációs üzenet: "...Maradjatok gyerekek!"

2020. július 02.
7 perc

Mit üzen az igazgató a diákjainak? Többek között ezt is megkérdeztük a Szegedi Tudományegyetemhez tartozó négy iskolában. Az SZTE pedagógusképzését támogató, valamint köznevelési feladatokat ellátó intézményei vezetőit arra kértük, hogy értékeljék a Covid-19-járvány miatt különlegessé lett 2019/2020. tanévet.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

„Melyik az a három kulcsszó, amellyel jól jellemezhető az idei tanév?

Az iskola milyen erősségeire derült fény a 2019/2020. tanév második félévét meghatározó digitális oktatás idején?

Mit jelent az intézmény életében az, hogy az SZTE kötelékébe tartozik?

E különleges tanév végén mit üzen az igazgató az iskola diákjainak, a kollégáknak, a szülőknek?”

E kérdésekre választ, valamint a tanévet jellemző fotókat kértünk a Szegedi Tudományegyetemhez tartozó négy köznevelési intézmény igazgatójától.

 

 

Ünnepély helyett osztályfőnöki órák

 

Bizonyítványosztó osztályfőnöki órákkal zárta le a tanévet az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola. Dobi János igazgató elárulta: a két iskola összevonása óta az általános iskolásoknak az előző években tartottak tanévzáró ünnepélyt, ám ez a gimnáziumban nem hagyomány.

 

Kihívás, megújulás, helytállás a mögénk kerülő tanév 3 kulcsszava – összegzett Dobi János. – Kihívások jellemezték a 2019/2020. tanévet. A megújulásra nemcsak a Nemzeti Alaptanterv, a szakmai program felmenő rendszerű változásai ösztönöztek, hanem az a külföldi nyelvi program is, ami jelentős szervezőmunkát igénylő fejlesztés eredménye. Ezt a koronavírus-járvány miatt nem lehetett bevezetni, ellenben az e helyzet hozta digitális munkarendben helytállt a közösségünk.


IMG_1113

 

– A kollegák áldozatos és odaadó munkája révén arra derült fény, hogy az iskola nemcsak a tananyagról, hanem a tanulóról, a közösségről, az akaratról is szól. A digitális tananyag egyszerű továbbítása helyett a gyerekekhez, a szülőkhöz ugyanúgy eljutottak a kollégák, mint ahogy – az iskola hagyományainak megfelelően – az előző időszakokban. Sokat gazdagodtunk, mert új ismeretekre tettünk szert az elmúlt három hónapban. E tapasztalatokat hasznosítjuk a továbbiakban.


IMG_1102

 

– A fenntartónk, az SZTE a legnagyobb segítséget azzal adta, hogy az egyetemi oktatás CooSpace felületet a köznevelési intézményünk számára is használhatóvá tette. Az elmúlt három hónap tapasztalata alapján szeretnénk, ha a tantermi oktatásra való visszatérést követően is használhatnánk a CooSpace-t hasznosnak ítélt feladathelyzetekben. A technikai eszközrendszer biztosítása mellett a szakmai segítség folyamatosságában is kifejeződik, hogy a tanárképzésen keresztül ezer szállal kapcsolódunk a Szegedi Tudományegyetemhez.


IMG_1095

 

– A hagyományos oktatás keretei között szeretettel várjuk új diákjainkat, a régieket örömmel visszavárjuk. A kollégáknak jó pihenést kívánok. A szülőknek köszönettel tartozunk, mert a gyerekeik mellé álltak, s rendkívül szoros kapcsolat alakult ki a szülők és a pedagógusok között – zárta mondandóját az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola igazgatója.

 

 

Sikeres vizsgák után

 

Az SZTE kötelékébe 2019 óta tartozó SZTE Kossuth Zsuzsanna Szakgimnázium és Szakközépiskola igazgatója, Horváth Levente Attila szerint új lehetőségek nyíltak meg diákjaik számára.

 

Rendkívüli: a veszélyhelyzet és a digitális munkarend miatt; eredményes, mert a rendkívüli körülmények ellenére sikeresen befejeztük a tanévet, megtartottuk az érettségi és szakmai vizsgákat, ahol diákjaink túlnyomó többsége helytállt; tanulságos a digitális munkarendre történő átállás miatt az idei tanév – értékelt dióhéjban az igazgató.


KZS_20200617_100515

 

– Az erősségünk a pedagógusaink kreativitása és nyitottsága. Nagyon sok pozitív hozadéka lesz a digitális munkarendre történő átállásnak. Az e-learning beépülhet a hagyományos oktatásba a jövő tanévtől. A most megismert digitális színterek a mindennnapok részévé válhatnak.


KZS_20200622_143719

 

Az SZTE-hez tartozni biztonságérzetet, erős támaszt jelent. Ha problémákkal küzdünk, tudjuk, hogy mögöttünk áll az egyetem. A mi iskolánk csak tavaly került az egyetem fenntartásába. Egyre inkább az egyetem részévé válunk, integrálódunk, és ebben a folyamatban az együttműködés a karokkal, intézetekkel folyamatosan bővül. Mindez elősegíti a fejlődésünket, a tanulóink számára is új lehetőségeket jelent ez. Ez utóbbira példaként említhetem a nyelvoktatást, a nyelvvizsgára felkészítést.


KZS_20200622_142818

 

– Az új, leendő 9. évfolyamos diákjainknak azt üzenem, hogy legyenek büszkék, hogy a "KZS" diákjai lesznek. Többen nem nyertek felvételt a jelentkezők közül. Jelenlegi diákjainktól sok olyan üzenetet kaptunk tőlük a veszélyhelyzet idején, hogy „de jó lenne iskolába járni” Remélem, ez az érzés megmarad! A kollégáimnak szeretnék köszönetet mondani azért a heroikus helytállásért, amit a digitális munkarendre történő átállás során tanúsítottak – hangsúlyozta Horváth Levente Attila. – A szülőknek azt üzenem, hogy továbbra is együtt kell működnünk, hogy gyermekeik fejlődését, boldogulását elősegíthessük, hogy a nevelés növelés legyen.

 

 

Ahol a kreativitás erősséggé vált

 

Az SZTE Vántus István Gyakorló Zeneművészeti Szakgimnázium intézményvezetője, Újvári István próbatételnek tekinti az elmúlt tanévet.


Konzi_erettsegi_2020_

Lelki próbatétel, mert a tanév elején elveszítettük kedves kolléganőnket, iskolánk igazgatóhelyettesét Melczer Kingát, s ez komoly lelki próbatételt jelentett mind a tanároknak, mind a diákoknak. A kreativitás próbatételének tekinthető a digitális távoktatás bevezetése, ami maximális kreativitást igényelt az egész iskolától, a megoldásban minden résztvevő jelesre vizsgázott. Megmutatkozott az összetartozás ereje: az összetartozás, az összefogás kitapintható volt az érettségi vizsgák és a tanév végi bizonyítványosztások alkalmaival, mikor újra viszontláthatták egymást a diákok és tanáraik.


– Leginkább a kreativitást kell kiemelnem mint erősséget a második félévet meghatározó digitális oktatás időszakából. Az átállás – túlzás nélkül – egyik napról a másikra zökkenőmentesen sikerült. Hogy mi az, amit a három hónapban tapasztaltakból megtartunk, még további elemzések tárgya. A legfontosabb, hogy rendelkezünk alternatív lehetőségekkel, melyek a hasonló kihívások esetén megoldásokat jelenthetnek.

 

– Ez volt a 16. tanévünk az SZTE fenntartásában. Ez rangot és kötelességeket jelent, melyeknek igyekszünk megfelelni minden nehézség ellenére.


– Az eltelt 16 tanév alatt kialakult egy olyan imázsa és arculata iskolánknak, ami a mostoha körülmények ellenére vonzóvá teszi a hozzánk jelentkező leendő tanulóink számára és otthonossá a már nálunk tanuló diákjaink számára. Ez olyan kohéziós erőt jelent, ami egy családban is a legfontosabb – húzta alá a zeneművészeti szakkimnázium igazgatója. – Azt üzenem, hogy ennek a kohéziónak a megtartását a jövőben is prioritásként fogjuk kezelni.


Konzi_Golyaavato_2019_

 

 

 

Az óvodától az általános és művészeti iskoláig

 

Digitális tanzárót tartott az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola, amelyhez Alapfokú Művészeti Iskola, illetve Napközi Otthonos Óvoda is tartozik.

 

A hagyományokat követve a Himnusz és a Szózat hangjai keretezték az online évzárót az óvodát, általános és művészeti iskolát egybefogó intézményben. Rendhagyó módon egy kisdiák szavalta el az egyik tanárnő, Enginé Molnár Csilla rímekbe szedett, 3 versszakba tömörített összegzését a második félévről: „Ez a félév más volt, mint a többi, / hiszen nem kellett sokat iskolába jönni. / Mivel márciusban elkezdődött a digitális oktatás, / jöttek az e-mailek, feladatok miegymás.

Ezek azonban nem voltak számunkra mumusok, / hiszen tudjuk, mi vagyunk a JUGYU-sok! / Karantén, e-napló, digitális oktatás? / Újdonság volt ez nekünk, nem vitás!

De szorgalmasan megoldottuk mi a feladatokat, / úgy, hogy közben átszerveztük a mindennapokat. / Ennek a tanévnek azonban most vége már, / Juppijé, vakáció, beköszöntott a nyár!”

 

JGY_karacsonyi_hangverseny


A vakáció stratja előtt azonban az összetett feladatokat ellátó intézmény igazgatója, Bácsi János videós üzenetben szólt 2262 gyerekhez és a velük kapcsolatos munkát támogató 137 felnőtthöz, valamint a szülőkhöz. Számszerűsített értékelésében kiemelte: az iskolásoknak 4,75 a magatartás, 4,57 a szorgalom átlaga. A diákok 47 százaléka, összesen 427 tanuló kitűnő eredménnyel zárta a tanévet. A legkiválóbb és az iskola díjaival jutalmazott diákok, valamint a felkészítő tanárok nevét felsorolta az igazgató. A 2020. március 16. óta végzett rendkívüli munkát külön is köszönte az igazgató, aki a diákokhoz szólva azzal zárta beszédét, hogy „Várunk vissza a tantermekben, nem a számítógépek előtt”.


JGY_koncert

 

„Szeretek otthon tanulni…” – kezdték, majd saját élményeikkel folytatta a mondatot a kisdiákok egy csoportja. Majd video-üzenetükben azt sorolták föl, „miért hiányzik az iskola”. „Az elmúlt hetekben…” kezdetű blokkban pedig arról számoltak be, mit jelentett számukra a digitális oktatás.


JGY_rendhagyo_magyar_ora

 

Veres Csilla: Kezdődik a vakáció című versikéjének az elhangzása után énekkel-zenével üzenték gyerekeknek, pedagógusoknak és szülőknek: „… Ó riviéra – sok boldog ember / Ó ó ó ó ó Vakáció…, majd osztályképek sorjáztak, miközben egy másik sláger kifejezéseit kiemelve az kapott hangsúlyt, hogy: „… Nyári gyerekek a Balaton parton…Maradjatok gyerekek…”

 

SZTEinfo – Újszászi Ilona

Fotók: az SZTE köznevelési intézményei, Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek