SZTE Info

MK_dualis

Negyedik alkalommal tartottak Duális és Kooperatív Börzét a Mérnöki Karon

Negyedik alkalommal tartották meg a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának Duális és Kooperatív Börzéjét 2020. február 11-én. Az eseményen 10 partnervállalat jelent meg, akik számos gyakorlati lehetőséggel várják a kar hallgatóit.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– A duális és a kooperatív képzési forma célja, hogy a hallgatók több gyakorlati, szakmai tapasztalatot szerezzenek, mint amit a tanrendben meghatározott, kötelezően letöltött idő biztosítana. Duális formában 6-7, esetleg több félévet dolgoznak egy cégnél, míg a kooperatív képzés időtartama körülbelül 1 év, ezt a cég határozza meg a jelentkezővel egyeztetve. A duális képzést csak az első vagy második aktív félévben lehet elkezdeni, míg a kooperatív képzés megkezdésének feltétele legalább 4 lezárt félév és minimum 100 kredit – tájékoztatott a rendezvényen Joóné Muhi Piroska, az SZTE MK Mérnöki Duális Képzési Központjának koordinátora. Hozzátette, a jelentkezésről részletes információ a kari honlapon érhető el, de személyesen is adnak tájékoztatást. A sikeres felvételi érdekében ajánlott a cégeket, mielőbb megkeresni.


MK_dualis2


A duális képzésre a középiskolások 12. évfolyamán lehet jelentkezni a téli, tavaszi hónapokban. A sikeres felvétel akkor valósul meg, és a hallgató akkor kezdheti szeptemberben a duális képzést, ha a jelentkezőt kiválasztja a cég és felvételt nyer az egyetemre. A törvény lehetőséget biztosít arra, hogy a második félévben, februárban is bekapcsolódhasson a hallgató, amennyiben az első félévében talál partnercéget, aki fogadja őt. Ha keresztfélévben kezdi a tanulmányait a hallgató, akkor februárban kezdheti a duális képzést, illetve szeptemberben van lehetősége még bekapcsolódni. A kooperatív képzéshez a kiválasztott céggel úgy kell felvenni a kapcsolatot, hogy meg van az igazolás a Tanulmányi Osztálytól a bemeneti feltételek teljesítéséről. Mindkét képzésben a cég dönt a jelentkező felvételéről, az egyetemnek nincsen beleszólása.


Több szempontból is érdemes a duális vagy a kooperatív képzést választani


– A hallgatóinknak jellemzően szüksége van valamilyen pénzkereseti lehetőségre. Az egyetemi évek alatt ebből részben szülői segítséggel, vagy teljes egészében önállóan fent tudják magukat tartani. Nagyon sok hallgató, aki nem vesz részt ebben a képzésben, más egyéb, nem szakmai jellegű állással keresi meg a számára szükséges anyagiakat. Ha duális partnervállalatnál végzi el az évi körülbelül 90 nap gyakorlatot, akkor a fizetése mellé olyan nagymértékű szakmai tapasztalatot és gyakorlati tudást kap a vállalattól és a szakmai mentorától, ami a diploma átvételét követően igen nagy előnyt jelent. Jellemzően a partnervállalat állást is ajánl a végzett duális hallgatónak. Ha mégis más cégnél helyezkedne el, akkor rendkívül nagy előnyt jelent számára a többéves szakmai tapasztalat – fogalmazott Dr. Péter Szabó István, a Mérnöki Duális Képzési Központjának vezetője.


Arra a kérdésünkre, hogy kiknek ajánlaná a duális és kooperatív képzést, elmondta, az elsőéves hallgatóknak elérhető az összes szakon a duális képzés, melyhez szeptember végéig vagy február folyamán csatlakozhatnak. A kooperatív pedig négy teljesített félévet követően szintén az összes hallgató számára elérhető képzési forma, vagyis négy félév után kezdik meg a hallgatók, a körülbelül egyéves időtartamú képzést, de ez egyénileg változhat. Ezalatt az egy év alatt a kooperatív hallgató minimum 70 munkanapot kell, hogy eltöltsön a munkahelynél és ezen felül a kötelező üzemi gyakorlatot is kell, hogy teljesítse. A duális hallgatók évente 88-94 munkanapot teljesítenek a partnervállalatnál, ahol a szakmai mentor foglalkozik velük, ezt elismerik szakmai gyakorlatként is, tehát a duális hallgatónak nem kell ezen tevékenység mellett még a kötelező szakmai gyakorlatot is teljesíteni. A partnervállalatoknál végzett tevékenység igazodik az elméleti képzés tanterveihez, ezekhez nyújt értékes gyakorlati ismereteket.


MK_dualis3


A Mérnöki Duális Képzési Központjának vezetőjétől azt is megtudtuk, hogy a duális hallgatóknak félévente, a kooperatív hallgatóknak a képzés végén prezentációt kell tartaniuk az elvégzett szakmai feladataikról. A Mérnöki Kar is támogatja a duális és kooperatív hallgatókat, például előrehozott vizsgát tehetnek egyes tárgyakból, jó zárthelyi eredmények esetén megajánlott jegyet kaphatnak, ezzel is igyekeznek megkönnyíteni a vizsgaidőszakban végzett többletfeladataik teljesítését.


Folyamatosan bővül a partnervállalatok köre


Dr. Péter Szabó Istvántól azt is megtudtuk, hogy a képzésekben részt vevő cégek visszajelzése nagyon pozitív. – Jellemzően azt látjuk, hogy állásajánlatokat kapnak a végzéskor duális hallgatóink. A vállalatok célja, amiért beszállnak ebbe a képzésbe, hogy az utánpótlást saját maguknak kineveljék és ez úgy tűnik, hogy sikeresen meg is valósul – fogalmazott. Hozzátette, a duális és kooperatív képzésekben részt vevő vállaltok száma állandóan bővül, most is több céggel tárgyalnak. Jelenleg 36 partnervállalata van a Karnak, ezek listája a Mérnöki Kar honlapján a duális és kooperatív képzés menüpont alatt megtekinthető.


Ősszel is várja a Duális és Kooperatív Börze a hallgatókat


Joóné Muhi Piroska, az SZTE MK Mérnöki Duális Képzési Központjának koordinátora az eddigi börzék tapasztalatai és a jövőbeni tervek kapcsán elmondta, mindenképpen tervezik a továbbiakban is ősszel és tavasszal a Duális és Kooperatív Börze megrendezését. – A cégek szívesen jönnek hozzánk, tetszik az, hogy lehetőséget kapnak a bemutatkozásra, és hogy nagy az érdeklődés tanulóink részéről. Kiemelték pozitívumként, hogy a hallgatók tájékozottak a duális és kooperatív témakörökben. Egyetemistáink is várják a börzét, mert nem csak a kooperatív és duális képzésről szeretnének tájékozódni, hanem szakmai gyakorlati helyet, szakdolgozat témát, végzősként pedig akár munkahelyet is keresnek. A börze, mint találkozási alkalom a vállalat képviselője és az érdeklődő hallgató között, lehetőséget ad arra is, hogy megkezdjük egy gyárlátogatás megszervezését tanítványaink számára – emelte ki.


MK_dualis1


Berta Luca másodéves élelmiszermérnöki alapszakos hallgató az idei szemeszterben immár negyedik féléve vesz részt a duális képzésben a Pick Szeged Zrt-nél. – Duális képzésem során eddig nagyon sokat tanulhattam, mint például a termelés folyamatainak, gépeinek megismerése, minőségi ellenőrzésekben, laborgyakorlatokban, illetve különféle projektekben vehettem részt. A duális képzést azért is ajánlanám másoknak, mert megtapasztalják az iskolában tanultakat a gyakorlatban, illetve kapcsolati tőkét is teremthetnek – hívta fel a figyelmet a képzés előnyeire. Arra a kérdésünkre, hogy mennyire nehéz az egyetemi tanulmányait és a munkáját összeegyeztetni, elmondta, sok időt elvesz a munka, de megéri. – Míg mások vizsgaidőszakban, szünetekben vagy péntekenként pihennek, kikapcsolódnak, én építem a jövőmet. Úgy gondolom, hogy ha nem is itt ennél a cégnél, de valamilyen diákmunkát vállalnék, viszont így abban dolgozom, amiből a későbbiekben hasznom lehet mind szakmailag, mind az aktuális tanulmányaim során – mondta.


SZTEinfo-Szöveg és fotó:Újvári Gréta

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. május 26.

IMG_9666

Marton Ákos Barnabás és Vinkó Leó fiatal festőművészek, mindketten a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar rajz szakán végeztek. Évek óta alkotnak együtt, és dekorálnak: szórakozóhelyeken, fürdőben és épületek hatalmas tűzfalain csodálhatjuk meg monumentális munkáikat. Az alkotópárossal aktuális megbízásuk helyszínén beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.