A 70 éves Bakacsi Lajos, a „szegedi tanárképző” földrajz-rajz szakján diplomázó festő és grafikusművész 50 alkotó évét reprezentálja a Színek és csöndek című kiállítás. A jubileumi tárlatot a megnyitó részleteivel, illetve az alkotóval készült villáminterjúval ajánljuk az SZTE Őszi Kulturális Fesztivál látogatóinak figyelmébe.
Mesterének Vinkler Lászlót és Cs. Pataj Mihályt tekinti Bakacsi Lajos, aki a szegedi Tábor utcai Képzőművész Körben Vlasics Károly irányításával indult az alkotói pályán.
![Kiallitas_gitarmuvesszel Kiallitas_gitarmuvesszel](/site/upload/2019/10/kiallitas_gitarmuvesszel_450x330.png)
Kettősségek sorozata
„Számomra a kettősség érzete a legelső, ami szembeötlő Bakacsi művészetében. Ez mutatkozik meg a lágyság és keménység, a pasztelles valőr és szilárd térformák, a konkrétság és elemeltség, a szerény méretek és monumentális arányok kettősségében” – mondta a Színek és csöndek című tárlatot megnyitó Marton Árpád. A színesztéta folytatta a kettősségek sorozatát: „geometrikus rend és lírai finomság; kontúros tömörség és fátyolos áttetszőség, zártság és képlékenység”. E kettőség-sorozat izgalmas játékra, „kalandra hívja a nézőt…”
Az SZTE Őszi Kulturális Fesztivál kiállításának nyitányán Hart Gábor gitárművész a zene sokszínűségéből adott ízelítőt.
„…Egyetlen művészeti ágat sem fenyeget a realizmus kísértése oly mértékben, ahogyan a képzőművészeteket. Az irodalom, a költészet eredetétől fogva a képzelet, a képzelgés birodalmában tájékozódik, a metaforák világában bolyong. A zene – eltekintve egynémely kísérleti irányzattól – eleve a konkrétum fölötti létszférákat szólongatja. Az élményt látható valóságra váltó képzőművészeteket azonban anyaguknál fogva próba elé állítja a köznapi valóság…” – hangzott el a tárlatnyitón.
A kétértelműség csábítása
A szegedi tanárképző főiskolán földrajz-rajz szakon diplomát szerző, a város több iskolájában is rajzot tanító tanár, Bakacsi Lajos eddig 16 önálló kiállításon mutatkozott be.
![Marton Marton](/site/upload/2019/10/marton_450x330.png)
„… Ősztanulmányai oly látomásosak, palackjai akár valamiféle város kontúrjátékaiképp is szemlélhetők, ezért csillan valami szívszorítóan égi fény hártyavékony jégmetszetén és ezért oly szívsajdító a leheletfinom kontúrok tűnő rebbenése, akár egy elnémult sikoly harsogó, örök hallgatása…” – fogalmazott Marton Árpád. A kétértelműség csábítása című vernisszázs szerzője szerint „…rendkívül őszinte, igazmondó művészettel van dolgunk. Bakacsit az anyag és a vizuális koordináták tisztelete minden munkájában megóvja az érzelgős, hatásvadász és retorikus hangvételtől. Munkái mindig roppant anyagszerűek, visszafogottak. (…) Alapmotívuma talán az áhítat: a színek játékában megcsillanó többértelműség, kimeríthetetlen sokszólamúság tetten érése. Vörösei rőtek, narancsok, lángolók, izzók és kihamvadók; narancs a lobogásuk és az okker kölcsönzi tragikus tónusukat; pirosan feleselnek és bíborban bölcselkednek, skarlát parázslásukban és rózsás áttetszőségükben – akár a húsban, akár a vérben; akár a pasztellszín kéz mögött lüktető érben valami vonz, valami szép, valami átjár…"
![Bakacsi_kozonseg Bakacsi_kozonseg](/site/upload/2019/10/bakacsi_kozonseg_450x330.png)
„…Az 1968 óta kiállító művész alkotókedve töretlen, a szegedi képzőművészeti élet jeles egyénisége...” – olvasható az SZTE Őszi Kulturális Fesztivál műsorfüzetében. Bakacsi Lajos jubileumi tárlata 2019. október 24-én nyílt és november 10-ig tekinthető meg az SZTE Rektori Épület átriumában.
*
Bölcselkedő bíbor
„Magukban a dolgok csak absztrakt módon léteznek...” Bakacsi Lajos festőművésszel a Színek és csöndek kiállítása megnyitóján beszélgettünk.
![Bakacsi_Lajos Bakacsi_Lajos](/site/upload/2019/10/bakacsi_lajos_330x330.png)
– Mi volt az a pillanat, amikor rájött, hogy önnek ez az útja?
– Nekem a középiskolai rajztanárom Hemmert János volt. Mikor 14-15 éves koromban Hemmert János keze alá kerültem, az egy nagyon meghatározó élmény lett az életemben. Hallgattam a művészettörténeti előadását, láttam alkotni és ez nem az a megszokott iskolai rajzórának számított. Ő nagyon erősen hozzájárult ahhoz, hogy én ezt a pályát választottam.
– Sok meleg színt használ a festményein. Hogyan dől el, hogy mi lesz az, amit viszont láthatunk a képeken?
– Úgy tudom rendbe szedni a dolgaimat, ha viszonylag kevésszámú színből gazdálkodom. Nem tudnám megmondani, hogy miért ezeket a meleg színeket használtam. Szoktam mondani, hogy „egyszerűen ezek a festékeim voltak kéznél”. A vörös szín domináns nálam, és ezeknek a variációi és ellentétei. Bejön a zöld hozzá, vagy a vörösnek egy szolidabb, narancsos árnyalata. Én nagyon színesen nem tudok dolgozni, ez az a néhány szín, amelyeknek a segítségével meg tudom szerkeszteni a képeimet.
– Hogyan zajlik a munkafolyamat? Jön egy ihlet, aztán rögtön fest is, vagy az idő elteltével utólag próbálja megörökíteni azt a bizonyos pillanatot?
– Általában valamilyen látszat utáni képből indulok ki. Mondjuk a narancsból, a barackból, a körtéből. Ezekből és a környezetükből lesz valami, amit addig fejlesztek, amíg absztrakt képpé nem válik. Nem egy absztraktból indulok ki. Nem a nagy foltokból lesz egy látszati kép, hanem a látványból, az absztrahálás után, alakul ki egy egyensúly a képeimen.
SZTEinfo – Gergely Gabriella
Fotók: Kósa Boglárka; Marton Ferenc József