SZTE Info

nyito_elektromos_auto

Energiatakarékos járművel versenyeznek az SZTE hallgatói

Új reményekkel vágnak neki a július 1-5. közötti Shell Eco-marathon versenynek a Szegedi Tudományegyetem hallgatói. Az SZTE STECO csapata már harmadik alkalommal vesz részt a nagyszabású versenyen. Idén az új fejlesztéseknek köszönhetően jobb eredményekben reménykednek.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Shell Eco-marathon Europe 2019 verseny célja, hogy kihívás elé állítsa a mérnöktudomány iránt érdeklődő hallgatókat, akiknek így olyan energiahatékony járművet kell tervezniük és megépíteniük, amely 1 kWh energiából vagy 1 liter üzemanyagból a legtávolabb tud jutni. Idén London külvárosában, a Mercedes-Benz World pályáján kell 11 kört megtenniük a járműveknek a legkevesebb energiafelhasználással. A nemzetközi versenyen Magyarországról három, Európából és a környező országokból pedig több mint 150 diákcsapat méretteti meg magát.


IMG_9476


A Szegedi Tudományegyetem STECO csapata harmadik alkalommal vesz részt a Shell Eco-marathon versenyen. Először 2015-ben, majd 2016-ban tették próbára saját építésű járművüket. 2017-ben sikeresen vettek részt a kvalifikációs versenyen Le Mans-ban, ezzel pedig lehetőséget kaptak, hogy 2019-ben ismét indulhassanak a versenyen. A csapat az elmúlt évben apró fejlesztéseket hajtott végre a járművön, így például új motort szereltek be, és a jármű súlyát is csökkentették az energiahatékonyság céljából. Ezen felül a pilóta komfortérzetének növelése érdekében szellőző nyílásokat tettek a jármű elejére, azonban ezt is úgy kellett megoldaniuk, hogy közben az autó légellenállása ne növekedjen.


IMG_9532


Seres Imre, a csapat kapitánya jelenleg fizikus hallgató az egyetemen. – A versenyen a 300 km / 1 kWh fogyasztás a cél, ami reményeink szerint arra is elég lesz, hogy a középmezőnyben végezzünk. A legtöbben azért vágtunk bele ebbe a projektbe, hogy az iskolapadban szerzett elméleti tudásunkat a gyakorlatban is kipróbálhassuk. A verseny és az autóépítés egy rendkívül innovatív ötlet, ami munkatapasztalatnak is jó. Gyerekkorom óta foglalkoztat minden, ami motorral működik és gurul, így külön élmény, hogy részese lehetek ennek a projektnek. A csapatunkban egyaránt vannak már végzett és még jelenlegi hallgatók is. A csapatunk tagjai Kozák Emese, aki a pilótánk, Kele Péter, Gyulai Zoltán, és Bundik Balázs. Rajtuk kívül Dr. Péter Szabó István vezető felkészítő tanárként, Forrai Sándor tanszéki mérnökként és Tóth Péter gyakorlati oktatóként vett részt a munkában – mondta a csapatkapitány.


IMG_9463


A jármű pilótája, Kozák Emese duális képzésben első éves gépészmérnök szakos hallgató. – Ebben a félévben kerültem be a csapatba. Eddig csak tesztköröket mentem az autóval, a Shell Eco-marathon lesz az első igazi versenyem. Duális képzésben tanulok a Mérnöki Karon, és a munkahelyemen a kollégáim hallottak arról, hogy új pilótát keresnek a csapatba. Így ők javasoltak engem a pozícióra. Természetesen nagyon örültem a megkeresésnek, és annak, hogy a részese lehetek ennek a csapatnak. Egy éve van jogosítványom és autóm, így egyáltalán nem idegen számomra a vezetés. A sebességtől sem félek, bár először tényleg furcsa volt vezetni ezt a járművet. Nagyon szokatlan volt, hogy három kereke van az autónak. Például ha van egy akadály előttem, és úgy szeretném kikerülni, hogy a kocsi átmenjen felette, akkor a harmadik, a hátsó kerék pont belemenne abba. Egy aknatető pedig ennek az autónak olyan, mint egy rendes autónak egy szakadék. Úgyhogy erre nagyon oda kell figyelni, és egy kicsit máshogy is kell gondolkodni emiatt. Az is nagyon furcsa volt, hogy mivel nagyon alacsony az autó, így szinte a földön fekszem vezetés közben, illetve a holttér is nagyon nagy a kocsiban – fogalmazott a pilóta.


IMG_9518


Kele Péter, aki az egyetemen fizikusként végzett, az új motor fejlesztésén dolgozott. – Jelenleg a munkahelyemen műszerfejlesztéssel is foglalkozom. A munka utáni időben terveztem az autó új elektronikáját és új motorvezérlőjét. A legfontosabb változtatásunk a korábbi évekhez képest a motor csere volt, ugyanis egy kefés motor helyett, most már kefe nélkülit használunk, ami kisebb, könnyebb, így pedig a fogyasztás is kisebb. Így elsősorban ettől reméljük a fejlődést a verseny eredményében is. A Shell Eco-marathonon a 20-25 km/h-s sebességet kell majd tartani, a cél pedig, hogy minél többet tudjon elmenni az autó az adott teljesítménnyel. Az autó maximum sebessége egyébként 40-45 km/h – tudtuk meg.


elektromos_auto
Az energiatakarékos járművet bemutató rendezvényen készült képek itt megtekinthetőek.


A csapat tagjai június végén utaznak Londonba, és július 1-5. között mérettetik meg magukat és energiatakarékos járművüket a nemzetközi versenyen.

SZTEinfo – Kocsis Bernadett

Fotó: Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. november 13.

IMG_5871

A hazai felsőoktatás zászlóshajója, a Szegedi Tudományegyetem „kapitányi hídján” álló vezetőket sorra bemutatja a Szegedi Egyetem Magazin. Most az SZTE négy rektorhelyettese arról is vall, miként javíthatja tovább pozícióit a legfrissebb Quacquarelli Symonds ranglista szerint Magyarország legjobb egyeteme, a szegedi universitas.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • november 22. 12:00 - 23. 12:00
    A Magyar Hidrológiai Társaság Szikes vízi Munkacsoportja, a Vizes Élőhely-védelmi Szakosztály és a Limnológiai Szakosztály szervezésében
    A szakmai napok programja:
    2019. november 22.
    12:00 Érkezés, a Tudástár megtekintése (szikes, tengeri és madártani gyűjtemény)
    13:00 Megnyitó és köszöntő (Dr. Döbör András SZTE JGYPK Dékánja, dr. Boros Emil, Dr. Szalma Elemér)
    13:20 Boros Emil: Szikesek helyzete Eurázsiában és jelentősége a Kárpát-medencében
    13:45 Szalma Elemér, Kiss János, Szanyi János: Szikes tavak makromintázatának geofizikai, hidrogeológiai és botanikai háttere
    14:10 Vörös Lajos: A Kárpát-medence szikes tavainak különleges algavilága
    14:35 Mile Orsolya: A növényzeti zonáció indikációs szerepe a Böddi-széki szikes élőhelyek ökológiai vízigényének meghatározásában
    15:00 Ecsedi Zoltán: Rehabilitációs és kezelési eszközök a szikeseken
    15:25 Karancsi Zoltán: Szikes tavak ökoturisztikája
    16:00 Indulás (saját autóval) a Szegedi Fehértóra a daruhúzás megtekintésére
    19:00 Vacsora Szegeden, utána kötetlen szakmai eszmecsere
    2019. november 23.
    Délelőtt a Mórahalmi Nagyszéksóstó élőhely-rehabilitációs terület megtekintése.
    A szállás és étkezés részleteivel kapcsolatban keressék Szalma Elemért (szalma@jgypk.szte.hu).
  • november 22. 13:00 - 23. 14:15
  • november 23.
    19:00 - 23:59
  • november 25.
    14:00 - 15:00
    Az SZTE Testnevelési és Sporttudományi Intézet szervezésében
  • november 25.
    17:00 - 18:00