Új reményekkel vágnak neki a július 1-5. közötti Shell Eco-marathon versenynek a Szegedi Tudományegyetem hallgatói. Az SZTE STECO csapata már harmadik alkalommal vesz részt a nagyszabású versenyen. Idén az új fejlesztéseknek köszönhetően jobb eredményekben reménykednek.
A Shell Eco-marathon Europe 2019 verseny célja, hogy kihívás elé állítsa a mérnöktudomány iránt érdeklődő hallgatókat, akiknek így olyan energiahatékony járművet kell tervezniük és megépíteniük, amely 1 kWh energiából vagy 1 liter üzemanyagból a legtávolabb tud jutni. Idén London külvárosában, a Mercedes-Benz World pályáján kell 11 kört megtenniük a járműveknek a legkevesebb energiafelhasználással. A nemzetközi versenyen Magyarországról három, Európából és a környező országokból pedig több mint 150 diákcsapat méretteti meg magát.
A Szegedi Tudományegyetem STECO csapata harmadik alkalommal vesz részt a Shell Eco-marathon versenyen. Először 2015-ben, majd 2016-ban tették próbára saját építésű járművüket. 2017-ben sikeresen vettek részt a kvalifikációs versenyen Le Mans-ban, ezzel pedig lehetőséget kaptak, hogy 2019-ben ismét indulhassanak a versenyen. A csapat az elmúlt évben apró fejlesztéseket hajtott végre a járművön, így például új motort szereltek be, és a jármű súlyát is csökkentették az energiahatékonyság céljából. Ezen felül a pilóta komfortérzetének növelése érdekében szellőző nyílásokat tettek a jármű elejére, azonban ezt is úgy kellett megoldaniuk, hogy közben az autó légellenállása ne növekedjen.
Seres Imre, a csapat kapitánya jelenleg fizikus hallgató az egyetemen. – A versenyen a 300 km / 1 kWh fogyasztás a cél, ami reményeink szerint arra is elég lesz, hogy a középmezőnyben végezzünk. A legtöbben azért vágtunk bele ebbe a projektbe, hogy az iskolapadban szerzett elméleti tudásunkat a gyakorlatban is kipróbálhassuk. A verseny és az autóépítés egy rendkívül innovatív ötlet, ami munkatapasztalatnak is jó. Gyerekkorom óta foglalkoztat minden, ami motorral működik és gurul, így külön élmény, hogy részese lehetek ennek a projektnek. A csapatunkban egyaránt vannak már végzett és még jelenlegi hallgatók is. A csapatunk tagjai Kozák Emese, aki a pilótánk, Kele Péter, Gyulai Zoltán, és Bundik Balázs. Rajtuk kívül Dr. Péter Szabó István vezető felkészítő tanárként, Forrai Sándor tanszéki mérnökként és Tóth Péter gyakorlati oktatóként vett részt a munkában – mondta a csapatkapitány.
A jármű pilótája, Kozák Emese duális képzésben első éves gépészmérnök szakos hallgató. – Ebben a félévben kerültem be a csapatba. Eddig csak tesztköröket mentem az autóval, a Shell Eco-marathon lesz az első igazi versenyem. Duális képzésben tanulok a Mérnöki Karon, és a munkahelyemen a kollégáim hallottak arról, hogy új pilótát keresnek a csapatba. Így ők javasoltak engem a pozícióra. Természetesen nagyon örültem a megkeresésnek, és annak, hogy a részese lehetek ennek a csapatnak. Egy éve van jogosítványom és autóm, így egyáltalán nem idegen számomra a vezetés. A sebességtől sem félek, bár először tényleg furcsa volt vezetni ezt a járművet. Nagyon szokatlan volt, hogy három kereke van az autónak. Például ha van egy akadály előttem, és úgy szeretném kikerülni, hogy a kocsi átmenjen felette, akkor a harmadik, a hátsó kerék pont belemenne abba. Egy aknatető pedig ennek az autónak olyan, mint egy rendes autónak egy szakadék. Úgyhogy erre nagyon oda kell figyelni, és egy kicsit máshogy is kell gondolkodni emiatt. Az is nagyon furcsa volt, hogy mivel nagyon alacsony az autó, így szinte a földön fekszem vezetés közben, illetve a holttér is nagyon nagy a kocsiban – fogalmazott a pilóta.
Kele Péter, aki az egyetemen fizikusként végzett, az új motor fejlesztésén dolgozott. – Jelenleg a munkahelyemen műszerfejlesztéssel is foglalkozom. A munka utáni időben terveztem az autó új elektronikáját és új motorvezérlőjét. A legfontosabb változtatásunk a korábbi évekhez képest a motor csere volt, ugyanis egy kefés motor helyett, most már kefe nélkülit használunk, ami kisebb, könnyebb, így pedig a fogyasztás is kisebb. Így elsősorban ettől reméljük a fejlődést a verseny eredményében is. A Shell Eco-marathonon a 20-25 km/h-s sebességet kell majd tartani, a cél pedig, hogy minél többet tudjon elmenni az autó az adott teljesítménnyel. Az autó maximum sebessége egyébként 40-45 km/h – tudtuk meg.
|
Az energiatakarékos járművet bemutató rendezvényen készült képek itt megtekinthetőek. |
A csapat tagjai június végén utaznak Londonba, és július 1-5. között mérettetik meg magukat és energiatakarékos járművüket a nemzetközi versenyen.
SZTEinfo – Kocsis Bernadett
Fotó: Bobkó Anna