Ötödik lett 18 csapat közül a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar és az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar hét hallgatója az elektromos motorral működő járművek 2017. június 23-25. közötti, a franciaországi Le Mans-ban rendezett versenyén. Az SZTE STECO csapata a Shell Eco Marathon franciaországi fordulóján megelőzte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem versenyzőit is, a legjobb magyar gárdaként zárta a futamot.
Mérnöknek készülő nő a volán mögött
– Közel áll hozzám az elektronika, ezért érdekelt a Shell Eco Marathon versenyen induló elektromos autó. Munka közben még a burkolata elkészítésébe is bekapcsolódtam – árulta el Gyurkó Csilla, az SZTE MK II. éves mechatronika szakos hallgatója, aki már a szegedi Radnóti-gimnázium matematika-fizika tagozatos diákjaként is fejlesztő mérnöknek készült. – A kocsi formáját a csapatunkat irányító Péter Szabó István tanár úrral közösen terveztük, majd mi szabtuk ki hungarocellből és csiszoltuk, alakítottuk véglegessé – mutatott az SZTE Mérnöki Kar épületében pihenő, padlizsán-lila színű, rakétaformájú kocsira. – Rengeteg gyakorlati tapasztalatot adott a felkészülés, a fejlesztés és a verseny – vont mérleget az SZTE AIRRARI csapat Ferrari-piros léghajtányát Egerben, illetve az SZTE STECO csapat padlizsánl-ila elektromos kocsiját a Shell Eco Marathonon vezető versenyzőnő.
A hasonlóságokról és különbségekről annyi, hogy az SZTE MK Ferrari-piros pneumobilja súlyosabb, pilótával együtt 150-160 kiló, míg a padlizsán-lila elektromos autójuk, a sofőrrel együtt nagyjából 100 kilogramm. A pneumobilban nincs gázpedál csak egy gázgomb, míg az Eco Marathonon induló kocsi egy „igazi” elektromos autó. Mindkét járműben ott a kormánykerék funkciójú szerkezet, mindkét járgány prototípus, ennek ellenére meg kell felelnie a szigorú biztonsági előírásoknak.
„Alkottunk valamit és ez király!”
– Szájról szájra terjed, hogy a szegedi egyetem részt vesz különböző járműversenyeken. Először a pneumobilokkal elért sikerekről olvastam az SZTE MK weboldalán. Megtetszett a lehetőség, ezért 2016 szeptemberében jelentkeztem a csapatba – kezdte történetét Gyulai Zoltán. A szegedi gépészmérnök hallgató sajátjának érzi, mert ő tervezte és készítette a pneumobil puffer tartályának tartóit. A pilóta „táplálkozási tanácsadójaként” Gyurkó Csillát „eltiltotta” a fagyitól, ugyanis előre gondolkodott: a jármű teljesítményét befolyásolja a sofőr súlya is. – „n+1 órát” töltöttem szerelőként a jármű alatt, fölött, mellett. A verseny közeledtével előfordult, hogy reggel 7-re mentem a szerelőcsarnokba, majd éjfélre értem haza – mondta mosolyogva a gyulai szakgimnáziumból a szegedi egyetemre érkező, a majdani mérnök diploma birtokában önmagát önálló vállalkozóként elképzelő fiatal.
Az ifjú diplomás önéletrajzában is jól néz ki egy-egy versenyeredmény, de ennél is jelentősebb értéke a közös munkának az az érzés, amit egy-egy impozáns léghajtány vagy elektromos autó látványa és sikere okoz a csapattagokban. – Büszkék lehetünk a műveinkre: sokan fényképezték a pneumobilok egri felvonulásán, illetve Le Mans versenypályáján az általunk épített szép járműveket – emlékezett Gyulai Zoltán. – Alkottunk valamit és ez király!
Körök, percek, kilométerek
Lézerfizikusnak készül, az ELI-ALPS kutatóközpont munkatársa szeretne lenni Seres Imre. A szegedi piarista gimnáziumban érettségizett, az SZTE TTIK fizika mesterszakján már diplomát szerzett, doktori képzésre is jelentkezett hallgatójának a hobbija lett a járműépítés. Így vált 2017-ben a Shell Eco Marathon versenyeken harmadszorra induló SZTE-csapat kapitányává.
– A számunkra első, a hollandiai Rotterdamban rendezett Eco Marathon versenyen a maitól eltérő burkolatú, felépítésű és elektronikájú autóval indultunk. Célunk csak annyi volt, hogy a technikai felülvizsgálaton átjusson a kocsink és versenyezzünk. A második, az 2016-os, Londonban rendezett Európa bajnokságon a mostani Eco Marathonon szereplőhöz hasonló autóval léptünk pályára: 168 kilométert tudtunk megtenni egy kilowattóra energiamennyiséggel. Ezt a kocsit fejlesztettük tovább a harmadik, a Le Mans-ban rendezett úgynevezett kihívás versenyre – sorolta Seres Imre. Eredményességüket mutatja a burkolat, amit jó sok munkával még szebbé varázsoltak, és az is, hogy a korrekciók miatt a fogyasztásuk jelentősen javult: egy kilowattórányi árammal 242 kilométert futott az SZTE autója a franciaországi Shell Eco Marathonon. Így az SZTE Steco csapata saját kategóriájában a tavalyi 26. helyezését idén jelentősen javította, az 5. helyen végezve megelőzték a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapatát.
– Hasonló az Eco Marathon versenyek forgatókönyve: a sikeres technikai fölülvizsgálatot követően jöhet az öt futam. Az SZTE pilótájának, Gyurkó Csillának 10 kört kellett megtennie 33 perc alatt – magyarázta Gyulai Zoltán.
– Autóversenyzőnk, Csilla nagyon jól gazdálkodott az idővel és az energiával: 29 perc 56 és fél másodperc alatt teljesítette a távot, ami kiváló eredmény – tette hozzá Seres Imre. – Itt ugyanis az a cél, hogy minél közelebb kerüljünk, de ne érjük el a 33 percet, miközben a távot teljesítjük.
– A fiúk mutatták, hány kör van még hátra, miközben én az órámat figyeltem, így tudtam kalkulálni, pedig közben más autók folyamatosan előztek és dudáltak – sorolta az átlagos autóhoz szükséges jogosítvánnyal is rendelkező Gyurkó Csilla, akinek az eredményességénél is nagyobb élménye, hogy csodájára jártak az SZTE STECO csapat járművének, mondhatni, padlizsán-lila rakétájuk megnyerte az autók szépségversenyét. – Az egyik szervező minden egyes körnél lefényképezte a kocsinkat.
A siker kovácsai
Kisbusszal utazott a héttagú SZTE STECO csapat és a darabjaira szedett kisautó Szegedről Le Mans-ba. Az 1800 kilométeres táv számos kalandot tartogatott: a busz kilyukadt hűtőjének javíttatásától kezdve a jégeső túlélésén át az időveszteség ledolgozásáig.
Az SZTE héttagú csapatából ketten – a fizikus Seres Imre és az azóta már gépészmérnök Terhes Péter – tripláztak, mert már háromszor vettek részt Eco Marathon versenyen. A csapat másik fizikus tagja, Kele Péter érdeme az elektronikai fejlesztések zöme. Rajtuk kívül a Shell Eco Marathon versenyen az SZTE csapatát erősítette: Gyulai Zoltán, a pilótanő Gyurkó Csilla, illetve Kun Péter Ádám, Takács Alexa is. A munkamegosztásban az SZTE mérnök és fizikus szakos hallgatóinak egyértelmű a szerepe, de például a földrajzos segítő a burkolat üvegszálazásában, mások a matricázásban vagy épp a videózásban aktivizálták magukat a nemzetközi versenyen.
– Semmi máshoz nem hasonlítható érzés, hogy már az egyetem alatt megvalósul a közös műszaki tervünk. A jegy csak extra jutalomnak számít. Jó itt csapatban dolgozni, meg az is öröm, hogy az SZTE számára „piros pontot” sikerült szereznünk ezeken a versenyeken – jelentette ki Seres Imre válaszként a kérdésre: Miért éri meg ennyi időt és energiát ölni egy „alternatív” versenyjármű építésébe és a versenyzésbe? A „legtöbb munkával megszerezhető kreditpontjaikra” is büszke hallgatók egyöntetű véleménye, hogy a járműversenyekre a felkészülés és a teljesítmény fejlesztette kreativitásukat, problémamegoldó képességüket és szervezőkészségüket.
A padlizsán-lila Eco Marathon versenykocsi az SZTE Mérnöki Kar, valamint az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar közös projektje; a Ferrari-piros pneumobil az SZTE Mérnöki Karé. Péter Szabó István, az SZTE MK főiskolai docense a mérnöknek készülőket vezényli, míg az SZTE TTIK hallgatói közül érdeklődőket Kokavecz János főiskolai docens instruálja.
SZTEinfo – Újszászi Ilona
Fotók: Dani Géza, STECO és Airrari csapat