A 2016/17-es tanévtől a kormány minden magyarországi felsőoktatási intézményben kötelezővé teszi a kompetencia-mérést annak érdekében, hogy láthatóvá váljon a hallgatók fejlődése. A Szegedi Tudományegyetemen az országban elsőként, pilot jelleggel már az idei tanévtől elkezdték a méréseket.
"Csendet kérünk, vizsgáztatás zajlik!" - olvassuk az SZTE Klebelsberg Könyvtár Számítógépes Kabinete előtt, amely szeptember 12-ig minden nap első éves hallgatókkal telik meg. A gólyák feszült figyelemmel tapadnak a monitorra, kattintanak a kérdésekért, gondolkodnak a válaszokon.
Összegyetemi kurzus - kreditért
A 2016/17-es tanévtől a felsőoktatási törvény módosítása miatt minden magyarországi felsőoktatási intézményben "vizsgával" kezdik majd tanulmányaikat a gólyák. A kormány bevezeti az országos hallgatói kompetencia-mérést. A Szegedi Tudományegyetemen azonban a TÁMOP-4.1.1.F-14/1/KONV-2015-0006 projekt keretében, az országban elsőként, pilot jelleggel és önkéntes alapon már az idei tanévtől mérik a hallgatók kompetenciáit.
A jelentkezők az „Egyetemi tanulmányi alkalmasság felmérése és fejlesztése” című összegyetemi kurzus keretében tölthetik ki az online teszteket. A kurzus célja a tanulmányaikat megkezdő hallgatók felkészültségének feltérképezése. Annak megállapítása, hogy milyen tudást sajátítottak el a középiskolában, milyen általános problémamegoldó képességekkel rendelkeznek, és milyen támogatásra van szükségük a sikeres egyetemi tanulmányok érdekében.
Visszajelzés a tudásukról
- Nem volt könnyű mondhatom - summázta az első éves Csarnai Kinga. Bár jogász hallgatóként a humán tárgyakból tartja magát erősebbnek, néhány kérdés az irodalom témaköréből mégis kifogott rajta. - Érdekes módon a matek most jobban ment, mint az érettségin - osztotta meg velünk tapasztalatát. Csoporttársa, Gönzci Szabina jó ötletnek tartja a kompetencia-mérést. Eddig úgy gondolta, hogy középszintű a tudása, a teszt kiértékelése után látni fogja, melyek azok a területek, amelyeket erősítenie kellene.
- A mérések kiterjednek a három kötelező érettségi tárgyra, a magyar nyelv és irodalomra, a matematikára és a történelemre. Ezekhez csatlakozik negyedikként a természettudomány (biológia, kémia, fizika), amely nem kötelező érettségi tárgy, de a természettudományos gondolkodás, természettudományos műveltség sokféle képességgel összefügg. Az ötödik egy angol nyelvi teszt, mivel az angol nyelv a tanulmányi területtől függetlenül elengedhetetlen a naprakész tudományos tájékozódáshoz. Végül egy hatodik teszt a tanulók általános problémamegoldó képességét vizsgálja. A hat tesztet egy rövid kérdőív egészíti ki - tudtuk meg Karsai Krisztinától, az SZTE oktatási rektorhelyettesétől.
Lemorzsolódó hallgatók visszavezetése
A projekt vezetői felelőse azt is elmondta, hogy Szegeden évek óta komoly kutatások folynak az Oktatáselméleti Kutatócsoportban Csapó Benő professzor vezetésével a közoktatási és a felsőoktatási kompetenciák mérése terén. Ugyan a központilag elrendelendő kompetenciamérés „csapásirányát” még nem tudják, bíznak benne, hogy az országos rendszer kialakításánál az SZTE-n folyó kutatások eredményeit is fel tudják majd használni. Emellett az egyik legfontosabb célkitűzésük a projekt kompetenciamérési moduljában az volt, hogy a lemorzsolódó hallgatók visszavezetéséhez kapcsolódóan szerezhessenek adatokat. A kompetenciák folyamatos nyomon követése által ugyanis csökkenthetik a lemorzsolódás kockázatát akár egyénenként, akár egy hallgatói tömeget tekintve.
Az első éves hallgatók kompetencia mérése a TÁMOP-4.1.1.F-14/1/KONV-2015-0006 projekt keretében valósult meg.
SZTEinfo