Pedagógusnap alkalmából köszöntötték a Szegedi Tudományegyetem köznevelési intézményeinek oktatóit. Az SZTE Központi épületében 2015. június 8-án a köszönet mellett prózai és zenés műsorból álló jelképes virágcsokorral ünnepelték a pedagógusokat.
Az Oktatási Kormányzat döntése értelmében Magyarországon 1952 óta június első vasárnapján tartják a Pedagógusnapot. Ez alkalomból Karsai Krisztina oktatási rektorhelyettes a Szegedi Tudományegyetem vezetése nevében köszönte meg az SZTE köznevelési intézményeiben dolgozó pedagógusok munkáját, hivatásuk mindennapos kiváló gyakorlását.
A pedagógusnak több keretrendszerben is helyt kell állni
„Ma több mint 60 éves hazai hagyományt folytatva állok itt Önök előtt, hogy köszönetet mondjak. Köszönet jár azért, hogy a Szegedi Tudományegyetem gyakorló, köznevelési intézményeinek tanáraiként napi munkájukat, választott hivatásukat éppen itt, az egyetem falai között gyakorolják. Köszönet jár azért, hogy a mai köz-, és felsőoktatást jellemző elég viharos időkben dicséretesen és kiválóan teszik a dolgukat”- köszöntötte a résztvevőket Karsai Krisztina. A Szegedi Tudományegyetem oktatási rektorhelyettese elmondta: a pedagógusoknak három keretrendszerben is helyt kell állniuk. Felelősek a diákok tanításáért és ebben a keretrendszerben való helytállás alapjaiban határozza meg a pedagógusok hivatását és egyben a magyar társadalom fejlődését is. Emellett a családok és közösségek szintjén megjelenő elvárások is meg kell felelniük, ugyanakkor felelősek az egyetemi pedagógusképzésben résztvevő hallgatók szakmai gyakorlati képzéséért is. A Szegedi Tudományegyetem gyakorló intézményeiben oktatók munkája nem választható el a köznevelési rendszertől sem, így minden, ami a közoktatásban zajlik őket is érinti –tette hozzá.
|
A pedagógusokat ünnepelték a Szegedi Tudományegyetemen - GALÉRIA |
A pedagógus, mint rakétamérnök
„A gyakorló iskolai tanárság speciálisan értékes, hiszen az egyetem tanárszakjai attól lesznek jók, ha a gyakorló iskolákban kiváló mentori tevékenység folyik, melynek kulcsa a kiváló pedagógiai és szakmai tudás. Nem csak azért kell köszönetet mondani, amit tettek, hanem azért is, amit tenni fognak. Az Önök kezei között mindig a jövő formálóik, a jövő ígéretét az Önök munkája váltja valóra”- mondta.
A szakirodalom a pedagógusok dolgos mindennapjait a kertész és a növény metaforájával jellemzi: a kertész, az a tanár, aki a kis növény előre kiszámítható fejlődését végigkíséri, aki a növény táplálást megtervezi, végrehajtja és, aki beavatkozik, ha vadhajtást, vagy nem termő ágat lát. Napjainkban azonban „a tanár nem mást, mint rakétamérnök” –fogalmazott Karsai Krisztina, utalva ezzel arra, hogy a mai fiatal generációk rakéták, nagy sebességgel meghaladják szüleiket. „Úgy kell tanítani őket, hogy képesek legyenek jó döntéseket hozni, alkalmas stratégiát alkotni, válaszolni minden ismeretlen, új kihívásra. Túlélési technikákat és manővereket is meg kell tanítani nekik, hogy esélyük legyen boldogulni. Azaz olyan programot, aerodinamikai jellemzőket, üzemanyagot kell tervezni a rakétának, hogy minél messzebbre, minél tovább repüljön. Ne cserepes növényként tekintsünk tehát tanítványainkra, hanem rakétaként, magunkra pedig ne kertészként, hanem rakétamérnökként” –mondta.
A kiváló munka elismerése
A Szegedi Tudományegyetem vezetése minden évben oklevéllel ismeri el azon személyek munkáját, akik hivatásukkal az egyetem, a gyakorló iskola hírnevét öregbítették. A pedagógusnapi köszöntésen rektori elismerő oklevélben részesült Kiss Dezső Péter, aki a JATE BTK orosz-francia szakán végzett, majd az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumban helyezkedett el középiskolai tanárként. Tanári pályája végégig ehhez az intézményhez kötődött, tanári kinevezése után a gimnázium szakvezető tanára lett, majd 1990-től 2001-ig igazgatóhelyettesként vett rész az iskolai élet irányításban. Számos érdeme kötődik a gimnázium francia két tanítási nyelvű osztályának beindításához és megszervezéséhez. Az 1993-ban induló tagozat munkáját végig nagy odaadással segítette, folyamatosan szervezett franciaországi csere utakat és mindvégig aktív volt a diákok szabadidős tevékenységének megszervezésében. Szerepet vállalt az iskolai szakszervezet munkájában, kiemelkedő szerepet töltött be az iskola tanári közösségének építésében. Egész pályafutása során folyamatosan képezte magát orosz és francia nyelvből, valamint különböző pedagógia területeken.
Prózai és zenei műsorból kötött virágcsokor
A Szegedi Tudományegyetem hallgatói zenés, verses műsorral köszöntötték a pedagógusokat. József Attila: Thomas Mann üdvözlése című versét Németh György Attila, az ÁJTK harmadéves jogász hallgatója, az Egyetemi Vers- és Prózamondó Verseny III. helyezettje, a 12 dühös ember szereplője szavalta. Tandi Flóra, Miklósa Erika mentoráltja, az SZTE végzős joghallgatója francia nyelven adott elő egy Lara Fabian dalt. Verdi – Genin: Fantázia az Álarcosbál című opera témáira művét fuvolán Borbás Johanna, az ÁOK általános orvos hallgatója, az Egyetemi Zenei Verseny I. helyezettje adta elő. Zongorán kísért Szilvási Katalin zongoraművész. Girán Péter, a ZMK hallgatója, a Virtuózok című komolyzenei tehetségkutató műsor szereplője Mathias Duplessy: Kavalkád művét mutatta be gitáron. Radnóti Miklós: Tétova óda művét Spitzer Jenő, az ÁJTK jogász hallgatója, az Egyetemi Vers- és Prózamondó Verseny Különdíjasa, a 12 dühös ember szereplője szavalta.
A Légy jó mindhalálig című musicalből Az élet szép! részletet Szondi Tamás, a BTK történelem-etika szakos tanárképzésben résztvevő diákja, az Egyetemi Zenei Verseny könnyűzene kategória I. helyezettje adta elő.
SZTEinfo
Fotó: Herner Donát