SZTE Info

helikopter_leszallo_kiemelt_nagy

Landolt az első légimentő az SZTE helikopter-leszálló tornyán

Az első légimentő 2015. július 9-én reggel landolt az SZTE új klinikai tömbjében kialakított Sürgősségi Betegellátó Önálló Osztályhoz épített helikopter-leszálló pályára. Az SZTE heliport működésével jelentősen gyorsul és javul a súlyos sérültek, a szívinfarktusos betegek, a transzlapntációra várók egészségügyi ellátása.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– Nagy nap ez a mai a Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ, az egészségügy életében – fogalmazott Devecz Miklós. az SZTE kancellárja, mikor 2015. július 8-án megköszönte az Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH), hogy ügyfélbarát módon viszonyult a szegedi egyetemhez, hatékonyan együttműködött annak érdekében, hogy a klinikakertbeli heliport minden szükséges engedély birtokában mielőbb fogadhassa a légimentőket, teljes kapacitással működhessen.

 

  Európai minőségű egészségügyi komplexum


A repülőtéri biztonsághoz szükséges tárgyi és személyi feltételeket garantáló üzembentartási engedélyt 2015. július 8-án adta át Farkas András, az NKH elnökhelyettese, a Légügyi Hivatal vezetője Devecz Miklósnak, az SZTE kancellárjának és Prof. Dr. Facskó Andreának, az SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ elnökének.

A sajtónyilvános rendezvényen az SZTE kancellárja elmondta: a heliport az SZTE SBO működésének a minőségét jelentősen megemeli. Hozzátette: mégis reméli, hogy azt ritkán kell működtetni, mivel ez azt jelentené, hogy nem történt olyan rendkívüli esemény, például súlyos baleset, ami miatt sürgős egészségügyi ellátásra lenne szüksége valakinek.

– Ezzel hamarosan a végére érünk egy olyan beruházásnak, amelynek eredményeként európai minőségű egészségügyi komplexummal büszkélkedhet a Szegedi Tudományegyetem a térségben élőket szolgálva – mondta az egyetemi kancellár.

 

  A légimentés dicsérete


A múlt század ötvenes éveinek második felében kezdődő légimentés jelentőségét méltatva Facskó Andrea hangsúlyozta: e szolgálatnak a gyorsaság és a kíméletes szállítás olyan alaptézise, amelyre számíthatnak a sürgős beavatkozást igénylő paciensek, és a gyógyításra felesküdött szakemberek.

– Immár európai színvonalú betegtranszporttal rendelkezik a szegedi egészségügyi ellátás – tömörítette egyetlen mondatba a heliport jelentőségét az egyetemi klinikai központ elnöke. – A hét helikopterbázis közül a szentesi a közelünkben található, az együttműködés kiváló. Az egészségügyi háttér pedig az SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ részéről adott.

A légimentők közvetlen klinikai landolási lehetőségével jelentősen gyorsul a súlyos sérültek baleseti- és sürgősségi ellátása.

 

heliport
Landolt az első légimentő az SZTE helikopter-leszálló tornyán- Galéria



*

 

Az első légimentő az SZTE heliport üzembentartási engedélyének az átadásához kötődő sajtónyilvános rendezvényt követő napon, 2015. július 9-én reggel 8 óra 16 perckor landolt az SZTE SBO melletti torony tetején kialakított helikopterleszálló-pályán.


Elso_legimento
Az első légimentő érkezése az SZTE SBO heliportra. Az amatőr felvétel itt megtekinthető.

 

*

 

  Az SBO „koronája” a heliport


– A Sürgősségi Betegellátó Önálló Osztály elsődleges feladata a sürgősségi ellátásra szoruló járó- és fekvőbetegek leggyorsabb, szakszerű és hatékony ellátása. Munkánk ezzel az immár teljes kapacitással működtethető heliporttal nyeri el értelmét. Úgy is mondhatnám, hogy az SBO koronája a helikopter-leszálló, nemcsak építészeti, hanem orvosszakmai szemőpontból – hangsúlyozta Dr. Pető Zoltán, az SZTE SBO vezetője.

A betegellátás egészét, minden klinikát szolgál a légimentés – jelentette ki a doktor úr. Példaként említette: a szív-katéteres laboratóriumba, más kórházakból érkező, itt specialista ellátására szoruló betegeket is hozhat a helikopter. Sőt: légi hídként is gondolhatunk e heliportra, hiszen transzplantáció esetén is fogadhat helikoptereket – akár külföldről, például Románia, Szerbia felől is.

 

  Építészeti kuriózum a torony


A közel 700 millió forintból megvalósuló SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ új Sürgősségi Betegellátó Önálló Osztály részeként megépült helikopter-leszálló pályáról számszerűsíthető érdekességeket gyűjtött csokorba Márkus Péter projektmenedzser.

A 2010-ben kezdődött projekt várhatóan 2015 szeptemberében zárul. A 115 millió forint értékű gép-műszer beszerzés mellett a 35 millió forint informatikai fejlesztést, az európai szintű betegirányító rendszer kialakítását is kiemelésre méltónak találta a projektmenedzser. Az úgynevezett új klinikai tömböt bővítve alakult ki az SBO, melynek tetején ott a heliport.

Az építmény a földfelszíntől számítva 24,5 méter magas, tetején a vasbeton tányér 20 méter átmérőjű. Alatta a kiszolgáló liftszerkezet. Mindezt 2 vasbeton torony támasztja alá, az egyikben 2 lift, a másokban kiszolgáló helyiség és szervízlépcső található – sorolta az adatokat a projektmenedzser. – A tornyot 28, egyenként 50 centiméter átmérőjű és 23 méter mély vasbeton cölöp támasztja alá. Összesen 380 köbméter vasbetont építettek itt be – érzékeltette a Márkus Péter, hogy a tervezés és építés nem mindennapi feladat volt. A működtetést 11 hatósági engedély beszerzése tette lehetővé.


heliport
Az SZTE SBO helikopter-leszállója.

 

  V. osztályú repülőtér a klinikakertben


– A hatályos jogszabályok értelmében V. osztályú repülőtér az SZTE SBO melletti heliport, így ott a légi mentésekhez szükséges egészségügyi mentőrepülések végezhetők – közölte Farkas András. Az NKH elnökhelyettese, a Légügyi Hivatal vezetője érzékeltette, az elmúlt 4 évben a hatósági munka nagyságrendjét és minőségét. Hangsúlyozta a hatóság szolgáltató segítő szándékát, ügyfélbarát megközelítését. Köszönte a szegedi egyetem döntéshozóinak rugalmasságát, együttműködési készségét.

E repülőtér működésének az engedélyezése több fázisból állt, meg kellett felelni a hazai és a nemzetközi szabályoknak is, mindez több évet vett igénybe. A folyamat időt igényelt, nem sokkal többet, mint egy családi ház fölépítése esetén.

Az intézmény a mentőhelikopterek fogadására kialakított torony tetején a tányér alakú leszállóhelyre létesítési engedélyt 2013-ban, használatbavételi engedélyt 2014 júliusában kapott. A 2015 júniusának végén kiadott, július 8-án ünnepélyesen átnyújtott üzembentartási engedély birtokában a maximális biztonságot nyújtó heliporttal gazdagodott a szegedi egyetem, a város és a régió.

A mentőhelikopter fogadására is kész SZTE SBO, illetve az egyetemi klinikakertben elkészült magkórház kiemelt egészségügyi ellátást nyújt a dél-alföldi régióban élők számára.

 

 

SZTEinfo – Újszászi Ilona

Fotók: Herner Donát

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. október 20.

Nyito_1956._oktober_20._AudMax

„A szövetség célja az, hogy az egyetemekről és főiskolákról kikerülő ifjúság, ne közönyös tömeg, vagy megfélemlített réteg legyen, hanem a népért, a hazáért, a boldogabb jövőért harcoló bátor, lelkes sereg” – idézte a helyi napilap a szegedi MEFESZ 1956. október 20-i nagygyűlésén elhangzottakat. A szegedi egyetemisták és oktatóik 64 évvel ezelőtti napjait az SZTE Klebelsberg Könyvtár Contenta rendszeréből kiemelt visszaemlékezéssel és újságcikkel, valamint fotókkal és hangképekkel is fölidézhetjük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.