A Magyar Pedagógiai Társaság és az MTA Pedagógiai Bizottság Andragógiai Albizottság 2014. november 14-én rendezte meg Szegeden felnőttképzési roadshow-ját a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Felnőttképzési Intézetében.
Harmadik alkalommal rendezett roadshow-t a Magyar Pedagógiai Társaság Felnőttképzési Szakosztálya az ország több városában, közöttük Szegeden is. Ezeken az alkalmakon az egyes térségek szakemberei cseréltek eszmét az élethosszig tartó tanulás, a felnőttképzés aktuális kérdéseiről, és információt gyűjthettek a hazai tapasztalatokról, jó gyakorlatokról.
A 2014. november 14-i szegedi eseményen T. Molnár Gizella, az SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet vezetője megnyitóbeszédében elmondta: nem először adnak helyet a felnőttképzési roadshow-nak, és ezt most is örömmel teszik. A felnőttképzés hete a tanulás ünnepe kell, hogy legyen, a felnőttképzés fontosságáról beszélve pedig rámutatott: a műveltség, a tanulás, a kompetencia elsődleges nemzeti és szakmai érdek. Az intézetvezető kifejezte reményét, hogy ez a konferencia is hozzájárul ezekhez a törekvésekhez.
Ezt követően a Magyar Képesítési Keretrendszerről (MKK) tartott tájékoztatót Derényi András. Megtudtuk: a MKK egy keretrendszer, egy eszköz, amelyet a világ 142 országában fejlesztenek, így az Európai Unió összes tagországában is. Ehhez a programhoz a magyar kormány 2008-ban csatlakozott, ezt követően nagyon élénk nemzetközi kommunikáció, eszmecsere és szakmai tapasztalatcsere kezdődött a szakértők között. Maga az eszköz Magyarországon négydimenziós, nyolcszintű, egyfajta mátrixba illesztik bele az összes magyar képesítést, jellemzőkkel látják el azokat, és a kitöltött verzió adja magát a keretrendszert.
|
A Magyar Képesítési Keretrendszerről tartottak előadásokat - GALÉRIA |
A képesítési keretrendszer létrehozásával rendszerbe foglalhatók az oktatás és képzés különböző szintjeinek kimeneti szabályzói, erősíthetők az oktatás és a képzés minőségbiztosítási rendszerei, valamint az oktatási és képzési rendszeren belüli szakmapolitikai koordináció, a társadalmi partnerekkel való együttműködés. Ezáltal eredményesebben orientálható az oktatási-képzési programok tervezése és kidolgozása.
Az MKK azt is eredményezi, hogy Magyarország belátható időn belül a kialakulóban lévő egységes európai oktatási térség aktív szereplőjévé válik, és Európa-szerte olyan mértékben erősödik a bizalom a hazai képesítések iránt, ami nemzetközi szinten emeli az oktatás, elsősorban a hazai felsőoktatás elismertségét és vonzerejét – szögezte le a szakember.
Utána Farkas Éva andragógus, egyetemi docens A tanulásieredmény-alapú gondolkodás a felnőttképzési programok tervezésében címmel adott elő a rendezvényen. A szegedi program második felében két szekcióban folytatták a munkát a szakemberek: Tanulási eredmények a szakmai programkövetelményben, illetve A felsőoktatás szintleírásairól címmel.
SZTEinfo – Nyemcsok Éva Eső
Fotó: Herner Donát