SZTE Info

Nemzetközi konferenciát rendeztek az oktatáskutatásról

Két napon át 20 szekcióban 144 előadást hallgathattak meg az érdeklődők a SZAB-székházban a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete konferenciáján. A tanácskozást a Szegedi Tudományegyetem részéről Homoki-Nagy Mária oktatási rektorhelyettes nyitotta meg.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) kétnapos konferenciát rendezett Szegeden 2014. május 29-én és 30-án. Az esemény társszervezői az Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, a Magyar Tudományos Akadémia Nevelésszociológia Albizottsága, az MTA Szegedi Akadémiai Bizottságának Szociológiai Munkabizottsága, az Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ, a Center for Higher Education Research and Development Hungary (CHERD-H), a Pécsi Tudományegyetem NDI voltak.
A rendezvényhez kutatási projektek is kapcsolódnak: a Tanuló régiók Magyarországon: Az elmélettől a valóságig (Learning Regions in Hungary: From Therory to Realities – LeaRn, OTKA K-101867). A konferenciát Homoki-Nagy Mária, az SZTE oktatási rektorhelyettese és Kozma Tamás, a HERA elnöke nyitotta meg.
IMG_6960Homoki-Nagy Mária elmondta: nagyszerű dolog, hogy a 21. század első felében a nevelésről és oktatásról ilyen jelentős konferenciát szerveznek az egyetem közreműködésével. Oktatási rektorhelyettesként nagyon örül annak, hogy ennek a konferenciának Szeged ad helyet, és igen kíváncsi arra, hogy azok, akiknek az oktatás-nevelés a kutatási területe, mit gondolnak arról, hogyan kellene az oktatás-nevelést szemlélni, és hogyan kellene megváltoztatni úgy, hogy az megfeleljen a 21. század kívánalmainak. Homoki-Nagy Mária elmondta: pályafutását az egyetemen kezdte, és az elmúlt majdnem 30 év alatt elég sok reformot átélt, ha csak a felsőoktatást nézi, akkor a kreditrendszer, valamint az osztott képzés bevezetését. Rámutatott, szükség van arra, hogy a felsőoktatásban és a köznevelésben dolgozók között párbeszéd alakuljon ki. A rektorhelyettes reményét fejezte ki, hogy a konferencián részt vevőknek a két nap alatt lesz módjuk arra, hogy konzultáljanak egymással. A közoktatásban és a felsőoktatásban örök téma, hogy a hátrányos térségből és a kisebbségi közegből érkezők diákokat hogyan lehet felzárkóztatni, hogy hagyományos vagy modern módszerekkel kellene oktatni. Homoki-Nagy Mária hangsúlyozta: az oktatásban dolgozók feladata értékeket átadni, és toleránssá nevelni az ifjúságot. A rektorhelyettes elmondta azt is, a Szegedi Tudományegyetemnek négy köznevelési intézménye van. Ennek a konferenciának az is lehet a feladata, hogy a szakemberek megpróbálják átlátni, mi lenne a 21. századi oktatás-nevelés feladata az óvodáktól a felsőoktatási intézményekig, a hátrányos helyzetű tanulóktól az elitképzésig.
Kozma Tamás, a HERA elnöke arról beszélt, hogy akik a nevelés-oktatás kutatásával professzionális módon foglalkoznak, nincs tudományos szervezetük. Kellett és kell egy olyan szervezet, amely tudja képviselni ezt a tudást – ez a HERA. Elmondta azt is: az oktatás-kutatás interdiszciplináris, különböző társadalom- és élettudományok legkisebb közös többszöröse, amely az oktatással, tágabb értelemben a neveléssel foglalkozik.
A megnyitó után a plenáris előadások sorát Pukánszky Béla, az SZTE intézetvezető egyetemi tanára nyitotta meg Paradigmatikus viták a pedagógusképzés tartalmairól címmel.


nemzetkozipedagogia
A konferencián készült képek itt megtekinthetők


A konferencia teljes programja itt olvasható.
 


SZTEinfo

Fotó: Üllei Kovács László

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. május 26.

IMG_9666

Marton Ákos Barnabás és Vinkó Leó fiatal festőművészek, mindketten a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar rajz szakán végeztek. Évek óta alkotnak együtt, és dekorálnak: szórakozóhelyeken, fürdőben és épületek hatalmas tűzfalain csodálhatjuk meg monumentális munkáikat. Az alkotópárossal aktuális megbízásuk helyszínén beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.