Vajon a testnevelést oktatók „nem rendes” tanárok? Hogyan lehet megelőzni a civilizációs betegségeket? Miért okoz nagyobb örömöt a hip-hop a kézilabdázásnál? – többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a hallgatók. A XXXI. OTDK Testnevelés- és Sporttudományi Szekcióján izgalmas előadásokat hallhattunk.
Elismerik-e a testnevelő tanárokat? – kérdezte előadásában Asszonyi Evelin az OTDK Testnevelés- és Sporttudományi Szekcióján. Az Eszterházy Károly Főiskola hallgatója a testnevelő tanári munka megítélését vizsgálta a más szakos tanárok szemszögéből. A humoros beszámolóból kiderült: alapvetően nem kezelik ellenségesen a kollégáik a testnevelőket, de sokan szakképzetlennek, hangosnak és egoistának tartják őket. Ennek ellenére – ahogy a 24 megkérdezett tanár beszámolójából kiderült – alapos, kiegyensúlyozott és segítve vezető karakternek titulálták a testnevelő tanárokat. Amellett, hogy átlagos nehézségű szakmának számít az övék, kollégáik elvárják tőlük, hogy délutáni elfoglaltságokat szervezzenek a gyerekeknek, s a tömegsportokhoz kapcsolódó eseményeket rendezzenek.
Ezzel szemben Oláh Gabriellát és társait a civilizációs betegségek érdekelték. Előadásában a humánkineziológia szakos hallgató a megelőzésre fektette a hangsúlyt, hiszen patkányokkal végzett kísérletében a tumorképződés gátlását vizsgálta. A humánkineziológiai és sportbiológiai tagozat résztvevői lelkesen fogadták a Semmelweis Egyetem kutatóinak kísérletét, amelyben bebizonyították: helyes táplálkozással és rendszeres edzéssel csökkenthető a programozott sejtpusztulás. Így, ha a civilizációs betegségekre (mint például a rák vagy a cukorbetegség) nincs is közös gyógyszer, bárki tehet a hatékony prevenció érdekében.
A Szegedi Tudományegyetem hallgatói is izgalmas kutatási területeket mutattak be az OTDK-n. A rekreációszervező és egészségfejlesztő szakos Domokos Enikő például a hip-hop táncot és a kézilabdázást hasonlította össze az optimális, úgynevezett „flow” élmény szempontjából. Vizsgálatából kiderült, hogy a táncosoknál sokkal magasabb ez a pozitív hatás, mint a kézilabdázóknál, de náluk sincs kizárva ennek beteljesülése. Ennek oka a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar hallgatója szerint az, hogy a labdajátékban magas az ütközések száma, így az agresszió inkább része ennek a sportnak, mint a táncnak. Ugyanakkor a hip-hop kevésbé szabályozott, mindemellett a zene is fokozza az „áramlatélményt”.
A XXXI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Testnevelés- és Sporttudományi Szekciója április 6-án az eredményhirdetéssel zárul.
Kiss Tímea
A rendezvény a „TÁMOP-4.2.3-12/1/KONV-2012-0035, Tudományos eredmények elismerése és disszeminácója a Szegedi Tudományegyetemen” program támogatásával valósult meg.