12 irodalmi alakhoz és 2 népi mondához köthető helyszínen jártak a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája 8. osztályosai. Az öt napon át tartó erdélyi túrát az EMMI Határtalanul Programja támogatta.
2022 tavaszán, a pandémiát követően, újra kinyílt a világ a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskola diákjai számára is. Rendhagyó módon – az előző évi elmaradt pályázatot pótolva –, a 8. évfolyam tanulóinak is lehetőségük nyílt barangolni – az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával, a Határtanul 19-01-0151 pályázatban foglaltak alapján – Erdélynek a magyar kultúrához köthető emlékei között.
– Öt napos utunkon a magyar irodalomhoz, pontosabban 13 személy és 2 népi mondához kapcsolódó helyszínre látogattunk el – számszerűsítette a programot Tóth Edit. Az SZTE gyakorló iskola történelem szakos tanára kiemelte: a tematikus útvonal részeként Nagyszalontán Arany János, míg Nagyváradon Ady Endre életének legfőbb momentumaival ismerkedhettek meg. A tanulmányi kirándulásukat történelmi látnivalók, néprajzi és népzenei hagyományok megismerésével színesítették.
Természeti értékeket is felfedeztek a kirándulók. A Tordai hasadék gyalogtúrája, a Kis-Cohard meghódítása, a Békás-szoros, a Gyilkos-tó, a parajdi sóbánya vagy Torockó magasba nyúló sziklái került fel a szegediek „erdélyi kedvenc helyeim” listájára. Ide sorolható még a bánffyhunyadi templom kazettás mennyezete, a korondi fazekasmester bemutatója, Farkaslakán Tamási Áron síremléke vagy Székelyudvarhely, „a legmagyarabb város”.
– Megcsodáltuk a gyönyörű kalotaszegi népviseletet. Lelkesen vettünk részt a helyi tánc lépéseinek a megtanulásában. Kolozsvárott, mielőtt meglátogattuk Mátyás király szülőházát, az utunkat a Házsongárdi temető „nagyjainak” sírjához, majd a Református Kollégium irányába vettük, ahol a helyi diákok szeretettel fogadtak bennünket. Ezt követően a Farkas utcai templomot csodálhattuk meg, ahol többek között Varga Ákos kollégánk orgonajátékában is gyönyörködhettünk – sorolta a pedagógus az élményeket.
A szegedi diákcsapat tíz csíkrákosi gyereket is befogadott, majd együtt kirándultak a Gyilkos-tó partjára.
– Csíkrákoson élvezhettük a helyiek szívélyes vendégszeretetét. Az ottani általános iskola diákjaival közösen emlékeztünk meg a nemzeti összetartozás napjáról. Az online világnak köszönhetően, a műsor előzetes egyeztetéssel jött létre. Korábbi közös próba nélkül, a lelkünket melengető előadással sikerült méltóan emlékeznünk – hangsúlyozta a pedagógus, aki minden szereplőre büszke.
Az SZTE Juhász Gyula gyakorló iskola 7. osztályos tanulói korábban a szovátai gyermekotthon lakói számára vittek adományokat. Ezért, Böjte Csaba testvérrel egyeztetve, a szegedi iskola nyolcadikosai a csíksomlyói otthont keresték fel, ami az akkor közelgő pünkösdi búcsú miatt még érdekesebbé tette útjukat. A szegediek ellátogattak a búcsú helyszínére, valamint többször találkoztak a Csíksomlyóra tartó zarándokokkal is.
– Hazafelé, a várak útján, ellátogattunk Fehéregyházára, ahol megtekintettük a Petőfi Múzeum interaktív kiállítását. Tiszteletünket tettük Segesváron, Gyulafehérváron, illetve megmásztuk Magos Déva várát – zárta élménybeszámolóját Tóth Edit.
Az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskola 8. osztályosait kísérő 8 tanár közül 3 pedagógus először vett részt ilyen programban. Az erdélyi „Határtalanul…” kirándulás szervezését a tanároknak – Beke Ferencnek, Gyuris Editnek, Katona Martinának és Lakatos Ferencnek – külön is köszönik az azóta a szegedi egyetemi gyakorló iskolából elballagott diákok.
SZTEinfo
Fotó: T. E.