Bezár

Hírarchívum

Desktop41-001

Innovációs Díjat hozott az önvezető járművek szerepének kutatása

Innovációs Díjat hozott az önvezető járművek szerepének kutatása

2022. január 03.
4 perc

A zsűri idén is kiosztotta az SZTE Innovációs Díjakat. Sorozatunkban bemutatjuk a díjazottakat és projektjeiket. A Leginnovatívabb kutatómunkáért járó kitüntetést a bölcsésztudományok és a társadalomtudomány területén végzett kutatásért Dr. Lukovics Miklós, Dr. Majó-Petri Zoltán, Dr. Palatinus Zsolt, Dr. Prónay Szabolcs és Dr. Volosin Márta kapták „A technológia elfogadás új generációs megközelítése önvezető technológiák vonatkozásában: in-situ fiziológiai mérési módszertan a fogyasztói élmény közvetlen meghatározására” című munkájukért.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az önvezető járművek technológiai fejlesztése egyre látványosabb eredményeket ér el világszerte: az önvezető autók, kisbuszok, teherautók és városi logisztikai járművek tesztelése már igen előrehaladott állapotban van: több mint 200 város közúti forgalmában találkozhatunk velük. Bizonyos városokban már olyan járművekkel is összefuthatunk, amelyek vezetőülésében nem ül senki. Ezen megoldások a jelenlegi ismeretek szerint extrém módon fogják majd felforgatni az emberek mindennapi életvitelét és több évtizedes megszokásait. Az SZTE kutatói ezek alapján kutatásuk során többek között azt is vizsgálták, hogy az emberek milyen érzelmi reakciókat élnek át, miközben megtapasztalják az önvezető autóban történő utazást. Az eredmény 2021-ben Innovációs Díjat hozott a számukra.

 

Az SZTE GTK és az SZTE BTK Pszichológiai Intézetének Kognitív és Neuropszichológiai Tanszékének kutatói, valamint a Mindtech apps szoftverfejlesztő cég kutatói világszinten is ritkán alkalmazott mérési eljárásra vállalkoztak. A szegedi kutatók - több hónapnyi előkészület és előzetes tesztelés után - úgy vizsgálták meg az önvezető autóban átélt élményt, hogy közben a kísérleti személyekre elektródákat és szemkamerát helyeztek. Ezután beültették őket egy önvezető autóba, és a Szegedi Repülőtér lezárt kifutópályájának biztonságos környezetében rögzítették majd kielemezték az utazás közben átélt biológiai reakciókat. Vagyis, hogy: miként élik meg az emberek azt, ha az autó saját magától elindul, lassít, fordul – ráadásul úgy, hogy a kormánykerék úgy forog, hogy azt nem forgatja senki.

 

Az SZTE Gazdaságtudományi Karáról Dr. Lukovics Miklós, Dr. Majó-Petri Zoltán és Dr. Prónay Szabolcs egyetemi docensek jegyzik a díjazott szellemi alkotást, azonban Újházi Tamás PhD-hallgató is fontos szerepet vállalt a munkában. Az SZTE Pszichológiai Intézetéből Dr. Palatinus Zsolt és Dr. Volosin Márta mellett fontos részt vállalt a kutatómunkában Dr. Csábi Eszter, Dr. Hallgató Emese és Hajnal Edina is, akik elsősorban a pszichológiai tesztek elemzése, a munka etikai és PR szervezésében voltak tevékenyek, de részt vettek a magyar és angol nyelvű jelentések, kéziratok megírásában is. Az agyi tevékenység elektroenkefalográfiával (EEG) való mérése pedig nem jöhetett volna létre a Mindtech apps csapatának közreműködése nélkül. Králik Tamás vezetésével Osztobányi Lilla, Simon Júlia és Szabó Balázs végezték az EEG adatok felvételét és a későbbi adatfeldolgozásban szerepet vállaltak.

 

Számos kutatás vizsgálja, hogy mit gondolnak az emberek az önvezető autókról. Ezen felmérések jellemzően egyszerű megkérdezéses módszerrel dolgoznak. Teszik ezt úgy, hogy a megkérdezettek többsége még nem utazott önvezető járműben. Magyarországon már több helyen zajlik ezen járművek technológiai fejlesztése, a térségben egyedülálló módon a ZalaZone pályán pedig több projekt kapcsán végeznek műszaki teszteléseket, méréseket. Szegeden 2020 tavasza óta folynak a humán kutatások.

 

- A vizsgálatok bizonyítják, hogy egyes biológiai reakciók, mint például a szemmozgások vagy a pupillatágulás mértéke jól tükrözik az érzelmi állapotot. Hasonlóképp, az agyhullámok különböző frekvenciájú összetevőinek egymáshoz való aránya szintén információt hordoz arról, hogy valaki mennyire érzi magát stresszesnek, nyugodtnak vagy akár izgatottnak. Ezeknek a folyamatoknak az adott személy gyakran nincs is tudatában és nem is képes ezeket szándékosan kontrollálni, így ezek a módszerek kulcsfontosságú kiegészítést adnak az egyszerű kérdőív alapú felmérésekhez – emelte ki a kutatás kapcsán Dr. Palatinus Zsolt.

 

A szegedi kutatás a díj megszerzéséig különböző folyamatokon ment keresztül. Dr. Lukovics Miklós az USA-ban szerzett személyes és szakmai tapasztalatai után vágott bele a téma gazdasági, társadalmi jellegű kutatásába 2017-ben. Egy ponton azonban felmerült a kérdés, hogy azt a képet, amelyet hagyományos, a résztvevők megkérdezésén alapuló vizsgálódással nyernek, lehet-e gazdagítani pszichológiai, fiziológiai és idegtudományi módszerek bevetésével. Ekkor kereste meg a GTK kutatócsoportja a Pszichológiai Intézet Kognitív és Neuropszichológiai Tanszékét. A kutatók elmondása szerint már az első beszélgetések során érezhető volt az együttműködési készség és a feladatra hangoltság. Az első közös méréseket 2020 nyarán, a pandémia első és második hulláma közti viszonylagos csendben végezték el és 2021 nyarán, egy nagyobb mintán megismételték. Munkájuk ezt követően nemzetközi tudományos és ipari visszhangra talált, sokféle együttműködési lehetőséget és folytatási irányt biztosítva.

- A megtiszteltetés mellett rendkívül fontos megerősítés a számunkra, hogy 2021-ben Innovációs Díjban részesültünk a kutatásunkért. Ez azt bizonyítja, hogy egyetemünk elismerő figyelemmel követi törekvéseinket, ezért igyekszünk a jövőben is olyan eredményeket felmutatni, amelyre intézményünkkel együtt lehetünk majd büszkék. Az önvezető autók széles körű elterjedésével feltehetően megváltozik majd az autóipar és a kapcsolódó iparágak teljes értéklánca, az emberek közlekedési eszközökhöz való viszonya és a mindennapi közlekedés is. Az önvezető technológia bizonyos téren sokkal előbbre tart, mint a társadalom felkészültsége. A fejlesztés során azonban új, előre nem látható nehézségek és kihívások is felmerültek. A technológia pozitív, társadalomra és az ökoszisztémára gyakorolt hatásai szempontjából elengedhetetlen, hogy a majdani használók befogadó, érdeklődő és résztvevő módon közelítsék meg ezeket a kérdéseket – osztotta meg gondolatait Dr. Palatinus Zsolt.


SZTEinfo - Pósa Tamara

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek