Mik a Z generáció erősségei vállalkozóként és előadóként? - erre a kérdésre adott választ a Gazdaságtudományi Kar konferenciája, melyen tapasztalt szakemberek, jelenlegi és frissen végzett hallgatók mutatták be vállalkozásukat. A fiatal tehetségek előadói készségüket a Prezilimpia verseny országos döntőjében mutatták meg.
– A konferencia célja, hogy közelebbről megismerjék a vállalkozók, az oktatók és a munkaadók a Z generációt, vagyis azokat a fiatalokat, akik 1995 és 2010 között születtek. A Z generáció egyik legnagyobb erőssége, hogy digitális bennszülöttek, vagyis készség szinten használják a legújabb informatikai eszközöket, könnyedén böngésznek az Interneten, ismerik a legmodernebb IT fejlesztéseket. A korábbi generációkhoz képest jobban tudják hasznosítani az Interneten fellelhető globális tudást. Az érdeklődésük ezért elsősorban a digitális technika, az informatika felé fordul, háttérbe szorul például az innováció vagy az egészségügy. Rengeteg információt, hirdetést kapnak nap, mint nap az okos eszközeiken, így nagyon szelektív a figyelmük. Nehéz megtalálni azt a csatornát és azt az üzenetet, amire felfigyelnek. A folyamatos figyelemfenntartáshoz szórakoztató és érdekes eszközök kellenek – fogalmazott Dr. Prónay Szabolcs a GTK adjunktusa.
Képgaléria a rendezvényről.
A Z generáció erősségei és gyengeségei
A délelőtti szekcióban bemutatták, milyen egy sikeres Z generációs vállalkozás, hogyan gondolkodnak, hogyan motiválhatók, miként látják a jövőjüket.
- A Z generáció tagjai általában azért akarnak vállalkozni, mert nem szeretnének alkalmazottak lenni, több pénzt akarnak keresni és valamilyen izgalmas dolgot keresnek, amiben megtalálhatják önmagukat. Más a belső motivációjuk és átalakul az értékfogalmuk is. Számukra az érték nem függ össze a társadalmi hasznossággal. Gyengeségük, hogy nem szeretnek kockáztatni, nem tudnak priorizálni, nem hoznak önálló döntéseket, nem bírják a versenyt és a stresszt, nem megfelelő a kapcsolatteremtő és kommunikációs készségük – összegezte Buzás Norbert, az SZTE ÁOK Egészség-gazdaságtani Intézet vezetője. Hozzátette: fontos, hogy a fiataloknak legyen egy konkrét terve, tegyék meg maguk az első lépéseket a vállalkozóvá válás útján, azt csinálják, amiben jobban másoknál, és higgyenek önmagukban.
Az egyetem is segíti a vállalkozóvá válást
A szegedi egyetem gazdaságtudományi kara is részt vett a fiatalok vállalkozói készségeit erősítő Embedding Entrepreneurship Education (EEE) nemzetközi projektben. – A vállalkozói kompetencia nem azonos a vállalkozóvá válással, a kompetencia oktatásának három kulcsszereplője a hallgató, az oktató és a vállalkozó – tudtuk meg Dr. Prónay Szabolcstól. A GTK adjunktusa elmondta: a jelenlegi oktatási rendszer nem készíti fel a hallgatókat az igazi vállalkozói létre, a kihívásokra, a kockázatos helyzetekre és a mindennapi problémák megoldására. Nagy a különbség a vállalkozók és a hallgatók elvárásai között, a vállalkozók pedig nem minden esetben tudják átadni a tudásukat, hiszen az oktatáshoz más kompetenciák kellenek. Az SZTE GTK ezért egy új kurzust indított az EEE program részeként, mellyel a hallgatókat, oktatókat és a vállalkozókat kívánták közelebb hozni egymáshoz. A kurzuson résztvevő hallgatókból egy vállalkozói csapatot alakítottak ki. Feladatuk egy valós ötlet kidolgozása és megvalósítása volt mentorok segítségével. A kurzust a nagy érdeklődésre való tekintettel az őszi félévben is meghirdetik, több vállalkozó és egyetemi hallgató bevonásával.
Sikeres fiatal vállalkozók
Az EEE projektben is részt vett Tóth Attila informatikus hallgató, aki a kurzuson kidolgozott ötletet sikerre vitte és vállalkozást alapított. – Olyan adatelemző szoftvert dolgoztam ki, ami az unalmas számokat érdekessé teszi. Igyekeztünk egy piaci rést kitölteni, így jött létre a Price Mind szoftver, ami webáruházaknak nyújt segítséget az ároptimalizálásban. Az EEE kurzuson rengeteg hasznos tapasztalatot szereztem, az egyetem megteremtette a kapcsolatépítéshez szükséges keretrendszert. Olyan vállalkozókat és oktatókat ismertem meg, akikkel a későbbiekben is együtt dolgozhatok – mondta.
Mára már stabil és megbízható ügyfélkört tudhat magáénak a Four Creation reklámügynökség. – A vállalkozást négy olyan fiatal egyetemista alapította, akik rajonganak a reklámszakmáért. Ma már 7 fős stábbal dolgozzuk ki a megrendelők igényeinek megfelelő egyedi reklámokat és kampányokat – fogalmazott Olajos Márk, a vállalkozás egyik alapítója.
Ki a legjobb fiatal előadó az országban?
A fiatal tehetségek előadói készségeiket is bemutatták. Délután a hazai egyetemek hallgatói számára meghirdetett Prezilimpia prezentációs vetélkedő döntőjét tartották meg a jövő közlekedése témakörben. Az SZTE GTK és az Ezabeszéd Toastmasters Retorika Klub közös versenyére 8 egyetem 9 hallgatója jutott tovább. Jamil Hajiyev, a SZTE helyi fordulójának nyertese; Simon Dávid, a SZTE helyi fordulójának 2. helyezettje; Ashish Jeet Mitra, a PTE helyi fordulójának nyertese; Pál Vince, a BGE helyi fordulójának nyertese; Pintér Luyi, a BCE helyi fordulójának nyertese; Pócsi Nikolett, a ME helyi fordulójának nyertese, Sári Dorottya, a SZIE helyi fordulójának nyertese; Érsek Ádám, a BME helyi fordulójának nyertese és Várnagy Edina, DE helyi fordulójának nyertese – ők a mai egyetemisták legjobb előadói. A vetélkedőt végül Pintér Luyi a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatója nyerte meg „Kína aktuális közlekedési problémáinak lehetséges megoldásai; Kína közlekedésének jövőképe” című előadásával. Második helyen Ashish Jeet Mitra, a Pécsi Tudományegyetem hallgatója, harmadik helyen Pócsi Nikolett, a Miskolci Egyetem hallgatója végzett.
SZTEinfo- Gajzer Erzsébet
Fotó: Bobkó Anna