A Szegedi Tudományegyetem gyakorló iskolái is szerepelnek az Oktatási Hivatal által összeállított kiemelkedő teljesítményű iskolák listáin. Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolában és az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolában az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik a diákok szövegértési és matematikai képességeit.
Nyilvánosságra hozta az Oktatási Hivatal azon általános iskolák listáit, amelyekben az átlagosnál nagyobb a pedagógiai munka fejlesztő, illetve hátránykiegyenlítő hatása. A listákat a 2017-es májusi kompetenciamérés eredményei alapján állították össze.
Az Oktatási Hivatal adatai alapján elmondható, hogy a Szegedi Tudományegyetemhez tartozó gyakorló általános iskolák a 8. évfolyamos kompetenciamérés eredményei alapján az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik a diákok matematikai és szövegértési képességeit. Az országos kompetenciamérés adatai alapján a legtöbb hozzáadott pedagógiai értéket teremtő magyar iskolák listáján a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola, valamint a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskola is szerepel. Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola az elmúlt öt évben kétszer teljesített a feltételeket matematikai képességfejlesztésben, az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolát pedig az elmúlt öt évben ötször emelte ki pedagógiai munkája alapján az Oktatási Hivatal, mind a matematikai, mind a szövegértési képességfejlesztés alapján.
- A Szegedi Tudományegyetem, a Tanárképző Központ koordinálása mellett, négy karon folytat pedagógusképzést, egyre növekvő hallgatói létszámmal. Fontos küldetésünknek tartjuk, hogy a jövő tanárai a lehető legkiválóbb elméleti és gyakorlati felkészítést kapják, ennek az intézményben folyó oktatáson túlmenően a legfontosabb eszköze a gyakorló iskoláinkban végzendő többféle tanítási gyakorlat. Tapasztalatom, hogy az egyetem által fenntartott gyakorló iskolák tanárai a leendő tanárok képzését, tanulását és szárnybontogatásainak figyelemmel kísérését szakértelemmel, hatékonyan és pozitív attitűddel teszik, egyben biztosítva azt a harmóniát is, ami az iskola alapvető feladatának kiváló teljesítéséhez szükséges – fogalmazott Prof. Dr. Karsai Krisztina, az SZTE köznevelési intézményeinek fenntartói felügyeletét gyakorló oktatási rektorhelyettes.
- A gyerekeket arra tanítjuk, amire úgy gondoljuk, szükségük van, és olyan szinten, ami nekik megfelelő, ezért nem a tankönyv, vagy a tanterv agyagának megtanítása a célunk. Nagyon sok területen kompetenciaalapú az oktatásunk, vagyis a tantárgyi keretekben arra próbálunk hangsúlyt fektetni, amire a későbbiekben, az életben valóban szükségük lehet a diákoknak. Egyre több tevékenységünk kerül iskolán kívülre, egyre több problémát projektben oldunk meg. A tanítási óráink többségére már nem a frontális osztálymunka a jellemző, hanem a kooperatív csoportmunka, egyre több ismeretszerzésben használjuk a számítógépeket és az okostelefonokat. Pedagógusaink hivatásukat átlagon felüli szinten művelik: publikálnak, tankönyvszerzők, óraadók az egyetemünk különböző tanszékein, hazai és nemzetközi konferenciákon tartanak előadásokat – fogalmazott a kiemelkedő eredmény kapcsán Bácsi János az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója. - Tanulóink szeretnek iskolába járni, és azt gondolom, általános iskolában ez az egyik legfontosabb dolog. Ők ugyan úgy részesei ennek a sikernek, mint mi, vagy a szülők, akikkel rendszeresen konzultálunk, vagy a fenntartónk, aki nagy önállóságot és támogatást ad a tervek megvalósításához – tette hozzá.
A friss listákon budapesti és vidéki, nagyobb és kisebb települések iskolái, állami, egyházi intézmények és egyetemi gyakorlóiskolák is szerepelnek. Ezek azok az intézmények, amelyek jobb eredményeket érnek el a diákokkal, mint az a gyerekek korábbi eredményei és szociális hátterük alapján várható lenne. A hatodikosok, nyolcadikosok és tizedikesek ugyanis minden év májusában kitöltik a szövegértési és matematikai kompetenciáikat tesztelő feladatsort, abból pedig nemcsak az derül ki, hogy egy diák meg tudja-e oldani az életszerű matekpéldákat vagy megfelelően tudja-e értelmezni a különböző szövegrészleteket. Az adott évi eredményét össze lehet hasonlítani a két évvel korábbi pontszámával, így meg lehet nézni, hogy egy nyolcadikos kompetenciái mennyit fejlődtek hatodikos kora óta. A diákok szüleikkel együtt kitölthetik a szociokulturális hátterükre vonatkozó kérdőívet is – ebben például olyan kérdések szerepelnek, hogy kapnak-e a szülők rendszeres gyermekvédelmi támogatást, mi a legmagasabb iskolai végzettségük, van-e állandó munkahelyük –, amely lehetővé teszi a családi helyzet és a teszten szerzett pontszám közötti összefüggések vizsgálatát- írja az eduline.hu.
SZTEinfo