A tudomány és művészet keverékeként jellemezte a tanári pályát az SZTE rektora, Szabó Gábor azon az ünnepségen, amelyen köszöntötte a felsőoktatási intézmény gyakorló iskoláiban dolgozó pedagógusokat. A műsoros rendezvényen Dr. Farkas Árpádné és Barok István László tanári munkáját külön is elismerték.
1952 júniusa óta ünnepeljük szervezett formában a pedagógusokat – hangzott el a Szegedi Tudományegyetem gyakorló általános iskolái és gimnáziuma tanárait ünneplő 2017. június 6-i rendezvényen.
Köszöntőjében Szabó Gábor, az SZTE rektora saját oktatói és diákkori emlékeit idézve aláhúzta: nem lehet közhely a pedagógusok fontosságának a hangsúlyozása. A közoktatási rendszer jövőt formáló hatásának az értékeléséhez a sokak szerint követendő mintákkal szolgáló finnországi modell mellett a lengyelországi eredményekre is érdemes figyelni.
Milyen a jó pedagógus? E kérdésre ugyanolyan nehéz válaszolni, mint megadni a „szép” definícióját – vélekedett az SZTE rektora. Ugyanakkor egy adott tanári karon belüli az öt legjobb pedagógus névsora várhatóan közel azonos, ha az igazgatót, ha a kollégákat, ha a szülőket, ha a diákokat kérdezik. Arra is emlékeztetett, hogy bár a modern kütyük világában a tanároknak egyre nehezebb megragadniuk a nebulóik figyelmét, de a pedagógusok hatással vannak diákjaik életútjára.
|
Képgaléria a rendezvényről. |
– A tanári pályán maradó legjobbak teljesítményében a tudomány és a művészet keveredik – hangsúlyozta a rektor. Szabó Gábor személyes történeteivel, például a neki fizikát előadó „a” Gulyás tanár úr tekintélyét érzékeltetve kifejtette: amikor és ahol jól működik az oktatási rendszer, akkor és ott a kutatói és a pedagógus pályára lépők élvezik és elnyerik a társadalom elismerését és háláját. Erre a következtetésre jutott akkor is, amikor egyik korábbi, az innovációról szóló előadására készülve különböző országokat hasonlította össze a PISA eredményeik, a GDP, a közoktatásukban egy gyerekre költött összeg és a K+F adataik alapján. Ugyanakkor nem elég „megsüvegelni” a pedagógusokat, tisztességes fizetség, regenerálódási lehetőség, siker is szükséges ahhoz, hogy tehetséges diákok válasszák e hivatást és a legjobb pedagógusok megmaradjanak a pályán.
Az SZTE ünnepségén megjelent tanároknak személyes terveik valóra válását és sikeres tanítványokat kívánva Szabó Gábor rektor nyújtotta át a Pedagógus Szolgálati Emlékérmet és a díszoklevelet az SZTE gyakorló iskolából Dr. Farkas Árpádnénak és Barok István Lászlónak.
Dr. Farkas Árpádné méltatásában elhangzott: „a József Attila Tudományegyetem Bölcsészettudományi karán végzett angol-orosz szakon. 1978-ban kezdte tanári pályáját, s közel négy évtizedig tanított – szakmailag kimagaslóan – a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnáziumában.
Egész pályafutása alatt folyamatosan képezte magát angol és orosz nyelvből, továbbá különféle pedagógiai területeken. Huzamosabb időn keresztül látott el érettségi vizsgaelnöki, emelt szintű vizsgáztatói, nyelvvizsgáztatói feladatokat.
Nyelvvizsga- és érettségi felkészítő könyvek szerzője.
Több mint két évtizedes szakvezető tanári munkája alatt tanárjelölt hallgatók sokaságának vezette tanítási gyakorlatát.
Mindig nyitott volt az újra: már a 90-es évek elején felismerte a szaknyelv fontosságát, ezért kezdett el tanítványainak gazdasági angolt tanítani; részt vett dániai cserekapcsolat lebonyolításában; s több évig mentori feladatokat látott el a Konfuciusz Intézet gimnáziumbeli munkájában.”
Elismerték Barok István László munkáját, aki „1978-ban kezdte tanári pályáját az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumban. A pályakezdők lelkesedésével látott munkához. Az iskola kedvezőtlen tornatermi adottságai ellenére már az első tanévben kézi-, kosár- és röplabda csapatot szervezett, s vezetett a megyei diákolimpia küzdelmeiben.
Kézilabda szakedzői képesítését megszerezve egyre több energiát és figyelmet fordított az iskolai fiú kézilabdacsapat építésére, szakmai fejlesztésére, melynek eredményeként a Diákolimpia országos döntőjében játszhattak. A sorozatos kézilabdás sikerek mellett szívvel-lélekkel szervezte az iskola tömeg- és szabadidős sportját; irányításával mezei futók, úszók, sakkozók szerepeltek sikerrel a Diákolimpia országos versenyein. Legutóbb a múlt héten nyert atlétikai Diákolimpiát a gimnázium 4X400-as fiúváltójával. Utolsó tanévében újra visszatért a fiú röplabdához, csapatával megyei 1. helyet ért el, s szépen szerepeltek az országos döntőben is.
A közösségért, az iskolájáért dolgozó, azért kiálló igazi tanáregyéniség. Elévülhetetlen érdemei vannak az iskolai hagyományok megteremtésében: az ő közreműködésével jött létre a minden évben megrendezendő SÁ-RA Kupa, az iskolai sítábor, s az ehhez kapcsolódó Ságvárizmus Éjszakája. Talán országosan is egyedülálló ötletének megvalósulása a 10. évfolyamos diákok szlovákiai sítáboroztatása. Így lehetőségük van a tanulóknak, hogy gimnáziumi éveik alatt megtanuljanak síelni.
Néhány éve, miután testnevelés egyetemi diplomát szerzett, tanári munkája új feladattal bővült, mentortanárként segítette a jövő testnevelő tanárait, tapasztalatai átadásával, tanácsaival látta el jövendő kollégáit.
Tanári munkája mellett évek óta sporttudósítója több országos és helyi televíziónak, rádiónak, napilapnak.
Munkája elismeréseként megkapta a Magyar Köztársaság Bronz Érdemkeresztjét, s Szeged Városától a Szegedért Emlékérmet” – zárult Barok istván lászló laudációja.
Az SZTE Tanárképző Központ és az SZTE Közkapcsolati Igazgatóság Kulturális Iroda által szervezett rendezvényen megjelent – többek között – Dobi János, az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola igazgatója, Forgács Tamás, az SZTE Tanárképző Központ főigazgatója, valamint Szakál Péter, az SZTE oktatási igazgatója is.
Az ünnepségen két egyetemi hallgató, az SZTE KI Kulturális Iroda által szervezett hallgatói előadói versenyek két győztese közreműködött. Az SZTE BTK II. éves pszichológia szakos hallgatója, Péter Lea verselve, míg az SZTE BTK III. éves történelem – etika tanár szakos hallgatója, Szondi Tamás – többek között – gitár kísérettel énekelve adott színvonalas műsort ajándékba az SZTE ünnepelt pedagógusainak.
SZTEinfo – Ú. I.
Fotók: Bobkó Anna