A fogorvoshallgatók számára a pécsi egyetemen megrendezett Skill Race nem egy verseny sok közül, hanem jelenleg a legkomplexebb hazai kihívás, amelynek kilenc próbája lefedi a fogorvosi szakmához szükséges elméleti és ügyességi tudást. A Skill Race fogorvosi versenyén a Pécsi Tudományegyetem, a Szegedi Tudományegyetem, a budapesti Semmelweis Egyetem és a Debreceni Egyetem indított két-két öttagú hallgatói csapatot.
A kilenc feladat közül az első kettőben újjáélesztést kellett szimulálni, valamint a fogorvosi rendelőben előforduló rosszullétet kezelni, a többi hét pedig a modern fogorvosi szakma egy-egy kulcs készségét vizsgálta: a képalkotó diagnosztikát, vagyis a röntgenkép pontos értelmezését, a szakszerű kézügyességet, egy preparálási feladat elvégzését, egy bölcsességfog-korona eltávolításának szájsebészi műveletét, a foggyökércsatorna preparálását, a fogazatról szkennelt digitális lenyomat készítését, valamint a fogak alaktanára vonatkozó ismereteket.
Megyeri Hanna, az SZTE FOK 4. éves hallgatója intubálást készít elő a Skill Race versenyen
A fogorvosi Skill Race második helyezettje az SZTE FOK FineDent SZTE nevű csapata lett: Lehoczky Tamás (5. év), Hajdu Balázs (5. év), Viski Anna (4. év), Szőke Viktória (4. év), Csia Gergely (4. év), harmadik helyezést pedig az AceDent csapat ért el: Veres Botond (5. év), Sebők Levente (5. év), Megyeri Hanna (4. év), Tóth Hanna (4. év), Csányi Pál (4. év).
A versenyre felkészítést és a gyakorlást Dr. T. Szabó Veronika, valamint Dr. Sivók Balázs és Prof. Dr. Radnai Márta végezte, az egyes feladatokra pedig Prof. Dr. Baráth Zoltán (röntgendiagnosztika), Dr. Gáll Mátyás (reanimáció és rosszullétek kezelése), Dr. Augusztin Lilla, Dr. Kovács Dóra, Dr. Árok Anna Zsófia és Dr. Práger Nándor (digitális fogászat) és Dr. Mátyus Dorka segített felkészülni. A munkában részt vett még Molnárné Tóth Anikó, a tanlaboratórium munkatársa és Szakács Károly mentőszakápoló, a Szegedi Mentőállomás munkatársa. A verseny komplexitását jellemezte, hogy a felkészítésben mozgósított oktatók többen voltak, mint a hallgatók.
A négy egyetem közül összesítésben a Szegedi Tudományegyetem fogorvosi kara érte el a legjobb eredményt. A fogorvosi Skill Race első helyén ugyan meggyőző pontszámmal a pécsi egyetem ötödéves csapata végzett, de a másik, negyedéves pécsi csapat a mezőny második felében végzett. Ez a fura eredmény egyáltalán nem véletlen, mondja Dr. Sivók Balázs fogszakorvos, a Fogpótlástani Tanszék oktatója, aki elkísérte a hallgatókat a versenyre és több feladatnál a zsűri tagja is volt. A fogorvosképzésben a hallgatók negyedikben kezdik a klinikai gyakorlatot, a fogorvosoktól elvárható magabiztos rutint pedig ötödéven érik el. A pécsiek nyertes csapata ötödévesekből állt, így jóval nagyobb szakmai rutinjuk volt. A szegedi csapatok felkészítői viszont úgy gondolkodtak, a negyedévesek fejlődése szempontjából az lesz a legjobb, ha vegyes csapatok indulnak, és az összetett eredmény igazolta is ezt az elgondolást: – A negyedéveseink is ügyesek és szorgalmasak voltak, jövőre eséllyel pályáznak a minél jobb helyezés elérésére a Skill Race-n – teszi hozzá Dr. Sivók Balázs.
Ez a stratégia azt is elárulja, hogy a fogászati szakmában az elméleti alapok csak egy lassan, sok munkával kiépülő ügyességi rutinnal párosulva eredményeznek fogorvosi tudást. A versenyről beszélgetve kiderült, hogy ez a páros készség a szegedi fogorvosképzés célja, már-már ars poetikája.
Prof. Dr. Baráth Zoltán, az SZTE FOK dékánja. Fotó: Kovács-Jerney Ádám
Prof. Dr. Baráth Zoltán, az SZTE FOK dékánja szerint a versenyt azért vették nagyon komolyan, mert az ott felmért készségek tényleg a fogorvosi szakma elvárható tudásszintjét jelentik. A feladatok akár a praktizáló fogorvosoknak is többórás megfeszített munkát jelentettek volna, ráadásul a digitális fogászatból nem is biztos, hogy minden fogorvos helytállna. A hallgatók felkészítésben is részt vett dékán azt hangsúlyozta, hogy a hallgatók teljesítménye pontosan mérhető volt, így a jó eredmény különösen értékes:
– Büszke vagyok a hallgatóinkra, túl azon, hogy tehetségesek és elhivatottak, ez egy megfeszített 3 hetes felkészülés volt, ami sokszor este 9-10-ig is tartott. Eredményük visszaigazolta azt is, hogy a karon folyó képzés jó kiindulási alap volt a versenyhez. A Skill Race valós megmérettetés, valós tudás alapján, valódi teljesítményértékeléssel. Ez a verseny egyáltalán nem törekedett arra, hogy olyasmiről szóljon, ami jól hangzik. Tényleg a szakma legfontosabb készségeit mérte fel, alaposan, részrehajlás nélkül, 9 olyan kompetenciát, ami meghatározza a fogorvosképzést. Erre büszke lehet az egyetem is, hogy a hallgatói létszámnövekedés és az infrastrukturális korlátok ellenére biztosítani tudjuk a diploma tényleg stabil alapját nyújtó képzési szintet.
A versenyeredmény Dr. Sivók Balázs szerint is komoly jelzése az alapképzés minőségének. A készségi feladatokat ugyanis nem lehet a versenyre készülve pár hét alatt begyakorolni. A hallgatók a második év második félévétől tanlaborban, majd negyedévtől a klinikumban szigorú elvárások mellett készülnek. Ez a több évi stabil képzés hoz aztán eredményt egy feszült versenyen.
– A mi képzésünknek éppen az a lényege, hogy stabil, gyakorlati oldalról is nagyon alapos felkészítést adunk a hallgatóinknak – folytatja Prof. Dr. Baráth Zoltán dékán. – Most visszaigazolást nyert, hogy jó úton vagyunk, és ez pozitív jelzés a hallgatóknak és a majdani felvételizőknek. Az SZTE Fogorvostudományi Kara rendszeresen megkapja, hogy nálunk szigorú a képzés, ami lemorzsolódással jár; ennek a képzésnek azonban valójában az a célja, hogy jól felkészült hallgatók jussanak el az ötödévre. Természetesen egyetértek: plusz munkát kell fektetnünk abba is, hogy a lemaradók is megszerezzék a diplomát, a minőség fenntartásához azonban ragaszkodunk.
A dékán úgy véli, ilyen követelményrendszer mellett, a hallgatónak ötödéven nem jelent majd akkora ugrást, hogy jó szakemberként páciensekkel kezdjen el dolgozni.
Veres Botond, az SZTE FOK ötödéves hallgatója. Fotó: Kovács-Jerney Ádám
De mikortól mer egy hallgató belenyúlni a páciens szájába? - Veres Botond, az SZTE FOK ötödéves hallgatója, a Skill Race egyik csapatkapitánya megerősíti, hogy ez a pillanat valóban fontos a képzés során:
– A felkészítés idején másfél évig tanlaborban végzünk ügyességi gyakorlatokat, fantomfejeken gyakorolunk. Negyedéven kerülünk a klinikumi képzésbe, ahol már betegkezelés folyik. Itt sem fogunk olyan beavatkozást végezni, amit előtte nem gyakoroltunk be a készség szintjéig. Elméletben és manuálisan nagyon magas szintet követelnek meg tőlünk, de még így is csak akkor érhetünk beteghez, ha oktatóink és mi magunk is úgy ítéljük meg, hogy ezt meg tudjuk tenni. A képzés eredménye tényleg az, hogy amikorra odaérünk a pácienshez, olyan alaptudásunk lesz, amivel jó minőségű kezelést tudunk végrehajtani, fejlett anyagokkal. Igen, van bennünk izgalom, de ezt amúgy sem szabad mutatni. Mire oda kerülünk, már tényleg a készség vezeti a kezünket.
Dr. Sivók Balázs oktatóként úgy látja, éppen e kettős készség kialakítása miatt nagy felelősség a hallgatók gyakorlati képzése:
– Ha egy hallgatóról azt gondoljuk, hogy jó elméleti tudása ellenére, még el kell töltenie egy szemesztert velünk a tanlaborban, az egyáltalán nem ellene szól. A klinikumban oktatók és a preklinikum ügyességi tárgyainak oktatói között állandó eszmecsere van: néha előfordul, hogy negyedévből visszaküldik a klinikusok hozzánk a hallgatót. Folytatja az évet a klinikai gyakorlaton, de eközben bejön a mi gyakorlatunkra is, hogy egy kicsit még műfogakon preparáljon. A szegedi fogorvosi képzésnek régtől hagyománya, hogy az itt végzett fogorvosok kezében biztonság van.
Dr. Sivók Balázs fogszakorvos, a Fogpótlástani Tanszék oktatója. Fotó: Kovács-Jerney Ádám
Az sem véletlen, hogy az SZTE FOK felvételijén a szerzett pontszám mellé egy kézügyességi teszten 20 plusz pontot lehet szerezni. Ezen a teszten egy 25-25 lyukat számláló pegboard táblán kell előbb jobb, majd bal kézzel, és végül egyszerre minél több tüskét 30 másodperc alatt belerakni. A feladat nem titkos, a művelet felvételi előtt otthon is gyakorolható. Dr. Sivók Balázs szerint így is meg lehet tapasztalni, hogy a manuális ügyesség gyakorlással milyen jól fejleszthető. Ebből is látszik, hogy valójában ritka a menthetetlenül kétbalkezes hallgató, teszi hozzá a FOK oktatója:
– Meglepő lehet, de mi sokat rajzoltatjuk a hallgatókat, hogy lássák, hogyan kell kinéznie a preparálás után egy csiszolt fognak. Amit el tudnak képzelni és le is tudnak rajzolni, azt jobban meg fogják tudni csinálni. Persze ehhez alapvetően szükséges a kézügyesség is. Igen, vannak hallgatók, akiknél nehéz ezt fejleszteni, ezért vannak lemorzsolódások, de ha valaki eltökélt, előbb-utóbb olyan szintű manuális tudásra tesz szert, hogy biztonsággal tud majd dolgozni.
A kérdés, hogy a versenyen jó eredménnyel zárt hallgatók most akkor már kész fogorvosnak érzik-e magukat, hamar tisztáz egy másik kérdést is, ami az SZTE FOK oktatását jellemzi. Veres Botond ötödéves hallgató úgy válaszol: nem, ez nem így megy. Ha a klinikai munka közben kollegalitás bontakozik is ki, a hallgató-oktatói viszony a diplomáig fennmarad, és ez így van rendjén.
Dr. Sivók Balázs szerint a fogorvosképzés komolysága megköveteli a szakmai szerénységet és alázatot.
– Sosincs jó vége, ha többet gondolunk magunkról – mondja. – Sok hallgató tényleg úgy végez, hogy látva a munkáját, azt sajátomként is elfogadnám, de mennyivel jobb, ha ezzel szerénység is párosul! Egy ilyen szakmában, ahol a sikerek anyagi szinten is elég hamar jelentkezhetnek, a kisördög óhatatlanul bemászik az ember agyába. Diploma után mindenki a saját életét fogja alakítani, a hallgatóinktól azonban elvárás, hogy megfelelő önismerettel tudják kezelni a sikert és a kudarcot is. Talán apai tanács is egy oktatótól, és a kollegák nevében is mondhatom: az önbizalom mellé társuló szakmai alázat ajándék a fogorvosi karrier során.
Panek Sándor
A borítóképen: Az SZTE FOK csapataiban részt vevő hallgatók és oktatók: (álló sor) Megyeri Hanna (4. év), Szőke Viktória (4. év), Viski Anna (4. év), Dr. Sivók Balázs. Prof Dr. Radnai Márta, Csia Gergely (4. év), Tóth Hanna (4. év), (alsó sor:) Csányi Pál (4. év)
Hajdu Balázs (5. év), Lehoczky Tamás (5. év), Veres Botond (5. év), Sebők Levente (5. év).