Mintegy 20 világranglistán szerepel a Szegedi Tudományegyetem a legjobb magyarországi felsőoktatási intézményként. E siker hátterében – többek között – az áll, hogy az SZTE küldetése az oktatás, a kutatás, a gyógyítás hármasságának egysége, amit az utóbbi években elismer az intézménynek megítélt jelentős kormányzati és uniós támogatás is.
QS, THE, ARWU, THE Impact Ranking, GreenMetric, Leiden, Webometrics – néhány, azok közül a felsőoktatási tevékenységeket listázó rangsorok közül, amelyekre a világ leginkább figyel, és amelyeknek a Szegedi Tudományegyetem évek óta adatot szolgáltat. A felsőoktatási toplisták a 2000-es évek elejétől működnek, az ARWU – elsőként – például 2003 óta. A nemzetközi felsőoktatási rangsorokra indulásuk óta egyre nagyobb figyelem irányul mind az intézmények, mind a leendő hallgatók, mind az egyetemek környezete, mind pedig a média részéről. Módszertanaik az évek során egyre finomodtak és specializálódtak, illetve egyre nagyobb számú intézmény kapcsolódik be és vesz részt ebben a nemzetközi összehasonlításban.
Az SZTE a rangsorok élén
A legjelentősebb, illetve legnagyobb figyelmet kivívó nemzetközi rangsorok: a Quacquarelli Symonds (QS), a Times Higher Education (THE) és az Academic Ranking of World Universities (ARWU, más néven „Sanghaj rangsor”) listái, ideértve ezek globális, regionális, tudományterületi rangsorait is. Jelentős toplista továbbá a THE fenntarthatósági rangsora (University Impact Rankings), valamint az UI GreenMetric „zöld egyetemi” rangsor is, de meg kell említeni az U-Multiranket is.
Milyen eredménnyel szerepel ezeken a nemzetközi toplistákon az SZTE? Kiválóan. Évtizedek óta tartó kiemelkedő színvonalú oktatási, kutatási és művészeti tevékenységét tükrözve.
A QS World University Rankings 2020-ban publikált listáján az SZTE az 501-510. helyen szerepel. Ezzel magyarországi viszonylatban 2012 óta az 1. intézmény.
Az Academic Ranking of World Universities (ARWU, „Sanghaj”) rangsort az oktatók teljesítménye, a tudományos jelentőség és az oktatás minősége alapján készítik. A Szegedi Tudományegyetem a 601-700. helyet foglalja el, s így Magyarországon a 2. legjobb felsőoktatási intézmény.
A világ mintegy 1400 legjobb felsőoktatási intézményét rangsorolja a Times Higher Education világranglistája, amelyen a 2019-es évben az SZTE a 801-1000. kategóriában szerepelt.
Az SZTE évek óta első hazai viszonylatban a Leideni Egyetem rangsorában (CWTS Leiden Rankings, 688. helyezés, 1. Magyarországon). Ez a lista a felsőoktatási intézményekben dolgozó oktatók és kutatók publikációinak száma, valamint idézettsége alapján állítja sorba az egyetemeket.
A kiválóság receptje
Kiváló helyezések jellemzik az SZTE-t a Times Higher Education Impact Rankings listáján és remek pozícióval szerepel az intézmény az Indonéziai Egyetem által indított, a világ zöld egyetemeit rangsoroló listán is (UI GreenMetric): a rangsor indulása (2010) óta változatlanul a legzöldebb (1.) magyar felsőoktatási intézmény, a 2019-es világrangsorban a 74., Európában a 32. helyen szerepel.
Mi áll a kiválóság hátterében? Az az eszmeiség, amelyet a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert, a szegedi egyetem rektoraként tartott beszédében is kiemelt: „Az egyetem feladata hármas. Legősibb hivatása gyűjteni, terjeszteni és gyarapítani az emberi tudást. Második feladata kis számban nevelni a jövőnek tudósokat, akik majd ezt a hivatást tőlünk átveszik. Újabb eredetű, de nem kevésbé magasztos az egyetemnek harmadik hivatása: a haza számára polgárokat nevelni, akik el vannak látva a szellem fegyverével… A mi egyetemünknek van még egy negyedik különleges hivatása is: hogy a nagy magyar Alföld szellemi központja legyen…”
Jelentős kormányzati támogatás
A Szegedi Tudományegyetemet jellemzi az oktatás, kutatás, gyógyítás hármas egysége, amit elismer a jelentős uniós és kormányzati támogatás. Az SZTE folyamatosan törekszik a fejlesztésre, az alapinfrastruktúra bővítésére. Hogy csak a legutóbbi beruházásokat említsük: 4,8 milliárd forintos kormányzati támogatásból valósult meg az a radiológiai fejlesztés, amelynek következtében a XXI. századi legprofesszionálisabb orvostechnológiai és betegbiztonsági elvárásoknak is megfelelő, új képalkotó diagnosztikai eszközparkot, a régió legkorszerűbb MR centrumát és új betegirányítási rendszert alakítottak ki az SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ Radiológiai Klinikán. A fejlesztés eredményeként 16 év után újra saját kezébe vette az SZTE a radiológiai és nukleáris képalkotó szolgáltatásokat.
Rekordidő, azaz mindössze öt hónap alatt készült el az SZTE SZAKK Idegsebészeti Klinikán kialakított világszínvonalú hibrid műtőkomplexum, amelyet 2019. október 5-én adtak át. Magyarország első robotkarral működő, Siemens Healthineers ARTIS pheno berendezése került a műtőbe. A dedikált gerincműtő és egy fej-nyaksebészeti hibridműtő, valamint a szintén átadott orvosi-, beteg és nővérszobák, vizsgáló és kiszolgáló helyiségek sajtóeseményén dr. Fendler Judit, az SZTE kancellárja úgy fogalmazott, hogy az idegsebészeti hibrid műtő beruházása egyszerre jelent orvosi-egészségügyi, kutatási, valamint oktatási, pénzügyi, finanszírozási és gazdasági innovációt is.
Innováció és oktatás
S a legújabb kutatási eredmény: 4 milliárd forintból valósul meg a Fenntartható Zöld Kémia és Mobilitás Kompetencia Központ a Szegedi Tudományegyetemen. A központ az uniós Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) keretében, konzorciumban valósul meg, amelynek a vezetője az SZTE, a tagja pedig a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. lesz. A projekt célja egy olyan, piaci megalapozottságú kompetencia központ létrehozása a Szegedi Tudományegyetemen, ahol a fő kutatási irányokat az ipari partner jelöli ki, az alap-, az alkalmazott kutatásokat és kísérleti fejlesztéseket egységbe foglalva. A fókuszterület a tenzidek (felületi anyagok) fejlesztése, a megújuló üzemanyagok hatásvizsgálata, valamint alternatív gázelemző mérőberendezések fejlesztése lesz.
Az innovációhoz kapcsolódik az oktatási vonal is: a duális képzés fejlesztése. Az SZTE és a szakmai partnerei az oktatás egy komplex, egymásra épülő kompetencia rendszerét hozzák létre a tréningjellegű rövid távú képzésektől a PhD képzésekig. Mindehhez a projektben foglalt infrastrukturális tervek biztosítják a labor és egyéb oktatási tereket, melyek a gyakorlatorientált képzés megvalósulásának elengedhetetlen feltételei.
E duális képzés is bővíti az SZTE oktatási portfólióját. Prof. Dr. Rovó László már a 2019/2020-i tanévnyitón a jövőbeli célokról szólva kifejtette: a beruházások, fejlesztések megvalósulásával, közös akarattal, a karok összefogásával, a fenntartó Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával, sikerül a szegedi egyetemet a legjobb hazai intézményként megtartani, és a tudományegyetemi releváns nemzetközi ranglistákon a legjobb 300 egyetem közé röpíteni.
SZTEinfo
Fotó: Bobkó Anna