SZTE Info

Sajtóközlemény - Rendkívül jól vizsgázott a Szegedi Tudományegyetem digitális oktatásból

A koronavírus-járvány miatt kihirdetett veszélyhelyzet és az ezt követően elrendelt óvintézkedések új kihívások elé állították a felsőoktatási intézményeket. A kormány által elrendelt digitális távolléti oktatás megvalósítása a Szegedi Tudományegyetem valamennyi érintett munkatársának és szervezeti egységének együttműködését igényelte. Az SZTE jól vizsgázott: a szorgalmi és a vizsgaidőszakban is zökkenőmentesen folyt az oktatás az elmúlt hónapok fejlesztéseinek és az együttműködéseknek köszönhetően.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A digitális távolléti oktatás elrendelése és annak elindítása között rövid felkészülési idő állt az oktatási intézmények, így a Szegedi Tudományegyetem rendelkezésére. A helyzetet tovább árnyalta, hogy a szegedi egyetem esetében mind a felsőoktatás, mind az egyetemi közoktatási intézmények számára biztosítani kellett a szükséges IT támogatást és eszközrendszert. A két területen egy hét különbséggel kezdődött az online oktatás: a közoktatásban március harmadik, a felsőoktatásban március negyedik hetében.


A rendkívüli online oktatás időszakában az elsődleges célkitűzés az volt, hogy a több mint húszezer SZTE hallgató és a köznevelési intézmények tanulói sikeresen teljesíthessék a félévet. E cél teljesüléséhez a karok intézkedési tervet dolgoztak ki, az oktatók interaktív módon támogatták a hallgatókat a szükséges ismeretanyag elsajátításában, így a kurzusok online eszközökkel folytatódtak a szorgalmi időszak végéig. A Klebelsberg Könyvtár online formában biztosította szolgáltatásait, az Életvezetési Tanácsadó Központ is ilyen módon segítette a hallgatókat. Az SZTE külön weboldalt működtetett az online oktatás idején az információk összegzése és gyors megosztása érdekében.


Egyedülálló lehetőség az SZTE polgárainak: Coursera for SZTE

A Szegedi Tudományegyetem az európai régióban elsőként jelentős lépést tett az online oktatás terén. A Coursera, a világ legnagyobb online oktatási platformja és az SZTE közötti együttműködés következtében egyetemünk polgárai ingyen végezhetik el a világ legjobb egyetemeinek kurzusait, melyek végén igazolást kaphatnak a teljesítésről. A felületen több mint 4 ezer kurzusból lehet válogatni.


A digitális oktatás eszközeinek fejlesztése

Ebben az új helyzetben a Szegedi Tudományegyetem számára óriási előnyt jelentett, hogy az intézmény egyes képzéseiben már több mint tíz éve fejleszti a digitális eszközökkel támogatott oktatás kereteit. A CooSpace keretrendszer az oktatási együttműködést és a tanulási folyamatot támogatja, míg az elektronikus ügyintézést a Modulo segíti. Ezeknek a fejlesztéseknek köszönhetően az SZTE valamennyi, az oktatásban érintett munkatársa és hallgatója számára ismert, felületek álltak rendelkezésre.


A feladat mérete, bonyolultsága és a szoros határidők miatt a Szegedi Tudományegyetem vezetése, az oktatási területért felelős felsővezetők és operatív vezetők azt a döntést hozták, hogy az SZTE a digitális oktatás idején alapvetően a már meglévő informatikai alapokra, rendszerekre, jó gyakorlatokra támaszkodik, és azokat kibővítve teremti meg a távolléti oktatást, összhangban az IT fejlesztésekre vonatkozó operatív programokkal.


Online kapcsolattartás és online vizsga

A CooSpaceben lehetőség van online fogadóórákat szervezni, amely a videochathez hasonlóan a rendszer belső erőforrásait használja, és szintén személyes online kommunikációt biztosít. Az oktató által meghirdetett fogadóóránál megadható az időpont és időtartama mellett a lehetséges jelentkezők száma is. A hallgatók jelentkezésük sorrendjében tudnak videochaten konzultálni az oktatóval. Ez a funkció nemcsak fogadóra, hanem online szóbeli vizsga megtartását is lehetővé teszi, hiszen biztosítja a vizsgázók sorba rendezését, kezeli a vizsgára jelentkezők számát és személyes online kommunikációt tesz lehetővé a vizsgázó és a vizsgáztató között.


CooSpace fejlesztés: BigBlueButton

A koronavírus miatt elrendelt online oktatás igényeit a Szegedi Tudományegyetem elsődlegesen az évek óta sikeresen használt CooSpace rendszer fejlesztésével biztosította. A szorgalmi és a vizsgaidőszak lebonyolítását, valamint a záróvizsgák megtartását nagymértékben segítették az SZTE József Attila Tanulmányi és Információs Központban kialakított videokonferencia termek. Továbbá a CooSpace fejlesztői integrálták a rendszerbe a felhős környezetben is futtatható BigBlueButton (BBB) nyílt forrású webkonferencia-rendszert, amely támogatja a többszörös audio- és videomegosztást. Emellett az online előadásokat táblás lehetőségekkel bővíti, például mutatóval, nagyítással és rajzolással. Lehetséges a nyilvános és a magánbeszélgetés, az asztali megosztás, valamint a PDF-dokumentumok és a Microsoft Office dokumentumok bemutatása.


Online eszközök az oktatásban

A CooSpace-be az elmúlt időszakban több olyan modul és funkció is bekerült, amely segíti a digitális távoktatást, az online kapcsolattartást és munkavégzést. A CooSpace felhasználói szabadon (kurzusoktól függetlenül) kezdeményezhetnek videobeszélgetést egymással. A BBB integrációnak köszönhetően online szemináriumokat is tarthatnak az oktatók, ekkor a megadott időpontban a szeminárium résztvevői és az oktató egy közös felületre lépnek be. Digitálisan rögzíthető („jegyzőkönyvezhető”) az esemény egésze, élő közvetítési igénye esetén pedig a CooSpace -en keresztül lehetőség van a YouTube szolgáltatásának használatára. Ekkor az élő közvetítés linkjét a színtér továbbítja az érintettekhez, de a YouTube-on közvetített előadás később felvételről is megtekinthető.


Az adott kurzushoz könnyen létrehozható elektronikus tananyag. A szöveges és képi tartalom mellett lehetőség van ellenőrző teszt kérdések vagy multimédiás elemek beillesztésére. A rendszer alkalmas a PowerPoint prezentációk importálására, másolásvédett közzétételére. Az írott tananyagot az oktató szóbeli magyarázattal is kiegészítheti, és a meglévő szabványos (SCORM) tananyagok is egyszerűen használhatóak.


A CooSpace a feltöltött videókat konvertálja, és video-streamként teszi elérhetővé. Az oktató által akár mobiltelefonon rögzített előadás felkerülhet a rendszerbe, és onnan – annak letöltése nélkül – tetszőleges időpontban megtekinthető.

 

Digitális oktatás - számokban

A 2020. március 22 - május 24. közötti időszakot tekintve, az SZTE CooSpace rendszere 2 169 574 tananyagot (fájlt) tárol 2 942 GB méretben. A belépések száma 366 623, a feladatbeadások száma 68 090, a feltöltött dokumentumok száma 121 068 (358GB) volt ebben az időszakban.


A legmagasabb napi belépésszám az I. félévben: 68 277, a II. félévben: 102 760 volt.


A vizsgaidőszak első hetében a CooSpace-be 445 393 belépés történt, a felhasználók összesen 178 319 órát töltöttek a rendszerben. 6 948 hallgató 932 különböző vizsgaalkalmon 10 990 vizsgát tett, a tesztkitöltések száma 37 431 volt, 423 videochat hívást indítottak a rendszerben a vizsgált időszakban. A BBB segítségével meghirdetett jelenléti alkalmak száma 423 volt.


Az SZTE CooSpace rendszerében a 2019/20. tanévben, 2020. május 19-ig 464 943 új kérdéssel nőtt a tesztkérdések száma. Az I. félévben belépések 53%-a mobil eszközről történt, míg a II. félévben a felhasználók 42%-a lépett be mobil eszközről és 58%-a PC vagy Mac számítógépről.


A Szegedi Tudományegyetem ezekkel a szolgáltatásokkal és fejlesztésekkel válaszolt a veszélyhelyzet okozta kihívásokra. A távolléti oktatás során szerzett tapasztalatok és a hallgatói-oktatói visszajelzések remek támpontot kínálnak a következő évek fejlesztéseihez. Az online oktatás ugyanis a veszélyhelyzet elmúltával is olyan lehetőségeket biztosít, amelyek hozzájárulhatnak az oktatás színvonalának növekedéséhez és a tudás széleskörű megosztásához.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. augusztus 31.

Desktop8-001

Jászay Tamás életében meghatározó szerepe van a színháznak. A 30. THEALTER-en művészeti tanácsadóként segítette a fesztivált, emellett a blog jr. szerkesztője és a fesztivál szakmai beszélgetéseinek egyik moderátora. A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék adjunktusát kérdeztük a színházhoz fűződő viszonyáról és a kritikaírásról is.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.