A Szegedi Tudományegyetem és konzorciumi partnerei a TÁMOP-4.1.1.F-14/1/Konv-2015-0006 azonosító számú, Széchenyi 2020-as program keretében megvalósuló projekt részeként olyan munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlatorientált – azaz duális és moduláris – képzéseket indítanak, továbbá olyan pályaorientációs, a hallgatói lemorzsolódás kezelésére alkalmas szolgáltatásokat fejlesztenek ki és működtetnek, amelyek hozzájárulnak a felsőoktatás területi, társadalmi, gazdasági szerepének erősítéséhez, valamint a munkaerő-piaci igények kielégítéséhez.
A sajtóközlemény itt letölthető
A projekt kiemelt része a Prof. Dr. Karsai Krisztina által irányított duális és moduláris képzésfejlesztés, amely együtt jár a vállalkozói kompetencia-fejlesztéssel, feltételezi az együttműködést a piaci szereplőkkel. A Dr. habil. Görög Márta által koordinált alprojekt, a felsőoktatási szolgáltatások fejlesztésének célja a hallgatói lemorzsolódás kezelése, valamint a pályaorientációs szolgáltatások fejlesztése. Mindezek megvalósulását szolgálja a Prof. Dr. Martinek Tamás által vezetett disszeminációs tevékenység.
A projektnyitó rendezvényen az SZTE Mérnöki Karán indítható duális képzések lehetőségeit Dr. Bíró István, az SZTE MK Dékáni Hivatal Képzésfejlesztési Iroda vezetője vette sorra. Műszaki területen duális képzési formát készítettek elő 2015. szeptemberi indítással gépészmérnök szakon, jelenleg 13 vállalkozással áll partnerségben a fakultás. „A duális képzés célja, hogy a tömegképzés mellett a minőségre helyeződjön a hangsúly. A gyakorlati képzése erősítése azzal jár, hogy a hallgató a képzési időszak alatt valós feladatokat kap, már az oktatási idő alatt növekszik helyismerete és szakmai tapasztalatot szerez, miközben kötődik a céghez” – érvelt Bíró István. A szakember ismertette a duális képzés folyamatának főbb állomásait is.
A hallgatói lemorzsolódás kezeléséről, valamint a pályaorientációs szolgáltatások fejlesztéséről szólva Dr. Varga Zsuzsanna, az SZTE oktatási igazgatója, a projekt szakmai vezetője olyan fogalmakat tisztázott, mint például: „végzett, létszám, kilépett. lemorzsolódott”. Számokkal igazolta: „az alap- és osztatlan képzésben résztvevők lemorzsolódása nagyobb, mint a mesterképzésben vagy a szakirányú továbbképzésen”. Nagy figyelmet igényel – többek között – az agrár, a műszaki és az informatikai képzésben elindulók támogatása. A lemorzsolódás a legkevésbé a művészeti és tanár szakosokat jellemzi.
A 2015. áprilisában kezdődő és novemberének a végén záruló projekt adatait Csincsák Krisztián projektmenedzser ismertette. Elmondta: a Gál Ferenc Főiskolával és az Unversitas-Szeged Szolgáltató Nonporfit Kft.-vel együttműködő SZTE 8 kara várhatóan – többek között – több mint húsz tananyag kidolgozásában vesz részt, több mint százan kapcsolódnak a „képzők képzése” programba, és újabb gazdasági szervezetek bevonásával gazdagodnak a duális, moduláris képzésfejlesztési programok.
További információ:
Dr. Varga Zsuzsanna
e-mail: Varga.Zsuzsa@rekt.szte.hu