SZTE Info

Sajtóközlemény - „Munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlatorientált képzések, szolgáltatások az SZTE fókuszában"

A Szegedi Tudományegyetem és konzorciumi partnerei a TÁMOP-4.1.1.F-14/1/Konv-2015-0006 azonosító számú, Széchenyi 2020-as program keretében megvalósuló projekt részeként olyan munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlatorientált – azaz duális és moduláris – képzéseket indítanak, továbbá olyan pályaorientációs, a hallgatói lemorzsolódás kezelésére alkalmas szolgáltatásokat fejlesztenek ki és működtetnek, amelyek hozzájárulnak a felsőoktatás területi, társadalmi, gazdasági szerepének erősítéséhez, valamint a munkaerő-piaci igények kielégítéséhez.

A sajtóközlemény itt letölthető

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

szechenyi2020-eszaA projekt kiemelt része a Prof. Dr. Karsai Krisztina által irányított duális és moduláris képzésfejlesztés, amely együtt jár a vállalkozói kompetencia-fejlesztéssel, feltételezi az együttműködést a piaci szereplőkkel. A Dr. habil. Görög Márta által koordinált alprojekt, a felsőoktatási szolgáltatások fejlesztésének célja a hallgatói lemorzsolódás kezelése, valamint a pályaorientációs szolgáltatások fejlesztése. Mindezek megvalósulását szolgálja a Prof. Dr. Martinek Tamás által vezetett disszeminációs tevékenység.


A projektnyitó rendezvényen az SZTE Mérnöki Karán indítható duális képzések lehetőségeit Dr. Bíró István, az SZTE MK Dékáni Hivatal Képzésfejlesztési Iroda vezetője vette sorra. Műszaki területen duális képzési formát készítettek elő 2015. szeptemberi indítással gépészmérnök szakon, jelenleg 13 vállalkozással áll partnerségben a fakultás. „A duális képzés célja, hogy a tömegképzés mellett a minőségre helyeződjön a hangsúly. A gyakorlati képzése erősítése azzal jár, hogy a hallgató a képzési időszak alatt valós feladatokat kap, már az oktatási idő alatt növekszik helyismerete és szakmai tapasztalatot szerez, miközben kötődik a céghez” – érvelt Bíró István. A szakember ismertette a duális képzés folyamatának főbb állomásait is.


A hallgatói lemorzsolódás kezeléséről, valamint a pályaorientációs szolgáltatások fejlesztéséről szólva Dr. Varga Zsuzsanna, az SZTE oktatási igazgatója, a projekt szakmai vezetője olyan fogalmakat tisztázott, mint például: „végzett, létszám, kilépett. lemorzsolódott”. Számokkal igazolta: „az alap- és osztatlan képzésben résztvevők lemorzsolódása nagyobb, mint a mesterképzésben vagy a szakirányú továbbképzésen”. Nagy figyelmet igényel – többek között – az agrár, a műszaki és az informatikai képzésben elindulók támogatása. A lemorzsolódás a legkevésbé a művészeti és tanár szakosokat jellemzi.


A 2015. áprilisában kezdődő és novemberének a végén záruló projekt adatait Csincsák Krisztián projektmenedzser ismertette. Elmondta: a Gál Ferenc Főiskolával és az Unversitas-Szeged Szolgáltató Nonporfit Kft.-vel együttműködő SZTE 8 kara várhatóan – többek között – több mint húsz tananyag kidolgozásában vesz részt, több mint százan kapcsolódnak a „képzők képzése” programba, és újabb gazdasági szervezetek bevonásával gazdagodnak a duális, moduláris képzésfejlesztési programok.

 

További információ:

Dr. Varga Zsuzsanna

e-mail: Varga.Zsuzsa@rekt.szte.hu

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2021. április 19.

Nyito_NE_Janaky

A Nature Energy című rangos tudományos folyóiratban publikált az SZTE hat kutatója. A csoportot vezető Janáky Csaba, az SZTE Kémiai Intézete Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszékének egyetemi docense 2021-ben elnyerte a Magyar Érdemrend lovagkeresztje polgári tagozata kitüntetést. A kutatót a kétféle elismerés előzményéről és hatásáról kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.