![esza_felso esza_felso](/site/upload/2015/09/esza_felso1_230x154.png)
A projekt címe: MosT MIénk A PÁLYA!
A projekt azonosító száma: EFOP-3.2.5-17-2017-00014
A kedvezményezett neve: Szegedi Tudományegyetem
A szakmai programot megvalósító szervezeti egység:
Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola
A szerződött támogatás összege: 50 000 000 Ft
A támogatás mértéke (%-ban): 100%
A projekt megvalósítás időszaka: 2018.01.01. - 2022.03.31.
Projektmenedzser: Alattyányi István
Pénzügyi vezető: Szekeresné Zalka Edina
Szakmai vezető: Dr. Dobi János
A projekt tartalmának bemutatása:
A MosT MIénk A PÁLYA! program komplex, MTMI-fókuszú pályaorientációs és szemléletformáló programsorozat megvalósítását tűzi ki célul a Dél-alföldi Régió meghatározó természettudományos tehetséggondozó műhelyében, a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolában.
A projekt megvalósítása során olyan, tanórához köthető és tanórán kívüli, MTMI pályaválasztásra ösztönző programelemek szakmai kidolgozását, megszervezését és megvalósítását tervezzük, melyek:
- alkalmasak a matematikai, természettudományos, informatikai és műszaki kompetenciák átfogó, tudatos és tervszerű fejlesztésére,
- az élményközpontú és felfedezés-alapú pedagógiákra építve képesek előmozdítani az MTMI pályák választásának népszerűsítését,
- ezáltal - a programokban résztvevő diákok életpálya-építéséhez kapcsolódóan – eredményesen alkalmazhatók a diákok sikeres munkaerő-piaci részvételének megalapozásához.
Az megvalósító szervezeti egység a régi hagyományok szellemében, a korábbi tradíciókra és sikerekre építve, de megújult névvel is elkötelezett módon folytatja azt a kimagasló tehetséggondozó és tudománynépszerűsítő munkát, melynek fókuszában az MTMI műveltségterület folyamatos megújítása és gazdagítása áll.
A Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola
- a régióban elsőként alakított ki természettudományos diáklaboratóriumot (SZERETED = SZEgedi REgionális TErmészettudományos Diáklaboratórium), mely 4 éve kínál lehetőséget a korszerű és magas szintű természettudományos szemléltetésre, a hálózati tanulás elterjesztésére, a természettudományok népszerűsítésére (eddig többszáz szegedi és a régió más területeiről érkező diák és pedagógus legnagyobb örömére);
- az MTMI tanári szakokon tanuló hallgatók gyakorló helye – a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Karának „bázisintézménye” – ez a tény nagyszerű lehetőségeket kínál a már képzésben lévő hallgatók „megfertőzésére”, a projekttevékenységekbe történő bevonására;
- hosszú ideje kitűnő eredményekkel büszkélkedhet az MTMI fókuszú tehetséggondozásban is: diákjaink rendszeresen sikeresen szerepelnek az OKTV és más hasonló versenyeken, az intézmény „Akkreditált kiváló tehetségpont”, az Új Nemzedék Központ „Minősített tehetséggondozó műhelye”;
- a projekt sikeres megvalósításához kapcsolódó kapcsolatrendszere, regionális beágyazottsága kivételesnek mondható: az SZTE TTIK mellett szoros szakmai kapcsolatokat ápolunk a Szegedi Biológiai Kutatóközponttal (SZBK), de már a jövő sikerágazatainak kimagasló regionális képviselőivel (ELI, EPAM, National Instruments) is kialakítottuk a kapcsolatainkat.
A MosT MIénk A PÁLYA! program megvalósítása során:
- minimálisan 2.500 órányi MTMI fókuszú tehetséggondozó, tudománynépszerűsítő, tanórához köthető és tanórán kívüli pályaorientációs tevékenység valósul meg;
- az MTMI fókuszú projekttevékenységek minimálisan 4.000 fős célcsoportot érnek el, melyben az intézményben tanuló diákok magas részvételi aránya mellett nagy számban szerepelnek Szeged város és a régió más intézményeinek tanulói, tanárai, szülők és más érdeklődők is (a megvalósítók között a fenti kapcsolatrendszerből érkező szakembereket, MTMI területekről érkező tanárokat, egyetemi oktatókat és hallgatókat találunk);
- a pályázati felhívásban szereplő kötelező és választható 4 modul tartalmához igazodóan 15 részterületre vonatkozóan 33 fajta tevékenység (szakkör, tábor, verseny, workshop, tematikus játszóház, felkészítés, készségfejlesztő tevékenység, szakmai nap, műhelykonferencia, eszközfejlesztés) valósul meg;
- kizárólag MTMI fókuszú pályaorientációs projektelemek valósulnak meg, így az ilyen programokban résztvevők aránya 100% lesz, s bőven meghaladja az intézményben tanulók létszámának 10%-át.
A fent bemutatott szakmai elképzelések, fejlesztési előzmények, kapcsolatrendszer és kapacitások megítélésünk szerint hozzájárulhatnak a projekt sikeres megvalósításához.
A MosT MIénk A PÁLYA! program több ponton is illeszkedik a pályázati konstrukcióban megfogalmazott stratégiai célkitűzésekhez, így meggyőződésünk szerint az intézmény jelen projekt sikeres megvalósítása révén kimagasló módon lesz képes az abban megfogalmazott célkitűzések megvalósításából részt vállalni:
- a jövő munkavállalóit felkészíti a 21. századi folyamatos technológiai fejlődéssel és az információs és kommunikációs technológiák óriási térhódításával járó változásokra;
- fejleszti az egyéni készségek, kompetenciák és ambíciók elemzésén alapuló, tudatos életpálya-tervezés fontosságát a programban résztvevő diákok esetében;
- s végül, de nem utolsósorban a projekt tevékenységei jelentős mértékben hozzájárulhatnak azon kiemelt cél megvalósításához, mely a műszaki és természettudományos szakokra járók arányának növelését tűzi ki célul a felsőoktatási intézményekbe bekerülő és ott végző hallgatók között.