SZTE magazin

lanyok_fiuk

Nők kontra férfiak a Szegedi Tudományegyetemen (2.) – Társadalmi mintázatok a felsőoktatásban

Mi az oka annak, hogy bizonyos felsőoktatási szakokon egyenlőtlen a nemek aránya? – kérdeztük prof. dr. Utasi Ágnestől, az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szociológia Tanszék nyugalmazott oktatójától.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– Tradicionális elvárás, hogy a férfinak családfenntartó szerepet kell betöltenie – kezdte magyarázatát Utasi Ágnes, SZTE BTK Szociológia Tanszék nyugalmazott professzora. – Éppen ezért a férfiak olyan hivatások felé orientálódnak, amelyek magasabb presztízsűek, és magasabb jövedelmet is biztosítanak számukra, majd családjuk számára.


Érdemes-e mesterségesen befolyásolni ma a nemek megoszlását az egyes területeken? Utasi Ágnes úgy gondolja, hogy valamelyest érdemes hatást gyakorolni, ezt azonban már a középiskolában kellene elkezdeni.


– Ha megnézzük az eloszlást, hol vannak a felsőoktatásban zömmel nők és férfiak, egyértelműen kiderül, hol lehetne közbelépni. Például az informatikában még nincsenek meg az erős tradíciók, így ezen a területen azoknak a lányoknak, akiknek van készségük, érdeklődésük ez iránt a hivatás iránt, van esélyük, hogy a jelenlegitől nagyobb arányban belépjenek a területre. Ehhez azonban elsősorban a középiskolai oktatásban szerzett tapasztalat lehet az első domináns lépés – magyarázta a szociológus.


 Hol az üvegplafon?

Bizonyos pályákon a női munkavállaló előmenetele a szervezetben csak egy bizonyos szintig lehetséges. Ez az üvegplafon. „A nőkben lévő önszabályozás, önkontroll komoly szerepet játszik abban, hogy eleve kevésbé vállalnak vezető pozíciót, ugyanis az interiorizált értékek szerint, a családi szocializációt követve, a (majdani) anyaság feladatát helyezik előtérbe a karrierrel szemben. Ebből az következik, hogy elutasítanak lehetőségeket, melyekkel előre juthatnának. Az elutasított lehetőségek azután úgy összegződnek, hogy a nők esélye sokkal kisebb lesz a magasabb pozíciók megszerzésére és a magasabb jövedelem elérésére” – ecsetelte a nőkben kialakult társadalmi elvárásokat, szerepeket a szakértő.

















A természettudományi szakok többségén is alulreprezentáltak a lányok: ezen szakok hallgatóinak csupán 35%-a lány. Ezzel szemben az óvodapedagógus, tanítói és tanári hivatásokat a társadalom hagyományosan női pályáknak tekinti. Ha egy hivatás „elnőiesedik”, ott a jövedelem is köztudottan többnyire alacsonyabb lesz, ezért nem meglepő, ha a férfiak kis eséllyel célozzák meg ezeket a pályákat.


Hogy lehetne az ellentmondásokon változtatni?


A jövedelem emelésével lehetne ugyan a hivatások javadalmazását és presztízsét emelni, egymáséhoz közelíteni, s ezáltal a nemek kiegyenlítődését segíteni. Ám például a védőnő, a tanító, a tanár, az óvónő olyan gondoskodó, segítő hivatás, amely feladatait a hivatástudattal rendelkezők – akár férfiak, akár nők – bármilyen alacsony javadalmazásért is ellátják – vázolta fel a lehetőségeket Utasi Ágnes.


Adatok
A Szegedi Tudományegyetemen dolgozók körében a nemi arányok


A jövedelem, a presztízs mellett a családi értékek is nagymértékben befolyásolják a pályaválasztást. A továbbtanulás előtt álló fiatalok sokszor aszerint választanak pályát, hogy a családjuk és közvetlen környezetük mit vár el tőlük, mit tart számukra megfelelő presztízsűnek, elérendő hivatásnak.


SZTEinfo – Kocsis Bernadett

Fotó: Bobkló Anna


tarsadalmi_mintazatok  


A „Nők kontra férfiak a Szegedi Tudományegyetemen” főcímű 3 részes sorozatunk cikkei:

 

Mire jó a „lányok napja”?

Még több fiút a pedagóguspályákra!


Korábban írtuk:

2020:

Egy igazi példakép a Lányok Napján: Prof. Dr. Széll Márta

Lányok Napja a Szegedi Tudományegyetemen

Informatikával ismerkedhetnek a lányok az SZTE-n

Ifjúsági életpálya-modellt dolgoz ki az SZTE a dél-alföldi régió szakképzési centrumaival

 

2019

Újdonság az SZTE-palettán a villamosmérnök és az üzemmérnök-informatikus szak

 

2018

Az NNG Kft. kapta az SZTE Alma Mater díjat

 

2017

Nők a Tudományban Kiválósági Díjas az SZTE kutatónője

 

2015

Ismét csatlakozik az SZTE TTIK a Lányok Napja akcióhoz

Lányok napja

 

2014

Lányok, legyetek informatikusok!

Család és/vagy kutatás? – Nők a tudományban

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AlmaMater_Magazin_2019_telAlma_mater
Szteminarium_2019SZEM_klinika_2020_01