Bezár

SZTE Magazin

Kiemelt_X.pneumobil

Az SZTE mérnökhallgatói építették a legszebb léghajtányt

Az SZTE mérnökhallgatói építették a legszebb léghajtányt

2017. május 19.
5 perc

Két csapattal képviseltette magát az SZTE Mérnöki Kara a X. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen. Az egri rajtvonalhoz 25 egyetem 46 járművel állt. A szegedi mérnökhallgatóké lett a legszebb léghajtány, de a gyorsulási és az ügyességi versenyben is helytálltak. A jubileumi eredmény az SZTE MK tíz éves pneumobilos teljesítményére is utal.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Rangos európai versennyé növekedett az elmúlt tíz évben a levegővel hajtott, mérnökhallgatók által fejlesztett és épített járművek vetélkedése. 2017-ben is 3 számban – hosszú távú futamban, egy ügyességi és egy gyorsulási számban – küzdöttek egymással a járművek. A szakmai zsűri a legeredetibb konstrukciót és projektet is értékelte.


Leghajtany_j_Airrari

Szegedi pneumobilos sikerek

– A X. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyt 2017. májusának első hétvégéjén Egerben tartották. A 7 ország 48 csapata között sikeresen szerepelt a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának két csapata is – mondta Péter Szabó István, az SZTE MK Airrari csapatát támogató gépészmérnök, főiskolai docens. – Az ügyességi versenyben a normál kategória 11. helyén végeztünk, a teljes mezőnyben 14. helyen. A gyorsulási versenyben a normál kategóriában az 5. helyet, a teljes mezőnyben a 8. helyet szereztük meg. Csapatunk elnyerte a „Legszebb karosszéria” különdíjat, a versenyen részt vett számos versenyző, rendező, szervező egyöntetűen pozitív, elismerő véleményével együtt – sorolta az eredményeiket, majd hozzátette: – Tóth István Tibor kollégám Pepp-Air Team Szeged csapata a gyorsulási versenyben volt eredményes, mögöttünk végeztek egy hellyel, de minimális 0,08 s különbség volt a két gép közt, ami körülbelül egy méternek felel meg a célba érkezésnél.

 

Az SZTE MK Airrari Szeged csapatban a munkát támogató Péter Szabó István és Bálint Ádám oktatókon kívül a sikerért dolgozott a mérnökhallgatók közül Gyulai Zoltán, Gyurkó Csilla, Kósa Norbert, Kun Péter Ádám, Császár Vivien, Horváth Gábor, Kele Péter, Kéri Tamás, Kiss Dániel, Seres Imre, Stuber Rajmond, Takács Alexa és Virág Erik Dávid is. Idén ugyanis a tervezésbe, a felkészülésbe és a versenyzésbe a korábbiaknál több hallgatót sikerült bevonni. A 2017. évi versenyen sikerrel szereplő csapatok elismerése nem zárult le a járművet vezető és szerelő csapat tagjainak a jutalmazásával, elismerő oklevelet kaptak a háttérben segítő hallgatók is.

 

– A 2017. évi verseny különlegessége az volt, hogy nagyon erős senior mezőny mérte össze járművei tudását. A senior csapatokat olyan végzett hallgatók alkotják, akik korábban normál kategóriában indultak. Mivel ők külön kategóriát képeznek, a normál kategória sorrendjénél kivonják őket az eredménylistából – magyarázta Péter Szabó István. – Csapatunk egyik fő műszaki eredménye az, hogy a korábbi igen magas fogyasztásunkat radikálisan lecsökkentettük. Sajnos egy műszaki hiba miatt a hosszútávú versenyünk eredménytelen lett, így ezt csak a jövő évi versenyben mutathatjuk meg.

 

Az SZTE MK Airrari csapatának versenyautója bemutatkozott már a HUNGEXPO Ipar Napjai kiállításán is, hamarosan a domaszéki falunapokra is elviszi a szegedi mérnökhallgatók eredményeinek hírét, népszerűsíti az SZTE MK képzéseit – derül ki a csapat folyamatosan frissülő Facebook-oldaláról. Itt is köszönik a sikerhez vezető úton olyannyira fontos támogatást, biztatást és szurkolást az SZTE MK oktatóinak és hallgatóinak, a jóbarátoknak és családtagoknak, illetve a szponzoroknak.

 

 

Tervezés, gyártás, tesztelés, versenyzés

Az SZTE mérnökhallgatóinak tavalyi gépe szinte teljesen megújult. Fejlesztéseik közül a gépészmérnök Péter Szabó István kiemelte, hogy az új a váz, az első és hátsó futómű, az agyváltó, az áramvonalas burkolat, a kormány és az ennek érintőképernyőjéről irányított adatgyűjtő rendszer, illetve más alkatrészeket is módosították kissé.

 

– A versenyen szerzett tapasztalataink alapján koncepcionális szinten már készen vannak a jövő évre tervezett fejlesztések, illetve az elvégzendő tesztek terve és céljai – hangsúlyozta az SZTE MK oktatója, aki a verseny születésétől kezdve arra ösztönzi hallgatóit, hogy vegyenek részt a sűrített levegővel hajtott járművek fejlesztésében és a vetélkedésben.

 

Az egyetemi tanév szorgalmi időszakának kezdetén, szeptemberben indul a tervezés, a december végére elkészült tervdokumentáció alapján indul a gyártás, majd áprilisban a tesztelés. A verseny szabályai a járművek fejlődésével egyre szigorodnak a nagyobb biztonság érdekében. Ez minden csapatot műszaki kihívások elé állít. A szegedi csapatok évről évre jó eredményeket produkálva állnak helyt. A változás mértékét kifejezi: míg a léghajtányok első vetélkedőjén 10 hazai egyetem 16 csapata vetélkedett, addig a X. megmérettetésre háromszor több nevezés érkezett.


Leghajtanyok

 

Évtizedes mérleg

„Az első futamok még az egri üzem udvarában zajlottak. A verseny akkori leggyorsabb pneumobilját debreceni hallgatók készítették, ami akkor 25 km/h sebességet ért el, 2011-ben a legnagyobb megtett távolság pedig az akkor rekordnak számító 10501 méter volt. Tíz év alatt a mérnökhallgatók megsokszorozták teljesítményüket, a lettországi Riga Technical University diákjai által épített leggyorsabb jármű idén már 51,92 km/h-val haladt át a célvonalon. A jubileumi verseny talán legizgalmasabb és leglátványosabb gyorsulási kategóriájában a járműnek egy feltöltött palackkal egy 220 méteres pályaszakaszt kell a lehető legrövidebb idő alatt megtennie. Míg 2012-ben erős mezőnyben egy szegedi csapat 28 másodperces eredménnyel tudott győztes lenni, az idei döntő futamban 23,32 másodperc alatt teljesítette a pályaszakaszt a győztes BEST Riga csapat Lettországból” – értékelte az elmúlt évtizedet a muszaki-magazin.hu cikke. Az SZTE MK MKLaren csapatának és gépének 2012-es, egészen pontosan 27,372 másodperces eredménye egyben az akkori pályacsúcs volt.

 

Hallgatóink a műszaki tervezés, a pneumatika, az automatizálás, a gyártás területén, valamint a teljes projekt levezetését illetően olyan sok hasznos tapasztalatot gyűjthetnek e tíz éve fejlődő verseny révén, ami növeli újító kedvüket és képességeiket is – összegezte az elmúlt évtized „értelmét” Péter Szabó István. Az SZTE MK oktatója szerint eddig 40-50 hallgatót sikerült aktivizálni e verseny révén. A munkaadóktól érkező jelzések is azt mutatják: a szegedi pneumobilosok jól megállják a helyüket a munkafronton. Az elmúlt 10 évben bajnoki címet szerző 3 hazai és 1 külföldi egyetem között ott az SZTE Mérnöki Kara is. Az SZTE MK főépületének bejáratánál kiállított bajnok autó, a MKLaren emlékeztet a közösen elérhető sikerekre.

 

 

SZTEinfo – Ú. I.

Fotók: SZTE MK Airrari

 

Az SZTE mérnökhallgatói korábbi sikereiről írtuk:

Három SZTE-s pneumobil rajtol az idei egri versenyen

Öröm a köbön: három dobogós díjat nyertek az SZTE Mérnöki Kar pneumobilosai

Nemzetközi versenyeken rajtolnak az SZTE-s járgányok

Ismét két dobogós helyet szerzett az SZTE Mérnöki Kar a kecskeméti pneumobil gálafutamon

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek