Bezár

SZTE Magazin

Kutatokka_valtak_egy_napra_a_Szent-Gyorgyi_Tanulmanyi_Verseny_irant_erdeklodo_zentai_diakok_az_SZTE_segitsegevel

Kutatókká váltak egy napra a Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny iránt érdeklődő zentai diákok az SZTE segítségével

Kutatókká váltak egy napra a Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny iránt érdeklődő zentai diákok az SZTE segítségével

2024. május 28.
7 perc

Szent-Györgyi Albert nyomdokain jártak a róla elnevezett verseny iránt érdeklődő diákok, akiknek az SZTE Nemzetközi és Közkapcsolati Igazgatósága különleges programokat szervezett. A programban 2024. május 23-án két határon túli, vajdasági középiskola diákjai tapasztalhatták meg, milyen a kutatók élete. A zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és a Zentai Gimnázium tanulói számára életre szóló élményt adott a szegedi látogatás.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Szegedi Tudományegyetem és a Pro Talentis Universitatis Alapítvány idén tizenharmadik alkalommal hirdeti meg a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyt. A nagy hagyományokkal és népszerűséggel rendelkező megmérettetés nem csak a versenyen való részvételből áll, a szervezők kiegészítő és kísérőprogramokat is tartanak az érdeklődő középiskolásoknak.

2024. május 23-án két vajdasági iskola képviselői érkeztek Szegedre. Az egésznapos programon megismerkedhettek a Szegedi Tudományegyetemmel. A program egyik legizgalmasabb része a laborgyakorlat volt, amelyen osztott csoportokban vettek részt a tanulók. A zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium diákjai Fajka Valéria tanárnő vezetésével az SZTE TTIK Kémiai Intézet, Molekuláris és Analitikai Kémiai Tanszékére látogattak, ahol egy rövid időre a kutatók bőrébe bújhattak.

20240523_145850

– A tanulók párban végeztek kísérleteket, igyekeztünk minél több reakciótípust megmutatni, így volt egyensúlyi folyamat, gázfejlődéssel járó reakció - ezen keresztül volt egy kis tudománytörténet is, a karbidlámpa működésének az elvét ismerték meg -, redoxireakció, ahol „ónsüni”-t növesztettek a diákok. Megvizsgálták a szénhidrátok redukáló tulajdonságát a kéklombik kísérlettel, valamint csapadékképződési reakciókat is, egy kicsit másképpen, nem kémcsőben, hanem Petri-csészében - tudtuk meg Dr. Musza Katalintól, az SZTE TTIK Kémiai Intézet, Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszék tudományos munkatársától.

A kísérletek szervesen kapcsolódnak a középiskolai kémia tananyaghoz. A zentai tanulók lelkesen kísérleteztek, és a kísérletekhez kapcsolódó kérdésekre is helyes válaszokat adtak. A Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium és a Szegedi Tudományegyetem közötti együttműködés nagy múltra tekint vissza, különösen a kémia és biológia területén. Ez a partnerség lehetővé teszi a diákok számára, hogy magas színvonalú oktatásban és kutatási lehetőségekben részesüljenek.

– A Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny, amelyet az SZTE szervez, különösen népszerű a Bolyai TGK diákjai körében. Ez a verseny lehetőséget nyújt a diákoknak, hogy bemutassák tudásukat, továbbá ösztönzi őket a természettudományos pályák iránti érdeklődésre. A verseny és a közös programok révén a Bolyai TGK diákjai nemcsak elméleti tudást szereznek, hanem gyakorlati tapasztalatokat is, amelyek segítik őket a továbbtanulásban és a jövőbeli tudományos karrierjük megalapozásában. Ezeknek a programoknak köszönhetően az iskola számos diákja dönt úgy, hogy továbbtanulását az SZTE-n folytatja. A diákok közül a legtöbben a matematika, informatika, kémia és biológia szakokat választják, ahol a gimnáziumi évek alatt megszerzett alapok és a közös programok során szerzett tapasztalatok révén sikeresen helytállnak. Az együttműködés folytatása mindkét intézmény számára fontos, hiszen hozzájárul a tehetséggondozáshoz és a tudományos utánpótlás biztosításához. Az ilyen típusú partnerségek példaértékűek lehetnek más oktatási intézmények számára is, mivel elősegítik a diákok képességeinek kibontakoztatását és a tudomány iránti elköteleződésüket – tudtuk meg Fajka Valériától.

A Bolyaisoknak is nagyon tetszett a program, amit a kísérletek utáni gondolataik is megerősítenek.

20240523_150230

Horváth Cintia (9. osztály): Az egyetem meglátogatása inspiráló volt, a Karikó Katalin kiállítás pedig nagy élményt okozott. A drogokról szóló előadás érdekes volt. A laboratóriumi gyakorlaton sokat tanultam, és élmény volt egy ilyen szinten felszerelt laboratóriumban kísérletezni.

Horvát Lara (9. osztály): Nagyon jók voltak a programok, a kiállítások, illetve a városnézés. Különösen a laborgyakorlatot élveztem. Nagyon érdekesek voltak a kísérletek.

Nagy Endre (11. osztály): A laborgyakorlat rendkívül izgalmas és interaktív volt, lehetőséget adva arra, hogy az elméletben tanultakat gyakorlatban is kipróbáljam. Az egyetem oktatóinak segítőkészsége és hozzáértése pedig még élvezetesebbé tette az egész élményt. Az SZTE igazán elkápráztatott, és a jövőben itt képzelem el a további felsőoktatási tanulmányaimat.

Kadvány Júlia (9 osztály): Nagyon tetszett a kiállítás Karikó Katalinról, érdekes volt az Igazságügyi Orvostani Intézetben dr. Sija Éva dizájner drogokról szóló előadása is. Leginkább a laboratóriumi gyakorlatok keltették fel az érdeklődésemet. Érdekes kísérleteket végezhettünk, és sok újdonsággal ismerkedhettünk meg. Örülök, hogy részt vehettem az egyetemi látogatáson.

20240523_145937

Fleisz Ákos (11. osztály): Az én első tapasztalatom az SZTE-vel kapcsolatban a 2022-es SZGYTV volt. A versenyzés mellett rengeteg élményt is szereztünk. Meghallgathattuk Karikó Katalin előadását, illetve a kiállítását is megnézhettük, egy felejthetetlen emlék marad számomra. Nagyon tetszik a versenyben, hogy sokoldalú, és több tudományterületet is érint. A döntő kvíz formátuma pedig igazán érdekfeszítő és izgalmas. Az idei évben lehetőséget kaptunk egy egynapos tudományos programra a szegedi egyetemen, melynek során érdekes előadásokat hallgathattunk, láthattuk a Karikó Katalin Nobel-díját bemutató kiállítást és kísérletezhettünk. Az előadásokban nagyon szimpatikus volt, hogy az egyetem oktatói bármilyen felmerülő kérdésre szívesen válaszoltak. A kísérleti részleget nagyon elragadóvá tette az, hogy a kísérleteket mi magunk végezhettük el két fős csapatokban, ez nagyban hozzájárul a gyakorlati tapasztalatunkhoz a laborban, illetve azért is fontosnak tartom, mert megjelentek kémia szóbelin előforduló kísérletek is. Összegezve, én az SZGYTV versenyeit, illetve programjait felejthetetlennek találom, és alig várom a következőket.

A Zentai Gimnázium tanulóit Rózsa Sipos Mónika tanárnő kísérte el a Gyógyszerésztudományi Kar Gyógyszerkémiai Intézetébe. Betekintést nyerhettek az SZTE Gyógyszerésztudományi Karon oktatott Kvalitatív kémia és Gyógyszerkémia tantárgyak gyakorlatainak reakcióiba, amelyekkel a kar hallgatói az 1. és 3. évben találkozhatnak a gyógyszerészképzés során.

– A diákok tíz szervetlen só és szalicilsav, illetve aszkorbinsav gyógyszerkönyvi azonosításait próbálhatták ki kémcsőkísérletekkel egy ismeretlenkeresési játék keretén belül. Sok ezen reakciók közül részét képezi a középiskolai anyagnak is, például a halogenidek reakciói ezüst-ionnal, azonban a szalicilsav esetében új reakciót is tanulhattak. A diákok nem kémia faktosak, így többet kellett nekik segíteni, de ez mit sem érződött az érdeklődésükön, sokat kérdeztek és ügyesek voltak – mondta el a foglalkozás után a kísérleteket vezető Dr. Lőrinczi Bálint, az SZTE GYTK egyetemi adjunktusa.

SZGYTV_Laboros_W-11

 

–Az SZTE-vel határon túli iskolaként úgy kerültünk kapcsolatba, hogy meghívást kaptunk arra a pályázatra, amely során kiválasztották a diákokat, akik bemutatják a 2012-ben Szegedre érkező Nobel-díjas tudósokat, illetve plakátokat (posztereket) is készítettek a diákjaink arra az eseményre. Többször kaptunk meghívást a Nobel-díjas tudósokkal való találkozókra is, ezekre az eseményekre kolléganőm, Máriás Ildikó kísérte a diákokat, aki 2022-ben elismerő oklevelet kapott a tehetséggondozásban nyújtott kimagasló eredményéért. A versenyen kezdettől fogva részt vesznek a diákjaink, csak két év maradt ki, amikor nem voltunk elég gyorsak a jelentkezésnél. Ebből is látszik, hogy a diákjaink nagyon szeretik ezt a versenyt, hiszen nem csak tudásukat gyarapítják általa, hanem olyan élményeket szereznek, esetleg barátságokat kötnek, amelyek elkísérik őket életük során. A diákjaink másik rendszerben tanulnak, így a döntő közelébe nem sikerült még egy csapatunknak sem kerülni, de a kreatív feladatot minden évben megcsinálják, és ott többször nyertek már díjat – mondta el a Zentai Gimnázium tanulóit kísérő Rózsa Sipos Mónika. A szegedi látogatás maradandó élményt jelentett a tanulóknak.

SZGYTV_Laboros_W-12

– Igazán élveztem a Szent-Györgyi versenyt, mert izgalmas kihívásokkal állított szembe és ösztönzött a mélyebb tudás megszerzésére. A mostani laboratóriumi látogatás különösen inspiráló volt, mert első kézből láthattam a kutatók munkáját és magamat is próbára tehettem. Köszönöm a szervezőknek a kiváló programot és a lehetőséget, hogy részt vehettem. Nagyon sokat tanultam és maradandó, kellemes élményekkel gazdagodtam – értékelte a programot Horváth Jázmin, 10. évfolyamos gimnazista.

–A laborgyakorlaton meglepődve tapasztaltam, ahogy az előadók élvezettel meséltek a hivatásukról. Kételyek gyötörtek a változás, az egyetem hallatán, viszont ezek a fiatal tanárok hozzáállásukkal meggyőztek arról, hogy ha a képességeinknek megfelelő szakot választunk, nem tekintünk majd rá kötelezettségként. Ez után a meghatározó élmény után most már magabiztosan nézek szembe a jövőmmel, és izgatottan várom, hogy új tudás birtokosa lehessek, miközben azzal foglalkozhatok, ami igazán közel áll a szívemhez – számolt be élményeiről, tapasztalatairól Katona Noémi, 10. évfolyamos gimnazista.

 SZGYTV_Laboros_W-21

– Pozitív tapasztalatokkal gazdagodtam a versenyen és a laborgyakorlaton egyaránt. Úgy vélem, hogy egy rendkívül színes programsorozaton vehettünk részt. Az előadások érdekes témák köré épültek, a gyakorlat pedig lehetőséget nyújtott arra, hogy mi magunk végezzünk el egy kísérletet és ezáltal bővíthessük tudásunkat – mondta el Hatala Evelin, 12. évfolyamos tanuló.

A Zentai Gimnázium diákjainak többsége Magyarországon szeretne továbbtanulni, nagyon sokan jelentkeznek a Szegedi Tudományegyetemre. A gimnázium továbbra is szeretne együttműködni az egyetemmel, és részt venni a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyen, hiszen diákjaik beszámolói is arról tanúskodnak, hogy nagyon sokat tanulhatnak már a felkészülés ideje alatt is.

A Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny résztvevői a 2025. évi felvételi eljárásban az intézményi pontok táblázatában megjelölt szakokon intézményi pontot kaphatnak, amennyiben a Szegedi Tudományegyetemre adják be jelentkezésüket. Az érintett szakokat és a versenyért adható pontokat, valamint további hasznos információkat találhatnak a verseny hivatalos honlapján.

 

Lévai Ferenc

Fotó: Sahin-Tóth István

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek