Ötlet + öntevékeny kutatás és tanulás + megvalósítás. Ez a siker receptje a Szegedi Innovatív Informatika Versenyen. Az SZTE TTIK Informatikai Intézete által szervezett harmadik SZI2V mérlege: 18 gárda, félszáznál is több diák és tanár, működő robotok és érdekes szoftverek vetélkedése eredményeként 8 nyertes csapat.
– Az először Műszaki Informatikai Versenyként, majd a második alkalomtól kezdve Szegedi Innovatív Informatika Versenyként, azaz a rövidítve SZIIV mozaikszó alapján készült SZI2V „logóval” hirdetjük programunkat. Nem kötjük meg a diákok kezét és kreativitását. Versenyfelhívásunkra bármilyen informatikai témájú probléma vagy feladat megoldásával kapcsolatos pályamunkával nevezhetnek – fogalmazott Vadai Gergely. Az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar Informatikai Intézet Műszaki Informatikai Tanszék tanársegédje elárulta: tanszékük a SZI2V, azaz a Szegedi Innovatív Informatikai Verseny ötletgazdája.
„Diplomát” érő megoldások
Számokkal is jellemezhető a Szegedi Tudományegyetem Informatikai Intézete által először 2014-ben meghirdetett vetélkedő. Eddig legalább 100-150 diák élt a SZI2V nyújtotta lehetőséggel: kipróbálva kreativitását, informatikai tudását mozgósítva és fejlesztve olyan problémát dolgozott fel, amely foglalkoztatta.
– A számítógépes játéktól kezdve az órarendkészítő webes adatbázison át a térképészeti probléma megoldásáig számos ötletes megoldást hoztak el a diákok – sorolta Varga László. Az SZTE TTIK II Képfeldolgozás és Számítógépes Grafika Tanszék adjunktusa viccesen hozzátette: egy-egy működő robot vagy okos szoftver láttán díj helyett „diplomát” is adhattak volna a középiskolásoknak, mert egy-egy tehetséges diák szinte az egyetemet záró dolgozathoz hasonló mélységű és összetettségű projektet hozott a SZI2V-re.
|
Az SZTE harmadik Szegedi Innovatív Informatika Versenyen készült fényképek itt megtekinthetőek. |
– A középiskolai tanórákon megtanult alapokat kreatív módon alkalmazzák diákjaink – fogalmazott a verseny szünetében a csongrádi Batsányi gimnáziumban informatikát tanító Gilicze Tamás. A számítógépes méréssel foglalkozó pedagógus is rácsodálkozott a SZI2V-en bemutatott robotokra. Becslése szerint a tanórákat és a szabadidőt alapul véve az egy-egy projektre fordított percek megoszlási aránya 30:70 százalék a diákok esetében.
Programozás és rendszer
A harmadik alkalommal hirdetett Szegedi Innovatív Informatikai Versenyre, azaz a SZI2V programjain két – a műszaki informatikai és az informatikai – szekcióban 18 csapat mutatta be eredményeit. A Szent-Györgyi Albert Agórában 2017. április 7-én megmérettetést vállaló diákok az ország legkülönbözőbb pontjairól érkeztek. Soprontól kezdve Pakson át Csongrádig mozgósította a SZI2V az informatika iránt „nem középiskolás fokon” érdeklődő diákokat. Akadt olyan iskola, például a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium, ahonnan 3 csapat érkezett, de Magyarország határin túlról, például Zentáról is szívesen jöttek Szegedre, a SZI2V-re.
– Vizes rakétánk adatgyűjtő rendszerének kifejlesztésével neveztünk a harmadik SZI2 V programra. Valós időben tudjuk mérni a rakétánk gyorsulását és útvonalának hosszát – mutatott a műanyag PET-palackokból összeállított szerkezetükre Gilicze Kristóf. – A csongrádi Batsányi János Gimnázium idén érettségiző diákja írta az adatgyűjtésre alkalmas szoftvert. A csapatban a rakétát kifejlesztő Jakab István és a földi feldolgozó egység szoftverét megalkotó Járó Ádám is a Szegedi Tudományegyetemen szeretne továbbtanulni.
A feladat ne csupán programozási feladatból álljon. Ez volt az egyetlen kikötése a harmadik SZI2V Műszaki informatika szekciójába várt pályamunkáknak. A diákoknak meg kellett építeniük, vagy már meglévő elemekből össze kellett állítaniuk egy rendszert. Ez lehetett például elektronikai, robotikai, vezeték nélküli rendszer, vagy éppen biológiai jelek mérésére és feldolgozására alkalmas berendezés. De – feltétel volt az is, hogy – a gépezet működtetéséhez szükséges szoftvert is a diákoknak kellett elkészíteniük.
E szekció első helyezettje a csongrádi Rakéta csapat lett. Dobogós helyen végzett a tatabányai Ardudroid és a zentai SZVIIT formáció, különdíjjal jutalmazta a zsűri a kecskeméti ERROR csapatot.
Lányos játék is
Három lány alkotta az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola csapatát. A szegedi diáklányok például a kor- és sorstársaikra gondolva fejlesztettek ki egy számítógépes játékot. De nem csak ez a látványos ténnyel bizonyította a SZI2V, hogy az informatika nem csupán a férfiak terepe.
– A munkaerőpiacon 22 ezer szabad állást hirdetnek informatikusoknak. Ez a szám is érzékelteti: a férfiak és a nők egyaránt találhatnak maguknak jól fizető állást informatikai végzettséggel – érvelt szakmája mellett Varga László.
A SZI2V Informatika szekcióba olyan pályamunkákat vártak, amelyekben a diákok egy szoftvert készítenek el. A fejlesztéshez tetszőleges programozási nyelv és programozói függvénykönyvtár volt használható. A szervezők a szoftver kategóriáját illetően sem tettek megkötést. A játéktól és az asztali számítógépen futtatható alkalmazástól kezdve, a webes programokon és a mobil applikáción át a „Kinect-es” megoldásig bármi szóba jöhetett megoldásként.
E szekció legjobbja a zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnáziumból érkező Bencsik Blanka, aki „Gépjárművezetés biztonságnövelése képfeldolgozás alkalmazásával” elnevezési szoftverével aratott sikert. Itt az ezüstérmet iskolatársa, Ali Arszen kapta, a képzeletbeli bronzéremnek a szolnoki Virtuál Entertaiment, míg a különdíjnak az orosházi SootSoft csapat örülhetett.
Az SZTE TTIK Informatikai Intézete azt tervezi, hogy minden esztendő áprilisában megrendezi a Szegedi Innovatív Informatika Versenyt. A SZI2V-hez kötődő információk, a versenyeken elért eredmények elérhetőek itt.
SZTEinfo – Újszászi Ilona
Fotók: Bobkó Anna