A Szegedi Tudományegyetem gyakorló iskolái is előkelő helyen szerepelnek az Oktatási Hivatal által összeállított kiemelkedő teljesítményű intézmények listáin. Az egyetem két általános iskolájában az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik a diákok szövegértési és matematikai képességeit.
Nyilvánosságra hozta az Oktatási Hivatal azoknak az általános iskoláknak a listáit, amelyekben az átlagosnál nagyobb a pedagógiai munka fejlesztő, illetve hátránykiegyenlítő hatása. A listákat a 2017-es májusi kompetenciamérés eredményei alapján állították össze.
Az Oktatási Hivatal adatai alapján elmondható, hogy a Szegedi Tudományegyetemhez tartozó gyakorló általános iskolák – az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola, valamint a Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskola – a 8. évfolyamos kompetenciamérés eredményei alapján az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik a diákok matematikai és szövegértési képességeit.
Az országos kompetenciamérés adatai alapján a legtöbb hozzáadott pedagógiai értéket teremtő magyar iskolák listáján az SZTE mindkét gyakorló oktatási intézménye szerepel.
Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola az elmúlt öt évben kétszer teljesítette a feltételeket a matematikai képességfejlesztésben, a Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolát pedig az elmúlt öt évben ötször emelte ki pedagógiai munkája alapján az Oktatási Hivatal, mind a matematikai, mind a szövegértési képességfejlesztés alapján.
A friss listákon budapesti és vidéki, nagyobb és kisebb települések iskolái, állami, egyházi intézmények és egyetemi gyakorlóiskolák is szerepelnek.
Ezek azok az intézmények, amelyek jobb eredményeket érnek el a diákokkal, mint az a gyerekek korábbi eredményei és szociális hátterük alapján várható lenne.
A hatodikosok, nyolcadikosok és tizedikesek ugyanis minden év májusában kitöltik a szövegértési és matematikai kompetenciáikat tesztelő feladatsort, abból pedig nemcsak az derül ki, hogy egy diák meg tudja-e oldani az életszerű matekpéldákat vagy megfelelően tudja-e értelmezni a különböző szövegrészleteket.
Az adott évi eredményét össze lehet hasonlítani a két évvel korábbi pontszámával, így meg lehet nézni, hogy egy nyolcadikos kompetenciái mennyit fejlődtek hatodikos kora óta.
A diákok szüleikkel együtt kitölthetik a szociokulturális hátterükre vonatkozó kérdőívet is – ebben például olyan kérdések szerepelnek, hogy kapnak-e a szülők rendszeres gyermekvédelmi támogatást, mi a legmagasabb iskolai végzettségük, van-e állandó munkahelyük –, amely lehetővé teszi a családi helyzet és a teszten szerzett pontszám közötti összefüggések vizsgálatát – írja az eduline.hu.
Link: vtvszeged.hu