Bezár

SZTEhírek

tavaszi_madardalok1

A fuvola ezer arca: Tavaszi madárhangok Szegeden

A fuvola ezer arca: Tavaszi madárhangok Szegeden

2025. április 30.
3 perc

A tavasz, a természet és a madárdalok kapták a főszerepet április 23-án este a szegedi No Milk Today kávéház bensőséges terében. „A fuvola ezer arca: Tavaszi madárhangok” című koncerten Nagy Veronika és Zsóri Luca fuvolaművészek, valamint Kerpics Mátyás zongorista közreműködésével született meg az az est, amely újabb bizonyítéka annak, hogy a fuvola a klasszikus zene egyik legsokoldalúbb hangszere.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Művészet Forrása Kulturális Egyesület által szervezett koncertsorozat célja, hogy minden alkalommal új oldaláról mutassa be a fuvolát, és egy-egy tematikus szálra fűzze fel a műsort. Ezúttal a tavasz hangulata, a természet ébredése és a madarak világa adta az inspirációt. „A koncertsorozat során, hogy minél szélesebben megmutassuk a fuvolát, mindig egy-egy témát vagy társművészetet hívunk segítségül. Most, hogy itt az április, a tavaszi fesztivál a Szegedi Tudományegyetemen, olyan fogalmak jutottak eszembe, mint a tavasz, a madarak, a béke, a természet és az újjászületés” – mondta Nagy Veronika fuvolaművész a koncert előtt.

A program Mozart Varázsfuvolájának részleteivel indult, hiszen, ahogyan Veronika fogalmazott, bár az opera nem kifejezetten a fuvoláról szól, annak mágikus ereje áthatja a cselekményt, és Papageno, a madarász figurája is jól illeszkedett a koncert madár- és természetközpontú tematikájába. A folytatásban Vivaldi tavaszi concertójának motívumai, Beethoven Pásztor szimfóniájának természetidéző dallamai, Haydn A Teremtés oratóriumának részletei, valamint Prokofjev Péter és a farkas című művének madáralakjai szőtték tovább a tavaszi mese fonalát. A művészek különleges módon fűzték össze a klasszikus repertoár ismert darabjait, így új kontextust adva ezeknek a jól ismert, mégis új árnyalatokban felcsendülő zenéknek.

A koncert egyik különlegessége Olivier Messiaen A feketerigó című fuvoladarabjának egyik részlete volt. A francia zeneszerző nemcsak komponista, hanem szenvedélyes ornitológus is volt, aki rögzítette, elemezte és zenébe ültette a madarak énekét. Veronika rövid, ám intenzív előadásában valóban egy feketerigó elevenedett meg a hallgatóság előtt, megmutatva a fuvola páratlan kifejezőképességét.

tavaszi_madardalok2

A természet és a madárdalok után a koncert hangulata keleti vizekre evezett. A „Tenger tavasszal” című, japán eredetű darab eredetileg kotóra és bambuszfuvolára íródott, de ezúttal fuvola–zongora átiratban szólalt meg. Veronika különleges hangszeres újítással készült az estre: a fuvolára egy fából készült népi furulyafejet szerelt fel, amely sajátos tónust kölcsönzött a hangzásnak. Ezzel a megoldással a keleti hangzásvilágot ötvözte a magyar népzenei hagyományokkal. Az előadást egy rövid, személyes felvezetés előzte meg: Ady Endre „A tenger ákombákoma” című versét szavalta el, amely lírai keretet adott a zenei utazásnak. Az est során nemcsak a duettek varázsa ragadta magával a közönséget.

A művészek a koncert végén közösen is előadtak egy darabot, amely a virágduett elnevezést kapta, ezzel megkoronázva az estét. A koncertsorozat május 20-án folytatódik a No Milk Today-ben, ahol Bach műveivel és néhány kortárs, könnyűzenébe hajló darabbal ismerkedhetünk meg, valamint Pilinszky verseket is meghallgathatunk.

Szöveg és fotók: Kőszegi Dajana


Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek