Több száz diák és szülő érdeklődött a Szegedi Tudományegyetem képzéseiről, a felvételi lap kitöltéséről, a legújabb tudnivalókról a 2015. február 7-i nyílt napon.
Apa és a lánya
|
Az SZTE ETSZK gyógytornász szakjáról sokan kérdeztek, például a Császártöltérsől érkezett 11. osztályos gimnazista lány és családja is. |
Már a startnál, 9 órakor sokan léptek az SZTE impozáns, úgynevezett központi épületének kapuján. A – többek között – a rektori hivatalnak is helyet adó Dugonics tér 13. szám alatti épület átriumában az SZTE 12 karának és Tanárképzési Központjának munkatársai mellett az egyetem szolgáltató egységei is várták az érdeklődőket. Az SZTE munkatársai egész délelőtt szinte folyamatosan beszélgettek a diákokkal és a szülőkkel, válaszoltak a kérdésekre.
Gyógypedagógusnak készül Magyari Éva Anna, aki Kiskunhalasról érkezett, Arra is kíváncsi volt, hogy a jelnyelv része-e a tantervenek.
Édesapjával együtt érkezett Bácsbokodról Hangya Noémi, aki tanítani szeretne: a magyar szak mellé vagy az angolt vagy a németet választja. Döntése attól is függ, milyen információkat kap majd az SZTE Bölcsészettudományi Kar standjánál. Édesapja arra is kíváncsi, milyen a kollégiumi helyzet.
Matek-fizika tanárként képzeli el jövőjét Balics Balázs. A bajai 11. osztályos középiskolást érdekli a képzés hossza, a gyakorló tanítás helye és időtartam ugyanúgy, mint a szegedi szórakozási lehetőségek.
Jelmezben és kórusban
Kuriózuma a Szegedi Tudományegyetemnek – többek között – az is, hogy itt Kulturális Iroda szervez az universitas falain kívülről is érdeklődőket vonzó fesztiválokat, pályázati fölhívásokkal és művészeti csoportok támogatásával ösztönöz alkotásra.
|
Az SZTE színészpalántái, azaz az az Egyetemi Színpad jelmezbe bújt alkotói is részt vettek a tájékoztatásban. Elmondták, hogy a tanulás mellett különböző művészeti ágakban is kipróbálhatják magukat az SZTE hallgatói. |
– Pezsgő kulturális életbe cseppen a szegedi egyetemre érkező gólya – mondja Spitzer Jenő. Az SZTE Állam- és Jogtudományi Kar negyedéves hallgatója személyes példájával is igazolja: az egyetemen tág térben mozoghat, aki ki szeretné próbálni alkotó erejét. Az SZTE Kulturális Iroda, Szegedi Egyetemi Színpad és a Szegedi Nemzeti Színház közös produkciójában, a 12 dühös ember című sikeres produkcióban is szerepel a joghallgató: http://www.u-szeged.hu/sztehirek/2014-szeptember/12-duhos-ember Két társnőjével egyetemben jelmezbe bújt, és szórólapokat osztogatva, az érdeklődőkkel beszélgetve hívta föl az érdeklődő középiskolások figyelmét az SZTE szép kezdeményezéseire. – Fontos, hogy már most, a kezdet kezdetén lássa az ide jelentkező, hogy nemcsak száraz tanulnivalók tömege, hanem izgalmas egyetemista élet vár rá Szegeden!
Villámcsődület, avagy flashmob lepte meg az SZTE központi átriumában a továbbtanulásról beszélgetőket. A Kulturális Iroda szervezésében a patinás egyetemi épület átriumának első emeleti erkélyén szombaton fél 11 órakor énekelni kezdett egy csoport. Így hívta föl a figyelmet az SZTE alkotócsoportjaira és magára a Szegedi Egyetemi Énekkar. Reneszánsz jellegű madrigált és spirituálét adtak elő. Száz Krisztina, az Énekkar vezetője elmondta: a csoport igen nagy népszerűségnek örvend, és mind az egyetem, min pedig a város részéről több megkeresést kapnak. – Énekkarosnak lenni közösségformáló, hiszen a szaktársak sokszor kihullnak év közben, ám ez a csapat állandó és összetartó – jegyezte meg Vass Gyöngyvér, aki matek szakon tanul, ám az énekkar kapcsán rengeteg más karról ismert meg fiatalokat.
A felcsendülő dalokat, a kellemes meglepetés programot tapssal jutalmazta az SZTE összenyílt napon szegedi egyetemi lét ünnepi pillanataiba is bepillantó közönség.
|
Az eseményen készült képek itt megtekinthetők. |
Pályamódosítással az egyetemre
– OKJ-s szakképzettséggel rendelkezem: pénzügy és számvitel képesítést szereztem, de időközben rájöttem: örömmel tanítanék kicsi gyerekeket. Ezért érdeklődtem az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar kínálatáról, leginkább a tanító képzésről – árulta el a Békés városából érkező Szilágyi Alexandra.
Miért az SZTE? – kérdeztük az összegyetemi nyílt nap délelőttjén az információs táblánál a programot böngészőket. „Csupa jót meséltek erről az egyetemről a barátaim” –válaszolta Mester Kristóf, akit a média világa érdekel, s azt fontolgatja, miként tudná az OKJ-s képzését itt egyetemi diplomává növelni. „Itt élek Szegeden, egyszerűbb itt továbbtanulni, mint más városba ingázni” – reaglt a Vasvári szakközépiskolában érettségiző Csajkás Zsófia, aki az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar gazdaság-informatikai képzésben lát fantáziát „Itt magyarul lehet nemzetközi rangú diplomához jutni” – vélekedik a vajdasági Horgos melletti csöpp faluból, Kispiacról az SZTE Mérnöki Kar gépészmérnök képzésre vágyakozó fiatalember.
|
További képek itt megtekinthetők. |
Professzori-rektorhelyettesi tanácsok a továbbtanuláshoz
Kapucnis és SZTE-logós pulóverben érkezett a „szülői értekezletre” Karsai Krisztina professzor. Az SZTE oktatási rektorhelyettese pontokba szedte és lendületes tempóban sorolta azokat a szempontokat, amelyek mérlegelni lehet és kell ahhoz, hogy a lehető legjobb döntést hozza a fiatal a továbbtanulásról.
– A felsőoktatási rangsorokra támaszkodva, vagy a ma hiányszakmája alapján a jövőről dönteni kevés! – jelentette ki az SZTE oktatási rektorhelyettese. – Mérlegelés közben azt tartsák szem előtt, hogy legalább 40-50 évről döntenek, mikor egyetemi szakot választanak – hangsúlyozta.
„Milyen helyzetben tudom elképzelni magam 5-8 év múlva? Aktákkal a kezemben? Vagy emberekkel foglalkozva napi 8-10 órában? Esetleg inkább a jogi és gazdasági problémák megoldása érdekel? Vagy inkább az egészségügy és a környezetvédelem nagy kérdései izgatnak?” – sorolta Karsai Krisztina, milyen kérdésekre kell válaszolnia a pályaválasztásról dilemmázó fiatalnak. – A lényeg, hogy mindenki megtalálja a maga érdeklődési fókuszát.
A továbbtanulási irányról már döntést hozó tudatos fiataloknak és szüleiknek azt javasolta: nézzék meg az SZTE adott szakjának kurzuskínálatát, tematikáját. Így megerősíthetik elhatározásukat.
„A tudásátadáson kívül mit tud kínálni az intézmény?” – folytatta a kérdéssort az SZTE oktatási rektorhelyettese. Válaszként pedig felvillantotta az SZTE hallgatóinak járó jegyzetvásárlási és a lakhatási költségeket mérséklő támogatást, az olcsó menzákat, a sikeres pályázat esetén ingyenek tömegközlekedési bérlet, a hallgatókat segítő szolgáltatások sokaságát. Az Életvezetési és Tanácsadó Központ önképző tanfolyamaiora, illetve az IKI egyedülálló támogatására, a diszlexiások nyelvtanfolyamára, továbbá a Nemzetközi Mobilitási iroda által koordinált külföldi részképzési és szakmai gyakorlati programokra külön is reflektorfényt irányított.
Szeged logisztikai szempontból is kiváló hely: a kisvárosnyi egyetem és hallgatói köré szerveződnek a programok, az albérleti árak. Ez is oka annak, hogy nemrégiben Európa 8. legjobb egyetemi városává minősítették Szegedet – így Cambridge és Bolognával került egy csapatba.
– Angela Merkel is minket választott – fogalmazott az SZTE legújabb díszdoktorának fotóját mutatva Karsai Krisztina. Ismertette a német szövetségi kancellárnak a minapi átadó ünnepségen egyetemisták előtt elhangzott gondolatát a tanulás és a diploma fontosságáról, a sikerhez szükséges kitartásról.
Kutatóegyetem az SZTE, így a tudományos munkába is bekapcsolódhatnak a fiatalok. Az itteni diplomát elismeri a munkaerőpiac. Állítását adatokkal igazolta az oktatási rektorhelyettes: legutóbb az SZTE államvizsga előtt álló végzőseinek 15 százaléka már rendelkezett munkahellyel; a friss diplomások 40 százaléka 1 hónapon belül, míg 25 százaléka 3 hónapon belül munkát talált.
A szolgáltató egyetem
Az Idegennyelvi Kommunikációs Intézet (IKI): képviselőit a szegedi Pásztor Angéla faggatta a germanisztika szakhoz szükséges nyelvvizsgáról. A diák hasznos tanácsokat kapott, és arra is bíztatták, hogy vegyen részt egy előkészítő nyelvtanfolyamon, így garantálva a felsőfokú nyelvvizsga sikerét.
A Sportközpont standjánál is sokan megfordultak, mindenki az egyetem nyújtotta sportlehetőségekről és a kötelezően előírt testnevelési kurzusokról érdeklődött. Többek meglepett viszont, hogy a „hagyományos” sportok mellett az egyetem lehetőséget kínál többek között jógára, lovaglásra, vitorlázásra vagy akár kerékpározásra is.
|
Sok fiatal és szülő érdeklődött az SZTE szolgáltatásairól, például a Kulturális Iroda programjairól is. |
A Hallgatói Önkormányzat tanácsadóihoz többnyire a szociális támogatás és a bérletigénylés kapcsán fordultak, akik mindemellett készséges tájékoztatást adtak a HÖK által szervezett számtalan kulturális programról, min például az április 7-12 tartandó Érettségi Felkészítő táborról. A középiskolások figyelmére méltó az SZTE HÖK Junior programja, amely 1-1 napra bepillantást enged az SZTE életébe úgy, hogy a jelentkező kurusokat és programokat látogathat.
Az Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ is képviseltette magát, nagy hangsúlyt fektetve az online tanácsadásra, lévén azt a középiskolás diákok is igénybe vehetik. Emellett tudnivalóval szolgáltak az esélyegyenlőség témakörében is.
A Karrier Iroda asztalánál egy kis ártatlan „hazárdjátékra” hívták a jelenlévőket. A színes kerék megpörgetése után elgondolkoztató kérdéseket tettek fel nekik a pályaválasztást illetően. Folytatnák-e azt a munkát, amit a szüleik űznek? Mennyi alapbérért dolgoznának? Ilyesmire adhattak választ a vállalkozó kedvű fiatalok.
A Klebelsberg Könyvtár standjánál az intézményben található könyvekről, gyűjteményeiről, szolgáltatásairól és az otthont adó épületről hallhattak az érdeklődők. Emellett hasznos prospektusokat kézbe véve olvashattak a könyvtár nyújtotta lehetőségekről.
|
Az eseményen készült további képek itt megtekinthetők. |
Karok és szakok
A SZTE 12 kara és a Tanárképzési Központja is megjelent az átriumban.
Például a BÖLCSÉSZETTUDOMÁNYI KAR standjánál érdeklődő Gubics Flóriánt a pszichológia és tanárképzés érdekelte leginkább, de az egyetemválasztás kapcsán azt is elárulta, hogy fontos befolyásoló erővel bír rá az SZTE-s kulturális élet gazdagsága, a számtalan fiatalos program és a város szépsége is.
A vásárhelyi Hevesi Flóra és anyukája igen alaposnak mondható, ha az egyetemre való felkészülésről van szó. A harmadikos gimnazista tavaly és idén is ellátogatott az SZTE nyílt napjára. Ezúttal az ÁLLAM ÉS JOGTUDOMÁNYI KAR pultjánál a jogi képzésen belüli specializációról, a félév menetéről, az áthallgatásról és a szabadon választható tárgyak iránt érdeklődtek.
Viola Lívia Budapestről utazott Szegedre, hogy megtekintse az egyetemi nyílt napot. Biomérnöknek készül, és alaposan kikérdezte a TERMÉSZETTUDOMÁNYI ÉS INFORMATIKAI KAR képviselőit a képzés nyújtotta lehetőségekről és szakirányokról. – Számomra fontos az alapos tájékoztatás. A Facebook-on is követni szoktam az SZTE kínálatát, és az Education kiállításra is elmentem ősszel – jelentette ki lelkesen.
Középiskolás lányát kísérte el a nyílt napra Pomogács Anita. Jó alaposan kifaggatták a GYÓGYSZERÉSZTUDOMÁNYI KAR standjánál álló hallgatónőket az egyetemen szerzett tapasztalataikról, így azt is megtudhatták, hogy a karon végzettek is kaphatnak doktori címet. – Nagyon jó, hogy a fiatal egyetemistákkal beszélhetünk a nyílt napon, mert így „testközelből” ismerhetjük meg az SZTE működését – jegyezte meg.
|
Az SZTE ÁOK HÖK-vezetőjének a véleményére kíváncsi volt a VTV Szeged stábja is. |
A ZENEMŰVÉSZETI KAR asztalánál egy család a felvételi vizsgadíjról és a tanárszakos képzésekről kérdezte a képviselőket. A köréjük gyűlt többi érdeklődő pedig a bejutási nehézségről és az első évek tapasztalatairól kérdezett, melyre a fiatal hallgatók kimerítő és segítőkész válaszokkal szolgáltak.
A TANÁRKÉPZÉSI KÖZPONT asztalánál is sokan megfordultak. Ők koordinálják az SZTE négy karán (BTK, ZMK, TTIK, JGYPK) folyó képzéseket, így őhozzájuk is számtalan kérdéssel érkeztek, kezdve a szakpárosítástól egészen a teljesítési feltételekig. Például a mindszenti Veres Patrícia, a hódmezővásárhelyi Betlhlen református gimiből azért jött, hogy – bár még csak 11. osztályos, de – minél többet megtudhasson a biológia tanár szakról.
A JUHÁSZ GYULA PEDAGÓGUSKÉPZŐ KAR standjánál a makói József Attila Gimnázium 12. osztályos diákja, Kúsz Vivien a tanító képzésről érdeklődött.
A MEZŐGAZDASÁGI KAR asztalánál a képzési félévekről, és az érettségi tárgyakról folyt a beszélgetés. Az informálásba még a kart vezető dékán is bekapcsolódott.
A MÉRNÖKI KARON pedig a frissen érintett duális képzés volt a központi téma, szinte minden második kérdés a duális képzésbe való bejutást és a teljesítést firtatta.
A GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR asztalánál Szerbiából érkezett magyar fiatalok álltak, és arról érdeklődtek, mennyire kell erős matek a bejutáshoz.
Az ÁLTALÁNOS ORVOSTUDOMÁNYI KAR és a FOGORVOSTUDOMÁNYI KAR kirendeltségénél a fiatalok elmondták, hogy nem is igazán a konkrét képzési információért jöttek, sokkal inkább egy utolsó „lökésért”, hiszen már eldöntötték, hogy orvosok szeretnének lenni. Ami igazából érdekli őket, az az egyetemi élettel kapcsolatos tapasztalatok.
A FOGORVOSTUDOMÁNYI KAR képviselői többnyire hagyományos kérdésekkel találkoztak: „miből kell emeltszintűzni, mekkora a ponthatár”? Ám akadt, aki a fogfehérítés módját is megérdeklődte tőlük.
Az EGÉSZSÉGTUDOMÁNYI ÉS SZOCIÁLIS KÉPZÉSI KAR asztalánál szintén meglepő kérdések hangzottak el. Sokan ugyanis olyan képzések iránt érdeklődtek, amelyek Szegeden nem indultak. Szerencsére a segítőkész hallgatók mindenkit felvilágosítottak.
„Töltsük ki együtt a jelentkezési lapot!”
Teke Csabáné a lányát támogatva érkezett az eseményre. Az ő céljuk a tájékozódáson túl a jelentkezési lap kitöltése volt, amelyhez az V. számú teremben kaphattak segítséget. – Ez egy sokkal biztosabb módja, hogy kitöltsük ezt a fontos dokumentumot. Nemcsak, hogy segítséget kapunk, de rögtön szólnak nekünk, ha valamit elrontottunk, így rögtön ki lehet javítani. Nekünk a kitöltés úgy 20 percet vett igénybe, igaz sokat kérdeztünk az utólagos dokumentumfeltöltésekről és a hitelesítésről – tette hozzá.
Két barátnő, a szegedi Vasvári érettségizői – Csajkás Zsófia és Kondász Katalin – is beálltak a kígyózó sorba: a többiekhez hasonlóan az e-jelentkezési lap kitöltéséhez kértek segítséget. – Megnéztem a ponthatárokat, informatikából már letettem az előrehozott érettségit. Úgy számolom, nagy az esélyem arra, hogy az SZTE TTIK gazdaság-informatikus szakján diplomázzak – sorolta Zsófia öntudatosan mit tett eddig tervei valóra váltásáért. Elárulta azt is, hogy járt már az SZTE Karrier irodája tanácsadóinál, ahol hasznos tippeket kapott.
Felvi.hu és Diákhitel
A friss felvételi tudnivalókról, a legfontosabb határidőkről és a javasolt módszerekről is képet kaphattak a felvi.hu munkatársának az előadásából, a„szülői értekezleten”.
A Diákhitel Központ standjánál ismertette az elsőévesekkel a központ nyújtotta lehetőségeket. A 2001-ben életre hívott diákhitel jelenleg két konstrukciót kínál a felsőoktatásban résztvevőknek. Az úgynevezett Diákhitel1 szabadon felhasználható, a hitel igénylésénél nincs hitelbírálat és nem szükséges kezes vagy fedezet sem. Ezzel szemben a Diákhitel 2 csak a tanulmányok önköltségi díjának fedezésére igényelhető és az adott felsőoktatási intézmény számlájára érkezik. A Központ mindezzel szeretné segíteni a fiatalokat, hogy anyagi gondok nélkül tudjanak a tanulmányaikra koncentrálni.
SZTEinfo – Őszi Tamás, Újszászi Ilona
Fotók: Ú. I.
Az SZTE felvételizőknek szóló információinak csokra: http://www.u-szeged.hu/felveteli
Korábban írtuk: Nyílt nap és szülői értekezlet február 7-én az SZTE-n