Bezár

SZTEhírek

Priskin Péter, a Vántus István Zeneművészeti Szakgimnázium tanulója és Kolki Ákos, a Bartók Béla Művészeti Kar hallgatója

Preparált hangszerek, fúziós stílus – ilyen a kortárs kísérleti zene

Preparált hangszerek, fúziós stílus – ilyen a kortárs kísérleti zene

2024. november 26.
3 perc

Szerzők, stílusok, fúziók – irányzatok a kortárs gitárzenében címmel tartott előadást Dr. Bozóki Andrea gitárművész, egyetemi docens a Vántus István Kortárszenei Napok utóeseményeként hétfőn az SZTE BBMK Liszt Ferenc Kamaratermében.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Dr. Bozóki Andrea mindenekelőtt felvetette a kortárs zene meghatározásának nehézségét: – Az egyetlen konszenzus, hogy az a kortárs, ami „nagyjából most van” – mondta. Az előadó felhívta a figyelmet arra, hogy a kortárs nem egyenlő a modernnel, ezt pedig két zenei szemelvénnyel szemléltette is, egy 1976-os modernnel, és egy 2014-es régiessel. Az eseményen a zenei videórészletek levetítése mellett élőzenei gitárprodukciókat is hallhatott a közönség.

Dr. Bozóki Andrea

Bozóki Andrea gitárművész, egyetemi docens

Az est folyamán többször szóba került a minimál zene; az előadó elmondta, hogy amikor a zenében egyszerre csak kevés dolog változik, akkor az a minimál. Több példát is hozott erre, levetítette John Cage ötödik szonátáját Inara Ferreira előadásában. A felvétellen jól látszik, hogy Inara preparált hangszeren játssza a darabot, a zongora húrjai közé csavarok vannak rögzítve. John Cage ikonikus alakja volt a 20. századi zenetörténetnek, számos kísérletet végzett többek között a zongora preparálásával.

Az előadó John Cage-dzsel kapcsolatban megemlítette Agustin Castilla-Ávila kortárs zeneszerző Caged music című darabját, amely egy preparált gitárokra írt duó. A darab címe is beszédes: amellett, hogy a „caged” (bebörtönözve) kifejezés elsődleges jelentése is szerephez jut, egyben utalás is lehet John Cage-re. Castilla a hangszerek különböző, extrém megszólaltatási módjaival kísérletezik, az eseményen részt vevők megtekinthettek egy felvételt, amelyen a zeneszerző a zongora húrjain gitározik.

A hangszerek nem szokványos használatát mutatta be Mohai Szilárd az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar hallgatója: tapping technikával adott elő basszusgitáron egy darabot, amelyet ő szerzett a hétvégén. A tapping az a technika, amikor a gitár húrjaira ütöget mindkét kezével a zenész.

Mohai Szilárd, a BBMK hallgatója

Mohai Szilárd, a BBMK hallgatója

Siyuan Qian BBMK-s hallgató kétszer is fellépett az esten. Nikita Koshkin orosz zeneszerző The Price’s Toys Suite – The Mechanical Monkey című darabjával bemutatott egy különös, gépszerű hangzást létrehozó effektust: két húrt egymáson átfektetett, úgy fogta le a hangokat. Alberto Ginastera gitárszonátájának utolsó tételével, a Finale-val pedig a fúziós zenét szemléltette.

Alberto Ginastera 20. századi argentin zeneszerző, aki modernista módon nyúlt saját népének hagyományos zenei elemeihez. A fúzióval kapcsolatban az előadó beszélt a jazz és a klasszikus zene ötvözéséről is, ezzel kapcsolatban Dusan Bogdanovic Jazz Sonata-jából vetített le egy részletet.

Siyuan Qian

Siyuan Qian, a BBMK hallgatója

Bozóki számos magyar és szegedi vonatkozású zeneszerzőt is bemutatott; lejátszotta többek között Hollós Máté zeneszerzőnek a BBMK egykori oktatója, a három éve elhunyt Szilvágyi Sándor egyetemi tanár emlékére komponált darabját. Elhangzott Madarász Iván zeneszerző három akkori szegedi hallgatónak (Günsberger Ákos, Hartl Bence és Cserenyecz Dóra, gitár) és két oktatónak (Hadobásné Bálint Zsuzsanna, ének, Bozóki Andrea, gitár) írott műve is.

Az esemény zárásaként Priskin Péter, a Vántus István Zeneművészeti Szakgimnázium tanulója és Kolki Ákos, a Bartók Béla Művészeti Kar hallgatója adta elő Pavlovits Dávid Hungarian Footprints háromtételes duójának két tételét, a Szegénylegény-t és Gipsy Song-ot.

Balog Helga

A borítóképen: Kolki Ákos és Priskin Péter

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek