Bezár

SZTEhírek

Fenntarthatósági témahét az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolájában

Fenntarthatósági témahét az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolájában

Fenntarthatósági témahét az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolájában

2025. április 29.
4 perc

Ebben a tanévben a Belügyminisztérium 2025. április 7. és 11. közötti időszakra hirdette meg a Fenntarthatósági Témahetet, melynek célja a fenntarthatóság üzenetének népszerűsítése iskolai keretek között. Az év kiemelt témái a talaj és biodiverzitás, a zöldenergia-források, a mesterséges intelligencia, állandó témaként pedig a hulladék, valamint a tudatos fogyasztói magatartás és fogyasztóvédelem voltak. Az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskola pedagógusai beszámolót küldtek a programokról.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Iskolánkban minden évben kiemelt figyelmet kapnak fenntartható értékeink, hagyományaink is. Ennek szellemében idén 3. alkalommal rendeztük meg a Juhász Gyula Gyakorlóiskolai Napokat, melynek célja a 142 éve született Juhász Gyula, iskolánk névadójának megismertetése, a róla szerzett tudás bővítése és az iskolához, mint közösséghez való tartozás érzésének erősítése. Vendégünk volt dr. Thékes István, Juhász Gyula testvérének leszármazottja, aki nagymamájától hallott történeteit osztotta meg az iskola udvarának népes közönségével. Az április 7-ei megnyitón bemutatkozott a Csillagszemű juhász, aki arra kérte a diákokat, hogy mutassák meg ügyességüket, bátorságukat; összetartásukat csapatmunkával bizonyítsák. Nyerjék el és legyenek méltók a Csillagszemű juhászbojtár címre.

Fenntarthatósági témahét az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolájában

A megnyitó után izgalmas programok kezdődtek. „Iskolánk egyik tanulója, nagymamája padlásán egy levéltöredéket talált, Juhász Gyula aláírásával. Nyomozásba kezdett, hogy megtalálja a levél többi részét.” Tizenkét csapat indult útjára április 7-én, hogy segítsen neki a kutatásban. Ezen a napon a hatodikosok és a nyolcadikosok gyűjtötték össze a Szabadulószoba 7 állomásán a levéltöredékeket. Útjukat a Csillagszemű juhász és számos magyar népmese szereplői segítették vagy akadályozták. Minden csapat ügyesen kiállta a próbát. Menetlevéllel a kezükben hol ördöglakatot nyitottak, hol a boszorkány után raktak rendet a fűszertárban, varázsigét írtak, célbadobásukkal elzavarták a medvéket, tömlöcből szabadítottak ki királylányokat, furulyaszó csábítására varázsolódtak el. Még a kacsalábon forgó kastélyban és az Óperenciás-tengeren is túl barangolhattak. Útjukon megállította őket az Alma Mater fa, kíváncsi volt véleményükre: Miért jó jugyusnak lenni?

Fenntarthatósági témahét az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolájában

Irodalmi sétára is eljutottak a felső tagozatosok. Ki Alsóvároson vetélkedett, ki a Belvárosban. Az biztos, hogy mindenki megismerkedhetett iskolánk névadójával, Juhász Gyulával és a hozzá köthető emlékhelyekkel. Az iskola tornatermében Juhász próba várta az ötödikes és a hetedikes tanulókat. A Csillagszemű juhász mese ihlette óriás társasjáték próba elé állította az odalátogatókat. Számos akadályt kellett legyőznie annak a juhászbojtárnak, aki Kukutyinból indulva az Üveghegyre szeretett volna eljutni. Útjukat manók, boszorkányok, a három kismalac, tündérek, megáradt folyók, fekete eső és az időjárás is befolyásolta.

Bátorságuk és ügyességük mellett a furfangosságukat is bizonyítaniuk kellett a bojtárjelölteknek. A Honfoglaló játék mintájára mesebirodalmat építettek. Az iskola épülete, élete, hagyományai és mindennapjai rejtőztek a kvízkérdések kártyáin, a Tudós juhász játékban.

Hétfőn, a nyolcadikosaink részt vehettek Áder János, volt köztársasági elnök, a Fenntarthatósági Témahét fővédnöke által tartott klímavédelmi tanórán a JATIK-ban. Délután a napközis tanulók szegedi néptáncokkal ismerkedtek.

Fenntarthatósági témahét az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolájában

Kedden a hideg időjárásra való tekintettel az Állati jó napon az alsó tagozatos diákok az iskola épületén belül ismerkedtek meg a talajlakó állatokkal és a talaj életközösségével. A felső tagozatosok kerékpáros túráját erről a napról elhalasztották júniusra, így a tanítási órákon a kiemelt témákat dolgozták fel a diákok tanáraik vezetésével.

Szerdán és csütörtökön a Szeged mint életünk színtere elnevezésű projektsorozattal minden évfolyam a maga életkori sajátosságainak megfelelően ismerkedett Szeged város és környéke ökológiai rendszerével. Felkutatták a város történelmi, irodalmi, művészeti értékeit. A gyerekek megvitatták és bemutatták, hogy mi a véleményük Szeged város és környékének élhetőségéről, fenntarthatóságáról összekapcsolva a tanév kiemelt témáival, melyek feldolgozásakor az egyéni és a kisközösségi felelősségvállalás lehetőségeire is fókuszáltak.

A hét kiemelt eseményei közé tartozott a tavaszi papírgyűjtés, valamint a hulladék és a szemét kezelése. Az újrahasznosítható papír gyűjtése mellett a TeSzedd! akció keretében az iskolások szüleikkel és tanáraikkal közösen, több mint százan az iskola környékét, a Semmelweis utca, Batthyány utca, Petőfi Sándor sugárút, Vitéz utca által határolt területet, illetve a Honvéd tér és az Aradi vértanúk terét tisztították meg a szeméttől.

A héten a Diákönkormányzat koszorút helyezett el Juhász Gyula sírján, az irodalmi sétán résztvevő osztályok fehér rózsával emlékeztek a költő szobránál.

A Tiszai csönd rajzpályázatra nyolc iskola nevezett alkotásaival. A Móra Ferenc Múzeum adott otthont az ünnepélyes megnyitónak, a számtalan technikával készült, csodálatos versillusztrációnak.

Az iskolarádió munkatársainak tolmácsolásában hallhattuk névadónk életrajzát, többször felcsendültek Juhász Gyula megzenésített versei.

Április 10-én országos ökoversenyen vett részt iskolánk 1.b osztályának három, valamint a 4.a osztály egy csapata, akik rendkívül kimagasló ökotudásukkal bizonyították a pécsi Botanikus kertben, hogy mi mindent tudnak tenni fenntartható környezetünk érdekében.

A témahét zárásaként iskolánk rendezte meg a XXXIII. Kaán Károly Országos Környezetismereti- és Természetismereti Verseny vármegyei döntőjét, melyen 21 iskola 52 ötödikes, illetve hatodik osztályos tanulója mérte össze tudását.

A fenntarthatósági témákkal tovább dolgoznak majd a gyerekek, hiszen a tudásukról a Zöld Okos Kupákon adhatnak számot, illetve pályázatokat nyújtanak be különböző művészeti kategóriákban is.

Így volt, szép volt, s mindez igaz volt!

 

Jancsákné Majzik Andrea, tanár

Podmaniczkiné Papp Zsuzsanna, tanító

Zalai Edina, tanár

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek