Sajtónyilvános eseményen, az újságírókkal közösen várta a fiziológiai és orvostudományi Nobel-díj bejelentését a Szegedi Tudományegyetem vezetősége 2023. október 2-án, az egyetem központi épületében. Az SZTE kutatóprofesszorát, Karikó Katalint évek óta az esélyesek között tartották számon, és idén meg is kapta a tudományos világ legjelentősebb elismerését. A Szegedi Tudományegyetem élőben kapcsolta az SZTE történetének második Nobel-díjasát, Amerikából.
A magyar dizájn nemzetközi sikere egy SZTE-s hallgató díja
A magyar dizájn nemzetközi sikere egy SZTE-s hallgató díja
2022. szeptember 13.
5 perc
Losonc Edina, az SZTE JGYPK képalkotás BA szakos hallgatója, tervező, illusztrátor is kiállíthat 2022 decemberében, Ausztráliában, Adelaide-ben, mert az általa tervezett Stádiumok című mű elnyerte a C–IDEA NewStar Award 2021 nemzetközi díjat. Az elismerés és a verseny kapcsán Losonc Edinát és mesterét Kiss Ferencet kérdeztük.
A C-IDEA Design Award Worlds egy nemzetközi design verseny. Célja, hogy elismerje és támogassa a látnoki tehetségeket a vizuális kommunikáció, az ipari formatervezés, építészet, belsőépítészet, divattervezés és az új média kategóriák széles skáláján. A versenyre 50 országból több, mint 2500-an jelentkeztek. Ausztráliában, Adelaide-ben debütál 2022 decemberében a 195 nyertes design projekt, ahol a Szegedi Tudományegyetem JGYPK képalkotás szakos hallgatója, Losonc Edina is bemutatkozik. Ő a szerkesztője és a tervezője is annak a kötetnek, amit kézzel nyomtatott és elektronikus formában is kiküldtek külföldre. A kar életében ez az első olyan design objektum, ami abszolút siker lett, és felvette a versenyt azokkal az egyetemekkel, amelyek évek óta jól szerepelnek ezeken a nemzetközi megmérettetéseken, és világszerte ismertek kreatív hallgatóikról, oktatóikról, projektjeikről. Edina egy 50 oldalas klasszikus és kortárs költők verseit tömörítő könyvtervvel pályázott. A Stádiumok/Phases című szerelmi stációk a költők szívbemarkoló alkotásai mellett az általa kitalált elképzeléssel álltak össze egy összművészeti konglomerátummá. Ez az elképzelés meghozta számára a rangos nemzetközi elismerést.
- Miért indultál el ezen a megmérettetésen?
L.E: Kiss Ferenc tanár úr bíztatására indultam el a versenyen, de a személyes motivációm is volt. Úgy vélem Magyarországon nehéz érvényesülni szegediként a szakmában. Úgy gondolom, azt, hogy honnan jöttél és mit végeztél, nehéz levetkőzni. A szegedi képalkotó képzés színvonalasabb, mint sokan gondolják. Szerettem volna megmutatni, hogy az SZTE-n is lehet nemzetközi az oktatás színvonala.
- Mit éreztél, amikor megtudtad, hogy Edina sikert ért el a versenyen?
K.F: Ez a legnagyobb siker eddigi oktatói pályafutásom során az országokat és a számokat is nézve. A fiatal tehetségek patronálása mindig is egy misszió volt számomra, szerettem volna, ha bebizonyíthatom, hogy Szeged lehetne egy kreatív „aranybánya”. A 20 éves tervezőgrafikai pályafutásom során rájöttem, hogy csak a munkád bizonyítja igazán, hogy ki is vagy. A nemzetközi színtéren nem számít honnan jöttél, csak az, hogy mit tettél le az asztalra. Úgy érzem, hogy sok hallgatóban vagy egy belső gát: nem hiszik el, hogy amit csinálnak, az lehet világszínvonalú. Edina volt az, akinek egy kis motiváció segítségével sikerült létrehoznia egy olyan artefaktumot, ami eddig még nem született Szegeden.
- Hogyan épült fel a verseny?
L.E: A verseny nagy részt az online térben zajlott, az első körben 3-4 képet kellett küldeni és egy rövid leírást, ami összefoglalta, hogy miről is szól a pályázat. Az én esetemben ez különösen szükséges volt, hiszen az én anyagom magyar. Több mint 2860-an küldték be a munkáikat. Az első körből kiválasztották, amik jobbak voltak. Ezt követően részletesebb leírást és újabb képeket kellett mellékelni a pályázati anyaghoz. A harmadik körben pedig a materiális kinyomtatott anyagot kellett mellékelni, de itt már a győzteseket is kiválasztották. Nyár végén küldtem el a munkát a nemzetközi zsűrinek és augusztus legvégén érkezett meg hozzám a certifikáció a versenyről.
- Miért ehhez a szervezethez adtátok be a pályázatot Edinával?
K.F: A C-IDEA Design Award a második legnagyobb dizájn szervezet a világon. A zsűri húsz ország több mint harminc képviselőjével, magasan jegyzett tervezőkből és oktatókból áll össze, és átfogóan értékeli a kereskedelmi és művészeti értéket, a társadalmi felhasználási értéket, az innovatív teljesítményt, a téma kifejezését és minden pályaművet. A bírálók olyan szervezetekből érkeznek, mint az Oroszországi Tervezők Szövetsége, az Ausztrál Tervezőgrafikusok Szövetsége, a Koreai Vizuális Információtervezők Szövetsége, a Poznan Design Festival, a Japán Tipográfiai Szövetség, a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége, vagy a Tajvani Kaohsiung Alkotók Egyesülete. A nemzetközi környezet mellett a C-IDEA Design Award több lehetőséget teremt a kiváló tervezőknek a kommunikációra és az együttműködésre kiállításokkal, díjátadókkal és nemzetközi rendezvényekkel. Az eredményesen végző fiatalok a C-IDEA Design Award oklevél kiállítása mellett, portfóliójukban használhatják a C-IDEA Design Award 2022 logót. A nyertesek 2022 decemberében, Ausztráliában egy kiállításon mutathatják be a munkáikat, ami lehetőséget biztosít a nemzetközi médiában való megjelenésre és publikációra a C-IDEA Design Award Évkönyvben.
- Milyen kötödésed volt a szerelmi stációkhoz?
L.E: Nagyon érdekel a pszichológia és azon belül az emberi kapcsolatok, úgy vélem, hogy a legfontosabb érzés az életünkben a szerelem. Ezt mindenki megtapasztalja és ehhez igazán tud kapcsolódni. Egy művész számára pedig az a legnagyobb elismerés, ha minél többen tudnak kapcsolódni az alkotásához. Ennek az erős érzésnek az ábrázolásához, régebbi és kortárs szerelmes verseket használtam fel. Igyekeztem nőktől és férfiaktól verseket válogatni a diverzitás miatt. Minél több nézőpontot próbáltam behozni a képbe. 5 stációra osztottam a művem a kezdettől a végig. Mindegyik fázishoz különböző verseket társítottam. Minden fejezethez és stádiumhoz készítettem egy illusztrációt. Az anyag nyelvezete magyar, de az összefoglaló, amit készíteni kellett a munkához angol nyelvű volt, de itt a vizuális elemek sikerrel közvetítették a koncepciót.
- Mit jelent számodra a díj?
L.E: Nagyon örültem neki, mert visszaigazolás a munkámmal kapcsolatban és nemzetközi siker. A munkámmal és az életszemléletemmel az is a célom, hogy összehozzuk az embereket és olyan értéket szeretnénk közvetíteni, ami megérint.
- A tehetséggondozási missziódba hogyan épül be ez az elismerés?
K.F: Számomra óriási öröm, hogy egy jó emberhez kerül egy jó díj. Ezt csak büszkén lehet fogadni. A következő hallgatóimnak igazi példaképként fogom bemutatni Edinát, hiszen hatalmas munkát tett ebbe a projektbe és szeretném, ha a jövő hallgatói is átéreznék ezt, és hasonló útra lépnének. Az én oktatói szlogenem alátámasztását is látom Edinában: „A másik az egész értelme”. Az ő komplex művének értelme a költészettől a designon át a képzőművészeti illusztrációkig terjed, az én munkámnak az értelme Edina és más hallgatók munkája és sikere. Ez a magyar irodalom-, design- és a szegedi képalkotás együttes sikere.
Losonc Edina munkájáról több információ és kép itt érhető el. Az SZTE JGYPK design munkáit, pedig itt tekinthetik meg az érdeklődők.
SZTE BBMK Liszt terem (Szeged, Tisza Lajos krt 79-81.)
Gál Ferenc Egyetem Vántus IstvánZeneművészeti SzakgimnáziumKamaraterem (Szeged, Roosevelt tér 6.)
10:00
SZTE BBMK Liszt terem (Szeged, Tisza Lajos krt 79-81.)
Gál Ferenc Egyetem Vántus IstvánZeneművészeti SzakgimnáziumKamaraterem (Szeged, Roosevelt tér 6.)