Sajtónyilvános eseményen, az újságírókkal közösen várta a fiziológiai és orvostudományi Nobel-díj bejelentését a Szegedi Tudományegyetem vezetősége 2023. október 2-án, az egyetem központi épületében. Az SZTE kutatóprofesszorát, Karikó Katalint évek óta az esélyesek között tartották számon, és idén meg is kapta a tudományos világ legjelentősebb elismerését. A Szegedi Tudományegyetem élőben kapcsolta az SZTE történetének második Nobel-díjasát, Amerikából.
Dr. László Ferenc: Genetikai és hormonális szabályozás alapú egészség fitttségi testmozgásos programcsomag kidolgozása
Dr. Pitrik József Dr. Benkő Zsolt: A városi közlekedés környezeti hatásainak vizsgálata, modellezése
Az Innovízió adása Windows Media Video formátumban itt tekinthető meg:
(180p, 240p, 360p, 480p, 720p, 1080p)
Megjegyzés: Az Internet elérés sávszélessége, a számítógép teljesítménye és a monitor felbontása alapján válasszon a fenti lehetőségek közül!
Dr. Békési József: Valósidejű adattömörítés
A tanszékünkön folyó kutató munkák egyik része a nagy tömegű adatok hálózaton történő valósidejű továbbításával foglakozik. A valósidejűség itt azt jelenti, hogy az adatok keletkezése és a célállomáson történő megjelenése között csak néhány 10 ms idő telhet el. Mivel a hálózatok átviteli kapacitása véges, ezért az adatokat a továbbítás előtt maximális mértékben tömöríteni, a célállomáson pedig kibontani kell.
Maga az adattömörítés a számítógépes tudományágak egy területe, melynek célja az adatok kódolása oly módon, hogy azok minél kevesebb helyet foglaljanak, vagy minél gyorsabban lehessen őket továbbítani. Ez azért lehetséges, mert a valós világ adatai többnyire igen redundánsan és nem a lehető legtömörebb formában reprezentálódnak.
Az alkalmazott algoritmusok hatékonyságát egyrészt a gyorsaságuk, másrészt a tömörítési képességük határozza meg. Az algoritmusok sebességét a számítások párhuzamosításával lehet jelentősen növelni. A gyakorlati haszna ezen kutatásoknak pl. a szemüveg nélküli 3D TV adásoknál lehet.
Dr. László Ferenc: Genetikai és hormonális szabályozás alapú egészség fitttségi testmozgásos programcsomag kidolgozása
A civilizáció fejlődésével új betegségek terjedtek el, ezen betegségek megelőzési lehetősége a társadalom főbb érdeklődési körébe tartozik, az egyik leghatékonyabb megelőzési program a rendszeres testmozgás. A rendszeres testmozgásnak az élet minőségre, a betegségek megelőzésre kifejtett hatásának pontos tudományosan egzakt felderítésére vállalkoztak. Három önkéntes csoportban vizsgálták betegségmegelőzés hatását a tudatos életmóddal és mozgással kapcsolatban:
testsúlycsökkentő csoport, munkahelyi torna csoport, asszony torna csoport. Az eredmények igazolták hogy a rendszeresen végzett testmozgás rövidtávon jelentős közérzet javító hatással rendelkezik, a közvetlen laboratóriumi vizsgálatok azt mutatták, hogy a különböző civilizációs betegségek rizikó faktorait is mérhetően lehet csökkenteni a rendszeres testmozgással. A kutatási eredményeket folyamatosan beépítik a testnevelő és edző képzés során.
Dr. Pitrik József, Dr. Benkő Zsolt: A városi közlekedés környezeti hatásainak vizsgálata, modellezése
Az elkészült film a Szegedi Tudományegyetem Technika Tanszékén – több mint 20 éve –folyó közlekedés-környezeti vizsgálatokat foglalja össze. A kutatás alapgondolata: ha nem ismerjük a közlekedési folyamatokat, akkor tenni sem tudunk a városi környezet fenntarthatósága érdekében.
A város közlekedési helyzetének feltárására olyan modelleket alkottunk, amelyek alkalmasak a közlekedés környezeti hatásainak számszerűsítésére, környezetterhelés számítására.
A kifejlesztett számítógépes modellrendszer bármely település közlekedési állapotának feltárására alkalmas. A vizsgálat részletesen kitér a településszerkezet és a közlekedés kapcsolatrendszerére és segíti a döntéshozókat a beavatkozások tervezésében. A kimunkált települési kritérium- és modellrendszer a település fejlesztéséhez nyújt segítséget.
A kutatás során kifejlesztett járműspecifikus forgalom- és légszennyezési modellel a városi beavatkozások hatásai jól megbecsülhetők. Mobilitás vizsgálatokkal, járműsebesség mérésekkel (GPS), a közlekedési zajadatbázis felvételével, a körforgalmak vizsgálatával, … olyan adatsorokhoz jutunk, amelyekből a kifejlesztett modellek a forgalomszervezők mozgásterét bővítik.
A kutatás fontos eredménye: a közoktatási és felsőoktatási modellek kimunkálása, szakkönyvekben és tankönyvekben való bemutatása, amelyek alkalmasak a közlekedéskultúra, a környezeti tudatosság fejlesztésére.