Sajtónyilvános eseményen, az újságírókkal közösen várta a fiziológiai és orvostudományi Nobel-díj bejelentését a Szegedi Tudományegyetem vezetősége 2023. október 2-án, az egyetem központi épületében. Az SZTE kutatóprofesszorát, Karikó Katalint évek óta az esélyesek között tartották számon, és idén meg is kapta a tudományos világ legjelentősebb elismerését. A Szegedi Tudományegyetem élőben kapcsolta az SZTE történetének második Nobel-díjasát, Amerikából.
Dr. Kosztolányi József: Tehetséggondozás olimpiai előkészítő szakkörön
Dr. Farkas Richard: Számítógépes nyelvészeti alkalmazások
Az Innovízió adása Windows Media Video formátumban itt tekinthető meg:
(180p, 240p, 360p, 480p, 720p, 1080p)
Megjegyzés: Az Internet elérés sávszélessége, a számítógép teljesítménye és a monitor felbontása alapján válasszon a fenti lehetőségek közül!
Dr. Kovács Kornél: A biogáz
A szerves hulladékok és a biomassza anaerob, tehát oxigéntől mentes környezetben történő kezelése kettős előnnyel jár. A környezetszennyező anyagok ártalmatlanítását lehet elvégezni és közben megújuló energiahordozót állítunk elő. Az anaerob lebontás terméke a biogáz egy könnyen tárolható és szállítható gáznemű anyag, ami gyakorlatilag minden olyan célra használható, amire ma földgázt használunk: hőenergiát, villamos energiát állíthatunk belőle elő, de bioüzemanyagként vagy vegyipari alapanyagként is hasznosíthatjuk. A biogáz termelést biotechnológiai módszerekkel ellenőrizhetjük, irányíthatjuk és serkenthetjük. Az anaerob lebontás egy komplex mikrobiológiai folyamat, a biogáz termelésekor ezek egymásra épülnek, természetes körülmények között nem lehet egymástól elválasztani őket. Ezeknek a mikróba közösségeknek a tanulmányozását több mint 2o éve végezzük Szegeden a Szegedi Tudományegyetem Biotechnológiai Tanszékén és az MTA Szegedi Biológiai Központjában. Kutatásaink célja a mikrobiológiai szempontból bonyolult kölcsönhatások vizsgálata: igyekszünk megérteni, hogy a rengeteg parányi élőlény összehangolt működését milyen szabályok irányítják és hogyan tudunk az életükbe úgy beavatkozni, hogy ez lehetőleg ne zavarja őket de több biogázt termeljenek.
Dr. Kosztolányi József: Tehetséggondozás olimpiai előkészítő szakkörön
A Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete több évtizede tart tehetséggondozó szakkört középiskolás diákok számára. Ezen a szakkörön a dél-alföldi régió középiskoláinak érdeklődő, a matematikát szerető és matematikából tehetséges diákjai vesznek részt.
A szakkörök alapvetően kettős cél figyelembe vételével szerveződnek:
Egyrészt kihívást jelentő versenyfeladatoknak a tanulókkal közös megoldása során tanítjuk az egyes versenyeken előforduló feladatok megoldásához szükséges, a középiskolás tananyagon bizonyos esetekben túlmutató ismereteket, stratégiai jellegű módszereket, eszközöket, technikákat.
Másrészt nyitott problémák közös tárgyalásával bemutatjuk a matematikai kutatás metodikai súlypontjait, az értelmes kérdések mentén történő továbblépések lehetőségeit: tanítjuk a diákokat kutatni. Ennek érdekében minden egyes szakkörön kapnak a tanulók angol vagy magyar nyelvű cikkeket, könyvrészleteket önálló feldolgozásra.
A szakköri foglalkozásokon a tanulók aktívan vesznek részt a munkában, a problémák megoldása mindig közösen történik. Törekszünk arra, hogy kérdéseink mentén, a háttérből irányítva a diákok maguk fedezzék fel a lényeges gondolatokat, megoldási lépéseket, és ráérezzenek a matematikai gondolkodás tisztaságára és szépségére.
Farkas Richárd: Számítógépes nyelvészeti alkalmazások
A Szegedi Tudományegyetem Informatikai tanszékcsoportján 1998 óta folynak nyelvtechnológiai (elsősorban információkinyerési és gépi fordítási) kutatások, a csoport mára a magyar számítógépes nyelvészet egyik meghatározó műhelyévé vált. Kutatásaink és az azokra épülő szoftveralkalmazások célja, hogy a számítógép "megértse" az emberek által írt szövegeket, azaz hogy a kulcsszavak keresésén túl a szövege jelentését tudja reprezentálni. Az információkinyerés (a számítógépes nyelvészet azon résztelüte amelyre a csoport fókuszál) célja, hogy folyó szövegekből automatikus módon jussunk hasznos információkhoz, összefüggésekhez. Igazi haszna akkor mutatkozhat meg, amikor nagy mennyiségű szöveget kell végigolvasni a szükséges információ megtalálásához. Ekkor - megfelelő méretű tanító adatbázis esetén - a gépi tanulóalgoritmusok segítségével radikálisan csökkenthető a szükséges emberi munkaerő-ráfordítás. A legfontosabb alkalmazási területek az információ kinyerés üzleti hírekből, biológiai publikációkból, orvosi jelentésekből és az Internetről (például fórumokból, blogokból).