Az SZTE József Attila Tanulmányi és Információs Központ elkötelezett híve a környezettudatosságnak, és követendő példa kíván lenni nemcsak az egyetemi polgárok, hanem a szegedi lakosság számára is.
2011. május-június a Globális felmelegedés elleni küzdelem hónapja a TIK-ben. Ennek keretében egy tudatformáló, elsősorban kommunikációs kampány szervezése mellett döntött a TIK Igazgatósága.
A kampány célközönsége az egyetemi polgárok és a szegedi lakosság, akik nyitottak a „zöldülés” felé, és érdeklődnek a környezettudatosság iránt.
A kampány időtartama: 2011. május-júniusi időszakban 6 hét.
A kommunikációs kampány mellett közösségi programokat is szerveztünk heti rendszerességgel 6 szerdai napon, amelyet az SZTE TIK hivatalos Facebook oldalán és egyéb felületeken való intenzív kommunikációval egészítettünk ki.
A kampány projektfelelősei Gyarmati László és Ambrus Bettina.
Beszámoló a 2 hónap eseményeiről
A TIK bejárati forgóajtaján és az épület forgalmasabb pontjain kezdetektől fogva fent voltak a kampányt népszerűsítő plakátok, ahol szerepelt a TIK hivatalos facebook profiljának elérhetősége is. A TIK facebook oldala volt a kampány elsődleges támogató oldala: minden héten feltettünk egy „zöld tippcsomagot”, amelyben hasznos környezetkímélő tippeket adtunk a közlekedés, utazás, vásárlás, otthon, munkahely és szórakozás témakörökben.
Az aktuális programjainkat a facebook oldalunkon, a Délmagyarországban, különböző egyetemi levelezőlistákon és a kollégáknak kiküldött rendezvény hírlevélben is hirdettük, illetve az ügyfélszolgálaton dolgozó hölgyek is készségesen tájékoztatták az érdeklődőket.
„Zöld Filmklub” - filmvetítés
A programsorozat keretében kéthetente filmvetítést szerveztünk a TIK Kongresszusi termében, ahol a globális felmelegedés szempontjából releváns dokumentumfilmeket vetítettünk le:
· 2011. május 23. - Az utolsó óra – kb 60 fő részvételével
· 2011. június 8. - Kellemetlen igazság - kb 60 fő részvételével
· 2011. június 22. - Otthonunk - kb 75 fő részvételével
A résztvevőket minden alkalommal pattogatott kukoricával, és bioszörppel vártuk. A kukoricát újrahasznosított csomagban adtuk, a szörpöt első és második alkalommal az Egyetemi Füvészkertben virágzó bodzafák virágaiból készítettük el, és mindhárom filmvetítésen bögrékben kínáltuk a frissítő szörpöket, csökkentve ezzel a hulladék-kibocsátást. A filmvetítések előtti napokban kikerültek épületünkben az eseményt népszerűsítő plakátok, amelyek minden alkalommal felkerültek a kabineti számítógépek monitorára is, bejelentkezést kísérő felugró ablak formájában.
Kazántúra
A filmvetítések közötti heteken - a Föld napján korábban nagy sikert arató - kazántúrákat szerveztük a TIK-ben. A 60 perces túra alatt a résztvevők számára világossá vált, hogyan működik egy 25 ezer négyzetméteres modern épület. A túra egy rövid ismertetőből, a kazánház végigjárásából és a mélygarázsban lévő áramelosztó megtekintéséből állt, a legbátrabbak pedig saját felelősségükre felmehettek a TIK legtetejére - ahonnan rendkívüli kilátás nyílik a belvárosra - és megnézhették a használati meleg vizet előállító több mint 50 négyzetméteres napkollektor mezőt is.
A három alkalomból kettőn - a nagy érdeklődésre való tekintettel - két kazántúrát is indítottunk. A részvétel előzetes jelentkezéshez volt kötve, jelentkezni a facebook oldalunkon, a zoldhirek@tik.u-szeged.hu címre küldött e-mailben, vagy az ügyfélszolgálaton lehetett. Kazántúrák az alábbi időpontokban indultak Szűcs István műszaki főmunkatársunk vezetésével:
2011. július 1., 16:00 óra- kb. 30 fő részvételével
2011. július 15., 16:00 és 18:00 óra– kb. 30-40 fő részvételével
2011. július 29., 15:00 és 17:00 óra– 25 és 27 fő részvételével
Összegzés
A programokat kísérő aktivitás alapján utóértékelésként elmondhatjuk, hogy céljaink eléréséhez sikeresen hozzájárult 6 hetes kampányunk. Számokban mérve összesen több mint 190 fő vett részt a filmvetítéseken, és több mint 150 fő a kazántúrákon. A TIK hivatalos facebook oldal rajongóinak száma több mint 300-al gyarapodott az elmúlt 6 hét alatt.
Az események sajtómegjelenéseit is követtük a kampány időszaka alatt, és a következő cikkeket találtuk:
(A hökkentő TV forgatott az utolsó alkalmon, ennek az anyagát még várjuk.)
· http://www.hokkentotv.hu/?pageid=1&vcat=0&vid=b3129a26ac5f
· http://szegedcafe.hu/2011/05/23/ujabb-fronton-harcol-a-tik/
· http://szegedcafe.hu/2011/06/02/kulisszatitkok-a-tik-rol/
· http://www.u-szeged.hu/egyetemrol/globalis-felmelegedes/globalis-felmelegedes
· http://onkormanyzat.mti.hu/hir/11401/kampany_a_globalis_felmelegedes_ellen
· http://hir6.hu/cikk/54250/110523_globalis_felmelegedes_elleni_kampanyt_inditott_az_szte_tik
· http://www.greenmania.eu/magazine/article/zoldules_szegeden
· http://hir6.hu/cikk/54250/110523_globalis_felmelegedes_elleni_kampanyt_inditott_az_szte_tik
· http://wwf.hu/friss-hirek/aktual/4/zoldules-szegeden
Ezek alapján sikeresnek ítéljük kampányunkat, és terveink között szerepel, hogy újabb kampányok keretében újabb közös programokat szervezzünk, és hasznos információval lássuk el a „zöldülni” vágyókat.
Készítette:
Ambrus Bettina
Gyarmati László
Szeged, 2011. július 7.
Az értékelés pdf formában itt letölthető