Hogyan tanul a sikeres egyetemista? – Tanulásmódszertani útmutató felsőoktatásban részt vevő hallgatók számára címmel jelent meg a Szegedi Tudományegyetem oktatói és dolgozói által szerzett tanulásmódszertani kézikönyv, amelyet 2021. december 10-én, az EFOP 3.4.3.-16-2016-00014 azonosító számú Európai Uniós pályázat projektzáró rendezvényén mutattak be a szerzők. A könyv egyetemisták számára nyújt széleskörű útmutatást a hatékony tanulás témájában.
Kutatások által igazolt jelenség, hogy a felsőoktatásban tanulók jelentős többsége a tananyag memorizálásával, „magolásával” kívánja a kurzusait teljesíteni, ami minden bizonnyal hozzájárul a sikertelenséghez, ezáltal a lemorzsolódáshoz. Az SZTE-n stratégiai cél a hallgatók sikerességének, előmenetelének támogatása, a lemorzsolódás csökkentése, a diplomaszerzés elősegítése, amelyhez szükséges az egyetemisták tanulásmódszertani ismeretekkel való felruházása is. A megjelent kötet olyan, a Szegedi Tudományegyetem által kidolgozott tanulástámogató rendszerbe ágyazott módszereket mutat be, melyek egymásra épülően képesek fejleszteni a hallgatók tanulási stratégiáit.
Mivel a tanulásmódszertani ismeretek átadására a közoktatásban szórványosan kerül sor, ezért a felsőoktatásban tömegek tanulásmódszertani támogatására kell felkészülni. Erre nyújt megoldást a Szegedi Tudományegyetem által kidolgozott online tanulásmódszertani kurzusok és személyes konzultációk, tréningek alkotta modell, melyben online kurzusok fogadják a nagylétszámú csoportokat, a tréningek, konzultációk pedig az egyéni vagy kiscsoportos képzések színterei.
A program keretein belül megkezdődött az együttműködés a Courserával, a világ talán legnépszerűbb MOOC platformjával, azaz első hazai felsőoktatási intézményként lépett az SZTE a legnagyobb egyetemek virtuális közösségébe. A fejlesztés a Szegedi Tudományegyetem minden hallgatójára kiterjedő aktivitásoktól a speciális igények kielégítésére hivatott, kislétszámú kurzusokig terjed. A komplex rendszer egyszerre kínál online képzési anyagokat együttműködésben a Courserával, és személyes tanácsadáson, tréning módszeren alapuló segítségnyújtást. A fejlesztés kitér a tanulásmódszertani szakirodalom megalkotására, és a kortárs segítő csoport működtetésére.
A tanulásmódszertani kézikönyv és az SZTE által kidolgozott stratégiák egy piramis szintjeivel is leírhatók, melyek az alábbiak szerint követik egymást: figyelemfelkeltés a tanulásmódszertan fontossága iránt, alapozó Coursera kurzus a Tanulás Tanulása címmel, SZTE-specifikus ismeretek közvetítése online kurzusokon, mérések és javaslatok megfogalmazása, valamint hagyományos SZTE-s kurzusok. A módszerek támogatják az olyan hallgatói klubok, tanulóközösségek létrejöttét is, melyek kis csoportokban fenntartják és gyakoroltatják az elsajátított módszertani ismereteket, valamint az érdeklődők számára tájékoztatást, illetve azonnali személyes segítséget nyújtanak.
E kötet kiadásával a Szegedi Tudományegyetem nem csupán hallgatóinak nyújt magas színvonalú tanulásmódszertani segítséget, hanem a hazai felsőoktatási színtér számára is elöljáróként szolgálhat. A kötet Prof. Dr. Gellén Klára rektorhelyettes lektorálásával és Dr. habil. Tarkó Klára szakmai vezető, Szakál Péter oktatási igazgató, Marunák Mária, Dr. Szenes Márta, Dr. Lippai László Lajos, Dr. Nagy Gyula és Dr. Rúzs Molnár Krisztina szerzői gondozásában jött létre.
A könyv „A Szegedi Tudományegyetem oktatási és szolgáltatási teljesítményének innovatív fejlesztése a munkaerőpiaci és a nemzetközi verseny kihívásaira való felkészülés jegyében” című és az EFOP-3.4.3-16-2016-00014 számú európai uniós pályázat keretében jött létre.
SZTEinfo