SZTE magazin

kiemelt_Farkas_Eszter

A rálátás kreatívabbá tesz

Tanár, régész, csillagász, állatorvos, szobrász is szeretett volna lenni gyermekkorában Farkas Eszter, végül a biológia mellett kötelezte el magát. Saját képalkotó rendszert fejlesztett ki, amellyel az agyvérzést követő vérhiány okait kutatja. A Szegedi Tudományegyetem docense munkája elismeréseként a „L’Oréal–UNESCO A Nőkért és a Tudományért magyar ösztöndíjban” részesült.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

- Tudatosan készült a kutatói pályára vagy voltak más tervei is?


- Nem is kevés! Gyerekkoromban sok minden szerettem volna lenni: tanár, régész, csillagász, állatorvos, szobrász. Az általános iskola végén a szobrászat és a biológia még vetélkedettegymással. Tömörkény vagy Radnóti? Aztán felvettek a Radnótiba, és a kérdés eldőlt. Biofizika tagozatos lettem, kiváló és inspiratív tanáraim voltak, így folytattam ezt a vonalat. Biológiatanár szakot végeztem a Szegeden.


- A tanítás helyett hogy jött a kutatás?


- Negyedéves egyetemi hallgató koromban diákkörös témavezetőm, Fekete Éva tanárnő támogatásával, a Tempus Diákcsere Programmal kijutottam fél évre Hollandiába. Mi akkoriban itthon előadásokra és gyakorlatokra jártunk, kint viszont a hallgatókat éles kutatási projektekbe vonták be. Ott kóstolhattam bele az izgalmas gyakorlati dolgokba, nagyon megtetszett ez a világ. Innentől datálom azt, hogy a kutatói pálya felé indultam el.


Farkas_Eszter_2


- Már ekkor is stroke-kutatással foglalkozott?


- Agykutatást végeztünk, de nem az agyi keringés kutatását. Hollandiában az öregedés és az Alzheimer-kór hatását vizsgáltuk az agyi kapillárisok falának szerkezetére. Itthon aztán egy szerencsés véletlen kapcsán találkoztam Bari professzor úrral, akinek a közbenjárásával egy angliai posztdoktori ösztöndíjat kaptam, így 2007-től másfél évet tölthettem a Bradfordi Egyetemen. Itt kezdtem el foglalkozni azzal a problémakörrel, amit a mai napig kutatok, vagyis az agyi iszkémiás sérülések mechanizmusaival.


- Vagyis pontosan mivel?


- Azzal, hogyan jönnek létre szövetkárosító folyamatok a stroke után. Ekkor ugyanis még napokig, hetekig növekedhet a károsodás mértéke. Az agykérgi kúszó depolarizáció egy ilyen szövetkárosító jelenség. Ha sikerülne kiderítenünk az okát, talán megakadályozhatnánk a stroke-okozta szöveti sérülés növekedését, így adott esetben a beteg mozgás- és beszédképessége is kevésbé romlana. Lerövidíthető lenne a hosszú hónapokon át tartó rehabilitáció, ami jelentősen javítaná a betegek és a családtagok életminőségét.


- Milyen érzésekkel fogadta a L'Oréal és az UNESCO díját?


Az elmúlt 10 évben 6 szegedi kutatónő részesült a „L’Oréal-UNESCO A nőkért és a tudományért” ösztöndíjban. 2005-ben Dr. Hernádi Klára vegyész, az SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszéke docense a nanocsövek előállítása és alkalmazási területei, 2008-ban Dr. Széll Márta az SZTE Orvosi Genetikai Intézet vezetője a multifaktoriális bőrbetegségek genomikai vizsgálata témakörben végzett kutatásaiért érdemelte ki az ösztöndíjat. Az elismerést 2013-ban Dr. Nagy Nikoletta bőrgyógyász azon kutatásaiért kapta, melyek fókuszában egy daganatos megbetegedés, a Brooke-Spiegler szindróma genetikai háttere áll. 2014-ben Dr. Enyedy Éva Anna vegyész a kemoterápiában használható fémvegyületeket vizsgálatára vonatkozó munkájáért vehette át a díjat.

- Nagyon pozitív visszajelzés ez az ember számára, arra vonatkozóan, hogy jól végzi a dolgát. Azonban azok az eredmények, amelyek alapján a zsűri ezt a díjat odaítéli, nem csupán egyéni érdem. Csapatban dolgozunk, tehát elismerés a kutatócsoportnak is. Az Orvosi Fizikai és Orvosi Informatikai Intézet nagyon ideális hely egy olyan kutatáshoz, amelyet mi végzünk, mert matematikusok, statisztikusok, fizikusok, orvosok, biológusok együtt dolgozhatnak. Ez egy nagyon ideális közeg egy ilyen multidiszciplináris kutatáshoz.


- A kutatás mellett egy másik „nagy projektbe" is belekezdett. Hogyan befolyásolta a gyermekvállalás a karrierjét?


- Talán az az általános előítélet, hogy a gyermekvállalás hátráltatja a nők karrierjét. Tény, hogy a munkára fizikailag ráfordítható időt behatárolja, mert nap végén muszáj elmenni a kisgyerekért az óvodába. Ugyanakkor stimulál is. Ha csak a kutatással foglalkoznék reggeltől estig, túl közel kerülnék ahhoz a kérdéskörhöz, és talán túl közelről látnám. Azonban ha a nap egy részében mással kell foglalkozni, az távolabbi nézőpontot tesz lehetővé. A másfajta rálátás pedig kreatívabbá tesz. Az embernek kutatóként is meg kell újulnia. Lehet ez a megújulás egy ösztöndíj, de tekinthetjük annak azt a két évet is, amíg a kisfiammal otthon voltam GYED-en. Egy időre eltávolított a kutatástól, majd amikor visszatértem, sokkal lendületesebben, motiváltabban fogtam hozzá a munkához.


- Mivel tölti a szabadidejét?


- Olyan most nem nagyon van. Egy négyéves gyerek esetében igen határozott napi ritmust igyekszünk betartani. Régebben folyamatosan része volt az életemnek a sport, kézilabdáztam, kosárlabdáztam, karatéztam, taekwondoztam, úsztam, futottam. Érdekel a képzőművészet, kiállításokra, moziba jártam. Most ezek a dolgok háttérbe szorultak, de idővel ez majd változik.


Szöveg és fotó: Bobkó Anna


További részletek a Szegedi Egyetem magazin lapcsaládhoz tartozó Szegedi Egyetem Magazin 2015. számában.


A_ralatas

További cikkek a Szegedi Egyetem Magazin 2015. számából:

Berényi Antal: „Ha van egy jó ötleted, próbáld megvalósítani!”

Terjednek a dizájnerdrogok a fiatalok körében

Matematikai modell Ebolára

Kun Emma: „Minden álmunk, rémálmunk egy darab kék pixelen van”

A siker titka az elhivatottság

A tudománynépszerűsítő misszionárius

ELI-ALPS: A lézeres kutatás jövője

„Lazán, de tudatosan kell élni az egyetemi éveket”

Ösztöndíjprogram és gyakornoki lehetőségek a Bonafarm Csoportnál

Goodwill Pharma - Szent-Györgyi Albert szellemiségében

Gyakornokból kolléga – egyenes az út a makói ContiTechnél

Az SZTE-ről is várja a jövő informatikusait az EPAM

Made by you! - Szakmai gyakorlat és karrierlehetőség az Unilevernél

Helikopter-leszálló az SZTE klinikai központján

A C-vitaminnal kezdődött minden

Skills központ: egyedülálló a magyar oktatásban

Virtuóz az egyetemen

Ételfantáziák versekre

Magyar politikusok: igen a Facebookra, nem a Twitterre




Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AMM_kulonszamAlmaMater_Magazin_2019_tel
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01