BA BA Bölcsészettudományi stúdiumok modul |
Felelős tanszék:
BTK Bölcsészettudományi Kar
Felelős oktató:
Krémer Sándor Dr. (KRSHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A tantárgy oktatásának célja az, hogy a hallgatók lapvető ismereteket szerezzenek az európai bölcselettörténet nagy korszakairól, a fontosabb szerzőkről, a filozófiában használatos elméletképzési, módszertani eljárásokról. Az egy féléves kurzus ezért legfőképpen a nagy filozófiatörténeti fordulatok (Szókratész-Platón, Descartes, Kant, Wittgenstein, Heidegger) bemutatása köré rendezi képzési tervét, miközben megkísérel kitekintést nyújtani a filozófia és más szellemi szférák, pl. a tudományfejlődés vagy a művészetek kölcsönös kapcsolódásaira.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Filozófia Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
BTK Bölcsészettudományi Kar
Felelős oktató:
Feleky Gábor dr. (FEGHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A társadalomfogalmak, a társadalmi együttélés mibenléte: emberi cselekvések és társadalmi struktúrák.
A társadalom megismerhetősége, megismerésének és értelmezésének nézőpontjai (elméletek, paradigmák).
Az objektivitás problémája. Az értékek és ideológiák szerepe.
A társadalom megismerésének módszertana, megismerési és kutatási technikák.
A társadalmi struktúra és rétegződés alapkérdései.
A rendszerváltozás előtti és utáni magyar társadalom főbb vonásai.
A mai magyar társadalom strukturális viszonyai és társadalmi rétegződése, mobilitási viszonyai.
A magyar társadalom főbb csoportjai.
Társadalmi folyamatok és jelenségek a mai Magyarországon: demográfiai folyamatok; foglalkoztatottság/munkanélküliség; anyagi-jövedelmi egyenlőtlenségek, szegénység; területi-települési egyenlőtlenségek; az iskola és a tudásviszonyok egyenlőtlenségei; az értékek változása, a vallás szerepe; a devianciák alakulása.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Szociológia Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
BTK Bölcsészettudományi Kar
Felelős oktató:
Kokas Károly dr. (KOKHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A tantárgy általános célja: hogy megismertesse a hallgatókat kutatásmódszertani gyakorlattal és a kutatás során adódó pragmatikus problémákkal, valamint a könyvtári informatika felhasználó szintű ismereteivel.
A tantárgy specifikus célkitűzése: a hallgatók képessé tétele konkrét tudományos munkák mind tartalmi, mind gyakorlati elkészítésére; a könyvtárhasználók ezen a területen való felkészítésére, képzésére. A megfelelő kutatásmódszertani felkészítés alkalmassá teszi a hallgatókat bonyolult információkeresési feladatokra, miközben támogatja a záró dolgozat elkészítését is.
A tantárgyhoz kapcsolódik az IHM „Virtuális Egyetem program - Infokommunikációs tananyag” 134/2005 nevű digitális tananyag, amely 2006-tól a Szegedi Tudományegyetem rendelkezésére áll.
Témakörök:
Könyvtárhasználat
Irodalomkutatás
Dokumentumtípusok
Internetes adatbázisok
Online irodalomkeresés
Multimédia ismeretek
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék
|
|
|
TO-MOZT Média-, mozgókép- és kommunikáció osztatlan tanárképzés modul |
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Hódosy Annamária Dr. (HOAHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A kurzus a (szintetikus és digitális) képek köré szerveződött diskurzusok, a képkészítési, –használati és –értési gyakorlatok világába nyújt betekintést, tanulmányozva a képi jel-médium/apparátus-néző interakciójaként értett vizuális események kanonikus megközelítésmódjait, ideológiai hátterüket, ábrázolási konvencióikat, a látás paradigmáit, a képalkotó technológiákat és a képek hatásmechanizmusát.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A kurzus a (szintetikus és digitális) képek köré szerveződött diskurzusok, a képkészítési, –használati és –értési gyakorlatok világába nyújt betekintést, tanulmányozva a képi jel-médium/apparátus-néző interakciójaként értett vizuális események kanonikus megközelítésmódjait, ideológiai hátterüket, ábrázolási konvencióikat, a látás paradigmáit, a képalkotó technológiákat és a képek hatásmechanizmusát.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Szajbély Mihály dr. (SZMHAHS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
Két féléves szakmai alapozó kurzus. Betekintést ad az egyes elméleti irányok tipizálási lehetőségeibe: kiemelten szemléli az emberi kommunikáció kreativitását. Az egyes elméleti keretek tematizáltan, a kognitív megközelítési mód irányába mutatóan vannak jelen az órán. Kommunikációs rendszerek. Humán, állati és gépi kommunikáció. A humán kommunikáció biológiai, neurológiai és pszichológiai alapjai. Konvencionális és nem konvencionális "jelek". A jel és a jelzés megkülönböztetése. A kurzus médiaelméleti előadásai mindazon kommunikációs helyzetek elméleti leírásait vizsgálják, melyek során a kommunikáció résztvevői nem érhetőek el közvetlenül egymás számára. Azon alapvető társadalmi intézményrendszerek (médiumok) állnak az elemzés középpontjában, melyek a mindenkor aktuális jelentésstruktúrákat tárolják és kínálják az ágensek részére. Ennek kapcsán szükséges áttekinteni az individuális és a kollektív identitás, valamint a diskurzusok kérdésköreit is. Következtetésként ágens és médium, individuális és kollektív jelentésstruktúrák dialektikus viszonyát tárjuk fel.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Két féléves szakmai alapozó kurzus. Betekintést ad az egyes elméleti irányok tipizálási lehetőségeibe: kiemelten szemléli az emberi kommunikáció kreativitását. Az egyes elméleti keretek tematizáltan, a kognitív megközelítési mód irányába mutatóan vannak jelen az órán. Kommunikációs rendszerek. Humán, állati és gépi kommunikáció. A humán kommunikáció biológiai, neurológiai és pszichológiai alapjai. Konvencionális és nem konvencionális "jelek". A jel és a jelzés megkülönböztetése. A kurzus médiaelméleti előadásai mindazon kommunikációs helyzetek elméleti leírásait vizsgálják, melyek során a kommunikáció résztvevői nem érhetőek el közvetlenül egymás számára. Azon alapvető társadalmi intézményrendszerek (médiumok) állnak az elemzés középpontjában, melyek a mindenkor aktuális jelentésstruktúrákat tárolják és kínálják az ágensek részére. Ennek kapcsán szükséges áttekinteni az individuális és a kollektív identitás, valamint a diskurzusok kérdésköreit is. Következtetésként ágens és médium, individuális és kollektív jelentésstruktúrák dialektikus viszonyát tárjuk fel.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Szajbély Mihály dr. (SZMHAHS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
Két féléves szakmai alapozó kurzus. Betekintést ad az egyes elméleti irányok tipizálási lehetőségeibe: kiemelten szemléli az emberi kommunikáció kreativitását. Az egyes elméleti keretek tematizáltan, a kognitív megközelítési mód irányába mutatóan vannak jelen az órán. Kommunikációs rendszerek. Humán, állati és gépi kommunikáció. A humán kommunikáció biológiai, neurológiai és pszichológiai alapjai. Konvencionális és nem konvencionális "jelek". A jel és a jelzés megkülönböztetése. A kurzus médiaelméleti előadásai mindazon kommunikációs helyzetek elméleti leírásait vizsgálják, melyek során a kommunikáció résztvevői nem érhetőek el közvetlenül egymás számára. Azon alapvető társadalmi intézményrendszerek (médiumok) állnak az elemzés középpontjában, melyek a mindenkor aktuális jelentésstruktúrákat tárolják és kínálják az ágensek részére. Ennek kapcsán szükséges áttekinteni az individuális és a kollektív identitás, valamint a diskurzusok kérdésköreit is. Következtetésként ágens és médium, individuális és kollektív jelentésstruktúrák dialektikus viszonyát tárjuk fel.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Ivaskó Gabriella (IVGNAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A beszédtechnikai gyakorlatok csak kis csoportokban /max.10-12 fő/ végezhetők. Így biztosítható minden hallgató hatékony részvétele a foglalkozásokon.
A program hat egységből áll. Megismerteti a hallgatókkal a beszéd szerveit, a helyes légzéstechnikát, a pontos artikulációt, a megfelelő hangképzést. A gyakorlatok során elsajátítható a helyes hangsúlyozás és hanglejtés, a beszédközpontú szövegelemzés. A hallgatók gyakorolják azon technikai fogások, eszközök tudatos használatát, amelyek a beszédet - így a beszélőt is – színesebbé, érdekesebbé tehetik. Hangfelvételek készülnek, amelyek elemzése segíti az esetleg előforduló beszédhibák javítását, a hangzás tökéletesítését, kellemesebbé tételét.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A beszédtechnikai gyakorlatok csak kis csoportokban /max.10-12 fő/ végezhetők. Így biztosítható minden hallgató hatékony részvétele a foglalkozásokon.
A program hat egységből áll. Megismerteti a hallgatókkal a beszéd szerveit, a helyes légzéstechnikát, a pontos artikulációt, a megfelelő hangképzést. A gyakorlatok során elsajátítható a helyes hangsúlyozás és hanglejtés, a beszédközpontú szövegelemzés. A hallgatók gyakorolják azon technikai fogások, eszközök tudatos használatát, amelyek a beszédet - így a beszélőt is – színesebbé, érdekesebbé tehetik. Hangfelvételek készülnek, amelyek elemzése segíti az esetleg előforduló beszédhibák javítását, a hangzás tökéletesítését, kellemesebbé tételét.
|
|
|
Felelős tanszék:
ÁJTK Állam- és Jogtudományi Kar
Felelős oktató:
Kaprinay Gizella Zsófia dr. (KAGEAQ.J.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A tantárgy a jogi tárgyak közül a kommunikáció szakhoz kapcsolódó legspecifikusabb ismeretanyag. A sajtójog a jogrendszeren belül nem jelent önálló jogágat, ugyanakkor különböző jogágak jogterületei kapcsolódnak a központi témához, ami így egy - a sajtó, a média tevékenysége köré épülő - heterogén joganyag. Ennek megfelelően a direkt jogszabályokon túl a tárgy anyagát képezik: pl. a szerzői jog, polgári jog, polgári eljárásjog kapcsolódó jogterületei is. A fentiek ismertetése mellett a tárgy célja még az adott kérdésekben az uniós joganyag érintése is.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A tantárgy a jogi tárgyak közül a kommunikáció szakhoz kapcsolódó legspecifikusabb ismeretanyag. A sajtójog a jogrendszeren belül nem jelent önálló jogágat, ugyanakkor különböző jogágak jogterületei kapcsolódnak a központi témához, ami így egy - a sajtó, a média tevékenysége köré épülő - heterogén joganyag. Ennek megfelelően a direkt jogszabályokon túl a tárgy anyagát képezik: pl. a szerzői jog, polgári jog, polgári eljárásjog kapcsolódó jogterületei is. A fentiek ismertetése mellett a tárgy célja még az adott kérdésekben az uniós joganyag érintése is.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Pusztai Bertalan Dénes Dr. (PUBHABS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A kurzus alapvető célja, hogy a hallgatóknak áttekintést adjon a kulturális antropológia történetéről és szemléletének lényeges vonásairól. Az első félévben a kultúra-felfogás történeti változásairól, az antropológiai elmélet alapvető kérdéseiről illetve a korai kulturális antropológiáról esik szó. Mindez egyrészt rámutat az európai és Európán kívüli társadalmak és kultúrák kapcsolatára, másrészt történetiségében mutatja be az antropológia hatását a 19-20. század gondolkodására. A második félévben a kortárs kulturális antropológia tematikus áttekintése történik meg. A történeti-, turizmus-, városi-, vizuális-antropológia mellett a konstruktivista, interpretatív és posztmodern antropológiák rövid bemutatása jelzi a hallgatóknak a jelen egyre inkább széttartó és ezáltal egyre újabb tudományos diskurzusokat megalkotó antropológiai fejlődését.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A kurzus alapvető célja, hogy a hallgatóknak áttekintést adjon a kulturális antropológia történetéről és szemléletének lényeges vonásairól. Az első félévben a kultúra-felfogás történeti változásairól, az antropológiai elmélet alapvető kérdéseiről illetve a korai kulturális antropológiáról esik szó. Mindez egyrészt rámutat az európai és Európán kívüli társadalmak és kultúrák kapcsolatára, másrészt történetiségében mutatja be az antropológia hatását a 19-20. század gondolkodására. A második félévben a kortárs kulturális antropológia tematikus áttekintése történik meg. A történeti-, turizmus-, városi-, vizuális-antropológia mellett a konstruktivista, interpretatív és posztmodern antropológiák rövid bemutatása jelzi a hallgatóknak a jelen egyre inkább széttartó és ezáltal egyre újabb tudományos diskurzusokat megalkotó antropológiai fejlődését.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Medgyesi Konstantin (MEKEAA.J.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A kurzus célja a válságkommunikáció kezeléséhez szükséges elméleti és gyakorlati tudás átadása. Az órák keretében a hallgatók helyzetfelismerő- és problémamegoldó-képességének fejlesztésére is lehetőség nyílik. A kurzus többek között foglalkozik a válsághelyzetek kutatási és elemzési elveivel, azok általános és kommunikációs jellemzőivel, a rendszerszerű kritikus gondolkodás alkalmazásának lehetőségeivel, illetve az információk optimális menedzselésének fogásaival.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A kurzus célja a válságkommunikáció kezeléséhez szükséges elméleti és gyakorlati tudás átadása. Az órák keretében a hallgatók helyzetfelismerő- és problémamegoldó-képességének fejlesztésére is lehetőség nyílik. A kurzus többek között foglalkozik a válsághelyzetek kutatási és elemzési elveivel, azok általános és kommunikációs jellemzőivel, a rendszerszerű kritikus gondolkodás alkalmazásának lehetőségeivel, illetve az információk optimális menedzselésének fogásaival.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Szajbély Mihály dr. (SZMHAHS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A tantárgy bemutatja azt, hogy a médiatörténet modellszerű alapmozgása – egy új médium megszületése sohasem teszi fölöslegessé a már előtte létezett médiumok egyikét sem; nem a helyükbe, hanem melléjük lép, egyúttal azonban újradefiniáltatja velük helyüket, jelentőségüket és lehetőségeiket – miként konkretizálódott a szóbeliség/írásbeliség elkülönülésétől kezdve az elektronikus sajtó, ill. az internetes kommunikáció kialakulásáig. Ezzel közvetlen kapcsolatot teremt a média története és a ma létező médiumok helyzete, tevékenysége között. Nem sajtótörténet tehát, noha magában foglalja a sajtó történetét is, hanem a kommunikáció komplex alakulástörténete. A történeti látásmód kialakításával segíti a hallgatókat abban, hogy nagy összefüggéseikben, távlatosan legyenek képesek értelmezni az őket ma körülvevő mediális tér sok esetben kuszának és ellentmondásosnak tűnő eseményeit.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A tantárgy bemutatja azt, hogy a médiatörténet modellszerű alapmozgása – egy új médium megszületése sohasem teszi fölöslegessé a már előtte létezett médiumok egyikét sem; nem a helyükbe, hanem melléjük lép, egyúttal azonban újradefiniáltatja velük helyüket, jelentőségüket és lehetőségeiket – miként konkretizálódott a szóbeliség/írásbeliség elkülönülésétől kezdve az elektronikus sajtó, ill. az internetes kommunikáció kialakulásáig. Ezzel közvetlen kapcsolatot teremt a média története és a ma létező médiumok helyzete, tevékenysége között. Nem sajtótörténet tehát, noha magában foglalja a sajtó történetét is, hanem a kommunikáció komplex alakulástörténete. A történeti látásmód kialakításával segíti a hallgatókat abban, hogy nagy összefüggéseikben, távlatosan legyenek képesek értelmezni az őket ma körülvevő mediális tér sok esetben kuszának és ellentmondásosnak tűnő eseményeit.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Szajbély Mihály dr. (SZMHAHS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A tantárgy bemutatja azt, hogy a médiatörténet modellszerű alapmozgása – egy új médium megszületése sohasem teszi fölöslegessé a már előtte létezett médiumok egyikét sem; nem a helyükbe, hanem melléjük lép, egyúttal azonban újradefiniáltatja velük helyüket, jelentőségüket és lehetőségeiket – miként konkretizálódott a szóbeliség/írásbeliség elkülönülésétől kezdve az elektronikus sajtó, ill. az internetes kommunikáció kialakulásáig. Ezzel közvetlen kapcsolatot teremt a média története és a ma létező médiumok helyzete, tevékenysége között. Nem sajtótörténet tehát, noha magában foglalja a sajtó történetét is, hanem a kommunikáció komplex alakulástörténete. A történeti látásmód kialakításával segíti a hallgatókat abban, hogy nagy összefüggéseikben, távlatosan legyenek képesek értelmezni az őket ma körülvevő mediális tér sok esetben kuszának és ellentmondásosnak tűnő eseményeit.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A tantárgy bemutatja azt, hogy a médiatörténet modellszerű alapmozgása – egy új médium megszületése sohasem teszi fölöslegessé a már előtte létezett médiumok egyikét sem; nem a helyükbe, hanem melléjük lép, egyúttal azonban újradefiniáltatja velük helyüket, jelentőségüket és lehetőségeiket – miként konkretizálódott a szóbeliség/írásbeliség elkülönülésétől kezdve az elektronikus sajtó, ill. az internetes kommunikáció kialakulásáig. Ezzel közvetlen kapcsolatot teremt a média története és a ma létező médiumok helyzete, tevékenysége között. Nem sajtótörténet tehát, noha magában foglalja a sajtó történetét is, hanem a kommunikáció komplex alakulástörténete. A történeti látásmód kialakításával segíti a hallgatókat abban, hogy nagy összefüggéseikben, távlatosan legyenek képesek értelmezni az őket ma körülvevő mediális tér sok esetben kuszának és ellentmondásosnak tűnő eseményeit.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A rádiós hangrögzítő eszközökkel való ismerkedés, a digitális hangrögzítés különböző formái és felhasználási módjai. Ezen a kurzuson a technikai alapok elmélyítése történik, és a hallgatóknak lehetőségük nyílik arra, hogy a riportermagnók használatát elsajátítsák, ugyanakkor megalapozzák az editálási gyakorlatukat, illetve megismerkedjenek egy működő rádió stúdió technikai berendezéseivel és alapfokon a stúdió berendezések – számítógépek, keverők, mikrofonok, CD-játszók, archiváló eszközök – használatával. A képzés gyakorlati központú és a későbbi, önálló terepmunkát lehetővé tevő tudás megszerzésére irányul. A stúdium második felének célja a televíziós eszközök, kép és hangrögzítés valamint utómunka megismerése. A stúdió és a vezérlő berendezései és eszközei, operatőri munka alapjai: beállítások, plánok, a világítás alapelemei. A mobilkamera kezelésének technikája. Gyakorlati részként: etűd forgatása. A szalagos és a digitális utómunka alapvető különbségei, a vágói látásmód alapelemei. Gyakorlati részként: etűd montírozása.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A rádiós hangrögzítő eszközökkel való ismerkedés, a digitális hangrögzítés különböző formái és felhasználási módjai. Ezen a kurzuson a technikai alapok elmélyítése történik, és a hallgatóknak lehetőségük nyílik arra, hogy a riportermagnók használatát elsajátítsák, ugyanakkor megalapozzák az editálási gyakorlatukat, illetve megismerkedjenek egy működő rádió stúdió technikai berendezéseivel és alapfokon a stúdió berendezések – számítógépek, keverők, mikrofonok, CD-játszók, archiváló eszközök – használatával. A képzés gyakorlati központú és a későbbi, önálló terepmunkát lehetővé tevő tudás megszerzésére irányul. A stúdium második felének célja a televíziós eszközök, kép és hangrögzítés valamint utómunka megismerése. A stúdió és a vezérlő berendezései és eszközei, operatőri munka alapjai: beállítások, plánok, a világítás alapelemei. A mobilkamera kezelésének technikája. Gyakorlati részként: etűd forgatása. A szalagos és a digitális utómunka alapvető különbségei, a vágói látásmód alapelemei. Gyakorlati részként: etűd montírozása.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Füzi Izabella Dr. (FUIHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.4 kredit
Leírás:
Célok: a filmművészet periodizációja, a filmtörténet egyes korszakainak megismertetése, technikatörténet, intézményes és társadalmi háttér megvizsgálása, a filmtörténet-írás sajátosságainak az elsajátítása, a klasszikus szövegekkel való megismerkedés, műfajtörténet.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Célok: a filmművészet periodizációja, a filmtörténet egyes korszakainak megismertetése, technikatörténet, intézményes és társadalmi háttér megvizsgálása, a filmtörténet-írás sajátosságainak az elsajátítása, a klasszikus szövegekkel való megismerkedés, műfajtörténet.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Török Ervin dr. (TOEKAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.4 kredit
Leírás:
Célok: a filmművészet periodizációja, a filmtörténet egyes korszakainak megismertetése, technikatörténet, intézményes és társadalmi háttér megvizsgálása, a filmtörténet-írás sajátosságainak az elsajátítása, a klasszikus szövegekkel való megismerkedés, műfajtörténet.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 6. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Célok: a filmművészet periodizációja, a filmtörténet egyes korszakainak megismertetése, technikatörténet, intézményes és társadalmi háttér megvizsgálása, a filmtörténet-írás sajátosságainak az elsajátítása, a klasszikus szövegekkel való megismerkedés, műfajtörténet.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Török Ervin dr. (TOEKAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.4 kredit
Leírás:
Célok: a filmművészet periodizációja, a filmtörténet egyes korszakainak megismertetése, technikatörténet, intézményes és társadalmi háttér megvizsgálása, a filmtörténet-írás sajátosságainak az elsajátítása, a klasszikus szövegekkel való megismerkedés, műfajtörténet.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Célok: a filmművészet periodizációja, a filmtörténet egyes korszakainak megismertetése, technikatörténet, intézményes és társadalmi háttér megvizsgálása, a filmtörténet-írás sajátosságainak az elsajátítása, a klasszikus szövegekkel való megismerkedés, műfajtörténet.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Török Ervin dr. (TOEKAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
Célok: a filmművészet periodizációja, a filmtörténet egyes korszakainak megismertetése, technikatörténet, intézményes és társadalmi háttér megvizsgálása, a filmtörténet-írás sajátosságainak az elsajátítása, a klasszikus szövegekkel való megismerkedés, műfajtörténet.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Célok: a filmművészet periodizációja, a filmtörténet egyes korszakainak megismertetése, technikatörténet, intézményes és társadalmi háttér megvizsgálása, a filmtörténet-írás sajátosságainak az elsajátítása, a klasszikus szövegekkel való megismerkedés, műfajtörténet.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Török Ervin dr. (TOEKAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
Célok: a film rendelkezésére álló eszközök beható elemzése, a film és irodalom, film és színház, film és festészet kifejezési lehetőségei és befogadási mechanizmusai közti különbségek tudatosítása, értelmezési stratégiák kialakítása, az elméleti és történeti fogalmak alkalmazása, a mozgóképes műfajokkal való megismertetés, a főbb elbeszélői szerkezetek taglalása, a formai eszközök jelentést létrehozó funkcióinak elsajátítása.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Célok: a film rendelkezésére álló eszközök beható elemzése, a film és irodalom, film és színház, film és festészet kifejezési lehetőségei és befogadási mechanizmusai közti különbségek tudatosítása, értelmezési stratégiák kialakítása, az elméleti és történeti fogalmak alkalmazása, a mozgóképes műfajokkal való megismertetés, a főbb elbeszélői szerkezetek taglalása, a formai eszközök jelentést létrehozó funkcióinak elsajátítása.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Füzi Izabella Dr. (FUIHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
Célok: a film rendelkezésére álló eszközök beható elemzése, a film és irodalom, film és színház, film és festészet kifejezési lehetőségei és befogadási mechanizmusai közti különbségek tudatosítása, értelmezési stratégiák kialakítása, az elméleti és történeti fogalmak alkalmazása, a mozgóképes műfajokkal való megismertetés, a főbb elbeszélői szerkezetek taglalása, a formai eszközök jelentést létrehozó funkcióinak elsajátítása.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Célok: a film rendelkezésére álló eszközök beható elemzése, a film és irodalom, film és színház, film és festészet kifejezési lehetőségei és befogadási mechanizmusai közti különbségek tudatosítása, értelmezési stratégiák kialakítása, az elméleti és történeti fogalmak alkalmazása, a mozgóképes műfajokkal való megismertetés, a főbb elbeszélői szerkezetek taglalása, a formai eszközök jelentést létrehozó funkcióinak elsajátítása.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Füzi Izabella Dr. (FUIHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
Célok: a film rendelkezésére álló eszközök beható elemzése, a film és irodalom, film és színház, film és festészet kifejezési lehetőségei és befogadási mechanizmusai közti különbségek tudatosítása, értelmezési stratégiák kialakítása, az elméleti és történeti fogalmak alkalmazása, a mozgóképes műfajokkal való megismertetés, a főbb elbeszélői szerkezetek taglalása, a formai eszközök jelentést létrehozó funkcióinak elsajátítása.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Célok: a film rendelkezésére álló eszközök beható elemzése, a film és irodalom, film és színház, film és festészet kifejezési lehetőségei és befogadási mechanizmusai közti különbségek tudatosítása, értelmezési stratégiák kialakítása, az elméleti és történeti fogalmak alkalmazása, a mozgóképes műfajokkal való megismertetés, a főbb elbeszélői szerkezetek taglalása, a formai eszközök jelentést létrehozó funkcióinak elsajátítása.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Füzi Izabella Dr. (FUIHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
Az előadás a filmelmélet alapvető fogalmaival és történeti irányzataival ismerteti meg a hallgatókat. A kurzus célja a film formanyelvi sajátosságainak, a mozgókép kifejezési lehetőségeinek a vizsgálata és annak bemutatása, hogy miképpen változott a film megítélése, mibenlétének vizsgálata és kutatási eljárásai a múlt század folyamán. Hogyan működik a mozi intézménye a kultúra tágabb összefüggéseiben? Milyen kritériumok alapján történnek a filmekhez társított értéktételezések? Milyen célokat szolgálnak? A válaszokat a hagyományos filmesztétikai és az újabb keletű kritikai elméletek (pszichoanalitikus kritika, marxizmus, feminizmus, ideológiaelméletek) területén keressük.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Az előadás a filmelmélet alapvető fogalmaival és történeti irányzataival ismerteti meg a hallgatókat. A kurzus célja a film formanyelvi sajátosságainak, a mozgókép kifejezési lehetőségeinek a vizsgálata és annak bemutatása, hogy miképpen változott a film megítélése, mibenlétének vizsgálata és kutatási eljárásai a múlt század folyamán. Hogyan működik a mozi intézménye a kultúra tágabb összefüggéseiben? Milyen kritériumok alapján történnek a filmekhez társított értéktételezések? Milyen célokat szolgálnak? A válaszokat a hagyományos filmesztétikai és az újabb keletű kritikai elméletek (pszichoanalitikus kritika, marxizmus, feminizmus, ideológiaelméletek) területén keressük.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Sághy Miklós (SAMKAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A kurzus olyan alapvető filmelméleti és filmkritikai irányzatokat mutat be, amelyek a tömegfilm bizonyos vonatkozásait (elbeszélésmód, gyártás, befogadás) vizsgálják. Fontos célja még a kurzusnak a tömegfilm sajátos megnyilvánulási formájának kulturális kontextusba történő helyezése, illetve a tömegkultúra és a tömegfilm kölcsönviszonyainak vizsgálata.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A kurzus olyan alapvető filmelméleti és filmkritikai irányzatokat mutat be, amelyek a tömegfilm bizonyos vonatkozásait (elbeszélésmód, gyártás, befogadás) vizsgálják. Fontos célja még a kurzusnak a tömegfilm sajátos megnyilvánulási formájának kulturális kontextusba történő helyezése, illetve a tömegkultúra és a tömegfilm kölcsönviszonyainak vizsgálata.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Sághy Miklós (SAMKAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A tantárgy keretében megvalósuló kurzusok fő vizsgálódási területe irodalom és film egymásra hatása. A kölcsönhatás kétirányúságából következően az órákon egyfelől irodalmi szövegek megfilmesítésének gyakorlata és elmélete kerül tárgyalásra, másfelől pedig a film megjelenésének, technikai eljárásainak hatása az irodalomra. Továbbá a témával összefüggésben bizonyos elméleti elképzelések érintése sem megkerülhető, melyek az irodalom és film (vagy általánosabban: szó és kép) viszonyát elemzik.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A tantárgy keretében megvalósuló kurzusok fő vizsgálódási területe irodalom és film egymásra hatása. A kölcsönhatás kétirányúságából következően az órákon egyfelől irodalmi szövegek megfilmesítésének gyakorlata és elmélete kerül tárgyalásra, másfelől pedig a film megjelenésének, technikai eljárásainak hatása az irodalomra. Továbbá a témával összefüggésben bizonyos elméleti elképzelések érintése sem megkerülhető, melyek az irodalom és film (vagy általánosabban: szó és kép) viszonyát elemzik.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Sághy Miklós (SAMKAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A tantárgy célja a filmes műfajok elméleti és meghatározási problémáinak vizsgálata; a filmes műfajok kialakulásának, változásainak és hierarchikus rendszerének elemzése; illetve az egymástól elhatárolt műfajok stílusjegyeinek megállapítása. A filmes műfaji jegyek ismerete elengedhetetlen, hiszen a népszerű mozgóképek értelmezésben legtöbb elvárásunk és befogadási szokásaink ezekre vonatkozóan alakultak ki. E szokások és elvárások felülvizsgálata, valamint a műfaji hasonlóságok tanulmányozása a kurzus fő csapásirányát képezi.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Hódosy Annamária Dr. (HOAHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
Célok: a fotográfia történetének áttekintése a kezdetektől napjainkig, mindezt fő fotóelméleti munkák tükrében, különös hangsúlyt helyezve a technikai és optikai újításokra, melyek a vizsgált médium történetét döntően befolyásolták. Fő témakörök: a fotográfia történetének és elméletének főbb irányzatai, fotóelemzések.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Célok: a fotográfia történetének áttekintése a kezdetektől napjainkig, mindezt fő fotóelméleti munkák tükrében, különös hangsúlyt helyezve a technikai és optikai újításokra, melyek a vizsgált médium történetét döntően befolyásolták. Fő témakörök: a fotográfia történetének és elméletének főbb irányzatai, fotóelemzések.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Füzi Izabella Dr. (FUIHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A hallgató - betekintést nyerve azokba a filozófiai, irodalomelméleti kontextusokba, melyek a filmelmélet alapvető munkáit ihlették – szorosabban megismerkedik a filmi ábrázolás kérdéseivel. További célok: a filmelméleti irányzatok közti tájékozódás kialakítása, egy használható fogalomkészlet elsajátítása, a vizuális médiumok működésmódjának a megismertetése.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A hallgató - betekintést nyerve azokba a filozófiai, irodalomelméleti kontextusokba, melyek a filmelmélet alapvető munkáit ihlették – szorosabban megismerkedik a filmi ábrázolás kérdéseivel. További célok: a filmelméleti irányzatok közti tájékozódás kialakítása, egy használható fogalomkészlet elsajátítása, a vizuális médiumok működésmódjának a megismertetése.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Füzi Izabella Dr. (FUIHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A kurzus célja a kritikaírás írástechnikai készségeinek, stratégiáinak begyakorlása és elmélyítése, a helyes érvelés, a célratörő és ötletgazdag okfejtés elsajátítása, valamint mindazon (írott és elektronikus) fórumok ismertetése, ahová a hallgatók – mint leendő kritikusok – munkájukkal bekapcsolódhatnak.
A kurzuson a hallgatók a különböző kritikai műfajú szövegek írásának (tanulmány, recenzió, könyvkritika, esszé), valamint a szükséges filológiai, idézettechnikai szabályoknak a begyakorlásával foglalkoznak.
A kurzus elsősorban a gyakorlati ismeretek elsajátítását célozza, így az írásgyakorlatra épít. A nyomtatott sajtóban publikált szekunder irodalom mellett az online kritikaírás módszereire, műfajaira és lehetőségeire is kitérünk.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A kurzus célja a kritikaírás írástechnikai készségeinek, stratégiáinak begyakorlása és elmélyítése, a helyes érvelés, a célratörő és ötletgazdag okfejtés elsajátítása, valamint mindazon (írott és elektronikus) fórumok ismertetése, ahová a hallgatók – mint leendő kritikusok – munkájukkal bekapcsolódhatnak.
A kurzuson a hallgatók a különböző kritikai műfajú szövegek írásának (tanulmány, recenzió, könyvkritika, esszé), valamint a szükséges filológiai, idézettechnikai szabályoknak a begyakorlásával foglalkoznak.
A kurzus elsősorban a gyakorlati ismeretek elsajátítását célozza, így az írásgyakorlatra épít. A nyomtatott sajtóban publikált szekunder irodalom mellett az online kritikaírás módszereire, műfajaira és lehetőségeire is kitérünk.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Füzi Izabella Dr. (FUIHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A kurzus azt az újabban mind népszerűbb kérdést vizsgálja, hogy a nyolcvanas évek posztklasszicizálódó amerikai filmjében miként kérdőjeleződik meg a sztori szentsége. A kurzus hallgatói – többek között – megismerkednek a témával kapcsolatos különböző nézetekkel (David Bordwell kontra Richard Maltby kontra Murray Smith), megvitatják a klasszikus Hollywood történetmeséléshez való viszonyát, értelmezik az „akciófilm”-nek nevezett mozgókép-alakzatot, továbbá kísérletet tesznek a múlt századelő attrakciós mozija és a posztklasszikus új-hollywoodi film közötti kapcsolatok feltérképezésére.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 6. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A kurzus azt az újabban mind népszerűbb kérdést vizsgálja, hogy a nyolcvanas évek posztklasszicizálódó amerikai filmjében miként kérdőjeleződik meg a sztori szentsége. A kurzus hallgatói – többek között – megismerkednek a témával kapcsolatos különböző nézetekkel (David Bordwell kontra Richard Maltby kontra Murray Smith), megvitatják a klasszikus Hollywood történetmeséléshez való viszonyát, értelmezik az „akciófilm”-nek nevezett mozgókép-alakzatot, továbbá kísérletet tesznek a múlt századelő attrakciós mozija és a posztklasszikus új-hollywoodi film közötti kapcsolatok feltérképezésére.
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Török Ervin dr. (TOEKAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
Az előadás 3 nagy és egymással összekapcsolódó kérdéskört jár körül. Az első a látás és a tekintet történeti és mediális feltételezettségét vizsgálja. A kultúrantropológiai (T. Mitchell) és médiumkritikai (Martin Jay, Kaja Silverman, Friedrich Kittler) irányultságú szövegek segítségével a látás és a tekintet kulturális és technikai meghatározottságának eltérő vetületeire kérdezünk rá. A megfigyelés és a (belső) reprezentáció egyben a kulturális mássággal való szembesülés történeti formáira történő rákérdezés is, ennyiben a látás és tekintet vizsgálata egyszerre irányul a legkülönfélébb reprezentációs technikák hatására és a (saját) szubjektivitásra.
Az előadás második részében a biológiai és a kulturális nem közötti különbségtétel formáiból indulunk ki egy igen provokatív szöveg kapcsán (Laqueur), amely a biológiai nem kulturális „előállításáról”, különböző modellálásáról beszél. Ezután a nemiség kérdésére mint társadalmi praxisra (Anne Balsamo, Susan Bordo) és a nemi jegyek filmi reprezentációinak néhány összefüggésére, mint a szomatikus-kulturális ön-definició kitüntetett területére kérdezünk rá. A harmadik blokkban a látvány mediális meghatározottságának egy, a korábbitól eltérő elképzelését járjuk körül, miszerint a test maga is egy médium. A tömb másik részében a filmi látvány terét mint specifikus tér-tapasztalatot (Liptay) tárgyaljuk.
Az előadás, röviden, a test és látvány viszonyát tárgyalja a történeti antropológia és a technikai médiumok elméletének összefüggésében.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 8. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Az előadás 3 nagy és egymással összekapcsolódó kérdéskört jár körül. Az első a látás és a tekintet történeti és mediális feltételezettségét vizsgálja. A kultúrantropológiai (T. Mitchell) és médiumkritikai (Martin Jay, Kaja Silverman, Friedrich Kittler) irányultságú szövegek segítségével a látás és a tekintet kulturális és technikai meghatározottságának eltérő vetületeire kérdezünk rá. A megfigyelés és a (belső) reprezentáció egyben a kulturális mássággal való szembesülés történeti formáira történő rákérdezés is, ennyiben a látás és tekintet vizsgálata egyszerre irányul a legkülönfélébb reprezentációs technikák hatására és a (saját) szubjektivitásra.
Az előadás második részében a biológiai és a kulturális nem közötti különbségtétel formáiból indulunk ki egy igen provokatív szöveg kapcsán (Laqueur), amely a biológiai nem kulturális „előállításáról”, különböző modellálásáról beszél. Ezután a nemiség kérdésére mint társadalmi praxisra (Anne Balsamo, Susan Bordo) és a nemi jegyek filmi reprezentációinak néhány összefüggésére, mint a szomatikus-kulturális ön-definició kitüntetett területére kérdezünk rá. A harmadik blokkban a látvány mediális meghatározottságának egy, a korábbitól eltérő elképzelését járjuk körül, miszerint a test maga is egy médium. A tömb másik részében a filmi látvány terét mint specifikus tér-tapasztalatot (Liptay) tárgyaljuk.
Az előadás, röviden, a test és látvány viszonyát tárgyalja a történeti antropológia és a technikai médiumok elméletének összefüggésében.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Szajbély Mihály dr. (SZMHAHS.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
Az interperszonális kommunikáció leggyakrabban megtalálható formáiról, valamint azok elméleti megközelítési lehetőségeiről szól ez a tárgy. Azokról a kommunikációs helyzetekről, melyekben minden jelalkalmazónak boldogulnia kell az elsajátított jelalkalmazási szabályok szerint, hogy szándékai mások számára hozzáférhetővé válhassanak. Ezért a hallgatók azokkal az elvekkel és szabályszerűségekkel ismerkednek ezen az órán, melyek a hétköznapi interperszonális kommunikációban nélkülözhetetlenek: így a társalgás logikájával, a társalgásban résztvevők lehetséges szerepeivel, a hétköznapi diskurzusokban előforduló konvencionális és nem konvencionális beszédaktusokkal, a nemek szerinti jelhasználati változatokkal éppúgy mint az egyéb társadalmi tényezők (társadalmi szerepek, életkor, iskolázottság, lakóhely, …) által meghatározott jelhasználati változatoknak a diskurzusok szerkezetét és kivitelezését befolyásoló jelenségekkel.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 7. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Az interperszonális kommunikáció leggyakrabban megtalálható formáiról, valamint azok elméleti megközelítési lehetőségeiről szól ez a tárgy. Azokról a kommunikációs helyzetekről, melyekben minden jelalkalmazónak boldogulnia kell az elsajátított jelalkalmazási szabályok szerint, hogy szándékai mások számára hozzáférhetővé válhassanak. Ezért a hallgatók azokkal az elvekkel és szabályszerűségekkel ismerkednek ezen az órán, melyek a hétköznapi interperszonális kommunikációban nélkülözhetetlenek: így a társalgás logikájával, a társalgásban résztvevők lehetséges szerepeivel, a hétköznapi diskurzusokban előforduló konvencionális és nem konvencionális beszédaktusokkal, a nemek szerinti jelhasználati változatokkal éppúgy mint az egyéb társadalmi tényezők (társadalmi szerepek, életkor, iskolázottság, lakóhely, …) által meghatározott jelhasználati változatoknak a diskurzusok szerkezetét és kivitelezését befolyásoló jelenségekkel.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Szajbély Mihály dr. (SZMHAHS.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A kurzus elméleti kiindulópontját a rendszerelmélet képezi, mely a társadalmat funkcionálisan elkülönült dinamikus, operacionálisan zárt autopoiétikus alrendszerek rendszereként definiálja. Ebben a keretben a kommunikáció nem értelmezhető alrendszerként, mivel minden társadalmi alrendszer definitíve kommunikációs rendszer, a média viszont saját kóddal (hírérték / nem hírérték) és funkcióval (kontingens valóságvázlatok felkínálása) rendelkező alrendszert képez.
A kurzus során azt tekintjük át, hogy az média működéséről milyen leírásokat (megfigyeléseket) készítenek a társadalom egyéb alrendszerei: a tudomány, a jog, a gazdaság.
Ezek a leírások képezik a kontextusát a média ismert szabályozáselméleteinek, melyek ílymódon mint különböző alrendszerek által készített leírások értelmeződnek.
A kurzus tehát azt kísérli meg megfigyelni, milyen módon figyeli meg magát a média, illetve milyen módon figyeli meg a médiát az őt körülvevő, eltérő kódokra érzékeny társadalmi környezet.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 8. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A kurzus elméleti kiindulópontját a rendszerelmélet képezi, mely a társadalmat funkcionálisan elkülönült dinamikus, operacionálisan zárt autopoiétikus alrendszerek rendszereként definiálja. Ebben a keretben a kommunikáció nem értelmezhető alrendszerként, mivel minden társadalmi alrendszer definitíve kommunikációs rendszer, a média viszont saját kóddal (hírérték / nem hírérték) és funkcióval (kontingens valóságvázlatok felkínálása) rendelkező alrendszert képez.
A kurzus során azt tekintjük át, hogy az média működéséről milyen leírásokat (megfigyeléseket) készítenek a társadalom egyéb alrendszerei: a tudomány, a jog, a gazdaság.
Ezek a leírások képezik a kontextusát a média ismert szabályozáselméleteinek, melyek ílymódon mint különböző alrendszerek által készített leírások értelmeződnek.
A kurzus tehát azt kísérli meg megfigyelni, milyen módon figyeli meg magát a média, illetve milyen módon figyeli meg a médiát az őt körülvevő, eltérő kódokra érzékeny társadalmi környezet.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Szajbély Mihály dr. (SZMHAHS.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
Olyan jelenségek felismertetése és megismerése ennek a tárgynak a feladata, melyek az emberek médiahasználati szokásait befolyásoló tényezőinek hátterében meghúzódó okokról szólnak. A kurzus keretein belül szó lesz a külvilág ingereinek feldolgozási mechanizmusairól, a médiahatások dinamizmusáról, az érzékelés és észlelés tárgykörébe tartozó képzetek akaratlagos vagy véletlenszerű alakulásáról. A befogadó szemszögéből pedig olyan elemzési módokról esik majd szó, melyek a beérkező ingerek tudatos, illetve nem tudatos szétválogatását, interpretálásának lehetőségeit veszik számba.
Kiemelt cél az egyes médiumok specifikus használati szokásainak korosztályokra, társadalmi csoportokra jellemző bemutatása a kurrens hazai és nemzetközi irodalmi adatok alapján.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 7. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
Olyan jelenségek felismertetése és megismerése ennek a tárgynak a feladata, melyek az emberek médiahasználati szokásait befolyásoló tényezőinek hátterében meghúzódó okokról szólnak. A kurzus keretein belül szó lesz a külvilág ingereinek feldolgozási mechanizmusairól, a médiahatások dinamizmusáról, az érzékelés és észlelés tárgykörébe tartozó képzetek akaratlagos vagy véletlenszerű alakulásáról. A befogadó szemszögéből pedig olyan elemzési módokról esik majd szó, melyek a beérkező ingerek tudatos, illetve nem tudatos szétválogatását, interpretálásának lehetőségeit veszik számba.
Kiemelt cél az egyes médiumok specifikus használati szokásainak korosztályokra, társadalmi csoportokra jellemző bemutatása a kurrens hazai és nemzetközi irodalmi adatok alapján.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Mátyus Imre (MAIEAM.J.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A kurzus áttekinti a hipertext és a multimédia fogalmának és technológiájának történetét, foglalkozik az új médiumok alkalmazásaival, külön figyelmet szentel az Internetnek, ezen belül a World Wide Webnek. A kurzus kiemelkedő hangsúlyt fektet azon utópiák és disztópiák megvitatására, amelyek a digitális médiumok megjelenését és elterjedését kísérik.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 7. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A kurzus áttekinti a hipertext és a multimédia fogalmának és technológiájának történetét, foglalkozik az új médiumok alkalmazásaival, külön figyelmet szentel az Internetnek, ezen belül a World Wide Webnek. A kurzus kiemelkedő hangsúlyt fektet azon utópiák és disztópiák megvitatására, amelyek a digitális médiumok megjelenését és elterjedését kísérik.
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Karvalics László Dr. (KALQAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A kurzus az elmúlt húsz év társadalmi folyamatait és változásait vizsgálja a globális gazdasági, politikai és technológiai trendek tükrében. E változásokat elsősorban a nyugati társadalmak kurrens szocio-kulturális vizsgálatain keresztül térképezi fel. A kurzus célja, hogy a hallgatók számára általános áttekintést nyújtson az információs társadalom alapvető kérdéseiről, illetve a lehetséges új kutatási területekről.
Kulcsfogalmak:
e-learning, e-society (hálózati társadalom) / cybersociety, e-democracy (e-demokrácia), e-government (e-kormányzás), e-security (online biztonság), e-business, e-commerce (online kereskedelem), e-content, digitális kultúra, netizen (netpolgár), digitális írástudás, virtuális valóság / valós virtualitás, időtlen idő, áramlások tere, hálózati kommunikáció, szinkrónitás-aszinkrónitás, digital divide (digitális szakadék)
_Gyakorlat, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 7. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Leírás:
A kurzus az elmúlt húsz év társadalmi folyamatait és változásait vizsgálja a globális gazdasági, politikai és technológiai trendek tükrében. E változásokat elsősorban a nyugati társadalmak kurrens szocio-kulturális vizsgálatain keresztül térképezi fel. A kurzus célja, hogy a hallgatók számára általános áttekintést nyújtson az információs társadalom alapvető kérdéseiről, illetve a lehetséges új kutatási területekről.
Kulcsfogalmak:
e-learning, e-society (hálózati társadalom) / cybersociety, e-democracy (e-demokrácia), e-government (e-kormányzás), e-security (online biztonság), e-business, e-commerce (online kereskedelem), e-content, digitális kultúra, netizen (netpolgár), digitális írástudás, virtuális valóság / valós virtualitás, időtlen idő, áramlások tere, hálózati kommunikáció, szinkrónitás-aszinkrónitás, digital divide (digitális szakadék)
|
|
|
Felelős tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Felelős oktató:
Tóth Benedek (TOBHAFS.SZE)
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A szeminárium elsődleges célja, hogy bevezesse a hallgatókat az Internetnek, mint kultúra(újra)alkotó, virtuális térnek a társadalomtudományok szemszögéből való vizsgálatába. A kurzus folyamán kiemelt szerepet kap a speciálisan a világhálóhoz kötődő közösségek elemzése, illetve a fizikai valóságban létező közösségeknek a világhálón történő leképeződése, valamint az ezek közötti hasonlóságok és különbségek. A hallgatók arról is képet kaphatnak, hogyan alakítja át az Internet, illetve a virtuális közösségek léte és fejlődése a személyiségről, a kultúráról, illetve a tudás átörökítéséről alkotott fogalmainkat. Vajon húzható-e egyértelmű határ a „virtuális” és a „valós” közösségek között? Léteznek-e olyan társadalmi gyakorlatok, melyek speciálisan és kizárólagosan az Interneten szerveződött közösségekhez köthetők?
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 8. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék (BTK)
Leírás:
A szeminárium elsődleges célja, hogy bevezesse a hallgatókat az Internetnek, mint kultúra(újra)alkotó, virtuális térnek a társadalomtudományok szemszögéből való vizsgálatába. A kurzus folyamán kiemelt szerepet kap a speciálisan a világhálóhoz kötődő közösségek elemzése, illetve a fizikai valóságban létező közösségeknek a világhálón történő leképeződése, valamint az ezek közötti hasonlóságok és különbségek. A hallgatók arról is képet kaphatnak, hogyan alakítja át az Internet, illetve a virtuális közösségek léte és fejlődése a személyiségről, a kultúráról, illetve a tudás átörökítéséről alkotott fogalmainkat. Vajon húzható-e egyértelmű határ a „virtuális” és a „valós” közösségek között? Léteznek-e olyan társadalmi gyakorlatok, melyek speciálisan és kizárólagosan az Interneten szerveződött közösségekhez köthetők?
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 9. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Sághy Miklós (SAMKAAB.SZE)
Teljesítendő:
min.8 kredit
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
|
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 6. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Füzi Izabella Dr. (FUIHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Konzultációs gyakorlat, kötelező, 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 10. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Füzi Izabella Dr. (FUIHACS.SZE)
Leírás:
A hallgató a kurzus ideje alatt elkészíti konzulense felügyelete mellett a szakdolgozatát.
_Konzultációs gyakorlat, kötelező,
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Aláírás
Javasolt felvétele:
a képzés 7. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Felelős oktató:
Füzi Izabella Dr. (FUIHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
|
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
|
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
Leírás:
A kurzus célja, hogy áttekintést adjon azokról a kérdésekről, melyek a humán fogalomalkotási rendszer és az előhívására vonatkozó, valamint a jelentések mások számára hozzáférhetővé tevő eljárásai közti viszonyt próbálják megvilágítani. Különös figyelmet kapnak a nyelv és a gondolkodás viszonyának jellegzetes megközelítései, a természetes nyelvek és a használóik elméjében kialakított fogalmak közti relációk.
|
|
|
Felelős tanszék:
Központi Oktatási Egységek
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 8. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Központi Oktatási Egységek
|
|
|