Leírás:
A gyakorlat célja
A hallgatók az intézményvezetők tevékenységének megfigyelésével, tanulmányozásával, elemzésével vezetési modelleket és mintákat lássanak, a gyakorlat el-végzése segítse őket az intézményvezetői szerep vállalásában és a hatékony intézményvezetés bizonyos eszközeinek, módszereinek elsajátításában. Az elméletben tanultak gyakorlatban történő tanulmányozása. Az adott intézmény tevékenység-rendszerének, működésének megismerése. Az intézményi gyakorlat középpontjában a vezető(k) tevékenysége áll, s nem az intézményi gyakorlat, illetve annak egy spe-ciális területe. Az intézmény komplex tevékenységrendszerét az intézményvezetői feladatrendszernek alávetve kell vizsgálni.
A gyakorlat tartalma
Az intézményi gyakorlat során feldolgozásra ajánlott témák:
1. Az intézményvezető rendszeres napi tevékenységének megfigyelése az intézmény vezetése során.
Lehetséges szempontok: a vezetői stílus, célkitűzés és tervezés, program- és tantervfejlesztés menedzselése, innováció, minőségbiztosítás menedzselése, PR és marketing, ellenőrzés, értékelés, kommunikáció, információrendszer ki-alakítása, gazdálkodás, források szerzése, elosztása, tanügyigazgatási feladatok, humánerőforrással való gazdálkodás.
2. A nevelés-oktatás légköre: azok a pszichológiai és fizikai tényezők, amelyek hatással vannak az intézményi légkörre, az iskolában élők és dolgozók hangulatára.
Lehetséges szempontok: intézményépület, kapcsolatok: pedagógus-gyerek, pedagógus-pedagógus stb. a nevelők szakmával való elégedettsége, szocializáció; fegyelem stb.
3. Tanulói eredmények, a gyerekek elé kitűzött explicit és implicit tanulmányi és szocializációs célok, illetve ezek teljesítése
Lehetséges szempontok: teljesítmény, teljesítményszorongás, önbecsülés, reális önértékelés és énkép, felelősség, állampolgárrá válás, tanulási attitűdök és motivációk.
4. Az oktatás-nevelés szerkezete: minden olyan elem és struktúra, amelyre szükség van az oktatási-nevelési program működtetéséhez és támogatásához.
Lehetséges szempontok: helyi tanterv, a tanulók/gyerekek csoportba sorolásának elvei, szempontjai, értékelése, differenciált oktatásszervezés, tanítási/nevelési/fejlesztési módszerek, házi feladatok, szervezetfejlesztés, csoportépítés, humánerőforrás-fejlesztés, tanári munka értékelése.
5. A közösség: a közösségen belüli törekvések, attitűdök, nyomások, meglévő feltételek, helyi szervezetek.
Lehetséges szempontok: mikrokörnyezet szocioökonómiai státusz, etnikai, nemzetiségi összetétel, fluktuáció, szülői támogatás, a tanulóknak nyújtott szolgáltatások.
6. Az intézmény szakmai kapcsolatrendszere, kontextusa: minden program, politikai, anyagi támogatás:
Lehetséges szempontok: szakmai programok (mentálhigiénés, környezetvédelmi stb.), szakmai kapcsolatok.
7. Az intézményvezető személyes elképzelései és tapasztalatai: szakmai előzmények, képzettség, más helyről származó releváns tapasztalatok.
Lehetséges szempontok: szakmai tapasztalatok, személyes életpálya, intézményfilozófia, iskoláról/óvodáról, oktatásról, nevelésről vallott nézetek.
Utolsó frissítés dátuma: 2017.04.07. 12:52