Védőnőből egészségfejlesztés- és könyvtárpedagógia-tanár lett, jelenleg pedig egészségfejlesztőként dolgozik. Dinnyés Katalin, a JGYPK ÚNKP-ösztöndíjas hallgatójának életében mindig fontos szerepet töltött be az egészség, így nem csoda, hogy következő lépésként a doktori képzést tűzte ki célul, ahol az iskolai egészségfejlesztéssel szeretne foglalkozni.
Dinnyés Katalin Julianna védőnőként végzett az SZTE ETSZK alapképzésén, majd mesterképzését a JGYPK egészségfejlesztés-tanár és könyvtárpedagógia-tanár szakán végezte el. Az ÚNKP ösztöndíjat mesterképzésének kezdetén nyerte el. Mivel lételeme a kutatási munka, így az ÚNKP-s és a TDK-s munkába is ezért vágott bele. A téma ekkor még ugyan kiforratlan volt, de a témavezetőjével folytatott közös munka eredménye egy igazán izgalmas és fontos terület kutatását eredményezte.
– 2016-ban A férfiak és nők egészségesélye az életmód tükrében című kutatásomat kezdtem el. A kutatási tervben kitűzött célom volt, hogy minimum 200 fő feletti lakos egészségesélyét vizsgáljam, elemezzem azokat az életmódbeli tényezőket, melyek befolyásolják az életüket, továbbá jelen van-e a teljesítménykényszer és az elvárásoknak való megfelelés az életükben. Ehhez összevetettem, számos tényező mellett, a társadalmi státuszt (munkahelyi pozíció, szubjektív anyagi jóllét), a lakóhelyet és az egészség értékként való kezelését. A szakirodalomban megfogalmazott életmódbeli tényezőket vizsgáltam elsősorban: dohányzás, sportolás, mozgás megléte, táplálkozás, alkohol-és, koffeinfogyasztás – vázolta kutatása kezdetét Dinnyés Katalin.
– Ezután a hipotézisek vizsgálatához témavezetőm javaslatára dokumentumelemzést végeztem, melyet statisztikai számításokkal is kiegészítettem. A kutatási célom az volt, hogy átfogó képet kapjak az egészség megjelenéséről, valamint a nemek reprezentációjáról az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által kiadott gimnáziumi matematika tankönyvekben. Ehhez kapcsolódóan készítettem el később – az egészséghez csak közvetetten kapcsolódó – Nemek ábrázolása a NAT műveltségi területei mentén – Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által kiadott gimnáziumi tankönyvek tartalomelemzése című kutatásomat. Itt a NAT műveltségi területei mentén vizsgáltam az OFI által kiadott gimnáziumi tankönyveket, többek között informatika, biológia, etika, földrajz, fizika gimnáziumi tankönyvek tartalmát. A tankönyvekben a nemek arányát vizsgáltam, illetve azt, hogy a fiú és lány szereplők hogyan jelennek meg a képeken, valamint, hogy hogyan és miként függ össze az egészség a megjelenések arányával – folytatta az ösztöndíjas.
Kutatásának első fázisában 2016-ban kérdőíves vizsgálatot folytatott. Ennek során azt is megvizsgálta, hogy miként tudunk megküzdeni a minket ért stresszel, és ez milyen hatást gyakorol az egészségünkre. A kutatás eredményei sokszor igazolták az előzetes feltételezéseket.
– Az eredmények alapján, a két nem között az egészségi állapotban, egészségmagatartás szempontjából is van különbség – melyet a szakirodalom is igazol. Vizsgálatom eredményei alapján beigazolódtak a szakirodalomban fogalmazottak, tehát a nők egészségtudatosabbak, kiemeltebben figyelnek a táplálkozásra, mozgásra, és számukra a prevenció is fontosabb. A megelőzés azért is fontos, mert az élettartam szempontjából nagyon fontos az egészségben eltöltött évek száma is, amely nálunk sajnos igazán alacsony. Azt is megvizsgáltam, hogy miként függ össze a családi állapot az egészséggel. Az általam készített vizsgálat nem reprezentatív, de az eredmények alapján a házasok kevésbé figyelnek a saját egészségi állapotukra, kevesebbet sportolnak, és kevésbé figyelnek oda a táplálkozásra is, mint az egyedülállók – tette hozzá Katalin.
A fiatal kutató mesterképzése alatt a Közigazgatási ösztöndíjnak köszönhetően kezdett el a Csongrád Megyei Népegészségügyi és Élelmiszerlánc-biztonsági Főosztály, Népegészségügyi és Járványügyi Osztályán dolgozni. Jelenleg pedig már főállásban tevékenykedik ugyanitt egészségfejlesztőként. Következő nagy cél az életében pedig a doktori képzés, melynek elvégzésére a munkahelye is bíztatja.
– Szakmailag kiváló munkahelyi vezetőim biztatására most jelentkeztem a Pécsi Tudományegyetem doktori képzésére, a munkámhoz kapcsolódóan, egészségfejlesztés témakörében. Neveléstudományi doktori iskolába szeretnék bekerülni, és ahogy Szegeden, ott is nagyon magas színvonalú és presztízsű a képzés. Az egyetem elvégzését követően mindenképpen Szegeden szeretnék maradni, hiszen a Szegedi Tudományegyetemen eltöltött éveim igazán meghatározóak voltak, így már igazán otthon érzem magam. A végzést követően szeretett szülővárosomban kívánom a tudásomat kamatoztatni és érvényesíteni – mondta el az SZTE volt hallgatója.
– A doktori képzés alatt egészségfejlesztéssel szeretnék foglalkozni, illetve az egészségi állapot vizsgálatával az oktatásban eltöltött időszak alatt. Milyen a fiatal felnőtt lakosság egészségi állapota? Tapasztalunk-e különbséget a férfiak és nők egészségi állapota között? Hogyan kapcsolódik mindez a neveléstudományhoz és, mit tehetünk pedagógusként? Szükségszerű-e foglalkoznunk a fiatal felnőtt korosztály egészségi állapotával, vagy esetleg már elavult téma? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresem a választ. A life long learning (élethosszig tartó tanulás) miatt az oktatás egész sokáig végig kísér minket, így ezért ismét a lakosság egészségi állapotát szeretném vizsgálni, de főleg a fiatal felnőtt korosztályt. Jó lenne összekapcsolni a tankönyvelemzéssel is, hogy az, amit a tankönyvekben tapasztalhatunk, hogyan tükröződik az egészségi állapotban – magyarázta a fiatal kutató.
– Mindenkinek csak ajánlani tudom az ÚNKP-t, hiszen az anyagi elismerés mellett eltörpül az a sok szellemi fejlődés és kapcsolat melyet ennek a lehetőségnek köszönhetek. Ha valakiben van valamilyen jó kis táptalaj, van egy jó ötlete, és kap egy jó témavezetőt, aki mentorként is funkcionál, akkor biztos, hogy fejlődni tud ennek köszönhetően. Ez a közösség egy teljesen más közeg, ahol veszíteni és nyerni is meg kell tanulni, és fel kell készülni arra, hogy olyan emberek előtt kell előadni, akik a szakma kiemelkedő alakjai. Azonban a szakma nagyjainak javaslataiból sokat lehet tanulni is – összegezte Dinnyés Katalin.
További részletek: a Szegedi Egyetem Magazin 2019 számában, amely letölthető az SZTE Hírportál SZEM aloldaláról.
Kocsis Bernadett
Fotó: Bobkó Anna
Korábban írtuk az Új Nemzeti Kiválósági Program SZTE-ösztöndíjasairól:
Nemzetközi adóztatás kérdését vizsgálja az ÚNKP-ösztöndíjas Czékus Ábel
A batáta termesztésének titkait kutatja az SZTE MGK ÚNKP-ösztöndíjas hallgatója, Herczeg Evelyn
A szépirodalom vidékiség problémakörét vizsgálja az SZTE ÚNKP-ösztöndíjas hallgatója, Szántai Márk
Újvidékről jött az SZTE doktori iskolájába Kartali Tünde
Ifjú kiválóságait ünnepelte a Szegedi Tudományegyetem
További cikkek a Szegedi Egyetem Magazin 2019-i számából:
Tudományos park épül az ELI körül
Európából Európába a legjobb hazai universitas
Világszínvonalú orvosi technika és kutatás
Szelénnel és Omega-3 zsírsavval dúsított élelmiszerek
Életmódváltás túlsúlyos gyerekeknél
Ösztöndíjözön a tanulásért és a munkáért
Tudomány és kikapcsolódás a Füvészkertben
Klebelsberg útja a szegedi nagytájtól a dómig
A mezőgazdaság fejlődésével párhuzamosan újul meg az SZTE MGK
Érték, család, kiválóság, tradíció az SZTE ÁJTK új dékánja, Görög Márta iránytűjében
A zenei és a vizuális alkotók bölcsőhelye lesz az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar