Egyetemi tanrend

*Tanrendi kereső

Kérjük, írja be a keresett adat (kurzuskód címe, kódja, oktató, tanszék, szak vagy képzési program neve) első betűit.

Részletes keresési feltételek

Felfed / Elrejt

Tanterv

Képzési program:
Kód:
TE_N
Képzési forma:
Master képzés
Tagozat:
Nappali
Kredit:
50 kredit
Félév:
2
Speciális:
nem párosítható, nem tanári
Dátum:
2010.09.24 7:53:47
Értékelési rendszer:
TT / KPR TE Megnevezés Szemeszter
012
TE-N Teológia előtanulmányok - nappali; Teljesítendő: min.50 kredit
kötelező tantárgy BO0 Biblikus bevezetés ÓSZ; Teljesítendő: min. 8 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme BO01 Bevezetés az Ószövetségbe I.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme BO02 Bevezetés az Ószövetségbe II.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme BO03 Bevezetés az Ószövetségbe III.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme BO04 Bevezetés az Ószövetségbe IV.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy BU0 Biblikus bevezetés ÚSZ; Teljesítendő: min. 4 kredit
kötelező tantárgy kötelezően választható tárgyeleme BU01 Bevezetés az Újszövetségbe I.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelezően választható tárgyeleme BU02 Bevezetés az Újszövetségbe II.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelezően választható tárgyeleme BU03 Bevezetés az Újszövetségbe III.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelezően választható tárgyeleme BU04 Bevezetés az Újszövetségbe IV.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy FU0 Fundamentális teológia; Teljesítendő: min. 4 kredit
kötelező tantárgy kötelezően választható tárgyeleme FU01 Fundamentális teológia I.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelezően választható tárgyeleme FU02 Fundamentális teológia II.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelezően választható tárgyeleme FU03 Fundamentális teológia III.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelezően választható tárgyeleme FU04 Fundamentális teológia IV.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy ER0 Morálteológia; Teljesítendő: min. 2 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme ER01 Erkölcstan I.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 1
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme ER02 Erkölcstan II.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 1
kötelező tantárgy DO0 Dogmatika; Teljesítendő: min. 4 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme DO01 Dogmatika I.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme DO02 Dogmatika II.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy ET0 Egyháztörténelem; Teljesítendő: min. 10 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme ET01 Egyháztörténelem I.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme ET02 Egyháztörténelem II.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme ET03 Egyháztörténelem III.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme ET04 Egyháztörténelem IV.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme ET05 Magyar egyháztörténelem; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy OI0 Teológiatörténet; Teljesítendő: min. 6 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme OI01 Ókeresztény irodalomtörténet I.; _Előadás, 3 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme OI02 Ókeresztény irodalomtörténet II.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 3
kötelező tantárgy FT0 Filozófia; Teljesítendő: min. 8 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme FT01 Filozófiatörténet I.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme FT02 Filozófiatörténet II.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme FT03 Filozófiatörténet III.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme FT04 Filozófiatörténet IV.; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy LA0 Ókori nyelvek; Teljesítendő: min. 4 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme LA01 Latin nyelv I.; _Gyakorlat, 2 óra, _Gyakorlati jegy, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme LA02 Latin nyelv II.; _Gyakorlat, 2 óra, _Gyakorlati jegy, ismételten felvehető 2
Jelmagyarázat: MK - mérföldko; TT/KPR - tantárgy vagy becsatolt képzési program; TE, Tantárgyelem - tantárgy tárgyeleme; - kötelező; - kötelezően választható, - szabadon választható; Tárgyelemeknél az ikon színe a tantárgy kötelezőségét jelzi, a beleírt betű pedig a tárgyelem tantárgyon belüli kötelezőségét; : ismételten felvehető; - kurzusfelvétel előfeltétele; - párhuzamosan felveendő; - vizsga előfeltétele; 0,1,... - ajánlott félév(ek) és kredit; k: kreditpontok

Mérföldkő-struktúra

Mérföldkő teljesítése kötelező.
Kötelező tantárgyak száma 9
A mérföldkő tárgyaiból min.50 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.

Szakterületi tárgyak részletes felsorolása

EMT-T Teológia alapozás modul
Felelős tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Teljesítendő:
min.8 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Leírás:
Bevezetés az Ószövetségbe I.
Introduction to Old Testament Studies I.

Tanegységi előfeltételek: nincs

A tárgy célja:
1. A Biblia keletkezésének korát megismerni.
2. A Biblia alábbi könyveinek szövegét megismerni.
(Az Ószövetségi Szentírás kortörténete; a Közel-Kelet története; Ábrahám és kora; az ősatyák kora; az egyiptomi tartózkodás; a pusztai vándorlás; Kánaán elfoglalása; a Bírák kora; a királyság megszületése; - a Tóra-kutatás korszakai; Mózes öt könyve; Józsue könyve; a Bírák könyve; Sámuel könyvei; a Királyok és Krónikák könyvei)

Fejlesztendő kompetenciák:
• 1. történeti és vallástörténeti ismeretek megszerzése.
• 2. A szövegek történeti összefüggésbe való helyezésének képességét megszerezni.
• 3. A bibliai kinyilatkoztatás iránti elkötelezettség fejlesztése.

A tárgy tematikája:
1. Ókori kelet, Ábrahám
2. Világteremtési mitológiák
3. Ősatyák
4. József történet, Egyiptomi szolgaság
5. Mózesnek szóló kinyilatkoztatás
6. Szabadulás Egyiptomból
7. Sínai kinyilatkoztatás
8. Honfoglalás, "hapiri" kérdés
9. Bírák és szentélyek
10. Saul és Dávid uralkodása
11. Tóra forrásai JEDP.
12 Deuteronomista iskola történelem szemlélete
13. Kettős királyság Szamaria elestéig
14. A babiloni fogságba hurcolás és vallási következményei.

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: rövid írásbeli teszt 2 alkalommal.
Félév végi ellenőrzés: szóbeli, vagy írásbeli vizsga

Kötelező és ajánlott irodalom:
Rózsa H.: Az Ószövetség keletkezéstörténete, Bp. 1986.;
Soggin, A.J.: Bevezetés az Ószövetségbe, Kálvin Kiadó, 1998.
Benyik Gy.: Ószövetség bevezetés ( jegyzetvázlat)

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. Őstörténet mitológiai háttere
2. Sínai szövetségkötés vallástörténeti jelentősége
3. Ásatások Jeruzsálemben
4. Papság a szent Sátorban és a jeruzsálemi királyi szentélyben
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Leírás:
Bevezetés az Ószövetségbe II.
Introduction to Old Testament Studies II.

Tanegységi előfeltételek: Bevezetés az Ószövetségbe I.

A tárgy célja:
1. A Biblia keletkezésének korát megismerni.
2. A Biblia alábbi könyveinek szövegét megismerni.
(Az Ószövetségi Szentírás kortörténete; a babiloni fogságtól a 2 templom pusztulásáig; Az író próféták (Izajás, Jeremiás, Ezekiel, Báruk, stb.); a bölcsességi irodalom; a deutero-kanonikus könyvek; a költői könyvek ismertetése, valamint az zsidó vallás teológiai fejlődésének felvázolása a kereszténység kezdetéig.)

Fejlesztendő kompetenciák:
• Megismerni a prófétai bölcsességi költői és deutero-kanonikus könyvek szövegét és keletkezését, valamint teológiai nézeteit.
• A teológiai fogalmak keletkezésének történelmi okait megtalálni.
• A prófétai vallásosság iránti elkötelezettség növelése.

A tárgy tematikája:
1. Prófétaság Izraelben
2. Fogság előtti próféták
3. Izajás, Jeremiás, Ezekiel
4. Fogáság prófétái
5. Apokaliptika és művelői
6. Kultusz próféták
7. A 4. századi közösség élete, Ezdrás-Nehemiás
8. A hellenizmus és hatása a zsidóságra
9. Zsidó vallási költészet, Zsoltárok könyve
10 Bölcsességi irodalom és forrásai
11. Hellenisztikus propaganda irodalom, Judit, Eszter könyvei
12. A zsinagógai vallásosság
13. Görög nyelvű zsidóság
14. Septuaginta és hatása.

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés : két alkalommal rövid írásos tesztkérdések.
Félév végi ellenőrzés: szóbeli, vagy írásbeli kollokvium.

Kötelező és ajánlott irodalom:
Biblia, (magyarul) Szent István Társulat kiadása, vagy Jeromos-féle fordítás
Rózsa H.: Az Ószövetség keletkezéstörténete, Bp. 1986.;
Soggin, A.J.: Bevezetés az Ószövetségbe, Kálvin Kiadó, 1998.
Benyik Gy. Ószövetség bevezetés (jegyzet, (vázlat) Interneten kérhető

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. A prófétaság közel keleten
2. Deutero Izajás Szenvedő-szolga énekeinek elemzése
3. Zsidó ünnepek története
4. Messiási zsoltárok értelmezése
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Felelős tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Leírás:
Bevezetés az Újszövetségbe I.
Introduction to New Testament Studies I.

Tanegységi előfeltételek: nincs

A tárgy célja:
Az Újszövetségi szentírás keletkezése és az ősegyház történetének, Jézus mozgalom történetének megértése. A szinoptikus evangéliumok szövegének megismerése, és a zsidó és a keresztény vallási intézmények egymásra hatásának megismerése.

Fejlesztendő kompetenciák: kortörténeti, kulturális és a kor politikai viszonyaiban való jártasság fejlesztése az antik dokumentumok és szociológiai kutatás alapján.

A tárgy tematikája:
1. Kereszténység keletkezésének földrajzi környezete
2. kereszténység keletkezésének kulturális környezete
3. Kereszténység keletkezésének politikai viszonyai.
4. Heródes család története és palesztinai helytartók Jézus korában
5. A zsinagógai ünnepek Jézus korában
6. Újszövetség archeológiája, főbb városok, Betlehe, Názáret, Kafarnaum, Jeruzsálem, Golgota archeológiai felfedezései.
7- Jézus működésének földrajzi , szociológiai kerete, Galilea kutatás
8. A Jézus mozgalom és Galileai tulajdon viszonyok
9 A történeti Jézus, Jézus igehirdetésének legfőbb témái
10. A Bibliakritika újszövetségi vonatkozásai

Kötelező és ajánlott irodalom:
Csodás evangéliumok, (szerk.: Adamik T.), Telosz Kiadó, Bp. 1996.;
Az apostolok csodás cselekedetei, (szerk.: Adamik T.), Telosz Kiadó, Bp. 1996.
Benyik, Gy.: Újszövetségi bevezetés (óravázlat)

Ajánlott irodalom
Carson D.A: és Douglas, J. Moo: Bevezetés az Újszövetségbe. Bp 2007,
SCHWEIZER, E., Teológiai bevezetés az Újszövetségbe, Kálvin, Bp. 2004.
THORDAY, A. (szerk.), Jeromos Bibliakommentár, II. III., SZJT, Bp. 2002. 2003.

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: Szövegjártasság evangéliumokból – teszt.
Félév végi ellenőrzés: szóbeli vagy írásbeli vizsga
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Leírás:
Bevezetés az Újszövetségbe II.
Introduction to New Testament Studies II.

Tanegységi előfeltétel Bevezetés az Újszövetségbe I.

Fejlesztendő kompetenciák
Megismerni a szinoptikus evangéliumok szövegét
Megismerni Jézus nyilvános működésének történeti viszonyait.
Megismerni az evangéliumi igehirdetés műfajait és teológiai fogalmait.

A tárgy tematikája
1 Az evangéliumok sajátos műfajai
2. A szinoptikus kérdés
3. Márk evangéliuma
4. Márk teológiája
5. Máté evangéliuma
6. Máté teológiája
7. Lukács evangéliuma
8. Lukács teológiája
9 Apostolok cselekedetei
10 Apostolok cselekedetei teológiája
11. Jézus ószövetség használata
12 Találkozás elbeszélések, csoda elbeszélések, gyógyító elbeszélések, parabolák, apokaliptika

Kötelező irodalom
Benyik Gy.: Az újszövetségi Szentírás keletkezés- és kutatástörténete, Szeged 1993.
Jeromos kommentár
SZÉKELY J., Az Újszövetség teológiája, SzJT, Bp. 2003.

Ajánlott irodalom
Carson D.A: és Douglas, J. Moo: Bevezetés az Újszövetségbe. Bp 2007,
SCHWEIZER, E., Teológiai bevezetés az Újszövetségbe, Kálvin, Bp. 2004.
THORDAY, A. (szerk.), Jeromos Bibliakommentár, II. III., SZJT, Bp. 2002. 2003.

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés:
Félév végi ellenőrzés: szóbeli vagy írásbeli vizsga

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. Josephus Flavius és az evangéliumok történelemszemlélete
2. Jézus példabeszédei - elemzés
3. Jézus gyógyító elbeszélései - elemzés
4. A szinoptikus történetek összehasonlító elemzése
5. Jézus pere, Pál bíróság előtt
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Leírás:
Bevezetés az Újszövetségbe III.
Introduction to New Testament Studies III.

A tárgy célja:
Szent Pál élete; az ősegyház fejlődése, Pál levelei valamint a katolikus levelek; János evangéliuma; a Jelenések könyve; az újszövetségi kánon története; az Újszövetség fordításai.

Fejlesztendő kompetenciák:
• A keresztény egyház teológiai fejlődését megismerni a dokumentumok fényében
• A szövegek elhelyezése történeti összefüggésbe.
• Ősegyház igehirdetése iránti elkötelezettség növelése.

A tárgy tematikája:
1. Pál életrajának főbb állomásai
2. Pál missziójának történeti állomásai
3. Pál első levelei (1-2 Tesz,);
4. Korinthusi levelek és egyháza;
5. Fogságból írt levelek;
6. Római és Galata levél
7. Pasztorális levelek
8. Zsidó levél
9. Katolikus levelek
10. János evangéliuma
11. János levelek
12. Jelenések könyve
13. Az Újszövetségi levelek gyűjteményének kialakulása

Kötelező irodalom
Benyik Gy.: Az újszövetségi Szentírás keletkezés- és kutatástörténete, Szeged 1993.
SZÉKELY J., Az Újszövetség teológiája, SzJT, Bp. 2003.

Ajánlott irodalom
Carson D.A: és Douglas, J. Moo: Bevezetés az Újszövetségbe. Bp 2007,
SCHWEIZER, E., Teológiai bevezetés az Újszövetségbe, Kálvin, Bp. 2004.
THORDAY, A. (szerk.), Jeromos Bibliakommentár, II. III., SZJT, Bp. 2002. 2003.
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Leírás:
Bevezetés az Újszövetségbe IV.
Introduction to New Testament Studies IV.

Tanegységi előfeltételek: Bevezetés az Újszövetségbe III.

A tárgy célja:
Az Újszövetségi szentírás szövegének története, különös tekintettel elkülönülése egyéb keresztény iratoktól, szerepe az ősegyház életében és liturgiájában. A Biblia hatástörténetének bemutatása és kultúrtörténeti hatásának megismertetése.

Fejlesztendő kompetenciák: Újszövetség irodalom történetének és szerkesztés történetének bemutatása.

A tárgy tematikája
1. A kánoni iratok gyűjtése
2. A kánon kialakulása
3. Az újszövetségi apokrifek és viszonyuk a kánoni iratokhoz
4. Az újszövetség szövegtörténete, kódexektől a kritikai szöveg kialakulásáig
5. A Biblia ókori, középkori fordításai és magyar fordítása.
6. A Biblia magyarázata, ókor, középkor, humanizmus, reformáció, történet kritika, modern bibliai hermeneutika
7. A Biblia oktatásának története, ókor, középkor, reformáció, modern kor
8. A Biblia hatástörténete, Biblia Pauperum, művészeti és irodalmi feldolgozása.
9. A Passió hatástörténete, zene, dráma
10. Biblia és a film, Jézus filmek
11 A Bibliatudomány területei

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés:
Félév végi ellenőrzés: szóbeli és dolgozat

Kötelező irodalom:
Benyik Gy.: Az újszövetségi Szentírás keletkezés- és kutatástörténete, Szeged 1993.
Csodás evangéliumok, (szerk.: Adamik T.), Telosz Kiadó, Bp. 1996.;
Az apostolok csodás cselekedetei, (szerk.: Adamik T.), Telosz Kiadó, Bp. 1996.
Benyik, Gy.: Újszövetség hatástörténete internetes vázlat (óravázlat)

Ajánlott irodalom
SCHWEIZER, E., Teológiai bevezetés az Újszövetségbe, Kálvin, Bp. 2004.
THORDAY, A. (szerk.), Jeromos Bibliakommentár, II. III., SZJT, Bp. 2002. 2003.
Felelős tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Leírás:
Dogmatika I. (Istentan, Teremtéstan)
Dogmatics I. (The Concept of God, …)

Tanegységi előfeltételek: nincsenek

Fejlesztendő kompetenciák:
Istenről és a teremésről szóló keresztény tanítás elmélyült ismerete a Szentírás és az Egyházi hagyomány alapján, korunk kérdésfelevéseinek alapos figyelembe vételével.

A tárgy tematikája:
Istentan: megvizsgáljuk az egyistenhit kialakulását az ókori Izraelben, Jézus tanítását a szerető Atyaistenről, az apostoli levelek tanítását Istenről, a bibliai istenhit találkozását a görög filozófia egyisten-felfogásával az ókorban. Tovább követjük az istenkép alakulását a nagy keresztény gondolkodóknál, Órigenésznél, Ágostonnál, Aquinói Tamásnál, Nicolaus Cusanusnál és másoknál. Megvizsgáljuk a modern ateizmus problémáját. Végül az Isten-kérdés néhány mai megközelítéséről gondolkodunk.
Teremtéstan: megvizsgáljuk az ószövetségi Szentírás tanítását a teremtésről és annak hatását az izraeliták vallásos életére. Beszélünk az újszövetségi Szentírás sajátos tanításáról: teremtés a Logosz által, és új teremtés Jézus Krisztusban. Bemutatjuk a teremtéstan magyarázatát az egyházatyáknál és a skolasztikus teológusoknál, valamint a teremtésről szóló modern felfogásokat. Megvizsgáljuk a teremtéstan és a fejlődéstan viszonyát. Tisztázzuk a teremtés célját. Végül a teremtés hitéből fakadó emberképet mutatjuk be.

Követelmény: a félév végén kollokvium.

Kötelező irodalom:
A tanár által készített és a diákok rendelkezésére bocsátott jegyzet.
Alszeghy Zoltán, A kezdetek teológiája, Szeged, Agapé kiadó, 1994
D.Sattler-Th.Schneider, Istentan; Teremtéstan. In: T.Schneider (szerk.), A dogmatika kézikönyve, Budapest, Vigilia kiadó 1996

Ajánlott irodalom:
Puskás Attila, A teremtés teológiája, Budapest, Szent István Társulat, 2006

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
Teremtéstan és fejlődéselmélet
Az ateizmus okai és fajtái.
Istenhit és a rossz problémája
Teremtéstan és környezetvédelem
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Leírás:
Dogmatika II. (Krisztológia)
Dogmatics II. (Christology)

Tanegységi előfeltételek: nincsenek

Fejlesztendő kompetenciák:
• A kereszténység megalapítójának, Jézus Krisztusnak valós és pontos ismerete a Szentírás, a hagyomány és a történelmi fejlődések alapján, valamint ennek megértése a mai ember világ- és életfelfogása tükrében.

A tárgy tematikája:
Bemutatjuk a történeti-Jézuskutatás történetét a 18. századtól napjainkig, majd ennek alapján megvizsgáljuk, hogy mit tudhatunk, biztosan vagy nagy valószínűséggel, a történeti Jézusról. Ezután elemezzük a Szentírás főbb könyveinek krisztológiáit: Márk, Máté, Lukács krisztológiáját, a páli levelek és a jánosi iratok krisztológiáját. A következőkben nyomon követjük a krisztológia kialakulását az ókori egyházban, valamint annak dogmatikai megfogalmazását a nikaiai, efezusi és khalkédóni zsinaton.
Ezután bemutatjuk a történelem folyamán megjelent főbb krisztológiai paradigmákat: az alulról induló (antiókhiai) krisztológiát,a felülről induló (alexandriai) krisztológiát, a kegyelemtan keretébe ágyazott (ágostoni, anzelmi, tamási) krisztológiát, a protestáns liberális teológusok krisztológiáját, valamint a 2. vatikáni zsinatból kiolvasható szentháromságos krisztológiát.
A következőkben sorra vesszük a fontosabb szótérológiai megközelítéseket. Végül pedig megkíséreljük egy szintetikus, szisztematikus, mai krisztológia kidolgozását.

Követelmény: a félév végén kollokvium.

Kötelező irodalom:
A tanár által készített és a diákok rendelkezésére bocsátott jegyzet.
H.Kessler, Krisztológia, in: Th.Schneider (szerk.), A dogmatika kézikönyve, Budapest, Vigilia, 1996, I. kötet, 251-474.old.

Ajánlott irodalom:
W.Kasper, Jézus a Krisztus

Ajánlott témák szemeszerdolgozathoz:
A változó krisztológiai paradigmák összehasonlítása
A felszabadítás teológusainak Jézus-képe
Jézus alakja a korabeli zsidó társadalomban
Teilhard de Chardin krisztológiája
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
_Előadás, kötelező, 2 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Felelős tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Teljesítendő:
min.10 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Leírás:
Egyháztörténelem I. (Ókor)
History of the Ancient Church

Tanegységi előfeltételek: nincsenek

A tárgy célja:
A tantárgy célja az, hogy megismertesse az Egyház ókori történetét, a belső mozgásait a kezdetektől Nagy Szent Gergely pápaságának végéig (Krisztus idejétől 604-ig).

Fejlesztendő kompetenciák:
• Ismeri az Egyház kezdeteit, ókori történetét, és a kor szellemi irányzatait, valamint azok hatását az Egyházra.
• Képes felismerni Krisztus jelenlétét az Egyház történetében, képes felismerni a mai világban ennek a korszaknak a nyomait, mondanivalóját, képes elmagyarázni és értelmezni a korszak történeti problémáit.
• Elkötelezett abban, hogy az Egyház történetét ismerve hitet tegyen az Egyházban jelen levő Úrról a jelen világban.

A tárgy tematikája:
1. Az egyháztörténelem fogalma, felosztása
2. Az Egyház terjedése, az apostoli Egyház
3. A II. század teológiai kérdései és az apologetika
4. Az Egyház élete a Római birodalom egyes területein
5. Az egyházatyák
6. Keresztényüldözések és szentek
7. A konstantini fordulat
8. Az I. Nikaiai és az I. Konstantinápolyi Zsinat
9. A V. század teológiai problémái és az annak megoldását célzó zsinatok (Efezus, Khalkedon)
10. A kor további teológiai kérdései és zsinatai
11. A szerzetesi élet kezdetei
12. Az ókori liturgikus élet
13. Nagy Szent Leó és Nagy Szent Gergely Egyháza
14. Áttekintés: az Egyház teológiai tisztázódásának kora

Követelmény:
Félév végi ellenőrzés: kollokvium

Kötelező és ajánlott irodalom:
ADRIÁNYI Gábor, Az egyháztörténet kézikönyve. Aurora, München 1975.
Atlas zur Kirchengeschichte. Die christlichen Kirchen in Geschichte und Gegenwart. Kiad. Hubert JEDIN, …, átdolg. Jochen MARTIN. Herder, Freiburg–Basel–Wien 22004.
FRÖHLICH, Roland, Egyháztörténet évszámokban. Jel, Budapest 2006.
GÁRDONYI Máté, Bevezetés a Katolikus Egyház történetébe. Jel, Budapest 2006.
SZÁNTÓ Konrád, A katolikus egyház története. 3 kötet. Ecclesia, Budapest 1983-1988.
SZÁNTÓ Konrád, Egyháztörténelem. Jel, Budapest 2001.
TÖRÖK József, Egyetemes egyháztörténelem. Szent István Társulat, Budapest 1999.

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. Akart-e Krisztus Egyházat alapítani?
2. Mit hozott az Egyháznak az I. Nikaiai Zsinat?
3. A teológia kikristályosodása az ókorban
4. Pécs: Európa kulturális fővárosa 2010: ókeresztény emlékek Pécsett
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Leírás:
Egyháztörténelem II. (Középkor)
History of the Medieval Church

Tanegységi előfeltételek: Egyháztörténelem I.

A tárgy célja:
A tantárgy célja az, hogy megismertesse az Egyház ókori történetét, a belső mozgásait Nagy Szent Gergely pápaságának végétől a reformációig (604-1517).

Fejlesztendő kompetenciák:
• Ismeri az Egyház kezdeteit, ókori történetét, és a kor szellemi irányzatait, valamint azok hatását az Egyházra.
• Képes felismerni Krisztus jelenlétét az Egyház történetében, képes felismerni a mai világban ennek a korszaknak a nyomait, mondanivalóját, képes elmagyarázni és értelmezni a korszak történeti problémáit.
• Elkötelezett abban, hogy az Egyház történetét ismerve hitet tegyen az Egyházban jelen levő Úrról a jelen világban.

A tárgy tematikája:
1. A népvándorlás kora
2. Az Egyházi Állam létrejötte
3. Nagy Károly frank uralma
4. A frank birodalom felbomlása és a Német-Római Birodalom kezdete
5. A Saeculum Obscurum
6. Teológiai viták kelet és nyugat között, a keleti egyházszakadás
7. A bencés lelkiség nyugaton (clunyi reform, iskolák, hierarchia, missziók)
8. VII. Gergely pápasága
9. A középkori teológia
10. Lovagrendek, szerzetesrendek
11. A keresztes hadjáratok és azok értékelése
12. III. Ince pápa kora
13. Középkori eretnekségek
14. VIII. Bonifác pápaságának kora

Követelmény:
Félév végi ellenőrzés: kollokvium

Kötelező és ajánlott irodalom:
ADRIÁNYI Gábor, Az egyháztörténet kézikönyve. Aurora, München 1975.
Atlas zur Kirchengeschichte. Die christlichen Kirchen in Geschichte und Gegenwart. Kiad. Hubert JEDIN, …, átdolg. Jochen MARTIN. Herder, Freiburg–Basel–Wien 22004.
FRÖHLICH, Roland, Egyháztörténet évszámokban. Jel, Budapest 2006.
GÁRDONYI Máté, Bevezetés a Katolikus Egyház történetébe. Jel, Budapest 2006.
SZÁNTÓ Konrád, A katolikus egyház története. 3 kötet. Ecclesia, Budapest 1983-1988.
SZÁNTÓ Konrád, Egyháztörténelem. Jel, Budapest 2001.
TÖRÖK József, Egyetemes egyháztörténelem. Szent István Társulat, Budapest 1999.

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. Sötét-e a középkor?
2. A skolasztika hatása
3. a középkori iskolarendszer
4. VII. Gergely dictatus papae-ja
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Leírás:
Egyháztörténelem III. (Újkor)
History of the Modern Church

Tanegységi előfeltételek: Egyháztörténelem I. és II.

A tárgy célja:
A tantárgy célja az, hogy megismertesse az Egyház újkori történetét, a belső mozgásait a reformációtól az Egyház megújulásán keresztül egészen a francia forradalomig (1517-1789).

Fejlesztendő kompetenciák:
• Ismeri a katolikus és protestáns egyházak tanítása, világképe közti különbségeket, a Katolikus Egyház megújulását.
• Képes felismerni Krisztus jelenlétét az Egyház történetében, képes felismerni a mai világban ennek a korszaknak a nyomait, mondanivalóját, képes elmagyarázni és értelmezni a korszak történeti problémáit.
• Elkötelezett abban, hogy az Egyház történetét ismerve hitet tegyen az Egyházban jelen levő Úrról a jelen világban.

A tárgy tematikája:
1. A pápák avignoni fogsága
2. a nyugati egyházszakadás és a Konstanzi Zsinat
3. Az Egyház a reformáció előtt: a Konstanzi Zsinattól 1517-ig
4. A reformáció Németországban (Luther)
5. A reformáció Európában (Kálvin, VIII. Henrik, illetve más európai államok)
6. A reformáció Magyarországon
7. Az Egyház az Augsburgi Vallásbékétől Harmincéves Háború végéig
8. Az inkvizíció
9. A katolikus világmissziók
10. A gallikán egyház (Franciaország, gallikanizmus)
11. Francia vallásos élet és teológia, kvietizmus, janzenizmus
12. Felvilágosodás, episzkopalizmus
13. Az abszolutizmus az európai államokban
14. Mária Terézia uralkodása és II. József jozefinizmusa

Követelmény:
Félév végi ellenőrzés: kollokvium

Kötelező és ajánlott irodalom:
ADRIÁNYI Gábor, Az egyháztörténet kézikönyve. Aurora, München 1975.
Atlas zur Kirchengeschichte. Die christlichen Kirchen in Geschichte und Gegenwart. Kiad. Hubert JEDIN, …, átdolg. Jochen MARTIN. Herder, Freiburg–Basel–Wien 22004.
FRÖHLICH, Roland, Egyháztörténet évszámokban. Jel, Budapest 2006.
GÁRDONYI Máté, Bevezetés a Katolikus Egyház történetébe. Jel, Budapest 2006.
SZÁNTÓ Konrád, A katolikus egyház története. 3 kötet. Ecclesia, Budapest 1983-1988.
SZÁNTÓ Konrád, Egyháztörténelem. Jel, Budapest 2001.
TÖRÖK József, Egyetemes egyháztörténelem. Szent István Társulat, Budapest 1999.

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. Luther egyházképe az Írásai alapján
2. A Trienti Zsinat hatása a mai egyházra
3. Az inkvizíció kérdése mai szemmel
4. Az Egyház megújulása a török hódítást követően
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Leírás:
Egyháztörténelem IV. (Modern kor)
History of the Modern Church

Tanegységi előfeltételek: Egyháztörténelem I, II. és III.

A tárgy célja:
A tantárgy célja az, hogy megismertesse az Egyház modernkori történetét, a belső mozgásait a francia forradalomtól egészen napjainkig (1789-től napjainkig).

Fejlesztendő kompetenciák:
• Ismeri a modernkori szellemi irányzatokat és azok hatását az Egyházra.
• Képes felismerni Krisztus jelenlétét az Egyház történetében, képes felismerni a mai világban ennek a korszaknak a nyomait, mondanivalóját, képes elmagyarázni és értelmezni a korszak történeti problémáit.
• Elkötelezett abban, hogy az Egyház történetét ismerve hitet tegyen az Egyházban jelen levő Úrról a jelen világban.

A tárgy tematikája:
1. A francia forradalom és következményei
2. A katolikus restauráció kora és a liberalizmus
3. IX. Piusz pápasága
4. Az I. Vatikáni Zsinat és az Egyházi Állam megszűnése
5. XIII. Leó pápasága
6. A kultúrharc
7. X. Piusz pápasága és a modernizmus
8. XV. Benedek pápasága és az I. Világháború
9. XI. Piusz pápasága, a Katolikus Egyház a két világháború között
10. XII. Piusz és a II. Világháború
11. XXIII. János, VI. Pál és a II. Vatikáni Zsinat
12. Egyház a II. Vatikáni Zsinat után
13. Kommunizmus és kapitalizmus harca az Egyház életében a XX. században
14. Múltból a jelen át a jövőbe: az Egyháztörténet aktuális kérdései

Követelmény:
Félév végi ellenőrzés: kollokvium

Kötelező és ajánlott irodalom:
ADRIÁNYI Gábor, Az egyháztörténet kézikönyve. Aurora, München 1975.
Atlas zur Kirchengeschichte. Die christlichen Kirchen in Geschichte und Gegenwart. Kiad. Hubert JEDIN, …, átdolg. Jochen MARTIN. Herder, Freiburg–Basel–Wien 22004.
FRÖHLICH, Roland, Egyháztörténet évszámokban. Jel, Budapest 2006.
GÁRDONYI Máté, Bevezetés a Katolikus Egyház történetébe. Jel, Budapest 2006.
SZÁNTÓ Konrád, A katolikus egyház története. 3 kötet. Ecclesia, Budapest 1983-1988.
SZÁNTÓ Konrád, Egyháztörténelem. Jel, Budapest 2001.
TÖRÖK József, Egyetemes egyháztörténelem. Szent István Társulat, Budapest 1999.

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. A felvilágosodás és az Egyház
2. Az Egyház és a béke kérdése a XX. században
3. Mit hozott az Egyháznak a II. Vatikáni Zsinat?
4. Hogyan látod a mai Egyházat?
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Leírás:
Magyar egyháztörténelem

Tanegységi előfeltételek: Egyháztörténelem I, II, III. és IV.

A tárgy célja:
A tantárgy célja az, hogy megismertesse a Magyar Egyház történetét, a belső mozgásait a magyar állam kezdeteitől napjainkig (997-től napjainkig).

Fejlesztendő kompetenciák:
• Ismeri az Magyar Egyház kezdeteit, történetét, és a különböző korok sajátos szellemi irányzatait, valamint azok hatását az Egyházra.
• Képes felismerni Krisztus jelenlétét az Egyház történetében, képes felismerni a mai világban ennek a korszaknak a nyomait, mondanivalóját, képes elmagyarázni és értelmezni a korszak történeti problémáit.
• Elkötelezett abban, hogy az Egyház történetét ismerve hitet tegyen az Egyházban jelen levő Úrról a jelen világban.

A tárgy tematikája:
1. Bevezetés: kereszténység hazánkban a magyarok bejövetele előtt
2. Honfoglalás és államalapítás (Szent István)
3. A XI. század Magyarországa (Szent László, szerzetesek, szentek, egyházszervezet)
4. Egyház az Árpádok kihalásáig
5. Lovagrendek, szerzetesrendek, iskolák az Árpádkorban
6. Az Anjou-kor Egyháza
7. Luxembourgi Zsigmondtól a középkori magyar állam bukásáig, a humanizmus és reneszánsz kora
8. A reformáció és Magyarország három részre szakadása
9. Katolikus megújulás Magyarországon a török korban (XVII. sz.)
10. Katolikus megújulás Magyarországon a török kor után (XVIII. sz.)
11. Jozefinizmus és liberalizmus
12. Az 1848/49-es forradalom és szabadságharctól a kiegyezésig
13. Ferenc József monarchiája
14. Az I. és a II. világháború közti idöszak
15. A kommunizmus és szocializmus Magyarországa

Követelmény:
Félév végi ellenőrzés: kollokvium

Kötelező és ajánlott irodalom:
ADRIÁNYI Gábor, Az egyháztörténet kézikönyve. Aurora, München 1975.
Atlas zur Kirchengeschichte. Die christlichen Kirchen in Geschichte und Gegenwart. Kiad. Hubert JEDIN, …, átdolg. Jochen MARTIN. Herder, Freiburg–Basel–Wien 22004.
FRÖHLICH, Roland, Egyháztörténet évszámokban. Jel, Budapest 2006.
HERMANN Egyed, A katolikus egyház története Magyarországon 1914-ig. Aurora, München 1973.
TÖRÖK József, A magyar egyház évezrede. Mikes, Ecclesia, Budapest 2000.

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. Mi lett volna, ha a magyarok nem veszik fel a kereszténységet?
2. Vallási élet a három részre szakadt országban
3. Liberalizmus
4. A kommunista diktatúra hatása az Egyházra
Felelős tanszék:
Filozófia Tanszék (GFHF)
Teljesítendő:
min.8 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Filozófia Tanszék (GFHF)
Leírás:
Filozófiatörténet I. (Ókor)
History of Ancient Philosophy

Tanegységi előfeltételek: nincsenek

A tárgy célja: az ókori bölcseleti rendszerek megismertetése

Fejlesztendő kompetenciák:
• Képesség a modern filozófiák ókori gyökereinek felismerésére.
• Képesség a keresztény tanítás megfogalmazására az ókori bölcselet nyelvén.

A tárgy tematikája:
a milétoszi iskola;
a püthagóreusok;
Hérakleitosz és az eleaiak;
a mechanikusok;
Anaxagorasz világképe;
a szofisták;
Szókratész filozófiája;
Platón rendszere;
Arisztotelész bölcselete;
a sztoa, az epikureizmus és az újplatonizmus.

Követelmény: a félév végén kollokvium.

Kötelező és ajánlott irodalom:
Turay A.: Filozófiatörténeti vázlatok (Szeged, 1997. SZHF); Hirschberger, J.: Geschichte der Philosophie (Freiburg, 1976. Herder); Nyíri T.: A filozófiai gondolkodás fejlődése (Budapest, 2001. SZIT); Störig, H. J.: A filozófia világtörténete (Budapest, 1997. Helikon); Filozófiai kisenciklopédia (Budapest, 1993. Kossuth); Pais I.: A görög filozófia (Budapest, 1988.); Durant, W.: A gondolat hősei (Budapest, 1990. Göncöl); Russell, B.: A nyugati filozófia története (1994. Göncöl); Hársing L.: A filozófiai gondolkodás Thalésztől Gadamerig (Miskolc, 2002. Bíbor); Kecskés P.: A bölcselet története (Budapest, 1981. SZIT).
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Filozófia Tanszék (GFHF)
Leírás:
Filozófiatörténet II. (Középkor)
History of Medieval Philosophy

Tanegységi előfeltételek: nincsenek

A tárgy célja: a középkori bölcseleti rendszerek megismertetése

Fejlesztendő kompetenciák:
• Képesség a mai bölcseleti irányok középkori gyökereinek felismerésére.
• Képesség a középkori filozófia nyelvén megfogalmazott keresztény tanítás értelmezésére.

A tárgy tematikája:
Szent Ágoston filozófiája;
Boëthius, Dionüsziosz Areopagitész, Scotus Eriugena, Szent Anzelm és Petrus Abaelardus bölcselete;
a skolasztika virágkora;
R. Bacon, Szent Bonaventura, Nagy Szent Albert és Aquinói Szent Tamás filozófiája;
J. D. Scotus bölcselete;
Eckhart misztikája;
W. Ockham filozófiája;
a nominalisták;
N. Cusanus rendszere.

Követelmény: a félév végén kollokvium.

Kötelező és ajánlott irodalom:
Nyíri T.: A filozófiai gondolkodás fejlődése (Budapest, 2001. Szent István Társulat); Copleston, Fr.: A history of philosophy I-III. (New York, 1985. Image); Störig, H. J.: A filozófia világtörténete (Budapest, 1997. Helikon); Filozófiai kisenciklopédia (Budapest, 1993. Kossuth); Gilson, É.: A középkori filozófia szelleme (Martonvásár, 200. Kairosz); Russell, B.: A nyugati filozófia története (1994. Göncöl); Hársing L.: A filozófiai gondolkodás Thalésztől Gadamerig (Miskolc, 2002. Bíbor); Kecskés P.: A bölcselet története (Budapest, 1981. SZIT); Sirat, C.: A zsidó filozófia a középkorban (Budapest, 1999. Logos)
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Filozófia Tanszék (GFHF)
Leírás:
Filozófiatörténet III. (Újkor)
History of Early Philosophy

Tanegységi előfeltételek: nincsenek

A tárgy célja: az újkori filozófiai rendszerek megismertetése

Fejlesztendő kompetenciák:
• Képesség a posztmodern gondolkodás újkori alapjainak felismerésére.
• Képesség a keresztény tanítás kifejtésére az újkori filozófiák nyelvén.

A tárgy tematikája:
A reneszánsz természetfilozófiája;
R. Descartes, B. Spinoza, G. W. Leibniz, Th. Hobbes, J. Locke és D. Hume filozófiája;
a felvilágosodás korának bölcselete;
I. Kant, J. G. Fichte, Fr. J. Schelling és G. W. Fr. Hegel filozófiai rendszere.

Követelmény: a félév végén kollokvium.

Kötelező és ajánlott irodalom:
Nyíri T.: A filozófiai gondolkodás fejlődése (Budapest, 2001. Szent István Társulat); Copleston, Fr.: A history of philosophy I-III. (New York, 1985. Image); Störig, H. J.: A filozófia világtörténete (Budapest, 1997. Helikon); Filozófiai kisenciklopédia (Budapest, 1993. Kossuth); Russell, B.: A nyugati filozófia története (1994. Göncöl); Turay A.: Filozófiatörténeti vázlatok (Szeged, 1997. SZHF); Kecskés P.: A bölcselet története (Budapest, 1981. SZIT); Hirschberger, J.: Geschichte der Philosophie (Freiburg, 1976. Herder); Hársing L.: A filozófiai gondolkodás Thalésztől Gadamerig (Miskolc, 2002. Bíbor)
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Filozófia Tanszék (GFHF)
Leírás:
Filozófiatörténet IV. (Modern kor)
History of Modern Philosophy

Tanegységi előfeltételek: nincsenek

A tárgy célja: a modern bölcseleti iskolák megismertetése

Fejlesztendő kompetenciák:
• Képesség a mai kultúrák modernkori filozófiai gyökereinek felismerésére.
• Képesség a keresztény tanítás kifejtésére a modernkori filozófiák nyelvén.

A tárgy tematikája:
A. Schopenhauer és L. Feuerbach bölcselete;
a dialektikus és a történelmi materializmus;
A. Comte pozitivista rendszere;
a logisztika;
a neopozitivizmus;
L. Wittgenstein filozófiája;
E. Husserl és M. Scheler fenomenológiája;
a pragmatizmus; a strukturalizmus;
az exisztencializmus;
Fr. W. Nietzsche filozófiája;
H. Bergson és M. Blondel bölcselete;
P. T. de Chardin filozófiája;
J. Maréchal, B. Lonergan és K. Rahner filozófiája;
a perszonalizmus.

Követelmény: a félév végén kollokvium, és ezt követően szigorlat a 4 szemeszter anyagából.

Kötelező és ajánlott irodalom:
Nyíri T.: A filozófiai gondolkodás fejlődése (Budapest, 2001. Szent István Társulat); Copleston, Fr.: A history of philosophy I-III. (New York, 1985. Image); Vanni Rovighi, S.: Storia della filosofia contemporanea (Brescia, 1980. Scuola); Christliche Philosophie 1-3. (Graz, 1987. Styria); Copleston, Fr.: Contemporary Philosophy (London, 1972. Search Press); Russell, B.: A nyugati filozófia története (1994. Göncöl); Kecskés P.: A bölcselet története (Budapest, 1981. SZIT); Hársing L.: A filozófiai gondolkodás Thalésztől Gadamerig (Miskolc, 2002. Bíbor).
Felelős tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Leírás:
Fundamentális teológia I. (Vallás)
Fundamental Theology I. (Religion)

Tanegységi előfeltételek: nincs

A tárgy célja:
A tárgy a vallási alapjelenségekkel, a nagy világvallásokkal, ezeknek a kereszténységhez való viszonyával, a kereszténységgel mint vallással, valamit korunk vallási jelenségeivel foglalkozik.

Fejlesztendő kompetenciák:
• A vallási jelenségek és a világvallások alapos ismerete
• Képesség a kereszténységnek az emberiség vallási hagyományának egészében való elhelyezésére
• Elkötelezettség a vallások közötti párbeszéd előmozdítására

A tárgy tematikája:
1. A vallás fogalma
2. A térrel kapcsolatos vallási alapjelenségek
3. Az idővel kapcsolatos vallási alapjelenségek
4. A természet mint a vallási szimbólumok talaja
5. Keresztény vallási jelenségek a vallásfenomenológia tükrében
6. Vallás és pszichológia
7. A zsidóság
8. Az iszlám
9. A hinduizmus
10. A buddhizmus
11. A vallások teológiája
12. A szekularizáció
13. A vallási fundamentalizmus
14. A New Age

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: két zárthelyi dolgozat
Félév végi ellenőrzés: szóbeli vizsga

Kötelező és ajánlott irodalom:
Várnai Jakab: A vallás a fundamentálteológia szempontjából. SZHF jegyzete, Szeged 1998.
Kránitz Mihály: Alapvető Hittan I. Kinyilatkoztatás, vallás, vallások. Budapest, SZIT, 2000.
Horst Bürkle: Az istenkereső ember. A világvallások istenkeresése. Szeged, Agapé, 1998.
Helmut von Glasenapp: Az öt világvallás. [Budapest], Talentum, 21998
Nostra Aetate (a II. Vatikáni Zsinat nyilatkozata a nem keresztény vallásokról)

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. A tér és az idő szemléletének összehasonlítása J. Ratzinger: A liturgia szelleme c. művében és M. Eliadénál
2. A tér és az idő eliadei felfogásának alkalmazhatósága az Ószövetség látásmódjára
3. Freud valláskritikájának értékelő bemutatása
4. Az ateizmus és az agnoszticizmus
5. Az anonim kereszténység elmélete K. Rahnernél
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Leírás:
Fundamentális teológia II. (Kinyilatkoztatás)
Fundamental Theology II. (Revelation)

Tanegységi előfeltételek: nincs

A tárgy célja:
A tárgy a teológiai megismerés objektív és szubjektív princípiumával, a kinyilatkoztatással és a hittel, valamint az egyház hitét tanúsító fórumokkal, a Szentírással, a hagyománnyal, a tanítóhivatallal, a tudományos teológiával és a hívők hitérzékével foglalkozik.

Fejlesztendő kompetenciák:
• A kinyilatkoztatás és a hit teológiájának átfogó ismerete
• Képesség az egyház hitének tudományos szemléletű megközelítésére
• Elkötelezettség a Szentírás az egyház tanításának tanulmányozására

A tárgy tematikája:
1. A kinyilatkoztatás a Szentírásban
2. A kinyilatkoztatás teológiatörténete
3. Az újkori kinyilatkoztatás-kritika alapeszméi, a kanti filozófia kihívásai és az I. vatikáni zsinat
4. A Dei Verbum dogmatikai konstitúció
5. A kinyilatkoztatás lehetőségének megalapozása
6. A kinyilatkoztatás mint tanítás és mint történelem
7. A kinyilatkoztatás mint belső tapasztalat és mint dialektikus jelenlét
8. A kinyilatkoztatás mint szimbólumfeltárulás
9. A hit a szentírásban
10. A hit szisztematikus tárgyalása
11. A Szentírás
12. A sugalmazás
13. A hagyomány
14. Tanítóhivatal, teológia, hitérzék

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: két zárthelyi dolgozat
Félév végi ellenőrzés: szóbeli vizsga

Kötelező és ajánlott irodalom:
Várnai Jakab: A kinyilatkoztatás és a hit. Budapest, Sapientia, 2003.
Dulles, Avery: A kinyilatkoztatás modelljei. Budapest, Vigilia, 2005.
Knoch, Wendelin: Az emberkereső Isten. Kinyilatkoztatás, Szentírás, hagyomány. Szeged, Agapé, 1999.
Kránitz Mihály: Alapvető hittan IV. Hit, tudás és megismerés. Budapest, SZIT, 2000.
Rahner, Karl: A hit alapjai. Bevezetés a kereszténység fogalmába. Szeged, Agapé, 1998.

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. Mítosz és kinyilatkoztatás teológiai szempontból
2. A bibliai hermeneutika aktuális kérdései
3. A kinyilatkoztatás történetének teológiája K. Rahnernél
4. A hit megalapozásának szükségessége és határai
5. A Fides et Ratio a hit és az ész együttműködéséről
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Leírás:
Fundamentális teológia III. (Alapvető krisztológia)
Fundamental Theology III. (Christology)

Tanegységi előfeltételek: nincs

A tárgy célja:
Ki volt, és mit akart a Názáreti Jézus? Milyen ismereteink vannak a történelmi Jézus önértelmezéséről, céljairól és sorsáról?

Fejlesztendő kompetenciák:
• A történeti Jézusra vonatkozó tudásunk forrásainak és terjedelmének ismerete
• Fogékonysás Jézus Krisztus emberi valóságára
• Elkötelezettség a tudományos teológia eredményeinek az igehirdetésbe való beépítésére

A tárgy tematikája:
1. Jézus Krisztus a keresztény hitben és a teológiában
2. A krisztológia kiindulópontjai
3. Megismerni valakit a történelmen keresztül
4. Megismerésünk hermeneutikus jellege és Jézus megismerése
5. Jézus Krisztus történetiségének megközelítése a Biblián kívüli forrásokon keresztül
6. Jézus Krisztus történetiségének megközelítése a Biblián keresztül
7. A Jézus-kutatás története és eredményei
8. Az ősegyház közvetítő szerepe
9. Az evangélisták közvetítő szerepe
10. Ki volt és mit akart Jézus
11. Jézus Krisztus tanúsága önmagáról
12. A csodák és jövendölések kérdése
13. A föltámadás
14. Jézus jelenlétének formái

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: két zárthelyi dolgozat
Félév végi ellenőrzés: szóbeli vizsga

Kötelező és ajánlott irodalom:
Kasper, Walter: Jézus a Krisztus. Budapest, Vigilia, 1996.
Kessler, Hans: Krisztológia (2. fejezet: Bibliai alapok). In Schneider, Theodor: A dogmatika kézikönyve I. Budapest, Vigilia, 1996.
Kránitz Mihály: Alapvető hittan II. Jézus Krisztus személye. Budapest, SZIT, 1999.
Sesboüé, Bernard: Krisztus pedagógiája. Az alapvető krisztológia elemei. Budapest, Vigilia, 1997.
Várnai Jakab: Út Jézushoz. Szeged, SzHF, 32005.

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz
1. R. Bultmann Jézus Krisztus és a mitológia című művének elemzése
2. Jézus Krisztus feltámadásának kérdése a kortárs teológiában
3. Jézus messiási címei
4. Jézus személye zsidó szempontból
5. A vallás pluralista teológiájának krisztológiája
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Leírás:
Fundamentális teológia IV. (Alapvető egyháztan)
Fundamental Theology IV. (Ecclesiology)

Tanegységi előfeltételek: nincs

A tárgy célja:
Az egyháznak mint a keresztény hit a keresztény alanyának és tárgyának értelmezése a maga összetettségében.

Fejlesztendő kompetenciák:
• Az egyház önértelmezésének ismerete
• Fogékonysás az egyház összetett valóságára
• Elkötelezettség az egyház életébe való bekapcsolódásra

A tárgy tematikája:
1. Az egyház krisztusi eredete
2. Az egyház alapítása a történet-kritikai kutatás szemével
3. Az apostoli kor egyháza
4. A II. Vatikáni zsinat tanítása az egyházról
5. Communio egyháztan
6. Az egyház mint az üdvösség szentsége
7. Az egyház alapfunkciói
8. "Egy, Szent"
9. "Katolikus, Apostoli"
10. Az egyház alapformái
11. A laikusok az egyházban
12. Fölszentelt szolgálatok az egyházban
13. Intézmény és karizma az egyházban
14. Az egyház modelljei

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: két zárthelyi dolgozat
Félév végi ellenőrzés: szóbeli vizsga

Kötelező és ajánlott irodalom:
Várnai Jakab: Egyháztan. Budapest, Sapientia, 2003.
Siegfried Wiedenhofer: Ekkleziológia. In Theodor Schneider: A dogmatika kézikönyve II. Budapest, Vigilia, 1996. 49-159.
Avery Dulles: Az egyház modelljei. Budapest, Vigilia, 2003.
Kránitz Mihály: Az egyház. Alapvető hittan III. Budapest, SZIT, 1999.
Tomka Ferenc: Intézmény és karizma az egyházban. Vázlatok a katolikus egyház szociológiájához. Budapest, OLI, 1991.

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. A szerzetesség teológiája
2. Az állandó diakonátus teológiai kérdései
3. A papi nőtlenség
4. Karl Rahner teológiája az egyházról
5. Az egyház hely(zet)e a szekularizált világban
Felelős tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Leírás:
Latin I.
Latin Language I.

Tanegységi előfeltételek: nincs

A tárgy célja:
1. A latin nyelv és kultúra megismerése.
2. Az alábbi nyelvtani ismereteket elsajátíttatni a hallgatókkal.
(Kiejtés; általános tudnivalók; declinatiók; a teljes igeragozás activumban; praesens, praeteritum, futurum imperfectum indicativi passivi; locativus; vocativus; imperativus I., névmások – személyes, mutató, vonatkozó, birtokos, visszaható; adverbium; melléknévfokozás; számnevek)

Fejlesztendő kompetenciák:
• 1. A latin nyelv nyelvtani szerkezetének ismerete.
• 2. Fordítási kompetencia latinról magyarra történő fordításban.
• 3. A latin és ógörög kultúra ismerete.

A tárgy tematikája:
1. Kiejtési szabályok, egyéb általános tudnivalók, I. és II. declinatio, Praesens imperfectum indicativi activi
2. I. szöveg fordítása, interpretálása
3. III. declinatio, Praeteritum imperfectum indicativi activi
4. II. szöveg fordítása, interpretálása
5. Vocativus, Locativus, Imperativus, személyes, birtokos, mutató, visszaható, vonatkozó névmások
6. Praesens perfectum indicativi activi, III. szöveg fordítása, interpretálása
7. Adverbium, Futurum imperfectum indicativi activi, Praesens imperfectum coniunctivi activi
8. IV. szöveg fordítása, interpretálása
9. IV. és V. declinatio, Praesens, Praeteritum, Futurum imperfectum indicativi passivi
10. Praeteritum perfectum passivi, V. szöveg fordítása, interpretálása
11. Praeteritum imperfectum, perfectum coniuncti activi, melléknévfokozás, számnevek
12. Praesens perfectum coniunctivi activi, VI. szöveg fordítása, interpretálása
13. VI. szöveg fordítása, interpretálása
14. Félév végi értékelés

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: rövid írásbeli teszt minden óra elején.

Kötelező és ajánlott irodalom:
Odrobina László: Latin nyelv kezdőknek
Banó-Nagy-Waczulik: Latin nyelvkönyv
_Gyakorlat, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Leírás:
Latin II.
Latin Language II.

Tanegységi előfeltételek: Latin kezdő I.

A tárgy célja:
1. A latin nyelv és kultúra megismerése.
2. Az alábbi nyelvtani ismereteket elsajátíttatni a hallgatókkal.
(Praesens, Praeteritum imperfectum coniunctivi passivi, Participium imperfectum activi és perfectum passivi, possum ige ragozása; Praesens, Praeteritum, Futurum perfectum indicativi passivi; Praesens, Praeteritum perfectum coniunctivi passivi; Participium instans activi és passivi; deponens igék; volo ige ragozása; Consecutio temporum; Ablativus absolutus imperfectus, perfectus és mancus; coniunctivus optativus és dubitativus; Accusativus és Nominativus cum infinitivo; Gerundium, Supinum ablativusa;Adverbium közép- és felsőfok mellett)

Fejlesztendő kompetenciák:
• 1. A latin nyelv nyelvtani szerkezetének ismerete.
• 2. Fordítási kompetencia latinról magyarra történő fordításban.
• 3. A latin és ógörög kultúra ismerete.

A tárgy tematikája:
1. Átfogó nyelvtani ismétlés
2. Praesens, Praeteritum imperfectum coniunctivi passivi, Participium imperfectum activi, Participium perfectum passivi, possum ige ragozása
3. Praesens, Praeteritum, Futurum perfectum indicativi passivi, Praesens, Praeteritum perfectum coniunctivi passivi, VII. szöveg fordítása, interpretálása
4. Participium instans activi és passivi, deponens igék, volo ige ragozása, Consecutio temporum
5. VIII. szöveg fordítása, interpretálása
6. Ablativus absolutus imperfectus és perfectus, coniunctivus optativus
7. Accusativus és Nominativus cum infinitivo, IX. szöveg fordítása, interpretálása
8. Ablativus absolutus mancus, Gerundium, Coniunctivus dubitativus, Supinum ablativusa
9. Adverbium közép- és felsőfok mellett, X. szöveg fordítása, interpretálása
10. XI. szöveg fordítása, interpretálása, ismétlő nyelvtani gyakorlatok
11. XI. szöveg fordítása, interpretálása, ismétlő nyelvtani gyakorlatok
12. XII. szöveg fordítása, interpretálása, ismétlő nyelvtani gyakorlatok
13. XII. szöveg fordítása, interpretálása, ismétlő nyelvtani gyakorlatok
14. Félév végi értékelés

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: rövid írásbeli teszt minden óra elején.

Kötelező és ajánlott irodalom:
Odrobina László: Latin nyelv kezdőknek
Banó-Nagy-Waczulik: Latin nyelvkönyv
Felelős tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Teljesítendő:
min.6 kredit
_Előadás, kötelező, 3 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Utolsó frissítés dátuma: 2014.01.25. 23:09

Súgó

 
Ezen az oldalon az egyetem ETR tanulmányi rendszerében meghirdetett kurzusok közt kereshet és böngészhet. Az ETR-ből az adatok időszakosan kerülnek áttöltésre, ennek időpontját az „Utolsó frissítés dátuma” szövegnél ellenőrizheti. Fontos, hogy csak azok a képzések, szakok, oktatók stb. jelennek meg itt, amelyekhez (akikhez) az adott félévben már történt az ETR-ben kurzushirdetés. A teljes egyetemi szakkínálatról a felvi.hu oldalain, vagy az egyes karok honlapján tájékozódhat.
 
Először az egyetemi félévet kell kiválasztania, ez az oldal tetején a „… félév ETR-tanrend” felirat melletti balra <<<, ill. jobbra >>> mutató hármas nyílhegyekkel lépegetve lehetséges. Magán a feliraton való kattintás az oldalt alapállapotba állítja.
 
A „Tanrendi kereső” mezőbe írt szöveggel általános keresést végezhet egy lépésben a képzési programok, kurzuskódok, oktatók, szakok és tanszékek közt.
 
Ha a „Részletes keresési feltételek” dobozt a jobbra mutató kettős >> nyílheggyel kinyitja, akkor több szempontú keresést indíthat, ha a megfelelő mezőkre való kattintás után megjelenő listákból a kívánt tételeket (feltételenként egyet) kiválasztja. A lekérdezéshez kijelölt szempontokat a „Kiválasztott keresési feltételek” rész után ellenőrizheti.
 
A „Tanrendi böngésző” részben keresés nélkül, rendezett listákat áttekintve tájékozódhat a féléves tanrendben. A böngészést több kiinduló szempont szerint lehet elkezdeni (oktatók, szakok, képzési programok, tanszékek, ill. karok).
 
A böngésző és a kereső többoszlopos eredménylistái általában a különböző oszlopok szerint átrendezhetők: ehhez a megfelelő oszlopnévre kell kattintania (egyszer az emelkedő, kétszer a csökkenő sorrendhez). Az aktuális rendezettséget a fel- vagy lefelé mutató kettős nyílhegy mutatja az oszlopnévben.
 
A listák sorainak a végén található jobbra mutató kettős >> nyílhegyek rendszerint a megfelelő adat ETR-beli nyilvános adatlapját mutatják meg. Az ezen való továbblépés esetén előfordulhat, hogy egy link már védett, nem nyilvános oldalra vezet, ilyenkor az ETR-es bejelentkező képernyő jelenik meg. Ekkor vagy lépjen vissza a böngészője megfelelő gombjával, vagy jelentkezzen be az ETR-be, ahol az adatlekérést a védett oldalakon is folytathatja.
 
A „Képzési programok szerinti kurzuskódlista” képernyőn két adat rövidítetten kerül megjelenítésre. Ezek feloldása:
Képzési forma (szint)
 
Tagozat
0
Nem releváns
 
E
Esti
A
Alapképzés
 
K
Képzőhelyen kívüli
B
Bachelorképzés
 
L
Levelező
E
Egységes osztatlan képzés
 
N
Nappali
F
Felsőfokú szakképzés
 
T
Távoktatás
K
Kiegészítő alapképzés
 
 
 
M
Mesterképzés
 
 
 
P
Doktori képzés
 
 
 
S
Szakirányú továbbképzés
 
 
 
X
Egyéb képzés