PEDA-PED PEDA-PED modul |
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Pukánszky Béla Dr. (PUBHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.5 kredit
Leírás:
A kurzus propedeutikus jellegű: célja bevezetés filozófia tanulásába és kutatásába, illetve a szaktudományok, főként a humán tudományok általános elméleti alapjainak elsajátításába. Olyan speciális és általános ismeretanyag minimumát mutatja be, amely megkönnyíti a filozófia fő problémáinak áttekintését, sajátos eredményeinek megkülönböztetését a szellemi kultúra egyéb képződményeitől, illetve elősegíti a filozófiai és a más jellegű tudás közötti viszony jobb megértését. Átfogó szemléleti elveket ad egyfajta ismeretanyag elsajátításához, a képzés során szükséges kutatások (évfolyamdolgozat, szakdolgozat készítés) végzéséhez, a tudományos munka első lépéseinek megtételéhez. A propedeutika keretei között nyújtott nem specifikus ismeretanyag a filológia, specifikus ismeretkörök: a problematika, a metodológia és a metafilozófia.
Filológia. Bibliográfia, textológia, biográfia, lexikon, kézikönyv, monográfia, periodika stb.
Problematika. A filozófia tárgya, problematikája és elméleti tartalma. A tárgy értelmezésének típusai. A megoldások sokfélesége és viszonylagossága. A filozófiai szemléletmód problematizáló és kritikai jellege. A filozófiai elmélet axiológiai vonatkozásai. Teljesség és rendszerszerűség. Világnézeti és világképbeli elemek. Átfogó jelleg és diszciplinarizáltság. Az alkalmazott filozófia. A filozófia humánus tartalma és dezantropomorfizáló törekvései.
Metodológia. Metodika és metodológia. Internalista és externalista metodológiák. Zárt és nyitott módszerek. A módszer (metodus) összetettsége: alapelvek és gondolkodási eljárások. Két nagy módszertípus: dialektikus és metafizikus. Specifikus eljárások: absztrakció, redukció, extrapoláció stb. Fogalom- és elméletalkotás. Ontológiai és gnoszeológiai előfeltevések szerepe a módszer kialakulásában. A feltárás és a kifejtés módszere. A bizonyítás problémája a filozófiában és más elméleti területeken. A bizonyítás és a meggyőzés viszonya. Bizonyítás, érvelés, tanítás.
Metafilozófia. A filozófia önreflexiója és külső jellemzése. A filozófia tárgyelmélete és metaelmélete. A filozófia metaelméleti lehetőségei. A filozófia önértelmezésének fontosabb állomásai (képviselőinek erre vonatkozó reprezentatív szövegei). A filozófia ideológiai és tudományos leírhatósága. A filozófia és a nyelv viszonyának problémái. A filozófia nyitottsága és egzaktsága, elméleti kapcsolatrendszere (vallás, szaktudományok, művészet stb.). A filozófia pluralitása. Elméleti filozófia és filozófiatörténet. A filozófia funkciói.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Pukánszky Béla Dr. (PUBHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.4 kredit
Leírás:
A tantárgy oktatásának általános célja, hogy a szociológia ismeretanyagának átadásával megteremtse a pedagógiai szakképzés szociológiai tudásalapját, megalapozza a Nevelésszociológia c. tárgy elsajátítását. Olyan szemléletmódot, fogalmi apparátust, ismereteket és módszereket kíván a hallgatóknak átadni, mely segítségével képesek lesznek a nevelés/iskola társadalmi beágyazottságának felismerésére és a magyar társadalom folyamatainak és jelenségeinek értelmezésére.
A kurzus alapozó jellegű, mely a szociológiai gondolkodás fejlődésébe, a jellegzetes szociológiai nézőpontok sajátosságaiba, a szociológia alapfogalmaiba, az empirikus szociológiai munka módszertanába és a társadalmi tagozódás problémakörébe kíván betekintést nyújtani.
Tematika
1. A szociológiai gondolkodás fejlődésének áttekintése (az elméleti megismerés)
- a szociológiai szemléletmód lényege, sajátosságai
- a szociológia irányzatai
- a társadalomtudományokra ható főbb eszmeáramlatok (konzervativizmus, liberalizmus,
szocializmus)
2. A szociológiai módszerek bemutatása (az empirikus megismerés)
- a megismerés típusai
- az empirikus megismerés sajátosságai
- az empirikus kutatás vázlata
- adatgyűjtési módszerek a szociológiában
- adatfeldolgozás és adatelemzés
3. Társadalmi tagozódás, szegénység, mobilitás (elmélet és empíria)
- a társadalmi tagozódás alapfogalmai
- elméletek és módszerek a társadalmi csoporttagozódás kutatásában
- a társadalomszerkezet alakulásának nemzetközi és hazai tendenciái
- a szegénység (elméletek, hazai empirikus kutatások)
- a mobilitás alapfogalmai és elméleti kérdései
- a mobilitáskutatás módszertana
- a társadalmi mobilitás alakulásának nemzetközi és hazai tendenciái
4. A társadalmi élet egyes jelenségei:
oktatás, gazdaság, életmód, kultúra és szocializáció, vallás, deviáns magatartás.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Vidákovich Tibor Dr. (VITHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.4 kredit
Leírás:
A témák feldolgozása elősegíti a tanárképzésben megjelenő elméleti ismeretek elmélyítését. A kötelező szakirodalom lehetővé teszi az egyes tematikus egységek részletesebb megismerését, az iskolai gyakorlattal való kapcsolat megteremtését.
Tematika:
1. A személypercepció elméletei. A társészlelés jellemzői és hibái.
2. Az oksági következtetések (attribúció) elméletei. Motiváció és attribúció, nevelés és attribúció.
3. A proszociális viselkedés és az agresszió. Az agresszió és szorongás kapcsolata.
4. Az attitűd fogalma, funkciói, mérésének lehetőségei. A tanári attitűd és viselkedés kapcsolata.
5. A saját magammal kapcsolatos attitűdök: önbecsülés, énkép, identitás.
6. A kommunikáció elmélete: a verbális és nem verbális kommunikáció funkciói, jellemzői. A meggyőző közlés: propaganda és tömegkommunikáció és annak hatása a gyerekekre.
7. A csoport kialakulása, jellemzői: szerepek, normák, struktúra, kohézió.
8. Munkában a csoport: szociális facilitáció, csoportdöntés, csoportgondolkodás, a feladat természete és a csoport
9. A csoport hatása az egyénre: vonatkoztatási csoport, konformitás, engedelmesség. A kortárscsoport, mint vonatkoztatási keret.
10. A vezetés pszichológiája, vezetési stílusok. A tanár, mint vezető. Informális vezetők az iskolai osztályban és a tantestületben.
11. A vonzalom és a kapcsolatok dinamikája. Az interperszonális konfliktusok természete.
12. A csoportközi viselkedés és az előítélet problémája.
13. Az értékek szerepe. Az értékkonfliktusok jellemzői.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Vidákovich Tibor Dr. (VITHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.11 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Önálló vizsga, kötelező, 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Szigorlat
Javasolt felvétele:
a képzés 6. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Pukánszky Béla Dr. (PUBHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A kurzus célja, hogy a hallgatók felelevenítsék és rendszerezzék az emberi test felépítésével, működésével kapcsolatos ismereteiket. Megismerkedjenek a napjainkban leggyakoribb betegségek biológiai hátterével, kialakulásuk okaival és megelőzésük lehetőségeivel. Megismerjék a testi és lelki egészség megóvásának módjait és a családi, iskolai nevelés ilyen irányú feladatait.
Tamatika
Az emberi szervezet felépítése és működése (a sejt; a szövetek; patológiai alapok; mikrobiológiai alapok; szervrendszerek; a tanulás, gondolkodás és emlékezés biológiai folyamatai).
A fontosabb krónikus betegségek jellemzői, prevenció és rehabilitáció, egészségtani alapok (higiénia; testi és lelki egészség megóvása; a helyes életmód; a szenvedélybetegségek, a stresszhatások, a szorongás és a depresszió kivédése; szűrővizsgálatok; védőoltások; a családi és az iskolai nevelés szerepe, felvilágosítás).
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Vidákovich Tibor Dr. (VITHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.6 kredit
Leírás:
A gyakorlat célja, hogy a matematika tantárgy elméleti ismeretanyagát kiegészítve bemutassuk a gyakorlatban előforduló statisztikai jellemzők meghatározásának, értelmezésének menetét. A tematika összeállításának fontos alapelve volt, hogy - mivel a számítógép jórészt mentesít a statisztikai számolások nehézségei alól, csak olyan jellegű és mélységű anyag szerepeljen benne, amely nélkülözhetetlen a számítógépes statisztikai elemzések szakszerű végrehajtásához.
Tematika
Leíró statisztika
A változók eloszlásának meghatározása, az eloszlás ábrázolása (abszolút és kumulatív gyakoriságok, kvartilisek, decilisek); a mintaközép jellemzésére használt mutatók meghatározása (átlag, medián, módusz); a szóródás mérőszámai (terjedelem, átlagos eltérés, interkvartilis félterjedelem, szórás, variancia); két változó összefüggésének jellemzése korrelációs együttható segítségével, a parciális korrelációs együttható
Statisztikai hipotézisek vizsgálata
Statisztikai táblázatok kezelése (t-eloszlás, F-eloszlás, c2-eloszlás); középértékekre és szórásra vonatkozó próbák (t-próbák, F-próba, Welch-próba, varianciaanalízis; rangsorolt adatok elemzésére alkalmas próbák (Wilcoxon-, Mann-Whitney-, Kruskall-Wallis-, Jonckheere-Terpstra-próba); korrelációs együtthatók szignifikancia-vizsgálata (Pearson-, Spearman-, Kendall- korrelációk).
Az adatstruktúra elemzésének néhány módszere
Klaszteranalízis (legközelebbi és legtávolabbi szomszéd módszere euklideszi távolságmérés alkalmazásával), regresszióanalízis egy függő és egy független változó bevonásával.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Vidákovich Tibor Dr. (VITHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.6 kredit
Leírás:
A számítógép felépítése és működési elve. Hardver alapismeretek: processzor, memória, billentyűzet, monitor, mágneslemez. Szoftver alapismeretek: file, könyvtárstruktúra, operációs rendszerek, felhasználói programok, parancsvezérlés, menüvezérlés.
Adatok gépi tárolása és kezelése. A DOS operációs rendszer jellemzői és alapvető parancsai. A Norton Commander funkciói, kezelése. Tömörített adattárolás, a fontosabb tömörítő programok kezelése. Víruskeresés és irtás.
WINDOWS alapismeretek - az interaktív felhasználói felület kezelése (Windows 98).
A WINWORD szövegszerkesztők kezelése. Fileműveletek, szövegműveletek, blokkműveletek. Formázás (karakterformázás, bekezdésformázás, szekcióformázás, dokumentumformázás). Keretezés, felsorolások és számozások. Fejléc, lábléc, oldalszámozás; lábjegyzet készítés. Szövegrészek keresése, cseréje; ablakok kezelése; rövidítésszótár. Szövegellenőrzés (automatikus javítás, nyelvi segédprogramok ).
A WORD 97 (8.0) eltérései a Word 6.0-tól. Stílusok és sablonok. Objektumok beillesztése.
Táblázatkezelés számítógéppel, az EXCEL táblázatkezelő rendszer.
Multimédia nyújtotta lehetőségek az oktatásban. Az Internet főbb szolgáltatásai. Elektronikus levelezés.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
PEDD PEDD modul |
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Pukánszky Béla Dr. (PUBHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.29 kredit
Leírás:
A szakdolgozat témájához kapcsolódó források, szakirodalom feltárása, módszertani kérdések megbeszélése, konzultációk.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 9. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 10. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 25 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
0
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
PEDGY PEDGY modul |
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Pukánszky Béla Dr. (PUBHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.8 kredit
Leírás:
8 féléves tárgy, melynek keretében a hallgatók megismerik a hazai közoktatási és felsőoktatási intézmények működését, intézményi gyakorlatokon vesznek részt: óvoda, általános- és középiskola, speciális iskola, nevelőinzézet, pedagógiai intézet és szakszolgálat, oktatási iroda
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 6. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 7. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 8. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
PEDSZ PEDSZ modul |
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Pukánszky Béla Dr. (PUBHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.12 kredit
BTK Elôadás/Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
0
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
PEDT PEDT modul |
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Pukánszky Béla Dr. (PUBHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.10 kredit
Leírás:
A már meglevő neveléstörténeti ismeretekre építve a hallgató:
1. szerezzen jól megalapozott tudást a 19-20. századi neveléstörténet eszmetörténetéről, eseménytörténetéről;
2. ismerje meg a neveléstörténeti kutatás újabb metodikáját, illetve a neveléstörténet újabb keletű határtudományait (pl. gyermekkortörténet, családtörténet, pszichohistória);
3. mélyítse el a 19-20. századi magyar neveléstörténettel kapcsolatos ismereteit úgy, hogy a mai magyar iskolaügy és pedagógia jelenségeit történeti háttér segítségével tudja elemezni-értelmezni.
Tematika
A magyarországi tanügyigazgatás története. A középiskolai tanárképzés története Magyarországon. Magyarországi pedagógiai irányzatok, pedagógiai iskolák a 19. században. A pedagógia önálló tudománnyá válása, az egyetemi tanszékeken kidolgozott pedagógiai koncepciók sajátosságai. A budapesti, a debreceni és a kolozsvári-szegedi pedagógiai iskola képviselői. Az iskolai oktatás segédeszközeinek fejlődése. Diákegyesületek és önképzőkörök, iskolán kívüli nevelés.
Új kutatási területek, módszerek és határtudományok. Markáns pedagógiai irányzatok megjelenése a 18. század végén Európában. Az egyes országok iskolahálózatának horizontális és vertikális kiépülése. „Angolszász” és „kontinentális” típusú tanügyirányítási rendszerek. Herbartizmus és Herbart-kritika. A herbartizmus térhódításának okai, az irányzat világméretű elterjedése. Az antiherbartista irányzatok képviselői. Filozófiai alapozottságú pedagógiai irányzatok a 19-20. század fordulójától. Gyermekközpontúság a pedagógiában. A reformpedagógia kialakulásának és terjedésének eszmetörténeti, társadalomtörténeti háttere. A reformpedagógia kritikája egykor és ma. Reformpedagógiák és alternatív irányzatok a második világháború után. Az ezredforduló pedagógiai kihívásai.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Önálló vizsga, kötelező, 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Szigorlat
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Ravaszné Dr Zsolnai Anikó Dr. (ZSAHADS.SZE)
Teljesítendő:
min.17 kredit
Leírás:
A kurzus keretében az eddig hagyományosan neveléselméletinek tekintett témák kiegészülnek olyan, eddig nem tárgyalt problémakörökkel, amelyek elősegítik a neveléssel kapcsolatos attitűdök és képességek orientálását és fejlesztését. A klasszikus neveléselméleti témák – a nevelés tényleges és lehetséges céljai, nevelési módszerek, értékek és értékrendszerek közvetítése, az erkölcsi szocializáció, sajátos nevelési feladatok az iskolában - mellett bekerülnek a tematikába az alternatív pedagógiák, a nevelés szociobiológiai és antropológiai alapjai, a szociális kompetencia és a személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése, a magatartási zavarok és a nevelési devianciák összefüggése a szociális készségek és képességek fejlettségével foglalkozó témakörök.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 6. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 6. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 6. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 7. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Önálló vizsga, kötelező, 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Szigorlat
Javasolt felvétele:
a képzés 7. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Csapó Benő Dr. (CSBHACS.SZE)
Teljesítendő:
min.18 kredit
Leírás:
Az oktatáslélektan kialakulása, az iskolai és iskolán kívüli oktatást megalapozó kutatási területek. Pszichológia és pedagógia viszonya. A pszichológiai elméletek pedagógiai alkalmazásai. Pedagógia és pszichológia párhuzamos fejlődése és kölcsönhatása.
A behaviorista pszichológia és hatása az oktatás elméletére. Korai szakaszainak hatása az oktatásban: a kondicionálás és az operáns kondicionálás, Skinner szerepe a programozott oktatás kialakulásában, az elágazó programoktól a számítógépes oktatásig. A viselkedés-lélektan érettebb korszaka, Bandura szociális tanulás elmélete. Bloom taxonómiája és szerepe az oktatás céljainak operacionalizálásában.
A pszichometria hatása, az intelligenciakutatás és az általános képességek szerepének feltárása. Az intelligencia és az emberi képességek szerkezete, az egyéni különbségek elmélete. A pszichometria szerepe a pedagógiai tesztelmélet fejlődésében.
Az organizmikus elméletek szerepe az oktatásban. A Piaget iskola eredményei, hatása az oktatásban, a tananyagelemzés és a taneszköz-tervezés pszichológiai megalapozása. A képességek fejlődése folyamat. Az új matematika tanítása. Bruner hatása az oktatáselmélet fejlődésére.
A kognitív pszichológia és hatása. Tanulás szövegekből. A megértés fogalma. A reprezentáció, a mentális modellek. Szövegmegértés elméletek. A tudás központi fogalommá válása, a kétféle tudás megkülönböztetése. Tudástechnológia tudáspszichológia, tudásbázis, tudásreprezentáció. A jól szervezett, széles körben felhasználható tudás jellemzői.
Az oktatás eredményességét meghatározó nem kognitív jellegű tényezők, személyiségvonások: életcél, énkép, sikerorientáltság, kudarctűrés, érdeklődés, motiváltság. A szűkebb értelemben vett oktatás fogalmába nem tartozó iskolai és tanórai történések (rejtett tanterv) és a tanulók egymás közötti interakciói. A tanári munkát, a tanítást kísérő egyéb pszichológiai jelenségek (a tanár, mint modell, tanári elvárások).
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 5. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 6. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 6. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 7. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 7. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 8. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 8. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 9. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Önálló vizsga, kötelező, 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Szigorlat
Javasolt felvétele:
a képzés 8. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Vidákovich Tibor Dr. (VITHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.4 kredit
Leírás:
A hallgatók tájékozódjanak az oktatási rendszer és a társadalom kapcsolatáról, az oktatáspolitika fő tendenciáiról itthon és külföldön, az oktatásirányítás lehetséges stratégiáiról, a rendszer működésének minőségéről, az iskola mint szervezet működésének alapjairól.
Tematika
Társadalom és oktatás: iskolarendszer, társadalmi szelekció, esélyegyenlőség; az oktatás és munkaerőpiac összefüggései; társadalmi folyamatok és az oktatás; az európai integráció jellemzői és várható hatásai. Az oktatási rendszerek felépítése és működése: az oktatási rendszerek kialakulása, centralizált és decentralizált rendszerek; iskolarendszerek; a magyar közoktatás-politika jellemzői; a magyar közoktatási rendszer működése és irányítása, az oktatási törvény; a közoktatás minősége. Az iskola mint szervezet, az iskola és a pedagógus: szervezetelmélet és iskola; az iskola működésének alapdokumentumai; az iskola eredményessége és hatékonysága; a pedagóguspálya jellemzői; pedagógus-továbbképzés.
_Önálló vizsga, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 9. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 9. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
Felelős oktató:
Vidákovich Tibor Dr. (VITHAAS.SZE)
Teljesítendő:
min.5 kredit
Leírás:
Matematikai alapok. A halmazelmélet, a relációelmélet, a gráfelmélet, a kom¬bi¬na¬torika alapproblémái. A klasszikus kétértékű logika alapfogalmai, kijelentés- és pre¬di¬kátumlogika. Formulák, következményfogalom, kö¬vet¬kezte¬tési sé¬mák. A modális lo¬gika alapjai. A „szi¬gorú imp¬li¬ká¬ció” lo¬gikája, a releváns, az in¬de¬terminista, az ér¬ték¬ré¬ses logika. Függ¬vé¬nytani alapismeretek.
A valószínűségszámítás alapjai. Esemény, gyakoriság, valószínűség, va¬ló¬szí¬nű¬sé¬gek meghatározása. A va¬ló¬szí¬nű¬sé¬gel¬mé¬let axiomatikus felépítése. Va¬ló¬szí¬nű¬ségi vál¬to¬zók, valószínűségi el¬osz¬lá¬sok, elosz¬lás- és sűrűségfügg¬vé¬ny. A vár¬ható érték és a szó¬rás. Fon¬to¬sabb eloszlástípusok (egyen¬le¬tes, nor¬mál, Stu¬dent, ?2).
A statisztika alapjai. Statisztikai vizsgálat, so¬ka¬ság, min¬ta, sta¬tisztikai változók. Em¬pi¬ri¬kus el¬osz¬lá¬sok, az elosz¬lá¬si táb¬lá¬za¬tok hasz¬ná¬la¬ta. Középértékek (mó¬dusz, me¬dián, szám¬tani kö¬zép). A szó¬ró¬dás és mé¬rő¬szá¬mai, a szó¬rás. Sta¬tisz¬tikai következtetések, hipotézisvizsgálatok, konfidencia-intervallumok, szig¬ni¬fi¬kan¬cia-vizs¬gá¬la¬tok.
Hipotézisvizsgálatok. Esemény valószínűségére vonatkozó hipotézisvizsgálat. Or¬di¬ná¬lis változók középértékének összehasonlítása (Wil¬co¬xon-, Mann-Whitney-, Krus¬kal-Wallis-, Friedman-próba). Normális eloszlású változók várható értékének meg¬egye¬zése (t-próbák, Welch-próba). Szórások összehasonlítása (F-próba, egy¬szem¬pon¬tos va¬rian¬cia-ana¬lízis).
Eloszlásvizsgálatok. Dichotóm változók eloszlásának vizsgálata (?2-, McNemar-, Coch¬ran-Q-próba). Folytonos eloszlás típusának vizsgálata, normalitásvizsgálat (Kol¬mo¬gorov-, ?2-próba). Két folytonos eloszlású változó eloszlásának megegyezése (Kol¬mo¬go¬rov-Szmir¬nov-próba).
Összefüggésvizsgálatok. Nominális változók kapcsolata (?2-próba, asszociációs együtt¬ható, Cramer-?). Ordinális változók kapcsolata (rangkorreláció). Dichotóm és normális el¬osz¬lá¬sú változó közötti kapcsolat (pont¬bi¬sze¬riá¬lis korreláció). Normális eloszlású vál¬to¬zók kapcsolata (lineáris és parciális korreláció).
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|
PEDZV PEDZV modul |
Felelős tanszék:
Neveléstudományi Intézet
_Önálló vizsga, kötelező,
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
Záró (állam) vizsga
0
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudományi Intézet
|
|
|