SZTE magazin

Kiváló „környészeket” ad a társadalomnak

Beszélgetés a Magyar Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett Halász Jánossal

 

Augusztus 20. alkalmából rangos állami kitüntetéssel ismerték el Halász János, az SZTE TTIK Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék címzetes egyetemi tanárának az egyetemi szintű környezetvédelmi szakemberképzésben és oktatásszervezésben három és fél évtizeden át kifejtett munkásságát.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– Ön bábáskodott a környezettudományi szak megszületésénél. Miért jött létre ez a képzés?

– Kollégiumi szobatársam, Kiricsi Imre csábított az Alkalmazott Kémiai Tanszékre. Egyre inkább mutatkozott igény, hogy környezeti kérdésekben jártas szakembereket képezzenek, akik a földtudomány, a biológiához tartozó ökológia és a kémia területén is rendelkeznek megfelelő irányú ismeretekkel.

 

– Hosszú volt a képzés „evolúciója”?

– Igen, először speciálkollégiumként kezdtünk oktatni környezeti kémiát. A ’90-es években Burger Kálmán gyógyszerész, kémikus vezetésével megalakult a Környezet- és Természetvédelmi Kutatási Oktatási Regionális Centrum (Kötkorc), mely már környezetvédelmi szakemberek képzésével foglalkozott. A felsőfokú végzettségűek a felügyelőségeknél, a gazdálkodó szervezeteknél, illetve az önkormányzatoknál is hiányoztak, ezért született meg egy kétéves szakmérnök képzés. Közben létrehoztuk a doktori programot is.

 

– Majd a NAT-ban is megjelent a környezettan…

– Igen, és ilyen módon a tanárképzésben is igény mutatkozott rá – ennek a programnak a kidolgozásában is részt vettem. Ezután pedig a Debreceni Egyetemet követve Szegeden is megindult a környezettudományi szak. Szerettem volna, ha úgy hívják, hogy „környész”, a vegyész mintájára, mert a jelenleg is hivatalos megnevezését – „környezettudományi szak környezetkutató végzettséggel” – kicsit hosszúnak éreztem, de elvetették az ötletet. Hulladékkezelés- és gazdálkodás, víz- és talajvédelem, levegőtisztaság- védelmi és természetvédelmi szakirányokra lehetett jelentkezni.

 

– A kutatási témáik hogy alakultak?

– Kezdetben a katalizátorok alkalmazásával foglalkoztunk a kémiai folyamatok hatásosságának növelésére. Ismeretes, hogy például a gépkocsi kipufogógázában káros nitrogén-oxidok szabadulnak fel, melyek katalizátorral átalakíthatók. Hasonló vizsgálatokat folytattunk például a halogéntartalmú szerves vegyületekkel, az egykor sokat emlegetett freonokkal, melyek rendkívül stabilak, de a környezet megóvása érdekében le kellett őket valahogyan bontani. Kutatásaink kiterjednek a szennyvízbe kerülő szerves anyagok eltávolítására is. A fogamzásgátlók például a folyóba jutva komoly környezeti ártalmakat idézhetnek elő. Az alternatív energiaforrások körében foglalkoztunk a biodízellel, mely ma már kevésbé slágertéma, most leginkább algából próbáljuk előállítani.

 

– Mindennek köszönhetően a kémiát ma már nem csak a környezetszennyezéssel hozzák összefüggésbe.

– Napjaink két zászlóshajója a zöld kémia és a kémiai biztonság. Előbbi úgy próbálja a kémiai folyamatokat szabályozni, hogy minél kevésbé legyenek károsak a környezetre. A kémiai biztonság pedig azt jelenti, hogy próbálnak úgy gyártani kémiai anyagokat, hogy gyorsan lebomoljanak, a folyamatban részt vevő összetevők, illetve keletkező anyagok (metabolitok) pedig ne szennyezzék a környezetet.

 

– Elképesztő oktatói munkásságot tudhat maga mögött: 200-nál több hallgató diplomamunkáját, valamint több mint 60 TDK-dolgozatot irányított témavezetőként. Számos hallgatói díj birtokosa, mint az Ezüst- és Aranykréta vagy Az év oktatója amellett, hogy OTDT Mestertanári címet is kapott.

– Azt kell mondjam: számomra a hallgatók elismerései esnek a legjobban!

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AMM_kulonszamAlmaMater_Magazin_2019_tel
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01