SZTE magazin

50 éves a szegedi mérnökképzés

MK Larené a győztes léghajtány

 

Vadiúj léghajtánnyal hozott dicsőséget az idén 50 éves szegedi mérnökképzésnek a MK Laren csapat. A Szegedi Tudományegyetem négy mérnök szakos hallgatója és tanáruk teljesítménye lehengerlő: két kategóriában is lekörözte más intézmények nagy hagyományokra támaszkodó járműgépészeit.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Új ötletünk: a sorosan kapcsolt két munkahenger. Ehhez és az új versenykiíráshoz igazítottuk a léghajtányunk belsejét. A dizájn már tavaly bejött, azon nem változtattunk – magyarázza a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karán műszaki menedzser szakos, másodéves Temesvári Norbert.

A három mezőgazdasági és élelmiszer-ipari gépészmérnök csapattárs közül Hörömpő Miklós a csapatnév – MK Laren – ötletgazdája, de a hajtóműrendszer is hozzá kötődik. Deák Péter a felfüggesztést tartja magáénak, míg a harmadik harmadéves, Muladi Balázs a kerekek és a beállítások mestere. 4 ország 46 pályázója közül kerültek az élre az egri V. Nemzetközi Rexroth Pneumobil Versenyen.

– 2010-ben késő ősszel, a versenykiírás megjelenésekor kezdődött a munka: karácsonyig a számítógépes tervezés, a dokumentáció elkészítése miatt hetente egyszer- kétszer találkoztunk. Decemberben, januárban a fizikai munka vitt el sok időt. Aztán fő támogatónk műhelyében készítettük a vázat, majd a Mérnöki Karon az „autónk” üvegszálas testét. Ezt követte a terhelés és a finomra hangolás ugyancsak időigényes munkaszakasza Péter Szabó István tanár úr műhelyében – enged bepillantást munkanaplójukba Deák Péter. A tavalyi sikeres szereplés után 2012 tavaszán jelentős módosításokat hajtottak végre ugyanitt.

– Gázok termodinamikája, az áttétek megválasztása a gyorsulás érdekében, a szelepek működése – sorolja Hörömpő Miklós, hogy számára a járműépítés – ami nem része a szegedi képzésnek – milyen elméleti összefüggések megértését segítette.

– A gyárba, a céghez kikerülve is fel tudom használni, amit az órák utáni közös munkából tanultam – véli Muladi Balázs, aki szerint itt piacképes tudást kaptak. Kategória győztes és abszolút győztes lett a MK Laren és tűzpiros, sűrített levegővel 38 kilométer per óra csúcssebességgel száguldó léghajtánya. Az idén ötéves vágtára Péter Szabó István okleveles gépészmérnök, az SZTE MK Folyamatmérnöki Intézet adjunktusa hívta föl tanítványai figyelmét. Ezzel a géppel tavaly indultak először a sűrített levegővel hajtott, saját tervezésű és kivitelezésű járművek versenyén: Egerben bronzérmet, a Kecskeméten rendezett gálán aranyat ért a szegedi mérnöki teljesítmény. Az idén is éremgyűjtő pneumobil a Hungaroringen, a „száguldó cirkusz” kísérő rendezvényén és legutóbb a műszaki értelmiség napjának szegedi programján is bemutatkozott, de jártak a X. Axiál Gépkezelői Olimpián is, ahol bemutatójuknak ugyancsak nagy sikere volt. Ide elkísérte őket a Mérnöki Kar másik pneumobilcsapata is, a Pneugeot. Pedagógusként úgy véli: a gondos műszaki tervező munka jelentőségéről szerezhettek tapasztalatokat a MK Laren tagjai. Az pedig az idén ötvenéves szegedi mérnökképzésre, az itteni minőségi munkájára irányította a figyelmet, hogy a magyarországi műszaki felsőoktatási intézmények, valamint a cseh, lengyel és romániai egyetemek pneumobilversenyén két csapattal vett részt, ért el sikert az SZTE MK.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AMM_kulonszamAlmaMater_Magazin_2019_tel
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01