SZTE magazin

Akkezdet Phia irodalomról és zenéről beszélt

Závada Péter: „Sem a rap, sem pedig a slam poetry nem váltja fel a költészetet”

 

Telt házas felolvasás a Grand Caféban, hosszan kígyózó sorok a JATE Klub előtt: Szegeden is népszerű úgy az Akkezdet Phiai nevű hip-hop-formáció, mint a slam poetry. A zene, a költészet és az új műfajok határairól Závada Pétert kérdeztük, aki Újonc néven rappel, de kötetet is adott már ki Ahol megszakad címmel.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– A slam poetry egyik meghonosítója hip-hop csapata, az Akkezdet Phiai. A felolvasások gyakori résztvevőjeként hogy látja: milyen trendek jellemzik most a műfajt?

– Nem annyira követnek minket, inkább csak elindítottunk valamit, ami önjáróvá vált. Pécsett például közönségcentrikusabb, szórakoztatóbb a slam poetry, a stand up comedyhez közelít: érthető, befogadható. Mi inkább versesebben műveljük, de megfigyelhető az országban egy teátrális vonal is, ahol a szövegeket gesztikuláció is alátámasztja.

 

– Szövegeiben gyakran előkerülnek a legkülönfélébb terminus technicusok, vagy éppen irodalmi szaknyelvet használ. Érthető ez egy rapszövegben az igen széles hallgatóság számára is?

– Kicsit önző módon mindig magamnak csináltam a zenét: amikor elkészül egy szám, azt nézem, nekem tetszik-e, mert úgysem tudom megmondani, ki lesz a közönség. Amikor kikerül a szöveg a kezemből, saját életet kezd élni, felesleges lenne erre figyelni. Valakik ezt sznobnak tartják, de én nem akarok semmiféle intellektuális fölényt érzékeltetni: nekem ezek a szavak tetszenek, ezekkel szeretek játszani - olyan szöveget nem írhatok, amit unok.

 

Akkezdet Phiai formáció másik tagja, Saiid azt nyilatkozta, hogy önök nem magamutogató emberek. Azzal, hogy az arcuk háttérbe kerül, nem válik kevésbé hitelessé az egyébként kritikus mondanivalójuk?

– Inkább kevésbé hatásos így. De tudják, hogy valódi emberek állnak a zenék és a szövegek mögött, pont attól vagyunk hitelesek, hogy nem adtuk még el az arcunkat, megmaradtunk az underground érában, és nem ültünk fel a médiahypenak.

 

Mert Magyarországon létezik underground?

– A külföldi trendet tekintve az országban csak az van. Politikailag-társadalmilag érzékeny szféra ez, amely alulról szerveződik, és általában saját forrásból valósítja meg a kezdeményezéseit. Ezek ránk a mai napig igazak azt leszámítva, hogy több tízezren hallgatják a zenénket, de ettől nem lesz nem underground egy csapat. Ha arra törekednénk, hogy mindenki megértse egyből dalainkat, mint a slágereket, akkor mondhatnánk: átcsúsztunk a mainstreambe.

 

– Puzsér Róbert videóblogjában azt állítja, hogy „napjaink költői az mc-k… Ha valahol érdemes a költőket keresni, akkor azt nem az Írók Boltjának polcai között kell megtenni, hanem a rap-jameken”. A „Mi a költészet ma?” című bejegyzésében az Akkezdet Phiaira is gondol.

– Nem foglalkoztam tévés karrierje előtt Puzsér munkásságával. Nyilván jólesik ezt hallani, de sem a rap, sem pedig a slam poetry nem váltja fel a költészetet, egymás mellett léteznek. Nem hiszem, hogy ezeket versenyeztetni kellene, vagy egy mércén kellene mérni, mert más műfaji kritériumok jellemzik őket. Emiatt a szakma is megsértődik, bár ez nem baj, mert ilyenkor végre valami történik a kortárs költészetben. Mégsem állítom, hogy mi vagyunk a versírás megmentői, viszont jó, hogy ezek a műfajok csomó fiatalt közelebb hoznak az irodalomhoz.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AMM_kulonszamAlmaMater_Magazin_2019_tel
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01