SZTE magazin

szive_marton

Az ütős is zenész, avagy a marimba igazi hangja – a Pro Arte-díjas Szives Márton vallomása kedves hangszeréről

Mire képes a marimba, ez az afrikai-mexikói eredetű ütős dallamhangszer és egy zenész? Ezt mutatta be az SZTE Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjátadó ünnepségén az SZTE Zeneművészeti Kar hallgatója, Szives Márton. Az amúgy ugyancsak ÚNKP-ösztöndíjas zenészt az óriási tapssal jutalmazott fellépését követően kértük arra, mutassa be kedves hangszerét is.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– A marimbával 15 éve ismerkedtem meg, de csak hat éve játszom rajta professzionális szinten. Fúvósról váltottam ütősre azt követően, hogy két évig párhuzamosan foglalkoztam a két nagyon is különböző hangszerrel. Végül a rengeteg ütős hangszer közül a marimba hangjában láttam egyesülni a dallam és ritmus iránti kívánalmaimat.


Marimba_SzM

– Miért váltott hangszert?

– Klarinétoztam előtte, s abban is tehetséges voltam, ám az ütőhangszerek jobban vonzottak, nagyobb kihívást jelentettek.

– Nehéz-e zeneművet találni erre az afrikai-mexikói eredetű dallamhangszerre?

– Épp ez a kutatási témám, ebből írtam a TDK-dolgozatom, s félig ezzel nyertem el az Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíját. A marimba ugyanis fiatal hangszer. A nyugati klasszikus kultúrában nagyjából 110 éve jelent meg, de – tudtommal – csak 90 éve írnak erre a hangszerre komolyabb darabokat. Tapasztalatom szerint a marimba-irodalomnak csak kis része tekinthető olyan zeneműnek, amelynek a szerzője tudta, mit akar írni és ismeri is e hangszer lehetőségeit.

– E ritka hangszer világhírű művelője Keiko Abe japán marimba művész, aki zeneműveket is írt e hangszerre.

– Az ütős is zenész, avagy a marimba művészete. Ez a dolgozatom címe. E témát azért kutatom, azért választottam, mert az ismerőseim körében azt tapasztalom, hogy úgy vélik: az ütős hangszeren játszó zenész csak „dörömböl”. De a szakmából is sokan úgy hiszik, hogy az ütősök csak metronóm-szerűen működnek, a dallamot nem ismerik. Ezt a véleményt meg lehet cáfolni a marimbával és Keiko Abe művészetével!

– Az Új Nemzeti Kiválóság Program 122 szegedi ösztöndíjasa előtt bemutatott játékával a Keiko Abe-stílust népszerűsítette. De korábban, a XXXII. OTDK-n a Musser Scherzo Caprice és helye a marimba-irodalomban című pályamunkájával, előadóművészi kategóriában elsőéves hallgatóként első helyezést szerzett, ezért Pro Arte díjat nyert. Most, friss ÚNKP-ösztöndíjasként mit vár el önmagától a pályázati program végére?

– Az ösztöndíj nagy részét koncertezésre szeretném majd felhasználni. Az a célom, hogy kikísérletezzem, milyen zenét kedvel meg a közönség, miközben megismertetem és népszerűsítem a marimbát. De arra is kíváncsi leszek, hogy koncert, illetve stúdió körülmények között melyik darab „szól jól” a marimbán.

 

Újszászi Ilona

Fotó: Bobkó Anna

 

 

Korábban írtuk az SZTE Zeneművészeti Kar honlapján: „Szives Márton Gábor másodéves zenetanár osztatlan mesterképzési szak - ütőhangszertanár szakirányos hallgatónk Pro Arte aranyérmet vehetett át az MTA elnökétől Lovász Lászlótól, és az OTDT elnökétől Dr. Szendrő Pétertől 2015. november 19-én. Felkészítő tanára: Siklósi Gábor főiskolai docens. Márton 2005 óta az első zenész hallgató, aki Pro Arte kitüntetésben részesült…” Az erről szóló beszámoló itt olvasható.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AMM_kulonszamAlmaMater_Magazin_2019_tel
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01