SZTE magazin

kiemelt_freudtamas

SZTE „öregdiák” az agykutató Freund Tamás

Agyhullámok – Memória – Kreativitás címmel ismeretterjesztő
előadást tartott Freund Tamás akadémikus. Az SZTE Mentor(h)áló programján az is kiderült, az „agydíjas” kutató miért kórista és mi köze lehet az SZTE Alma Materhez.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– Kihívásnak érzem, ha dzsessz-zenészekkel együtt improvizálhatok klarinéton – jelentette ki az agykutató Freund Tamás, aki szülővárosában, Veszprémben középiskolásként zenekart alapított. Több személyes példával is illusztrálta az SZTE Mentor(h)áló Szolgáltató és Kutatóközpont sikeres programja, a Pedagógiai esték-sorozat vendégeként az Agyhullámok – Memória – Kreativitás címmel megtartott előadása üzenetének lényegét. Biológusként érvelve állította: a művészeti neveléssel elérhető katartikus élmények nagyban segítik a tanulási folyamatokat, a közösségbeli alkotó tevékenységet végezve „önneveléssel” is növelhetjük saját kreativitásunkat.


Belső világunk és az információ-robbanás hatásai alcímmel pontosította Freund Tamás, mit takar előadása címének hármassága: a kommunikációs technikák robbanásszerű növekedése drasztikus változást okoz agyunk információs környezetében. Agyunk keresi a menekülési úrvonalat. Ezért növekszik a drogfüggőség, egyre gyakoribb a depresszió, a pánikbetegség, a WHO kimutatásai szerint is. Tehát az agy és elmebetegségek kutatásának kiemelt támogatása halaszthatatlan politikai feladat lett.


Azokra a kérdésre válaszolva, hogy „Hogyan növelheti kreativitását a felnőtt önneveléssel?”, „Miként segítheti a szülő vagy a tanár a gondjaira bízott gyerek fejlesztését,” 2 feladatot határozott meg.

Az 1. feladat: „Adjunk időt!” Teremtsük meg az igényt és a feltételt arra, hogy maradjon idő és agyi kapacitás – „belső világunk” részvételével – a tanulási folyamatra! Impulzusaink, az agyi hullámtevékenység, a szinkronizálás generálása segítségével tegyük hatékonnyá a tanulást! Olyan tempóval igyekezzünk tehát tanulni, hogy legyen esélye az agyunknak az információhoz a belső világunk impulzusait hozzátársítani!

A 2. feladatunk, hogy „Fejlesszük ezt a belső világot!” Hogyan? A kulcs: az érzelem, a motiváció, a közösség. Mindez egyszerre a művészeti neveléssel, illetve a másokkal együtt végzett alkotó tevékenységgel fejleszthető. – Több ezer éven át kristályosodtak ki azok a stratégiák, erkölcsi és etikai szabályrendszerek, amelyek mentén élni kellene – magyarázta Freund Tamás. – Ez az a „belső világ”, amit ha bevonunk agyunk memóriatartalmának kialakításába, akkor kreatívabbak és emberségesebbek leszünk.


A megértésben és a motiváció felélesztésében segítenek a példaképek. Freund Tamás a zenei és tudósi elköteleződése megvilágításához idézte Kodály Zoltán sorait: „A zene rendeltetése: belső világunk jobb megismerése, felvirágozása és kiteljesedése.
(…) S ahol az emberi megismerés határait érjük, ott a zene még túlmutat rajtuk, olyan világba, melyet megismerni nem, csak sejteni lehet.”


A 2007-ben „Az év ismeretterjesztő tudósa” címet elnyert kutató, Freund Ta más alma matere a szegedi József Attila Tudományegyetem is, ugyanis a JATE biológia szakán kezdte felsőfokú tanulmányait, melyet az ELTÉ -n zárt diplomával. Elárulta magáról, hogy sorkatonai szolgálatát töltő, nulladik évfolyamos szegedi egyetemistaként, a hódmezővásárhelyi laktanyában Gyüdi Sándor évfolyamtársával, a Szegedi Nemzeti Színház mai főigazgatójával és másokkal együtt alapították meg a Canticum Ka marakórust. A Szegedi Egyetemi Énekkarba is együtt jelentkeztek.


Újszászi Ilona

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AMM_kulonszamAlmaMater_Magazin_2019_tel
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01