Egyenlő esély konferencia

1992-ben döntött úgy az ENSZ, hogy december 3-át a fogyatékos emberek világnapjává nyilvánítja. Ez adta az SZTE Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központja által, a Szent-Györgyi Albert Agórában szervezett konferencia apropóját, amelyen a szélesebb közvéleményt tájékoztatták az SZTE közösségi szerepvállalásának területeiről a fogyatékossággal élő hallgatók, oktatók tekintetében.

A Szegedi Tudományegyetem Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központja koordinálja azt a munkát, amellyel az intézmény a fogyatékossággal élő hallgatói életét igyekszik könnyebbé tenni. Jelenleg 229 aktív, regisztrált, speciális képzési igényű hallgató tanul az SZTE-n. Az ő életüket segítő egység munkatársai elhivatottan végzik munkájukat nap mint nap.

Az Egyenlő Esély Konferencia egyik célkitűzése éppen az volt, hogy az előadásokon keresztül megossza azokat a jógyakorlatokat az intézet munkatársainak tevékenységéből, amelyek a társadalom szélesebb körében is javíthatják a fogyatékossággal élők életminőségét.

Az SZTE Életvezetési Tanácsadó Központ szakemberei mind személyes, mind pedig online módon biztosítják az SZTE hallgatói számára az ingyenes tanácsadást. 2004 óta működik a Hallgatói Esélyegyenlőséget Biztosító Bizottság, melynek feladata, hogy informálja a mozgás-, hallás-, látássérült és tanulási nehézségekkel küzdő hallgatókat a nekik járó támogatásokról, tanulmányi kedvezményekről, szolgáltatásokkal és támogassa integrációjukat a kortárs közösségekbe.

A konferencia hallgatósága megismerhette a SANSZ programot, amely hozzájárul ahhoz, hogy a speciális képzési igényű hallgatók egyetemi polgárként teljes életet élhessenek a Szegedi Tudományegyetemen. Az SZTE minden tanévben számos kurzust hirdet a speciális képzési igényű hallgatónak, ilyen például a „Hatékony tanulás felsőfokon”, amelyet kifejezetten diszlexiás. diszgráfiás hallgatók számára állítottak össze.

Nagy Katalin, Jáger Nikoletta, Ladányi Lili és Nagygyörgy Éva, az SZTE Sansz Iroda munkatársai adtak választ arra a kérdésre, hogy hogyan valósul meg az intézményi elköteleződés és a speciális képzési igényű hallgatók támogatására vonatkozó stratégia és gyakorlat az egyetemen.

A tanulási zavarral küzdő hallgatók nehézségeiről, és azok leküzdésének nehézségeiről Marunák Mária tanulásmódszertani szaktanácsadó beszélt a rendezvényen. Beták Orsolya, az SZTE ETSZK, Fizioterápiás Tanszék szakmai tanára mutatta be, hogy milyen tevékenységet végeznek a munkatársak a fogyatékossággal élő emberek esélyegyenlőségének megteremtésének érdekében. A szemléletformálás egyetemi kurzusba történő beillesztésének példáját Szabó Eszter, az SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet főiskolai docense prezentálta.

Az egyetemi közösségi szerepvállalást a gyakorlatban az SZTE GTK KK részéről Dr. Juhász Judit tudományos munkatárs járta körül.

A konferencia résztvevői Dr. Mihók Barbara révén megismerhették a „Közös Jelek” együttműködő kutatást a hallássérült fiatalokkal a társadalmi befogadásáért, amely YouCount projekt keretében valósul meg.

A záró előadás a könnyen érthető kommunikáció jelentőségéről szólt, Ladányi Lili tanársegéd, Magyar Ágoston tanársegéd és Cziráki Zsolt participatív oktató, a JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet munkatársainak részvételével.

- Munkánk során gyakran találkozunk azokkal az egyetemi kezdeményezésekkel, amelyek célja a fogyatékos emberek esélyegyenlőségének biztosítása. A jeles naphoz közeledve kiemelten fontosnak tartjuk, hogy beszéljünk ezekről a programokról, és lehetőséget biztosítsunk az egyetemi polgároknak, érintetteknek, hozzátartozóknak, segítő szakembereknek arra, hogy megismerjék a Szegedi Tudományegyetemen ezirányban folyó szakmai munkát. Ez a nap alkalmat ad számunkra, hogy egy pillanatra megálljunk, egymásra figyelve megismerjük a különböző egyetemi intézmények esélyegyenlőségi munkáját és jó gyakorlatait, hiszen sokat tanulhatunk egymástól – fogalmazta meg a konferencia küldetését Nagy Katalin esélyegyenlőségi referens.


konferencia