Autista hallgatóknak

Miben tud támogatást nyújtani a Sansz Iroda az autizmus spektrum zavarban érintett hallgatóknak?


A Szegedi Tudományegyetem Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központjában működő SANSZ iroda nagyon sok szolgáltatással segíti az egyetem speciális képzési igényű regisztrált hallgatóit. Az alábbi szolgáltatások a regisztrációt követően díjmentesen elérhetőek a hallgatók számára.
egyéni igények felmérése, a segítségadás megszervezése
igény esetén rendszeres egyéni konzultáció gyógypedagógussal együttműködve

  • egyéni és csoportos fejlesztés (kommunikációs és szociális készségek fejlesztése)
  • tanulmányi esélyegyenlőségét biztosító ügyekben tájékoztatás és tanácsadás,
  • tanulmányi és vizsga kedvezmények biztosítása
  • elektronikus anyagok, jegyzetek beszerzése
  • személyi segítő biztosítása
  • segítség ügyintézésben Szegeden
  • tréningek, közösségi programok szervezése
  • szabadon választható kurzusok


Tanácsadás:

  • életvezetési tanácsadás
  • karrier tanácsadás
  • egyéni igények felmérése, a segítségadás megszervezése


Kurzusaink:

  • Hatékony tanulás felsőfokon – Speciális képzési igényű hallgatók számára
  • Turbózd fel magad – fordítsd előnyödre a kihívást jelentő sajátosságaidat!

A "hatékony tanulás felsőfokon" tréning célja a diákok tanuláshoz való viszonyának tudatosítása és pozitív irányú megváltoztatása, tanulási szokásaik formálása, a tanuláshoz nélkülözhetetlen alapképességeik fejlesztése, saját hatékony tanulási módszerük kialakítása. A tréningen azonosíthatod saját tanulási stílusod, és megismerheted azokat a stratégiákat, amelyek leginkább segíthetnek a hatékonyabb tanulásban. A tréning segít tudatosítani a nehézségeidet és felismerni az erősségeidet.


További lehetőségek a hatékonyabb tanuláshoz:


E-learning kurzus


A Hatékony tanulás I. e-learning kurzust 1 kredittel, vagy kredit nélkül is elvégezheted. Kiváló alapot biztosít számodra a mélyebb tanulási önismerethez, a hatékony tanulási szokások kialakításához és az eredményességedet támogató technikák, stratégiák elsajátításához.


A kurzust itt éred el:

https://eta.bibl.u-szeged.hu/3792/


Jegyzet

Hogyan tanul a sikeres egyetemista?: tanulásmódszertani útmutató felsőoktatásban részt vevő hallgatók számára. (Tarkó Klára; Marunák Mária; Szenes Márta; Rúzs Molnár Krisztina; Lippai László; Nagy Gyula, 2021)
A jegyzetet innen tudod letölteni:
https://eta.bibl.u-szeged.hu/5684/

A Turbózd fel magad – fordítsd előnyödre a kihívást jelentő sajátosságaidat! kurzus célja, hogy segítse a hallgatókat hátránynak nevezett sajátosságaik előnnyé alakításában, annak felismerésében, hogy sajátos adottságaik mennyi lehetőséget rejtenek számukra.
Célkitűzések: a résztvevők fedezzék fel és tudatosan használják erősségeiket, bátran építsenek egyéni sajátosságaikra; tudatosan alakítsanak ki támogató szokásokat, rutinokat és együttműködéseket; erősödjenek meg önbizalmukban; fejlesszék reflexiós és önreflexiós készségüket; alakítsanak ki fejlődésre inspiráló, (támogató) kapcsolatokat; fejlesszék szociális készségeiket;

A csoportos fejlesztésről

Egy hallgatói szociális-kommunikációs készségfejlesztő csoport működik a Sansz Iroda keretei között, általában havonkénti találkozásokkal. Személyre szabottan, célzottan, a csoportkeretek adta lehetőségeken belül történik társas kölcsönhatás keretében a fejlesztés.
Szinte minden esetben igény a társas világban történő eligazodás támogatása, főleg a:

  • hallgatói élet,
  • párkapcsolatok,
  • munkakeresés,
  • családi kapcsolatok terén.


Egyenlő eséllyel az oktatásban...


NÉHÁNY TANÁCS A MINDENNAPOKRA VONATKOZÓAN


A speciális képzési igényű hallgatókat megillető tanulmányi kedvezmények érvényesítése érdekében a Sansz iroda segítséget nyújt egy Igazolás kiállításával, amely a regisztráció után, az egyéni igények megismerése után készül el. Ez az igazolás tartalmazza mindazokat a kedvezményeket, amelyek a hallgatót megilletik – pl. többletidő a vizsgán, szóbeli vizsgáztatás lehetősége stb.


Az oktatók viszont csak abban az esetben értesülnek a látássérült hallgató egyéni igényeiről, amennyiben a hallgató kommunikálja azt. Ezért javasoljuk az oktatókat még a kurzusok kezdete előtt megkeresni, vagy az első előadás alkalmával bemutatkozni nekik. A legegyszerűbb talán, ha a hallgató levélben keresi meg az oktatót, és beszél vele arról, hogy milyen nehézségei adódhatnak a tárgy teljesítésével kapcsolatban, például tankönyvek, szakirodalom feldolgozása, csoportos projektmunka, kiselőadás, szóbeli vizsgázás stb. Az oktatókkal való kapcsolatfelvételben segítenek a Sansz Iroda gyógypedagógusa, amennyiben erre igény van.


Számonkérés előtt ismét érdemes egyeztetni az oktatóval a számonkérés módját és körülményeit. Amennyiben a hallgató például az írásbeli helyett szóbeli vizsgát tesz, a többiektől eltérő időben és helyen teszi ezt valószínűleg, erre az oktatónak is fel kell készülnie, a vizsgát meg kell szerveznie időben.