SZTE magazin

A mobilitás útján - Külföldi ösztöndíj-lehetőségek a szegedi egyetemen

A Szegedi Tudományegyetem Rektori Hivatalának épülete 2014. február 13-án ösztöndíjas börzének és oktatói információs napnak adott otthont, amelynek fókuszpontjában a 2020-ig tartó Erasmus+ program állt. Az eseménydús napról a program egyik főszervezőjével, Balogné Molnár Gabriellával, az SZTE Nemzetközi Mobilitási Iroda vezetőjével beszélgettünk.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A cél: egyszerűsíteni

 

„A nap folyamán tartottam egy előadást, melyben átfogó képet adtam azokról a nemzetközi mobilitási programokról, melyek keretében a Szegedi Tudományegyetem hallgatói, oktatói és munkatársai külföldi ösztöndíjakat vehetnek igénybe” – kezdte az összefoglalóját az SZTE Nemzetközi Mobilitási Iroda vezetője. „Ezzel ösztönözni kívántuk a hallgatóságot a partneregyetemeken történő tapasztalatszerzésre, hasznos gyakorlatok elsajátítására” – tette hozzá. Az igazgatónő elmondása szerint az SZTE több mint 400 partneregyetemmel áll szerződésben. Ezek a szerződések alapján valósulnak meg a mobilitások, és írják ki a pályázati felhívásokat az egyetemen. Az Erasmus esetében ez számokra lebontva a következőképpen fest: 1998–2013 között összesen 3603 hallgató folytatott tanulmányokat valamely külföldi felsőoktatási intézményben, és 1348 hallgatót fogadott az egyetem. Az oktatókat tekintve 1684 fő utazott külföldre, míg a Szegedi Tudományegyetem 758 főt fogadott.

„Az Erasmus mellett a Campus Hungary programjáról is szó esett, amely az elmúlt évben indult, így igen újnak számít. Ennek a keretében 907 pályázatot küldtek be az egyetemről, és a 87 százalékuk, azaz 787 pályázat nyert is. Ez egy igen kiemelkedő eredmény” – vázolta az eddigi számokat Balogné Molnár Gabriella.

Az elmúlt évek sikerei mellett a szervezők nem feledkeztek meg a jelenről sem, vagyis hogy 2014-ben milyen új lehetőségek és változások várják a külföldre pályázókat. „A Campus Hungary e tekintetben is fontos tényezőnek számít, ám ami igazán hangsúlyos, azaz Európai Unió Erasmus+ programja, amely magába integrálta az eddig létező, felsőoktatáshoz kapcsolódó kezdeményezéseket, egyfajta szinergiát hozva így létre. Ezzel többek közt a pályázás megkönnyítése, a pénzügyi-technikai elszámolás egyszerűsítése a cél” – tudtuk meg.

 

Nem csak fiataloknak

 

A Szegedi Tudományegyetemen tartott programsorozat – amely Tempus Közalapítvány és az SZTE Nemzetközi Mobilitás Iroda társszervezésében valósult meg – immár harmadik alkalommal várta a külföld iránt érdeklődők tömegét. Az eddigiekhez képest újdonság volt, hogy nem csak a hallgatók számára nyújtottak információt. A délelőtt során főként a fiatalokat igyekeztek megszólítani, ám a déltől kettőig tartott előadásokkal a szervezők igyekeztek az oktatók felé is nyitni.

„Az Erasmus+ összetettségéből kifolyólag igyekeztünk hangsúlyt fektetni az információmegosztás fontosságára, és felvonultatni a pályázati lehetőségek gazdagságát” – utalt a főbb célkitűzésekre a Nemzetközi Mobilitási Iroda vezetője, majd röviden ismertette a délután eseményeit. „Dobos Gábor, a Campus Hungary pécsi csoportjának vezetője összefoglalta mindazokat a lehetőségeket, amelyeket nemcsak az Erasmus+, de a Campus Hungary, a Tempus Program, az EGT Alap nyújtani tud. Utána pedig két prezentációt hallgathattak meg a jelen lévő oktatók. Felföldi László, az SZTE Bölcsészettudományi Kar néprajzi tanszékének munkatársa a Choreomundus nevezetű programot mutatta be, melynek középpontjában a tánc mint közösségi tudás és társadalmi gyakorlat állt. A következő prezentációban Horváth József, az SZTE Mezőgazdasági Kar dékánja a másik sikeresen folyó Tempus projektet ismertette, melynek keretein belül a balkáni egyetemeken új mezőgazdasági szakokat hoztak létre, fejlesztették az oktatási-kutatási struktúrát, és tanulmányutakat szerveztek a régióba” – foglalta össze Balogné Molnár Gabriella.

 

Megéri utazni

 

„Fontos, hogy a fiatalok megmérettessék magukat külföldön, és más kultúrákat, más pedagógiai módszereket is megismerjenek” – jelentette ki a Nemzetközi Mobilitási Iroda vezetője annak kapcsán, hogy miért érdemes igénybe venni a külföldi ösztöndíjakat. „Más közegben toleranciát tanulhatnak, és a karrierjük szempontjából sem mellékes, hogy milyen képességekkel és készségekkel vértezik fel magukat a tanulmányútjaik során. Mi látjuk a hazatérő hallgatókon, hogy nemcsak a tanulmányaikat abszolválják sikeresen, de ezzel együtt megnő az önbizalmuk és önállóságuk is. A tapasztalataikat beépíthetik a tanulmányaikba, megtanulnak csapatban dolgozni, és más szempontok érvényesítésére is képessé válnak” – sorolta a külföldi ösztöndíjak nyújtotta pozitívumokat Balogné Molnár Gabriella, rámutatva, hogy egy más országok meglátogatása nemcsak egy életre szóló kaland, de konkrét haszonnal is kecsegtet.

 

Őszi Tamás

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés

SZEM_2019_HUN_borito SZEM_2019_ENG_borito

AlmaMater_Magazin_2019_telAlma_mater
Szteminarium_2019klinika_magazin_2019_osz